PROTEST PÅ NORSK

image58

Nu åker jag till Norge där jag ska medverka i Protestfestivalen. Tänka sig. Big even in Norway, ha ha. De enda anvisningar jag fått är att vi ska gå en pubrunda på lördag. Orientering på norska. Jag ska träffa en helskön författarinna som heter Vigdis Hjort. Hon är galen. Med henne blir alla lite galnare än normalt. Hon protesterar mot den norska renlevnadsterrorn. Nyss gick hon ut med ett manifest där hon hyllade berusningen. Norrmännen älskade det och hyllade henne. Här hemma hade folk förmodligen blivit arga. Här hemma är det mer Jante än i Norge. Norrmännen var ockuperade av tyskarna och bjöd på motstånd under WW 2. Här hemma var vi tysta. Det sätter sina spår på ett folk.

När jag kommer hem på söndag ska jag berätta om protesterna. I fyllan och villan och verkligheten.

Under tiden kan ni läsa Åsa Mattssons vjuis med mig.

Kram!

Kommentarer
Postat av: Sandra C

Ha det så trevligt! :D

2007-08-31 @ 14:32:39
URL: http://kaffemedmjoelk.blogspot.com
Postat av: Solis

Hehe, en festival i Herakletios andan?! HAHAHA coolt!
Liten språkskola med en kommenatar till orden från Solis:
rusbrus=alkoläsk (gulligt typiskt norskt)
(jente-)forspiel=(tjej-)förfest (mycket förvillande när jag hörde ordet för första gången. saken är att förspel - innan sex- också heter forspiel...)
baers=bajs (så säg inte i baren att du vill ha en bärs...)

2007-08-31 @ 14:46:20
URL: http://kosmosanroparsolis.blogspot.com
Postat av: Cat

Tack för länken! Hoppas du får det trevligt i Norge och att du inte får allt för mycket skallebank efter pubrundan.

2007-08-31 @ 15:03:05
Postat av: Ancha

"big even in Norway" var, förutom din form, det bästa med tidningen! Jag fnissade åt det, när jag satt nere i Nice o längtade efter nordanvindar *s*

2007-08-31 @ 16:32:31
Postat av: katarina

Det låter ju galet kul! Ja norrmännen är väl lite tuffare än vi det sa alltid min kloka mor längst upp i norr när det kom på tal och allt pga Kriget.
Men det stämmer verkligen nu slår dom väl oss i det mesta. Hoppas du får en trevlig helg det enda som är synd är att sweet Cesar kör danspass på lördag på Satssöder....du hade kanske hakat...

2007-08-31 @ 23:27:40
Postat av: Johanna

Hej där vännen, kom ihåg mitt "föreläsningstips", och ge norrmännen vad de tål om feg kvinnomisshandel och rätten att hänga ut svin i offentlighetens ljus. Kram // Johanna

Postat av: Flatan

Hej Unni! Du var min stora idol när jag var tonåring. Och min stora kärlek (detta var innan jag hade fattat att jag var flata dock). Har alltid tyckt att du e så väldigt cool, snygg och begåvad! Därför blev jag så glad och lycklig när jag var på Bysis Gayklubb för några veckor sedan och plötsligt såg dig och din tjej. Jag har alltid tyckt att du skulle sluta vara ihop med män och bli flata istället! Jag ville gå fram till dig men du och tjejen såg väldigt "upptagna" ut och hade ju bara ögon för varandra. Du har väldigt bra tjejsmak förresten måste jag tillägga. Vill i alla fall bara berätta att det var det roligaste som har hänt mig på länge och jag önskar dig lycka till!

2007-09-01 @ 15:20:49
Postat av: Jenny w

Ser redan fram imot att läsa om hur det var!

2007-09-01 @ 18:43:08
Postat av: Micke

Vilken bra intervju. Här är några andra ord från en annan beundransvärd överlevare, Frances Farmer:
I was raped by orderlies, gnawed on by rats, and poisoned by tainted food.
And i survived
I was chained in padded cells, strapped into straitjackets, and half-drowned in ice baths.
And i survived.
The asylum was a steel trap, and i was not released from its jaws alive and victorious. I crawled out mutilatet, whimpering and terribly alone.
But i did survive.
Frances Farmer, Will There Be A Morning.
Det finns onekligen en viss värdighet att klara av att resa sig upp och gå vidare ifrån svåra år - sen att man inte glädjehoppar och dansar därifrån må väl vara hänt. Förlorade år, som man ser tillbaks på med en rysning, finns i de flesta människors liv. Det är väl bara så det är. Och hur bittert det än känns att se tillbaka och känna att åren bara var totalt mörker så är det nog viktigt att man inte går ner sig i bitterhet och grämer sig i ytterligare massa år, för då blir ju dem åren rätt körda också.
Nåväl, nog med djupa tankar för ikväll.

2007-09-02 @ 19:55:12
Postat av: Solis

Cat jag har gjort dej till viljes...(lämnar meddelande under personligt)
Unnis, annars funderar Solis lite på att stämma in i sång och sjunga KOM HEM! Vi börjar om igen, vi glömmer allt, där ute är det så kallt!
Men Solis som är en vis man behärskar sej.

2007-09-03 @ 00:28:47
URL: http://kosmosanroparsolis.blogspot.com
Postat av: Solis

OJOJ va du ränner runt nu Unnis! Ja men antar att det hör till det vanliga i samband med boksläpp...
Och tips till er andra som bor i sthlm´s området.
Ikväll ska Unnis till Kungsan (tror det var det) och signerar sin bok och kanske säga nåt kort om den(?) Nån grej/manifestation mot Mäns våld mot kvinnor. Hörde det på p3 nyss.

2007-09-03 @ 09:37:51
URL: http://kosmosanroparsolis.blogspot.com
Postat av: unni

Jag vill krama er jättehårt, alla ni som kommer hit till mig här på bloggoteket. Ni är dagens höjdpunkt.
Till Solis: Å Soooolis, kom uuuut ikväll, jag väntar i hörnet vid Seven Eleven... (not, men i alla fall)
Till Micke: Du är en pärla. och jag såg filmen om Frances också. Svinbra.
Pump it up! / Bunni

2007-09-03 @ 14:02:00
Postat av: Inger Tidlund

Jag förstår dig om du inte vill höra mer kommentarer om boken Boven i mitt drama.... Förlåt, men jag måste bara få säga några ord. Fastän det är både skrämmande och vedervärdigt att känna igen dragen hos personligheten du skriver om, så har boken verkligen gett mig så mycket. Många pusselbitar har kunnat lagts på plats. Jag blev kvar i fem månader. Men hade förmågan att kunna avstå från denna starka kärlek. Varför är dessa mäns dragningskraft så stor på många av oss kvinnor. De är underbara men samtidigt förintande.



TACK!!!! Kram Inger

2008-06-23 @ 12:07:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0