TUGGAT, SVALT OCH UPPSPYTT

image144


Jag är så jääääävla trött på klyschor. Terapitugg. Truismer. De bara väller ut som krälande ohyra ur samhällets alla verbala springor. Beskäftiga, hurtiga, grötmyndiga luftpastejer serveras i parti och minut vart jag än vänder blicken.

En gång i tiden var jag själv en tolvstegande självhjälpslitteraturkonsument som spydde ur mig plattityder som om jag uppfunnit hjulet. Och det hemska var att folk reagerade som om jag också uppfunnit hjulet. Man kan fylla föreläsningssalar genom att idissla högar av floskulöst ogräs.

"Det är inte hur man har det, utan hur man tar det."
"Lev i lösningarna, inte i problemen."
"Meningen med livet är att hitta en mening med livet."
"Man kan inte förändra andra, men man kan förändra sig själv."
"Sanningen är inte svart eller vit."
"Vi väljer vårt mående."
"Vägra vara offer."
"Var snäll mot dig själv."
Yada, yada...

Jag mår illa. Dessa nonsensklyschor får mig att fantisera om en kulturrevolution. Under den kinesiska kulturrevolutionen tvingades de intellektuella att sprida latrin på fälten, och hela tilltaget var givetvis fasansfullt, men ibland, när självhjälpsidiotin förpestar varje vettigt samtal, kan jag inte låta bli att hysa sadistiska tankar om att låta Deepak Chopra, Dalai Lama, di Leva och deras luddiga svans av livscoacher och kognitiva beteendeterapeuter få lov att ta hand om soptömningen i en större stad i en månad eller två.

Under tiden skulle jag vilja skrika ut att livet bara drabbar oss, att vi måste leva i problemen, att livets mening är outgrundlig, att vi är extremt formbara av andra, att sanningen är nattsvart, att vi mår som vi mår, att vi alla är offer och att vi i väst är alldeles för snälla mot oss själva.

Sen skulle jag vilja tvinga folk att läsa vad de klassiska filosoferna drog för slutsatser om livet. För de har redan ställt alla frågor men svaren skiftar. Som Kant formulerade det: "Människan är ett krokigt virke av vilket inget rakt kan åstadkommas."

Varför försöker vi då bli så strömlinjeformade?

Fram med knäppheten istället och bort med de dumma förenklade paketerade standardfraserna. Junk food för hjärnan är lika utarmande som junk food för kroppen.

Man är vad man äter. Och jag tänker, alltså är jag.
Och må Herren vara med oss.

Amen, fan!

Kommentarer
Postat av: H

Tack. Precis vad jag har tänkt länge nu. Vi ska alla vara lika, gå i samma fåra, inte sticka ut, bara vara duktiga, jobba med oss själva. Och fixar man det inte så är det fel, ens eget fel...
Vill inte! Vill va mig själv, men vet inte om jag törs..
Hälsningar H

2007-12-10 @ 16:41:16
URL: http://[email protected]
Postat av: August

Ditt absolut bästa blogginlägg!! 10 av 10 helt klart!! :) :) :)

2007-12-10 @ 18:05:48
Postat av: Mia

Ja, det är trist...

2007-12-10 @ 18:24:20
Postat av: Björn PATRIK Ingvar

Unni! Du är min fucking idol.

2007-12-10 @ 18:31:42
URL: http://wajden.sprayblog.se
Postat av: Eric

Vi är väl alla tokiga på något sätt.

Det har vi gemensamt.

We are all individuals.
Not me!

2007-12-10 @ 18:42:41
URL: http://whynoteric.blogspot.com
Postat av: Anonym

Strindbergs konstaterande att "Det är synd om människan" sammanfattar det hela rätt bra.
Men vafan...det hade varit rätt trist att inte få gå igenom alla stadier som från glädje till sorg osv...

2007-12-10 @ 19:20:01
Postat av: loserette

Åh! Så bra skrivet! Klart att det är lätt för en person som själv inte suttit i skiten/vars liv har ordnat upp sig att gasta uppochhopparop åt människor som har råkat ut för en massa jävligt och känner sig lite medelhårt rövknullade av livet. Kan folk inte bara sluta använda "offer" som skällsord, det är sånt äckligt svaghetsförakt! Om "offer" är så jävla fruktansvärt och skamligt
att vara, vad är motsatsen, "förövare", i så fall? Något fint, höjden av styrka, självständighet och kognitiv förfining? Psykopater vet ju i alla fall hur man "älskar sig själv" som man ju tydligen mmåste göra. Urk. Allvarligt talat tror jag många människor skulle må bra av lite sunt självförakt. Förmågan att inse våra egna tillkortakommanden gör oss till bättre människor.

2007-12-10 @ 20:01:33
Postat av: Martin Borg

Anledningen till att en del män klagar på Unni Drougge beror nog på att hon öppet har deklarerat att hon föredrar stora manliga organ. Sånt kan säkert svida i hjärtat hos många. Men jag tycker nog att kvinnor måste få ha rätt att välja vilken storlek de själva vill.

Sen kan man ju aldrig komma ifrån att Unni Drougge är en bra författare.

2007-12-10 @ 22:37:00
Postat av: Raggan

Javisst är det mycket floskler!
Har tänkt samma tanke, det är ett evigt upprepande av hurtiga tillrop som syftar till att du ska Ta Tag I Dig Själv, du väljer själv, det handlar om Dina val och Dina tankar.

Jomen till viss del stämmer det väl.
Men det är också en del av det individualistiska tänket. Den typen av värdering stör mig.
Vad hände med solidariteten?

Det finns en floskel till, vars exakta formulering jag inte kommer ihåg just nu, som går ut på att sortera upp det jag själv inte kan påverka från det jag inte kan.
Vi kan inte påverka eller välja allting själva, ibland kan vi bara åka med.

2007-12-10 @ 23:07:39
Postat av: maz

Det här inlägget stör mig nåt fruktansvärt. Hur i helvete har du mage att blanda in kognitiva beetende-terapeuter i den här härvan?

Har du levt med en psykisk sjukdom under lång tid och blivit frisk och lyckats bli fri från sjukdomen med livet i behåll med hjälp av kognitiv beetendeterapi?

Har du gått i fem år och bara haft tankar om ditt äckliga utseende och hatet mot ditt utseende alla vakna timmar?

Vad tycker du människor med ett tvångstankar, dysmorfobi och anorexia ska göra? Ska de acceptera att de är äckliga, tjocka eller vad problemet nu är och fortsätta må dåligt, eller ska de få hjälp av KOGNITIV BEETENDE-TERAPI.

Blir så jävla förbannad när jag läser sånt här bara...

2007-12-11 @ 03:16:09
Postat av: Christopher

Får se om man kommer med nu då...

Unni: du är för jäääävla skön alltså, detta inlägg och sedan en sponsrad länk till missbruk och beroendevård. Hur får du ihop den ekvationen?

Och att du av alla jäääävla människor skall komma och klaga på klyschor och truismer, du har ju en hel kroppsstrumpa med offer på dig. Hela du skriker: se mig, förstå mig och mest av allt; tyck synd om mig. Så uppfattar JAG dig.

2007-12-11 @ 09:47:48
Postat av: Anette

Hörrni, 4 år för farbror äckeldoktorn Troilius är inte fy skit!!

2007-12-11 @ 15:32:45
Postat av: pontus

1, Riktigt jävla bra Unni. Jag gick in hit för att bli sådär härligt förbannad som jag alltid blir när jag läser ditt nonsenstugg. Men det här var spot-on. Bort med allt postmodernistiskt trams.

2, Gillar Unni män med stora organ? Ok, hennes sak. Men låter det inte som något Unni gärna spottar ur sig för att provocera (och lyckas, enl. Borg ovan). Skitsamma. Unnis sak, som sagt.

3, Kognitiv beteendeterapi är nog en av de få vettiga terapimetoderna. Den är evidensbaserad och därför också falsifierbar (tillskillnad från psykoanalysen). Den tillhör alltså inte den postmodernistiska tramskolan.

2007-12-11 @ 15:53:39
Postat av: unni

Maz, det var inte min avsikt att såra, förlåt mig för den. Jag är inte emot terapi i sig, det finns ett gäng riktigt skickliga terapeder, har själv haft två sådana. Men det finns också charlataner som rör ihop en mischmasch av zenbuddhism och kbt-gods och skriver storsäljande självhjälpsdynga av ordsalladen. Glad att du haft framgång i din terapi, det är du fett med värd såklart. Vad jag vänder mig mot är mumbojumboblajet som kanske en gång var sanna och kloka ord, men som nu tappat sin mening och blivit toaklotter eller reklamslogans typ.
Jag är less på att folk håler på och terapera varandra med dessa tomma fraser hela tiden.

Stora organ? Men ni fattar väl att jag alltid varit tvungen att säga så för att innevarande pojkvän inte ska tro att han har en liten (även då så varit fallet). Nu säger jag bara: hellre än fin snopp i handen än en fet balle i röven!

Pözz

2007-12-11 @ 16:17:20
Postat av: V

*skratt*

2007-12-11 @ 18:52:47
URL: http://www.vick2ria.blogg.se
Postat av: Mia

Jag håller med...låt alla få va som dom är, var och en har sin verklighet, jag är ledsen om jag varit en av dom som hållit på med klyschor..livet är inte lätt, jag vet...

2007-12-11 @ 21:28:16
Postat av: Bee

Du är grymmast Unni! Keep up the good work!

2007-12-11 @ 22:42:15
URL: http://beastess.blogg.se/
Postat av: maz

Unni: Ursäkt godtagen helt och fullt! Jag förstår hur du menar och jag kunde nästan gissa mig till det, men i och med att distansen till min sjukdomstid inte är särskilt lång tände jag på alla stubiner när jag läste "kognitiva beetendeterapeuter" mitt i smeten.

Tack för dom värmande orden också! Lycka till med allt du tar dig för!

2007-12-12 @ 00:12:13
Postat av: Eric

Jag håller på med Penetrering. Den är bra,mycket bra. Men jag förstår inte varför det bara är kvinnor som har lämnat recensioner på omslaget. Jag tycker att Penetrering är en bok som borde läsas av både kvinnor och män.

Det är nog inte många män som kan identifiera sig med Maximilian. Men ibland så krävs det överdrifter för att få fram ett budskap så tolkar jag det iaf. Får se vad jag tycker när jag har läst ut boken. Jag köpte den i går. Och nu måste jag packa för att åka till norska fjäll över helgen. Jag ska packa ner Penetrering. Absolut!

2007-12-12 @ 17:07:18
URL: http://whynoteric.blogspot.com
Postat av: Anonym

profeter har alltid funnits dom finns överallt känner av trender dom kan därför surfa på dom lite större vatten

2007-12-12 @ 22:44:46
Postat av: Zmultron

Läste precis Boven i mitt drama...lika bra som vanligt! Shit alltså. Du är grym. Drabbades av Unnifeber och läser nu Heroine, igen. Ville bara säga att du är grym, skulle kunna säga att du är min favoritförfattare *fjäskar* hahaha...Ha en bra Luciadag! Kraaaam!

2007-12-13 @ 07:43:41
URL: http://metrobloggen.se/zmultron
Postat av: Zmultron

Får jag länka till dig?

2007-12-13 @ 07:51:22
URL: http://metrobloggen.se/zmultron
Postat av: unni

Kul, Eric, att du läser Penetrering, denna bortglömda stridsskrift. Vill veta vad du tycker när du återvänt från fjällen.

Kram på dig!

2007-12-13 @ 10:18:03
Postat av: Tatchi Dori

Hej.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. jag ser vad du menar med det du skriver, men människan är ju så förbannat rädd för sin egen existens att hon desperat virar in sig i all sorts smörja.

Allt ska alltid låta så självklart och så vackert. Människor bryr sig inte längre om hur något är, eller hur något faktiskt känns. det viktigaste är hur andra uppfattar att man mår. helst ska man uppfattas må bra. men hur man egentligen mår... det verkar inte spela nån roll...

junkfood har tagit över våra liv. Men jag steker åtminstånde mina burgare själv.

För övrigt har jag läst alla dina böcker och jag älskar dem. Det är de enda böckerna man kan ta upp och läsa igen några månader senare. Du är bra på det du gör.

2007-12-13 @ 11:29:42
URL: http://metrobloggen.se/dori
Postat av: Ingela

Ser fram emot att se vad klokt du har att säga i morgondagens "Läckberg och Rudberg"!

Hoppas din lucia varit till belåtenhet! =)

Ingela

2007-12-13 @ 12:57:59
URL: http://litteraturum.blogg.se
Postat av: unni

Det finns en Christopher här ibland som så gärna vill få sina beskäftiga kommentarer publicerade, så jag valde att plocka in honom (se ovan). Jag kollade nämligen upp killen och kom till ett företag som heter Jeverud, Christophers it-konsultföretag. Med anledning av inlägget här vill jag servera den klyschigaste slogan jag läst på länge som han skrivit i sitt försök att ragga kunder:"All förbättring är en förändring men all förändring är inte alltid en förbättring..."
Applåd, Christopher, du tar priset! Du har uppfunnit hjulet!

Ni andra: Varmt tack!

2007-12-13 @ 13:30:36
Postat av: Patrik 27

På tal om junkfood. Varför vågar ingen kritisera kebab. Det ÄR skräpmat. Hamburgare får all skit.

2007-12-13 @ 16:45:35
Postat av: Marie

Tack Unni för ett bra och belysande inlägg. Oavsett olika "modeller" för terapier och livsåskådningar MÅSTE det finnas utrymme för det individuella. Hade det varit så enkelt att vi alla kan stoppas in i ett/flera av alla dessa otaliga fack hade vi väl alla gått omkring som lyckliga "lallande idioter". "Facit" hade funnits framför näsan, "lev efter denna devis och du mår bra", och vi hade sluppit tänka, känna, reflektera och våndas. Puss och kram.

2007-12-13 @ 21:14:38
Postat av: Marie

Patrik 27! Vad är skillnaden?

2007-12-13 @ 21:19:56
Postat av: Marie

Patrik 27 !Det var jag som undrade ovan vilken skillnad det var mellan hamburgare och kebab! Det jag egentligen ville säga var att det är väl "skit samma" vad var och en uppfattar som "junk food". Det var väl i det är fallet en metafor. På en matblogg kan väl detta vara intressant men inte här väl???!!!

2007-12-13 @ 21:29:17
Postat av: Patrik 27

Marie

Halva Sveriges ungdom men även äldre människor svullar ju i sig kebab var och varannan dag. Det är jävligt gott. Gyros också för den delen. Men vår ungdom har heller aldrig varit fetare än den är nu. Men jag förstår din poäng, jag fattar inte heller vad jag menade.

2007-12-13 @ 22:37:53
Postat av: Carl-Johan Björkvist

Trots din förklaring är det ändå tveksamt varför just KBT nämns i sammanhanget. Hellre då psykodynamiker vars behandling baserar sig på någon enstaka galnings egna tvångstankar typ: ?allt har något med sex att göra?. KTB:are försöker åtminstone basera sin verksamhet på vetenskaplig basis. Självhjälpscoacher hoppas jag alla har vett att undvika. Men visst: en före detta heroinist måste också försöka försörja sig med något och försäljningen har hon ju i blodet så att säga. En partnermisshandlare kan alltid agera som samlevnadsrådgivare åt andra. Ger hon tillräckligt dåliga råd då slipper hon känna sig ensam skyldig till det ökade våldet i hemmen ;-)

Problemet med yrkestiteln ?terapeut? är att den inte är skyddad. Konstigt nog behöver en terapeut inte ha psykologutbildning i grunden. Inte alltså på samma sätt som en psykiatriker måste vara en läkare till att börja med. Man kan vara en ?rosenterapeut?. Men inte en ?prästkragepsykiatriker?.

Det är naturligtvis alltid bra att läsa mycket ? men man behöver inte nödvändigtvis tro på allt man läser. Vissa KBT:are har också gott för långt i sin iver att ?bota folk?. De lovar guld och gröna skogar och allt går att fixa inom en kvart. En olycklig barndom är inte längre ett problem. Det är nämligen ?aldrig för sent att få en lycklig barndom? predikar vissa. Även vår gode vän popsångaren Alexander Bard som titulerar sig som ?psykoanalytiker? har lovat att ?speeda upp analysprocessen? för sina patienter (vilka är de?) till tjugo sessioner. Åtminstone om patienten är hyfsat ?intelligent?.

Så intelligenta människor mår inte dåligt? Är det därför han själv tycks må prima jämt? ;-)

2007-12-14 @ 00:54:49
Postat av: Elvira

Tack, tack, tack! This made my day!

2007-12-14 @ 09:49:10
Postat av: Terese

Det känns som att KBT är den nya "vardagsterapin" Det är ju inte längre "skamligt" att gå hos en terapeut och nu gör vi det i tid och otid.
Jag är mycket tveksam till att man kan "bota" svåra uppväxter, övergrepp, dödsfall och andra svåra kriser genom KBT men jag har vänner som är ytterst tacksamma för att kunna gå och få hjälp med att hantera, dåligt självförtroende, S-T-R-E-S-S och även långt gånget gräsrökande som i det här fallet var sammankopplat med stress utan att behöva hosta upp massvis med pengar och mangla barndomsminnen.

Vem har egentligen koll på att allt går rätt till? Ingen? *ryser*

2007-12-14 @ 11:42:47
URL: http://[email protected]
Postat av: Lars Einar

Jag håller med och på dig Unni!
Lars Einar

2007-12-14 @ 13:32:57
Postat av: Patrik 27

Att gå till psykolog i USA är inte ett tecken på att man är sjuk i huvudet. Det är ett tecken på att man är framgångsrik och har pengar.

2007-12-14 @ 15:11:17
Postat av: Eva

KBT botar ingenting men kan förändra ditt förhållningssätt till det du varit med om (och på så sätt kan indirekt t ex en tvångstanke plana ut). Då mår du bättre och dina möjligheter att göra andra val blir större.
Jag kommer att få två av Unnis böcker i julklapp. Ska bli spännande att läsa.

2007-12-17 @ 08:21:21
Postat av: zara

håller hlet med hur många är det inte som står och tjänar storkovan på kortkurser om hur man kan hjälpa andra i sorg el liknade .. Och skyddar sig med dessa kyschor samt ej lever efter dom själva eftersom dom tar hutlöst betalt med och skyddar även det genom att säga jag vet vad jag är värd, men börjar kurserna sedan med at det viktigaste är att dela med sig ......

2007-12-17 @ 13:20:58
Postat av: André

Till Zara: På tal om kortkurser. Många gånger påminner de om väckelsemöten. Och eftersom den lilla krokiga människan törstar efter samhörighet så är det inte så konstigt att hon hamnar i själafångarens nät. Är det inte utnyttjning som är en gemensam nämnare i alla yttringar av maktutövandet och den klyscheaktiga marknadsföringen? Se upp för ulven i fårakläder!

2007-12-18 @ 18:30:04
Postat av: Therese

Det är nyårsafton, jag har läst ut ditt helvete.Ditt senaste vill jag påpeka ;)...Jag har läst alla dina utgåvor och jag vill tacka dig Unni för den skit i hörnen du så orädd och självutlämnande bjuder oss.

I samförstånd
Therese

2007-12-31 @ 10:15:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0