BUY OR DIE

image110




Jag talade i en kyrka idag. En kyrka mitt i city. De har en författargrej där ibland. Temat var Samhällsansvar med utgångspunkt från tre bibeltexter. Nej, jag är inte religiös, jag avskyr religion, eller kanske främst dess uttolkare. Men kyrkor kan vara mysiga. Fast den här var stor och nästan tom. Deppig på nåt vis. Antalet besökare understeg personalstyrkan inklusive kören. Prästen hade ett grönt överkast på sig. Utanför helgedomen gick folk med stora påsar från de omkringliggande köptemplen. En söndag i en ekande ödslig kyrka eller en söndag på ett tjattrigt myllrande NK, valet är ganska enkelt.

Jag undrar bara vad som ska hända med kyrkorna när de gamla som gästar dessa boningar har dött ut. Alla dog ju inte när jag talade. En del lyckades fly. Ändå var jag sjukt seriös. Talade om att människan blivit en aktie. Om civilkurage, moral, solidaritet och lojalitet. Sånt. Sånt som äldre borde gilla, tycker man. Men jag tror att det var när jag nämnde ordet glamorös som de fick kalla fötter. Eller whatever, Jag har aldrig ägt sextioplussarna. Vet inte varför. Nån sa att jag är för glamorös. Det är jag inte. Jag talar ju för Christ's sake i en folktom kyrka!
Kan man vara mer oglamorös? Tillochmed världsstjärnan Jesus såg bortglömd ut där han hängde från sitt kors.

Och när jag kom ut i det fria var Drottninggatan tjock med folk som gläntat på plånböckerna för ännu ett billigt klädesplagg uppsytt av en drogad östasiat.

Konkurrensen om själarna är brutal.

Kommentarer
Postat av: André

Då dessa boningar inte förmår ackumulera någon visdom, kommer de sannerligen att fylla köptemplens funktion.

2007-10-29 @ 11:11:31
Postat av: unni

Ja. Ännu mer opium åt folket, ha ha.

2007-10-29 @ 12:40:05
Postat av: Stocken

Nej, du har rätt. Det beror nog inte på att du skulle vara för glamorös. Men en liten delförklaring skulle kunna vara att du kanske upplevs distanserad. Man kanske tror att du känner dig lite upphöjd. Det är lätt att tro så när man lyssnar till det fåtal som kan analysera och formulera som du.

Jag har själv väldigt svårt att tänka mig dig sittandes i en gillestuga med sextioplussare, drickandes allt möjligt utom absint, och i skön förening skråla ut i sångerna "bättre och bättre dag för dag" och "ju mer vi är tillsammans".

Man behöver inte identifiera sig med alla människor, men ibland blir livet lättare om man spelar med - gör ett vänligt gästspel. Och då kan man få både oväntat och oreserverat stöd om man råkar illa ut. Stödet kan vara lika starkt från män som från kvinnor.

Fast jag gillar dagens bloggtext. Den får högt betyg. Den hade nog fått högsta betyg om du inte hade skrivit "drogad" framför östasiat. Men, som sagt var, högt betyg blir det.

2007-10-29 @ 14:57:08
Postat av: albatrossen

Hade jag varit ledig hade jag kommit.
Trots att jag är klart emot kyrkfolk och religion.
Men att se dig upphöjd, bredvid Jesus, hade varit en kick. Platsen klär dig, på något sätt...
Kram vännen!

2007-10-29 @ 16:11:59
URL: http://albatrossen.blogspot.com
Postat av: Håkan

kyrkan är snart den enda plats där man får var ifred utan att tvingas köpa något..Gud är väl snart den ende som inte är kapitalist...

2007-10-31 @ 18:11:19
Postat av: Martin (sjömansbloggen)

http://insidiae.blogg.se/

Rätt schysst uppfattning om religion den här killen...

2007-11-07 @ 23:55:28
URL: http://cmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0