GLAD & BANAL

Idag är jag glad. Och det har inget med pengar och framgång eller sånt att göra. Jag är glad för att jag kommit igång med ett nytt bokprojekt och bara körde rätt in i känslan. Igår handlade jag massa julmat på Ica och tyckte att jag var ganska risig, men när jag kom hem låg ett facebookmeddelande från en kille som skrev att han sett mig där och att jag var ... (fyll själva i). Ska jag steka honom eller ta honom rå? (Läser han det här lär han dock aldrig höra av sig igen.)
Men skit samma, jag har härliga vänner, solen skiner, jag har tränat och skrivit och på fredag ska jag på Debaser med min crowd och alla ungarna kommer på julafton.

Fast ... vad tråkig jag blir när jag inte gnäller över nåt. Måste nog läsa en kvällstidning snart. Eller glo på teve. Eller ta hit en hantverkare. Så att jag får ilskna till igen. Jag mår ju ganska bra av att vara arg också.

Det är jag säkert redan i nästa inlägg. Hej hopp! Snart går solen ner.

image146

Kommentarer
Postat av: Stocken

Nu inser jag ju att jag riskerar att förstöra Unni Drougges goda sinnesstämning. Men jag tar ändå risken.

Jag tänkte skriva några rader om "Boven i mitt drama kallas kärlek". Jag gör som man gjorde på svensklektionerna i skolan. Jag tycker till, utan att ens ha läst boken.

Det har diskuterats huruvida boken är sann eller inte. Ur moralisk synvinkel har det ingen betydelse om den är sann eller ej. Om man, för första gången efter skilsmässan, på allvar kastar sig in i en relation, som man initialt uppfattar som sitt livs passion så gäller inte alla vedertagna mellanmänskliga spelregler. Passionen bygger inte på logik, förnuft eller normer. Passionen bygger på känslor, vars kraft vi är omedvetna om, innan passionen har slagit till.

Om en passion dör sotdöden eller övergår i en mardröm så har man, enligt min uppfattning, moralisk rätt att dokumentera och fabulera fritt över det som varit. Man måste få ta sig rätten att avsluta och göra ?bokslut?.

Jag kan möjligen ha synpunkter på annat som rör upplösningen av förhållandet mellan Unni Drougge och hennes sambo. Men jag har svårt att kritisera publiceringen av boken.

Så till en annan författare:

När Engström för första gången gjorde entré i det offentliga rummet, så var min spontana tanke att han kan säkert lura alla andra, men mig lurar han inte. Men när jag läste Engströms förklaring till hur han insåg att han var en sexist, så började jag tvivla på min egen tvärsäkerhet. Det är ju så med Engström ? och andra spännande personligheter ? man vet ju aldrig om de skojar eller menar allvar. Förmodligen vet de inte det själva heller.

En sak vet jag dock med absolut säkerhet. Det offentliga rummet skulle vara mycket tråkigare utan personligheter som Unni Drougge och Engström.

2007-12-18 @ 14:50:16
Postat av: Cecilia Ek

Hej Unni!

Var kommer ank-bilden från? Skulle gärna vilja veta var jag kan få tag på den.

Hälsningar Nina

Ps. Tack för superblogg. Du skriver bara bäst!

2007-12-18 @ 15:43:02
Postat av: Kia

hej Unni

det var Guillou fel....att jag läste din senaste bok. Har inte läst nåt av dig förut, fråga mig inte varför?

men det han sa på tv att allt var lögner, då var jag tvungen att läsa boken, nyfikenheten tog över.
Om N nu har erkänt och blivit dömd, hur kan man då säga sånt i tv?...nåja...nog om den, den...

Jag kan inte säga hur glad jag är över att boken tog slut. Det var så att mitt eget helvete kommit tillbaka. Jag har plågats, haft dåligt samvete för mina barn (de reagerade likadant som dina) men ändå fått så mycket av din bok att veta att jag inte är ensam som har genomgått detta.

Och jag har ju ändå tagit mig ur helvetet för några år sedan, men det tar ett tag att ta sig ur klorna.

Tack Unni för en bra bok, Krama Gogge en extra gång från mig. Han gick direkt till mitt mammahjärta.
hoppas du och barnen har det bra i jul.
God Jul till er och ett Gott Nytt År!

2007-12-18 @ 20:47:51
Postat av: Tessan

Haha underbar kommentar på ankan (tror det var en anka).
Underbart med sådana dagar som bara flyter & leendet bara sitter på plats :)
Lägga energi på dumma kommentarer är bara slöseri med dyrbar tid.

2007-12-18 @ 22:01:09
URL: http://guapo.blogg.se
Postat av: katarina

Jo men verkligen, glädjs av allt du har i det stora och
i det lilla...:)klyschigt men sant...Debaser blir nog en höjdhoppare...hoppas du får en riktigt mysig jul önskar Katarina

2007-12-18 @ 23:44:33
Postat av: Solis

Cecilia Ek:
Ank-bilden? Det är ju för böveln, ARNE ANKA! Har du missat honom och den underbara serien? Isåfall iväg o leta reda på den! De 3-4första albumena kan dock var svåra att finna (Serien såg dagens ljus på det glada 1980-talet för första gången), men finns ett samlingsalbum där de bästa är samlade från de slutsålda albumena. Det kom för ett par år sedan och borde gå att finna ganska lätt. Arne Anka gjorde sedan comeback förra året. Och kommit ytterligare ett nytt vad jag sett.
Mycket nöje med serien. Den följer lite Unnis blogg; genial och banal. Filosofi blandas med fyllesnack och sex(eller jakten på sex).
Kanske kan ses som lite föregångare till Rocky-serien också...

2007-12-19 @ 00:38:28
URL: http://kosmosanroparsolis.blogspot.com
Postat av: Solis

Ups, tror jag glömde en länk som ger till bilder och trevlig läsning:
http://www.arneanka.com/

2007-12-19 @ 00:40:16
URL: http://kosmosanroparsolis.blogspot.com
Postat av: A

Känner ni inte till Arne Anka?! Han är ju Stockholms största poet. Googla på Arne Anka kan ni få fram massa fina bilder, citat, serier osv. Skön lirare. Boken är jävligt rolig också.

2007-12-19 @ 05:57:13
Postat av: Lars Einar

Stocken har rätt, man måste få göra bokslut. Jag förstår inte vad Guillou är ute efter. Men angående publicering av namn eller utpekande av någon person, direkt eller indirekt, så är det väl det vissa reagerar på. Jag hade själv i Sexistboken namn både på personer och företag men fick stryka det för att få den utgiven. Jag var fegare än Unni å andra sidan var jag ju glad att någon vill ha boken överhuvudtaget. Då alltså.

2007-12-19 @ 16:25:16
Postat av: Marie

Unni! Det är BRA att vara glad och banal. Ha en jättetrevlig fredag. Önskar dig och din familj en riktigt god jul. Det verkar du vara väl unt. Själv är jag mer deprimerad och banal. Kommer igen och kommenterar när jag har ryckt upp mig ur träsket. Kanske du då kommit med något ilskt inlägg som triggar igång mina signalsubstanser.Många kramar/Marie

2007-12-19 @ 19:28:23
Postat av: Marie

P.S.Arne Anka är bra. Litteratur som borde spridas i alla sammanhang, även livsmedelsaffärer. Dess besökare kanske kunde stå och smygläsa i kön och känna sig lite lättare till mods.D.S.

2007-12-19 @ 19:33:10
Postat av: brylle

Det verkar mest handla om att kyssa unni´s rumpa på dom här innläggen, vem som prisar henne mest. Blir lite tråkigt efter ett tag.

2007-12-22 @ 14:38:49
Postat av: enioreh

brylle > finns väl värre rumpor att kyssa? ;)

2007-12-23 @ 12:16:31
URL: http://blog.enioreh.com
Postat av: Anonym

Det har du så rätt i, god jul!

2007-12-23 @ 17:17:12
Postat av: Georganette

I really enjoyed my visit. A great site

2009-02-27 @ 11:01:04
URL: http://georganette.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0