HÖVDINGENS FALSKA HORN

image137


Enligt Guillou är min senaste bok lögn och förtal och en bluff rakt igenom.
Enligt mig är min bok en sann skildring av ett sjuårigt förtryck med våld, hot, övergrepp och psykisk terror.

Det finns emellertid en länk som sammankopplar Guillou och mig: Mannen jag blev misshandlad av är Guillous agent.
För att bevaka de ekonomiska intressen han uppenbarligen har i relationen med sin agent måste han misstänkliggöra min beskrivning av relationen med samme man. Detta gör han genom att ljuga, blunda och förneka fakta.

Det finns nämligen en misshandelsdom mot Guillous agent. I förundersökningen och domen och i de läkarintyg som rapporterar misshandeln är mina skador beskrivna. Det rör sig om blåmärken på armar och ben, flera bitmärken, blåmärken och blodutgjutningar i ansiktet, strypmärken på halsen, ömhet och generell svullnad. I domstolen hävdade en av nämndemännen att risk för mitt liv förelegat.

Mannen dömdes för misshandel och olaga hot. Jag vädjade i rätten om att han skulle få lägsta tänkbara straff. Detta har jag gemensamt med åtskilliga misshandlade kvinnor som vid tidpunkten för rättegången ännu lever med förövaren.

När Guillou konfronteras med denna dom avfärdar han även den som en bagatell, om han inte bara väljer att blankt ignorera dess existens. För, med kvinnomisshandlare hyser han ju inget förbarmande, menar han i nästa andetag. Sedan kommer en rad påståenden ämnade att undergräva arten av misshandel det rört sig om. Han hävdar exempelvis att våldet ägde rum under en period av vilt festande och att min (påtvingade) nykterhet skulle ha balanserat upp det hela. Han fnyser att mitt ex bara var en ?toy boy?. Och han hävdar, som ett ?oomkullrunkeligt? faktum att jag skrivit tre ?förtalsromaner? om tre män som ?dumpat? mig.

Inte ens om dessa påståenden vore sanna ? vilket de inte är ? tycker jag att de har med saken att göra.
Kvinnomisshandel är ett enormt utbrett, allvarligt och välutforskat samhällsproblem som det finns mängder av kunskap och litteratur kring.

Det är välkänt att återfallsrisken för en kvinnomisshandlare är nära hundra procent. Praktiskt taget samtliga av de kvinnor som överlevt en våldsrelation brukar dessutom poängtera att det psykologiska förtrycket ändå var värst. Det pågår nämligen ständigt, inte minst i form av den konstanta rädsla som mannens latenta våldsamhet framkallar.

Svårigheten att ta sig ur en destruktiv relation är också väldokumenterad. Kvinnans handlingskraft försvinner gradvis på grund av den sociala isolering som mannens orimliga krav försätter henne i och som till sist gör henne totalt beroende av honom eftersom han tagit kontrollen över hela hennes liv. Dessa aspekter av misshandelsrelationens natur har Guillou givetvis inget intresse av att känna till.

Hans agenda går ju endast ut på att framställa sig själv som ett allseende öga, och på att slingra sig ur det faktum att han och hans förlag lierat sig med en kvinnomisshandlare.

Hade jag stått på samma barnsligt primitiva nivå som Guillou skulle jag kanske kunna avfärda hans plumpa och osakliga påhopp på mig med förklaringen att jag dumpat honom.
Jag var ju den första författare som lämnade hans förlag. Men jag avstår från att betrakta verkligheten i termer av hat och hämnd.

Sedan kanske man mitt i alltihop måste försöka visa Jan Guillou lite empati.
Han är ju också ett misshandelsoffer.
Och jag vet av egen erfarenhet att man sällan blir en bättre människa av att bli slagen, hotad och skändad.
Om det är något Jan lyckats bevisa är det väl just det.

Se även mitt inlägg i Brännpunkt om ni är intresserade.

Sen får vi börja ha roligt igen!

Kommentarer
Postat av: Stocken

Jag tvingas självömka. Unni Drougge har satt munkavle på mig. Och jag är idag mer imponerad av hennes kunnande än någonsin. Jag hade, i min vildaste fantasi, inte kunnat föreställa mig utvecklingen. Jag är särskilt imponerad av slagfältsvalet.

Unni skulle bli en utmärkt överbefälhavare. Jag skulle känna mig mer trygg med henne än med vindflöjeln Håkan Syrén.

2007-11-27 @ 14:18:41
Postat av: Ingela

Heja på Unni! Sverige behöver fler kvinnor som du; starka, orädda och med skinn på näsan!

Kram på dig!

2007-11-27 @ 14:19:04
URL: http://litteraturum.blogg.se
Postat av: Mia

Bra Unni, du är en modig, stark och slipad kvinna, har lite svårt att se dig som ett offer bara... Om hela den här historien leder till att du säljer bättre och N mår sämre så fine...det är du värd, du har gett massor av gott till andra.
kram på dig!

2007-11-27 @ 14:41:30
Postat av: mln

Våld i nära relationer är obegripligt och väcker av förståeliga skäl en djup motvilja. Att återbörda skulden på offret, och alliera sig med förövaren, är naturligtvis betydligt enklare vilket bl a Jan Guillou utgör ett utmärkt exempel på. Genom förnekandet undslipper vi främst det som handlar om att faktiskt se en annan. Som ett led i förnekandet kan vi även undkomma det betungande i att axla ansvar.

Att Guillou själv varit utsatt ? och med all tydlighet inte förmått bearbeta dessa erfarenheter ? medför en begränsad förståelse inför (alla) andras utsatthet. Den andra blir istället ett hot för den med obearbetad övergreppsproblematik då föreställningen bygger på att offret får fortsätta vara just offer.

Positionen som offer bygger på underordning och generera känslor av dålighet, misslyckande och förnedring, dvs just det som förövaren en gång införlivat hos den utsatte. Här kan ingen stanna. För (psykisk) överlevnad tvingas offret istället identifiera sig med förövaren - makt och betydelse hör ju samman med gärningsmannen! ? varför han intar förövarens position. På ett vis blir han sin egen förnekande förövare.

Att gå i kamp med en person som har så obearbetade erfarenheter som Guillou är totalt meningslöst. Med grandiosa försvar, inbillat överläge och en inre förvirring lägger han ut sin aggression på andra. I stunden Unni Drougge. Det handlar dock inte om Drougge ? i förskjuten form är hon barnet Guillou som trycks ner och betvivlas av (Guillous) förövare.

Genom att demonstrera sin egen förträfflighet i det offentliga rummet lyckas Guillou ändå hålla ihop sitt inre. I förfäktandet är han någon att räkna med och här ligger hans livskraft.

Handsken är kastad. Offret (barnet!) Jan Guillou kräver uppmärksamhet. Frågan är om du Unni gör rätt i att ge honom den?

2007-11-27 @ 14:47:15
Postat av: unni

Alltså såhär: Idag är jag inget offer. Men för att öht kunna bli fri måste man först fatta att man är ett offer för en annan människas förtryck. Sen är det bara att skrida till verket och handla därefter.

Rädd är jag ofta. Men jag måste ju kämpa och föra min egen talan istället för att gömma mig bakom en Guillotyp som vissa andra...

2007-11-27 @ 14:52:12
Postat av: Mia

Absolut! och det gör du skitbra!

2007-11-27 @ 15:08:12
Postat av: Raggan

Håller med dig mln.
Man kan fundera över hur mycket man ska uppmärksamma JG:s idiotiska uttalande.
Kanske det räcker med den uppmärksamhet han fått nu???

2007-11-27 @ 16:01:19
Postat av: Katarina

Jag läser med glädje din blogg. Och jag råkade se Karin 21:30 när Jan G sa så där dumt mot dig. Men vet du vad? Kan du inte bara släppa det? Varför går du så i försvar? Han är ju bara en fjärt. Det är nästan så att man tror att du tvivlar på din egen version bara för att han betett sig mot dig. Sluta nu. Jag tror dig. Jan G har redan visat vad han går för, du behöver inte peppra på mer nu. Och jag tänker inte köpa vare sin din eller hans böcker.

2007-11-27 @ 16:48:46
Postat av: unni

Jag förbehåller mig rätten att försvara min heder i en viktig fråga. Om man vill köpa min eller Guillous böcker är en annan fråga.

2007-11-27 @ 17:04:35
Postat av: Patrik 27

Ingela

men man kan ju då undra varifrån du har fått det här med att kvinnor är orädda. Tvärtom. Kvinnor har ofta mer skinn på näsan än de flesta karlar. Sluta se er som offer för vi killar för det inte !

Nu menar jag inte offer för misshandel. Utan rent allmänt. Kvinnor och tjejer på utbildningar idag är stentuffa! Inte alls några rädda flickor som det fanns på 50 talet i skolbänkarna.

Dessutom vill jag påpeka ytterliggare en gång att offret för en mans våldsgärningar är oftast en annan man !

2007-11-27 @ 17:13:53
Postat av: Patrik 27

rädda ska det stå inledningsvis. Inte orädda.

2007-11-27 @ 17:14:55
Postat av: G

Ok Bettan, för att en romankaraktär i en av Unnis böcker har knarkat och varit en gruopie så ljuger den verkliga personen Unni Drougge om att hon har blivit utsatt för misshandel, något hon kan styrka med en dom och flera sjukhusjournaler. Snyggt argumenterat - NOT

2007-11-27 @ 17:21:58
Postat av: Fia

G jag ser att du har många inlägg att skriva för Unni så att hon inte framstår som en tjackbrud gone mad. Din kommentar här blir dock onödig eftersom det du är arg över redan tycks ha censurerats;)

2007-11-27 @ 17:54:48
Postat av: Raggan

Ge dig Patrik!
Tala inte om för andra människor/kvinnor vad de känner eller upplever är du snäll.

Är du född 27? Hur vet du annars hur det såg ut i klassrummen på 50-talet?

Vi vet att de flesta offren för mäns våld är män, eller kanske snarare pojkar som är offer för pojkars våld mot pojkar. Det är inte det som avhandlas här. Ge fan i att flytta fokus.

2007-11-27 @ 17:59:49
Postat av: Raggan

Ge dig Patrik!
Tala inte om för andra människor/kvinnor vad de känner eller upplever är du snäll.

Är du född 27? Hur vet du annars hur det såg ut i klassrummen på 50-talet?

Vi vet att de flesta offren för mäns våld är män, eller kanske snarare pojkar som är offer för pojkars våld mot pojkar. Det är inte det som avhandlas här. Ge fan i att flytta fokus.

2007-11-27 @ 18:01:41
Postat av: Anne-Lie

ta hand om dig Unni, jag tycker att du lämnade ut dig själv mest av alla i boken (som jag sträckläste för övrigt, kunde inte släppa den) och jag hoppas att du blir väl omhändertagen av vänner och familj nu när det blåser så hårt...KRAM!

2007-11-27 @ 18:42:48
Postat av: Ancha

Unni, jag älskar dig.

2007-11-27 @ 21:30:47
Postat av: V

love!

2007-11-27 @ 22:19:27
URL: http://www.vick2ria.blogg.se
Postat av: Cat

Det är mycket märkligt att JG har tagit på sig rollen som bovens försvarare. Om hela historien hade varit helt galen så borde väl fler ha protesterat? Var är bovens protester? Jag kan då inte se några. Men jag kanske är blind i min Unnibeundran? Puss & Gull!

2007-11-27 @ 22:41:49
Postat av: G

Fia, inlägget skrev jag givetvis medan bettans fortafarade fanns här. För övrigt skriver jag inte "för unni" utan jag reagerar bara när jag ser idiotiska eller kränkande inlägg eller felaktigheter.

2007-11-27 @ 23:16:17
Postat av: Anki

Support från mig här! Jag gillar dig skarpt:-)

2007-11-27 @ 23:17:41
URL: http://buljongkok.blogspot.com
Postat av: Lena

Du har min support Unni. Synd att du ska behöva försvara dig i media mot en kvinnoförnedrande fjants påhitt. Såg nyss att B. Svensson på en av drakarna efterlyser "toy-boys" sida av saken, undrar varför han inte fått komma till tals.Tror knappast att han vill diskutera saken och dra focus till att just han faktiskt misshandlat och dömts för det. Alla verkar inte gilla dig, men jag gör;-)

2007-11-28 @ 01:17:39
Postat av: karin

Tack
för detta smarta, skarpa
inlägg. Jag är

jävla imponerad
av
dig Unni -
du
har många beundrare
här
ute ska
du
veta!
Peace,
K

2007-11-28 @ 01:26:54
URL: http://www.ladykindahouse.blogspot.com
Postat av: Joel

Vet att du har fullt upp med ditt eget & att det här egentligen är fel forum, men jag vet också att det här lätt får extra uppmärksamhet.

Tycker att både du Unni, & alla andra läsare som ser det här, kan ägna en stund som ni har övers, till att läsa om den här killen som kämpar så hårt & är värd så otroligt mycket, då han & hans far tar hand om deras sjuka mor.
Jag har själv läst igenom en hel del av bloggen, speciellt den delen jag länkar, som är en introduktion till hela situationen & jag hoppas att han på något sätt kan få mer uppmärksamhet, kanske i media (vi har ju alla hört om media mirakel), så att både han, hans far & hans mors livssituation kan förbättras då den just nu är obedräglig.
Så Unni, jag ber dig, väldigt obefogat, om hjälp då du är den vettigaste person jag kan vända mig till!

Tack på förhand!

Länk;
http://sjukdom.blogg.se/1195434805_intrudoktion.html

2007-11-28 @ 02:32:26
Postat av: coolamorsan

Det är mod att ta sig ur destruktiva förhållanden, och jag hoppas du inspirerar folk att ta sig ur sina ofta väl dolda helveten.

2007-11-28 @ 02:37:23
URL: http://coolamorsan.blogspot.com
Postat av: Anna

Inte ett skit förvånad, inte första gången JG gör detta och inte sista. Fullkomligt väntat, sätt en mic på honom det räcker. -> -> Följ länken i blogginlägget ovan för vad han mer stöder..

Så Go, girl! Skit i honom, han är sån. Inge nytt..Men bra att du fräser tillbaka, andra utsatta som han ger sig på har ju ingen möjlighet!

2007-11-28 @ 03:00:07
URL: http://blog.consequentia.se/?p=278
Postat av: JG

Haha, UD raderar inlägg som inte stryker medhårs. Det gör henne inte mer trovärdig. Varför får inte motsägare plats i detta forum?

2007-11-28 @ 10:39:55
Postat av: Erik L

Hej Unni!

Jag håller på att skriva en bok om begreppet "Jag är en överlevare" (bl.a) som enligt mig själv är ett typiskt floskelbegrepp om man nu inte i ordets rätta bemärkelse verkligen ÄR en överlevare. Läste en intervju med dig (från den 28 aug i år) på SalongK.se. Där levererar du just citatet "jag är en överlevare", och nu undrar jag vad du menar med det.

Exempel på överlevare enligt mig:
Robinson Crusoe
Överlevande från förintelsen
Kristiskt granskande journalister i Ryssland mot exempelvis Putin

Med anledning av min egen lista, som visserligen kan göras längre, undrar jag följande:

1. Är du en överlevare i ordets rätta bemärkelse?
2. Om du svarar ja på fråga 1: Känner du att du har mycket gemensamt med personer som exempelvis överlevt förintelsen.

Slutligen: Unni, jag hoppas inte att du raderar detta spörsmål, då jag i allra högsta grad är seriös. Om du ändå väljer att göra det, radera alltså, vill jag påstå att det är ett starkt svaghetstecken från din sida.

Med vänlig hälsning
Erik

2007-11-28 @ 11:01:02
Postat av: Torsten

Hej Erik! Jag håller just nu på att fundera litet över begreppet idiot,(bl. a) som enligt mig är mycket aktuellt på den här bloggen. Skulle du hålla med om att någon som påstår sig skriva en bok, men som inte kan skilja på en sats (jag är en överlevare) och ett begrepp (överlevare) kvalar in under sagda begrepp?

Exempel på idioter enligt mig:

Erik L
Jan Guillou
Rätt många som kommenterar här

Med anledning av min egen lista, som visserligen kan göras längre, undrar jag följande:

1. Känner du till att ganska många kvinnor till slut misshandlas till döds av sina män?
2. Om du svarar ja på fråga 1: Varför är i så fall kritiska journalister i farliga länder överlevare, men inte kvinnor som tagit sig ur livsfarliga förhållanden?

Men vänlig hälsning
Torsten

P.S. Din mamma är ett svaghetstecken.

2007-11-28 @ 11:56:23
Postat av: Tess

Torsten: Klockrent.

Erik, du är inte klok.
Unni, vart fan kommer alla idioter ifrån? De flockas i din blogg som gamar.

JG: Motsägare får VISST plats här men inte de idioter som kränker och kommer ifrån ämnet bara för att de vill vara elaka. Hur kan det vara svårt att förstå?

2007-11-28 @ 12:02:17
URL: http://tackytess.blogspot.com
Postat av: Annie

Erik, om det nu är så att du skriver en bok så kan du ju vara säker på följande att efter ditt inlägg här;
1. Du är fullständigt bortgjord.
2. Din trovärdighet existerar inte.
3. Torsten är dagens stjärna.

2007-11-28 @ 12:17:48
Postat av: A

Sjukt skönt inlägg Torsten

:) :) :)

2007-11-28 @ 12:19:14
Postat av: Erik L

Torsten//

Tack, dels för rättelsen, men också för att du finner min skriftliga retorik så god att du använder den rakt av.

Jag är väl medveten om att kvinnomisshandel är ett stort problem och jag känner stor sympati för de kvinnor som råkar ut för det. Jag tvivlar inte heller på att det i vissa fall leder till att kvinnan i fråga dör.

Nu var dock mina frågor riktade till Drougge, och om hon inte behagar svara ser jag hellre att de lämnas obesvarade.


Med vänlig hälsning
Erik

2007-11-28 @ 12:26:14
Postat av: Anna

Inte köpt en bok av JG, kommer aldrig göra det. Däremot din senaste skulle jag köpa flera ex av.

Se det som det finns en anledning till vidriga kommentarer här, för ditt ex är inte ensam att vara som han är/var - det finns även fler liknande och värre.

2007-11-28 @ 13:28:02
Postat av: Mia

Säga vad man säga vill.. men du verkar ju inte lämna någon oberörd i alla fall Unni...och det är väl bra på sätt och vis även om det svider lite ibland eller...?

2007-11-28 @ 14:37:36
Postat av: lola

Vem fan bryr sig om vad en patetisk gammal gubbe häver ur sig? Jag håller på dig Unni och hoppas att du inte tar åt dig av den där halvfigurens (i ordets alla bemärkelser) ord.

Kram lola

2007-11-28 @ 15:10:25
Postat av: Raggan

Erik är verkligen en tok!
Hans lista på det han definierar som "överlevare" är minst sagt märklig.
Högst upp en romanfigur (visseligen med viss verklighetsanknytning men dock inte någon biografi)
Sedan följer Överlevarna från nazitysklands koncentrationsläger. Det är en tämligen halsbrytande vändning där.
Nästa exempel ett gäng journalister.

Det är synd att Erik inte nöjer sig med svar från andra personer än Unni.
Dels är vi flera som har liknande erfarenheter och vet vad vi varit utsatta för.
VI vet hur nära döden vi varit.
Dels är en del av oss lite mer pålästa än Erik och känner därmed till att det faktiskt kan finnas vissa kopplingar mellan misshandel och metoder som användes i bl a koncentrationslägren, men också vid tortyr av krigsfångar i allmänhet.

Sedan kommer Eriks riktiga utmaning!
Om Unni raderar kommentaren så är hon SVAG!

Ibland tycker jag det finns skäl att ifrågasätta allmän rösträtt.

2007-11-28 @ 15:25:35
Postat av: unni

Jag är en överlevare. Det är motsatsen till att vara ett offer.

Kram på er!

2007-11-28 @ 15:34:00
Postat av: Pernilla

Såg programmet där JG uttalade sig.Blev så himla paff av att han kunde uttrycka sig så illa! Han som själv inte blev trodd i Ondskan. Något så förnedrande att inte bli trodd! Där berättar du om din smärta o det var så starkt när du sa att "du hade en sak kvar att uppfylla - att bli älskad". Så som alla vill! Även JG! Så tragiska han är. Fruktansvärt att göra som han gjorde! Varför gör han så tro?! Mycket obehagligt!
Du är så bra!

2007-11-28 @ 21:52:07
URL: http://unnidrougge.blogg.se
Postat av: Leif

Men jag tycker att man måste förstå att Jan Guillou inte är riktigt frisk.

Det är helt OK att säga att han har fel, för det har han -- men hen är en psykiskt sjuk människa som jag tycker att man ska visa medkänsla inför. Även om han har svårt att göra detsamma.

2007-11-28 @ 23:43:37
Postat av: Tessan

Haha...grym bild i övrigt har du helt rätt i det du skriver..magstarkt att han kan med & uttrycka sig i ämnet,men det säger ganska mkt om honom.

2007-11-29 @ 08:08:11
URL: http://guapo.blogg.se
Postat av: Satu ^-^

LÄSTE HELA SKITEN han snackade om i aftonbladet.

om jag ser han ska jag BAJSA på han !

2007-11-29 @ 12:13:25
URL: http://satuelisa.blogg.se
Postat av: ethel

Hej Unni
Har läst din bok. Blev djupt tagen. Du är en förebild för många. Nu hoppas jag (och det verkar så när man läser din blogg) att du inte bara överlevt utan lever också! Fortsätt kämpa!
Ethel

2007-11-29 @ 14:56:35
Postat av: Patrik 27

Raggan

Nej jag är inte född 1927.

Jag är född långt långt efter tex andra världskriget. Men jag vet ändå rätt mycket om vad som hände under den tiden. Förstår du min poäng. Man behöver inte vara född i en tid för att ha kunskap om den.

Alla tjejer är inga offer i mina ögon bara utifrån att de är kvinnor.
Åtminstone inte de i min egen ålder. Dessa är födda på 80-talet. De kan verkligen ta för sig många av dem. Jag vill peka på detta att alla tjejer är inga offer. Jag tror många tjejer drar till med "bara för jag är kvinna" när det går henne emot. I nästa stund förväntar de sig att man ska öppna dörren för dem. Gör man det inte så är man en mansgris.

Jag öppnar aldrig dörrar för kvinnor (som jag tidigare berättat om). Detta ska ses som en metafor. "Dörren" är ett begrepp för olika roller som förväntas på mannen.
Om feminister nu vill utradera könsrollerna, Vilket jag också vill (eftersom jag är en feminist) så innebär det att kvinnans handlingar och förväntningar gentemot mannen också ändras. Det är således inte bara männen som kommer och ska ändras.

Ett exempel på detta är förändringen på vad som anses är manligt. Kvinnor MÅSTE lära sig att om vi killar ska sluta vara "manliga" så ska kvinnor också sluta sträva efter "en manlig machokille". Många kvinnor VILL ju ha en karlakarl som har allt som en MAN ska ha. Ni tjejer säger att vi killar ha skapat könsrollerna. Jag håller med om detta. Men jag säger att ni tjejer/kvinnor hjälper också till att bevara dom.

2007-11-29 @ 15:22:02
Postat av: Lotta

De klassiska blondinhistorierna har ersatts av historier om den korkade mannen, haha.
Här är ett exempel.

"Vissa män har, andra män har inte hår på bröstet!"
"Vet du varför?"
"Jo, en del män klättrade ner från träden, andra kanade ner!"

Någon som kan fler?

2007-11-29 @ 21:29:20
Postat av: david

hej och tack för fantastiska ord i alla dess olika former och varianter.

att jan är en jubelidiot vet vi alla. inget att haka upp sig på vännen.

kram.

2007-11-30 @ 07:06:54
URL: http://myspace.com/thedeertracks
Postat av: Patrik 27

Lotta

tycker du att det är ett bra sätt att komma förbi könsrollerna idag genom att dra skämt om män på samma sätt som vissa män gör om kvinnor?

När du gör sånt så ger du bara sken av det som tyvärr många kvinnor lider av. Nämligen penisavund.

Tragiskt att ni ska reta upp era på "Manlighet". Det finns väldigt många män som misshandlar men det finns ännu fler som INTE gör det. Våld är inte heller bara en fråga för kvinnor(som tyvärr media har fått för sig). Detta är i allra högsta grad en fråga för oss killar. Det är, återigen, oftast en annan man eller kille som är offer för en man eller killes våld. Skillnaden är att kvinnornas problem i uppmärksammas i större omfattning. Jag är glad att den nya filmen Leo uppmärksammar våldet som killar utsätts för. Jag säger inte detta för att förringa det våld kvinnor utsätts för. Jag kan garantera dig Lotta att om jag skulle fått en käftsmäll så hade min käke gått ur led lika lätt som en kvinnas käke går ur led. Vi är inte odödliga. Vi är bara bortglömda. Tills nu.

2007-12-01 @ 13:51:43
Postat av: A

Lotta, din roliga historia var festlig, dessa är till dig..

Han sa: Använder du BH? Du har ju inget att stoppa i den
Hon sa: Du använder ju byxor ... ... .

Han sa: Ska vi försöka ändra ställning ikväll ?
Hon sa: Det var en jättebra idé, du stryker och jag sitter i soffan och sover!

På en vägg på damtoaletten . 'Min man följer efter mig överallt'
Skrivet precis under . 'Det gör jag inte alls' ... ...

Varför är gifta kvinnor tyngre än singelkvinnor?
Singelkvinnor kommer hem, ser efter vad som är i kylen och går och lägger sig!
Gifta kvinnor kommer hem, ser efter vad som är i sängen och går till kylskåpet

Mannen: Gud, varför gjorde du kvinnan så vacker?
Gud: För att du skulle älska henne
Mannen: Men, varför gjorde du henne så dum?
Gud: För att hon skulle kunna älska dig

2007-12-01 @ 17:56:28
Postat av: Mia 2

Varför ska du behöva försvara och förklara dig syster? Fan. Så typiskt. Jag läste din bok Andra sidan Alex när jag själv var i samma situation, och det är konstigt att attityden är "lite övergrepp får man väl tåla" ...

Jag har varit förtryckt och utnyttjad av män sedan 3 års ålder, och nu i 30-års åldern då allt bubblar upp och jag ställer en del människor till svars så vill dom tysta mig. Männen i min familj får bete sig som svin, mannen som misshandlade mig blev ständigt uppbackad av sin morsa, "u can only push your man so far" och sånt skit... dom tycker kanske att man ska vara glad att man åtminstonde inte blev stenad på öppen gata.

Självklart blev jag stenhård, uppstudsig, rebellisk och allmänt obehaglig. Nästan så att de som förtrycker vill mosa ner en lite till. Men inom som du vet är man mjuk och skör och längtar efter en kärleksfull kram.... i 2 år har jag kramat mig själv och lovat mig att aldrig låta någon skada mig igen.

En manlig vän sa häromkvällen att "alla kvinnor är ju sjuka i huvudet" ..... "Ut ur mitt hus", sa jag och han är raderad... så enkelt är de nu för tiden.

Jag förstår att det finns psykologiska anledningar till alla beteenden, och det är nog inte onska det handlar om. Men om någon skulle ta en liten misse och spöa den så blodet stänkte ... så borde missen först få vård/beskydd och omplåstring (hur mycket den än fräser) och sedan kan gärningsmannen få hjälp.,, vad skulle jan banan säga till missen? håll tyst kattfan och sluta gnäll? Väldigt konstigt utspel från "hövdingen", han är bojkottad och raderad.

Ska läsa din bok i år. Hoppas att du mår ok =)Tycker jättemycket om dig och när jag hörde dig säga på tv att du tror vissa män drar sig till starka kvinnor för att suga livet ur dem så kändes de som att det är precis så det är ... så jag tänker vara föriktig med mitt inre ljus i framtiden. Tack för den insikten.... kram&gos/kärlek och ljus >>>>> 2008 xxxxxx

2008-01-02 @ 13:32:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0