ANTIKROPPAR



 
image127


image128
        
image129

Vad förenar dessa tre godingar, förutom att de pysslar med film?
Jo, att de har gått från att vara lustigkurrar till att bli viktigpettrar.
Och märk väl - i det här sammanhanget är "viktigpetter" ett honnörsord.

Lukas, George och Josef vågade ta steget, var och en på sitt sätt, till att belysa allvarliga frågor.
Frågor som rör moral och heder. Obekväma sanningar. Angelägna budskap.

Just nu, när pojkrumsfantasin Arn är på väg att invadera vita duken med sina svärd och brynjor, känns det så befriande att det finns filmskapare med hjärta och värdighet nog att ge oss
väckarklockor istället för  Buttericksjippon.

Kom ihåg att det finns alternativ till Arn-spektaklet när tempelriddartramset galopperar över Svea rike!


Kommentarer
Postat av: Stocken

Jag lär mig mycket när jag försöker tolka Unni Drougge. Jag litar på allt som hon skriver i sina böcker. Men sen är det stopp. Jag hyser lätt misstro mot hennes debattartiklar ? (nästan) aldrig för sakinnehållet, men jag kan sällan frigöra mig från att fundera över varför hon har skrivit en debattartikel och särskilt varför hon har skrivit den just nu.

Ibland misstror jag Unni Drougges blogg, men jag är inte enögd. Jag inser ju också bloggens möjlighet till ömsesidiga utbyten med Unni. Unni kanske manipulerar oss läsare. Men, i ärlighetens namn, blir vi ju väl kompenserade genom den inblick och den dialog som vi får.

Och alla trådar är inte läsarmanipulation. Ibland blir det riktigt blogg, med brudar som fiser på gymmet, reflektioner i kyrkan och middagssamtal med barnen.

Fast jag har inga bra teorier om varför hon försöker reta upp Jan Guillou. Den allra enklaste förklaringen är den att om hon lyckas få honom tillräckligt arg så kanske hon blir häcklad i någon av hans krönikor, vilket kanske skulle kunna gynna Unnis affärsverksamhet. Men jag vet inte om denna teori håller. Det måste ju vara jobbigt att ha en långsint Jan Guillou lurandes i vassen för eviga tider. Men när det gäller marknadsföring så brukar inte Unni Drougge göra några misstag. Som sagt, jag har inga bra teorier.

Det är inte bara vi bloggläsare som gillar Unni Drougges böcker. Jag läste i Uolos blogg att hon har skaffat biljetter till Unnis föredrag, nu på tisdag. Om Uolo går dit, så kan vi andra inte ha fel. Uolo är en skärpt kvinna, som kan skilja bra från dåligt. Att Uolo har skaffat biljetter är ett kvalitetsbevis för Unni Drougge och för "Boven i mitt drama kallas kärlek".

http://blogg.passagen.se/uolo

2007-11-19 @ 00:12:38
Postat av: Patrik 27 (morgonkvisten)

Jan Guillou är en rolig typ. Han ansåg,vid inspelningen av en film att han var ganska lik Wilson som ung.(killen som hade huvudrollen i Ondskan-filmen).

Jag ser absolut inga likheter. En av de två är mycket snyggare än den andre. Gissa vem.

2007-11-19 @ 05:33:21
Postat av: Lars J

Jan Guillou må vara självgod och har ibland alldeles för höga tankar om både sitt utseende och sina kvaliteer som skribent.
Men att anföra honom som en motpol till Lukas, George och Josef där de sistnämnda är de som belyser allvarliga frågor och där Jan är den som ägnar sig åt trams är nog lite orättvist mot Guillou.
Efter 9/11 när alla stora svenska ledarsidor stödde USAs krig mot terrorismen var Jan G en av de få som anförde kvalificerad kritik. Det var först efter det invasionen av Irak då det visade sig att "massförstörelsevapen" som "kunde nå London på några minuter" inte existerade och då läckor i USA började säga att sambandet Saddam Hussein /Bin Laden bara existerade i propagandansom som en del andra började att tänka om. Guillou har även skrivit en bra artikelserie om invandringen i Sverige. Till det kommer mycket annat som varit angeläget. Jag har inte läst Arnböckerna men en del saker som tas upp där om relationen mellan den kristna och den muslimska världen är ganska så relevant även i dag.

2007-11-19 @ 08:58:22
Postat av: Lasse De

Ja, Unni, vi är faktiskt många fler än trion du nämner. Skillnaden är väl främst att vi saknar plattformen från vilken man kan ropa så man hörs. Men ropar gör vi. Och kanske man förhoppningsvis kan påverka någon som råkar befinna sig inom räckhåll.

Även stora män kan vara små, små med förkrympta själar, därmed visande sig vara betydligt mindre än de hoppas att deras omgivning ska tro. Det värsta är dock att de själva, innerst inne, vet hur små som människor de i själva verket är och alltså själva känner till vilka bluffar de egentligen är.

Lars

2007-11-19 @ 11:46:35
Postat av: Tess

Huhuhu, ut med Guillou. :)

2007-11-19 @ 14:36:57
URL: http://tackytess.blogspot.com
Postat av: Minipudel

Jag tycker Jan Guillou är mycket sexig och imponerande. Jag gillar när han morrar, skäller och pinkar revir med starkt gul och frätande urin. Jag bara gapar och sväljer allt han får ur sig. Han är en riktig hanne med underbara och lurviga framtassar.
Mvh. Fido, nyrakad minipudel

2007-11-19 @ 16:48:20
Postat av: Jojo

Guillou är ett regelrätt svin som är så lite Man som "man" kan vara. Han försvarar en kvinnomisshandlare och våldtäktsman och påstår att Unnis bok är en ren lögn. Isåfall är "Ondskan" också en ren lögn. Jag har för övrigt träfatt G. i ett jobbsammanhang och han nedvärderade sig knappt till att hälsa på mig, jag var ju ung och kvinna och han kunde ju solka ner sina fiiiina händer. Fy fan för såna fasoner. Bara för att man är känd behöver man inte sluta vara ödmjuk, men innebörden av ordet Ödmjuk har den karln ingen som helst koll på.

2007-11-19 @ 20:41:08
Postat av: unni

Ojoj! Ja, det går många Jan-historier och tyvärr frestas man att tro på dem. Men han kommer nog aldrig att göra en pudel. Snarare gör han en pitbullterrier. Att de hundarna är mer el mindre förbjudna kan han lätt sätta sig över, liksom han sätter sig över pöbeln som köper hans böcker.

2007-11-19 @ 21:46:07
Postat av: Monkey aka Apan - whatever...

Vaffan, kom igen nu. Var inte så jävla pretto. Jag orkar inte plöja igenom en hel bok för att få svar. Vad var det som hände? Hur kunde du låta dig hunsas av en sån som Niclas? Var du så jävla sugen...? Och är du bitter nu? Sparkar åt alla håll och söker stöd där du kan få det - åtminstone för stunden. Känns för jävligt det där eller hur?

2007-11-19 @ 22:16:47
Postat av: G

Hörru apmänniskan! Om du inte orkar läsa en hel bok så kan du väl beställa en liten faktaskrift om misshandelsförhållanden från ROKS, den är bara på ett tjugotal sidor och där får du all information du behöver. Så kan du sluta störa Unni och andra här på bloggen med dina oförskämda kommentarer och frågor!

2007-11-19 @ 23:12:22
Postat av: patrik 27

Jojo

Är du helt säker på att han undvek att hälsa på dig just för att du är kvinna? Hur kan du veta det detta? Frågade du honom? Svarade han "ja" då?

Själv brukar jag vägra att låta tjejer och kvinnor gå först in genom en dörr genom att hålla upp den. Det skulle vara att acceptera könsrollerna. Det gör jag inte.

2007-11-20 @ 00:17:01
Postat av: Monkeyworld

Unni är känslomässigt handikappad. Saknar förmåga att bli kär - på riktigt. Den som läst hennes böcker vet att hon inte med en enda rad beskrivit kärlek trovärdigt. Kärlek har ingenting att göra med att vara kåt som fan. Unni är en sorglig figur som borde skriva en barnbok. Men för att göra det, skriva en bok för barn alltså, måste hon ha känslor och framförallt kunna känna kärlek. Så det kan hon inte. Simple as that. Jag vet att det känns för jävligt Unni...

2007-11-20 @ 06:00:36
Postat av: Anonym

Visst är det så att riktig kärlek inte är lika med kåthet, även om den kan vara en del i kärleken. Men att bedöma Unnis känslomässiga kapacitet kanske vi ska överlåta till dom som känner henne.

2007-11-20 @ 07:29:04
Postat av: Jojo

Patrik,

klart jag inte kan vara säker, han hade nog ev dissat en ung oetablerat man också, men jag fick ett j-vligt dåligt intryck av G.

2007-11-20 @ 07:33:23
Postat av: sara

Jan Guillou nämndes inte alls i Unnis inlägg. Däremot riktiga skådespelare och regissörer, vilket Jan Guillou är varken. Att Guillou inte är populär på den här sidan framgår med önskvärd tydlighet.
För övrigt tycker jag det är väldigt mycket Kvinna mot Man,Man mot kvinna, på den här sidan.

2007-11-20 @ 07:49:50
Postat av: Lars J

Re: Sara. Det är ju Jan Guillou som skrivit Arn-spektaklet så det är klart att det är riktat mot honom även om hans namn inte nämns. Eller ens behöver nämnas eftersom alla vet. Jag har aldrig träffat Jan G men ifrågasätter inte att han är så odräglig som många säger. Att man inte har träffat honom kanske bara är en fördel när man läser vad han skriver för då kan man se det fritt från hur han är som person. Arn böcckerna handlar om en tid när den kristna världen och den muslimska världen kom att hamna på kollissionskurs i första hand på grund av att den muslimska världens expansion som kom att meföra att man erövrade kristna områden vilket fick vatikanen att ersätta det kristna kärleksbudskapet med doktrinen om rättfärdiga krig för att möta islams expansion. Det här är inga "Buttericksjippon" utan angelägna frågor som leder oss fram till relationerna mellan muslimer och kristna än i denna dag.

2007-11-20 @ 09:42:46
Postat av: sara

re: Lars J, ...ingen utom du har skrivit något om kristendom kontra islam, det är helt ointressant och synnerligen off-topic när man läser det Unni skrev. Om DU kunde hålla dig till ämnet som Unni anför (i sin egen blogg) skulle kommentarerna i den här bloggen vara mycket mer trevliga att läsa. Men det är nog att begära lite för mycket, att hålla sig till ämnet är ju inte riktigt din grej, eller hur? Ass...

2007-11-20 @ 10:22:13
Postat av: Lars J

Ämnet som Unni anför är att Lukas, George och Josef belyser
allvarliga frågor till skillnad mot "Arn-spektaklet". Vad jag menar är att även Arn-spektaklet också
belyser en allvarlig fråga. Även om du nu råkar tycka att den inte är intressant.

2007-11-20 @ 10:58:45
Postat av: Terese

V-A-R-F-Ö-R måste det alltid bli så jävla drygt i den här bloggen? Ett från början fint skrivet inlägg blir nio ggr av tio besvarat med dryghet, besservisserkommentarer, könskrig och annat babbel. Är det så ni för diskussioner i verkliga livet?

Bara för att Unni och många andra här har starka åsikter om kassa karlar eller elaka karlar eller karlar i allmänhet måste väl inte nästan varenda jävla inlägg diskuteras så? Det finns ju flera som inte ens handlar om sådant. ALLS.

Släpp sargen och var snälla!!!!

2007-11-20 @ 14:21:07
URL: http://tackytess.blogspot.com
Postat av: Anette

Therese, håller med till hundra! Först blir man själaglad över Unnis texter och känner hopp; det finns faktiskt människor som tänker och känner därute! (man tvivlar ju ibland...) Efter en halvtimme är helvetet igång och bloggen är nerkört i botten, för att folk är så jävla nedriga! Inget moget diskuterande utan en kamp om vem som kan slå ner vem, hårdast. Och tjafs om fakta, kön, och allmäna idiotförklaringar mot Unni själv. Att hon/du står ut att ha bloggen kvar är beundransvärt. Klart man ska skriva vad man tycker men måste nivån vara så sandlådelåg för det?

2007-11-20 @ 15:01:30
Postat av: Anonymous

Helt rätt Unni, det finns olika filmalternativ. Det finns valfrihet i det här landet. Det vet nog de flesta av oss, utan att någon viktigpetter ska tala om det för oss.

2007-11-20 @ 15:07:21
Postat av: Lars J

re: Anette och Terese. Håller med er om att det ofta blir otrevligt på den här bloggen med många personangrepp främst mot Unni själv.
Den finns en svensk sida på nätet som innehåller en avdelning för vapenfreaks. Riktiga vapenfreaks alltså
ungefär som fanatikerna i National Rifle Association. Där upprättar folk imponerande långa listor över vilka civila och militära vapen dom skjutit med. Det märkliga är att där är alla väldigt trevliga mot varandra. Det borde vi kunna vara här också.

2007-11-20 @ 15:27:11
Postat av: Terese

Lars. J. Så värst imponerande vet jag inte om det är..;) Med vapen alltså. ;)
Förstår vad du menar. Det är skittråkigt.
Har inte följt den här bloggen så värst länge men ögnat igenom de flesta inägg och det måste kännas väldigt tråkigt för Unni. Jag tycker iallafall att det framgår hur tydligt som helst vad hon vill säga och inte säga. Eller iallafall vad hon vill säga. Vad hon inte vill säga är ju inte skrivet. ;)

Fram för mer humor och glädje i den här bloggen. Snälla surbullar, kamma till er nu!!! :)

2007-11-20 @ 17:44:18
URL: http://tackytess.blogspot.com
Postat av: Monkeyworld

Velourbullshit. Det är Unni och ingen annan som lagt upp ribban i den här bloggen. Kom ihåg det. What goes around... Jag för min del har inte någon respekt för Unni eller hennes åsikter. Bara dumma och med knappa fakta underbygda utfall åt än det ena hållet och än det andra. Lite som det faller sig beroende på dagshumör verkar det som. Inte alla indianer i kanoten - om man säger...

2007-11-20 @ 19:53:39
Postat av: Maria

Monkeworld, vad gör du på denna blogg?
Du behöver ju inte läsa den, eller...

2007-11-20 @ 20:36:42
Postat av: Glad i hatten

Monteyworld: "Jag för min del har inte någon respekt för Unni eller hennes åsikter. Bara dumma och med knappa fakta underbygda utfall åt än det ena hållet och än det andra."

Varför bemödar du dig med att läsa Unnis blogg och t.o.m. att skriva inlägg. Har du mycket aggressioner inom dig som måste ut? Då föreslår jag ett träningspass istället för att skvätta över ditt skit här! jag kan rekomendera box-pass. Eller oxå kan du starta en egen blogg och skriva vad du vill där, alt. läsa andra bloggar som intresserar dig mer och där du kanske kan göra mer positiva inlägg.
Jag läser bloggen jag håller med Unni i mångt och mycket, tycker att hon skriver bra och har bra vinklingar på olika frågor.

2007-11-20 @ 20:52:30
Postat av: Göran

Arn-spektaklet är ju skaraborgs turisthopp. och man skall kanske inte se det på annat sätt.

2007-11-20 @ 22:01:16
URL: http://minruta.blogspot.com/
Postat av: Terese

Jag proklamerar en elakfri zon så jag tänker inte tala om för Monkeyworld hur socialt handikappad han är.
Inte heller hur ensam i fråga monkeyworld måste vara och inte heller att hans enda sätt att få uppmärksamhet är att sitta dumt flinande framför sin dator och plita ner korkade inlägg vars svar han flinar ännu mer åt. Helt oseriöst. Helt ointressant. Helt iqbefriat.
Det är det enda jag tänker skriva i ämnet. Och det enbart för att jag är trött på människan.

2007-11-20 @ 22:04:40
URL: http://tackytess.blogspot.com
Postat av: Lars J

Re: Göran. Skaraborg, som 1998 degraderades från att ha varit ett län till att bli ett "kommunalförbund", behöver allt hopp dom kan få.

2007-11-21 @ 08:46:27
Postat av: unni

Nu har jag i typ ett dygn varit lyckligt ovetande om vad som pågår här, och från och med nu, ditt jävla apskaft, tänker jag deleta alla dina inlägg, och, som jag skrev förut alla personligen kränkande diton.

De som är nya och kanske inte vet varför kan ta och kika på Monkeybiznizen i det här inlägget. Den som har behov av att försöka trampa på och förnedra andra mår jävligt dåligt och mår också sämre av att var ett kräk. Rätt åt kräken. Skit ner dig, apa!

2007-11-21 @ 11:22:16
Postat av: Terese

Piuh!
Så himla skönt! NU kanske det här kan bli rakt igenom trevlig frukostläsning. Oavsett vilka ämnen som tas upp.
Det är mörkt klockan 11 på morgonen. Gatuljusen är tända. Måste ut och springa, eller göra någonting aktivt. Tända alla ljus hemma och dammsuga kanske. :)

2007-11-21 @ 11:39:02
URL: http://tackytess.blogspot.com
Postat av: Patrik 27

haha..får man säga en sak utan att det är ironiskt. Jag är helt ärlig. Jag tycker att Unni är söt när hon klagar över alla idiotiska inlägg. Man märker att hon blir arg och ja..hon blir så söt då haha..ursäkta min mansgrisiga kommentar men det var hjärtligt menat.

2007-11-21 @ 16:05:35
Postat av: A

Patrik27 - tycker du det är mansgrisigt att säga att någon är söt?

2007-11-21 @ 16:37:15
Postat av: Moa

Neeej. Ta inte bort Apan! Han är lite underhållande.

2007-11-22 @ 20:31:24
Postat av: Lena

Monkeyworld står för hälften av det roliga och tänkvärda här. Unni är som en tjej som står på skolgården och snackar skit om allt och alla. Ibland träffar hon rätt ibland är det bara pinsamt. Ibland är det helt fel men roligt just därför. Man kan skratta åt Unni utan att hon själv förstår varför. Monkeyworld är grabben som kommenterar det hela, sarkastiskt och ironiskt. En toppenkille. Leve Mats Drougge, en underbar man.

2007-11-23 @ 08:05:25
Postat av: starfruit

äsch lena, unni träffar ju alltid rätt!!

2007-11-23 @ 17:52:55
URL: http://starfruitbaby.blogs.se
Postat av: Stefan

Hade inte tänkt skriva något mer här eftersom den intellektuella nivån blev så låg, därtill uppmuntrad av blogginnehavaren, och därför att de roliga inläggen tenderar att 'torka in' till något illaluktande på något märkligt sätt, men jag kan inte låta bli att iaf runda av mitt deltagande ...

"Lena" skrev:
"Unni är som en tjej som står på skolgården och snackar skit om allt och alla. Ibland träffar hon rätt ibland är det bara pinsamt. Ibland är det helt fel men roligt just därför. Man kan skratta åt Unni utan att hon själv förstår varför."

Med reservation för att jag inte känner Dig Unni (dvs träffat, lärt känna "in person" så att säga) så tycker jag att det verkar vara en ganska bra beskrivning av min egen tro på hur Du är.
Alltså hur jag uppfattar dig av det Du själv skriver OCH det jag läser andra skriva om Dig. Men framför allt av det Du själv skriver här på bloggen. Sorry!

Alltsedan jag började följa bloggen (omkring "takmannen-inläggen") så har respekten för Dig minskat (ja, ja, jag vet att Du inte bryr dig). Du generaliserar utöver vad som är comme il faut, du moraliserar ibland på ett oupplyst eller iaf omodernt sätt. Ofta är Du ungefär som den där som leder mobbningsgänget på skolgården. Under synbar upphöjdhet från/hos Ditt entourage (=den del av folket på bloggen som inte ser skogen för alla träd; inte alla men några) är det Du som drar igång drevet mot av Dig utvalda offer (och oss som försvarar offren ELLER principer bakom angreppen, likt vad jag gjort i några fall). Det som förvånat mig mest - idag när jag ånyo läst en del av de gamla bloggarna och inläggen - är att Du som den typiske mobbningsledaren uppmuntrar när entouraget stöttar Dig utan analys, med uppenbart korkade argument. Typ G's (är det Gaby?) och Anettes under Bergmanbloggen den 12 september.

Du högg på bl a Ingmar Bergman och hur han - enligt dig - hanterade sina kvinnor. Jag argumenterade delvis emot Dig där och då. Nu, efter att ha sett intervjun med Liv Ullman på TV4 på morgonen idag så förstärks jag i min uppfattning. I just det inlägget så moraliserade Du på ett sätt som jag tycker var förnedrande för uppenbart intelligenta, moderna kvinnor, som själva vet att ta för sig i livet.

Har också läst lite om Guillou-Drougge dispyten de senaste dagarna. Jag tycker att han tar alldeles för lätt på den faktiska misshandelsdomen. Jag tror sanningen ligger närmare Din beskrivning än hans (ingen utöver Du och N kan rimligen VETA, inte ens någon i entouraget på bloggen).

Men jag undrar om han inte ändå har ett litet, litet gryn av korrekt beskrivning. Alltså inte i närheten av rätt i sak, men ändå ett korn av rätt i beskrivning av varför? Det du upplevt blir ju DIN sanning, men det som den andra parten upplevt ? om det är N, M eller någon annan spelar inte någon roll - blir den personens sanning. I relationer som spruckit så vet vi att det sällan är enbart den enes beskrivning som är korrekt i den utsträckning som objektivt kan fastställas.

Om man nu hänger ut tre snubbar som man levt ihop med på det sätt som Du gjort så måste man väl ändå visa någon form av självkritik i den egna analysen. Eller ...?

2007-11-24 @ 11:33:35
Postat av: Terese

Stefan, du är uppenbarligen den mest intelligensbefriade sviniga idiot som vandrat på denna jord.
varför håller du inte bara käften och skafar dig ett liv? De nenda anledningen till att nivån blivit låg var för att du gjorde den låg och nu är vi där igen. Stick för fan. Inte konstigt att du är ensamstående.

2007-11-24 @ 12:35:19
URL: http://tackytess.blogspot.com
Postat av: Stefan

--> Terese:
Återigen ett "sakligt" inlägg ... ;/

Jag är inte ensamstående på det sättet. Särbo.

Dessutom träffar jag fortfarande i stort sett samtliga kvinnor jag haft en kärleksrelation med under de senaste åren. För de tycker jag är så himla bra.

2007-11-24 @ 12:55:35
Postat av: Terese

Om jag ska berätta hur jag stereotypt uppfattar dig så
ser jag en lönnfet man med helikopterplatta och hårig rygg. Eller en välkammad slisk. Hur sakligt är det? Du är inte intressant.Inget du skriver är någonsin intressant. Så förvänta dig inte att få det tillbaka.

2007-11-24 @ 14:03:23
URL: http://tackytess.blogspot.com
Postat av: G

Stefan, ge dig nu för fan! Du lider uppenbarligen av storhetsvansinne. Men du skriver bara ointressant dravvel, så please fuck off!

2007-11-24 @ 17:50:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0