GOOD GUYS

image108



"Hej Unni!


Vilken bok! Boven i mitt liv... En av de starkaste läsupplevelser jag
någonsin fått, den hemskaste också. Vad fan är vi män för kräk
egentligen? Varför behandlar vi kvinnor som dig, som gör allt för oss, så
fruktansvärt illa. Jag har mig veterligt aldrig behandlat en kvinna illa,
aldrig slagit, hårda ord ja någon gång, men aldrig att jag gått till
ytterligheter som denne Niklas. Ändå känner jag mig så förbannat skyldig.
Är helt på din linje när du hänger ut kräk till karlar med namn och
allt. Samtidigt är det förstås på något sätt synd om dessa män,
psykiskt störda som de måste vara..."

Det här är ett utdrag från ett mejl jag fick häromdan.
(Jag hoppas att avsändaren är ok med att jag citerar honom.)
Jag vill också berätta om en incident som inträffade samma dag, då jag höll på att bli mosad av en grabbjävel som inte borde ha haft körkort. Han kom farande mot mig och min cykel utan att se sig för när han gjorde en sjuk sväng, och jag hann bara på fitthåret bromsa just innan han rammade mig.

Ursinnig och darrig av nära-rullstol-upplevelsen gav jag killen en illa artikulerad utskällning. Men idioten skällde tillbaks. Menade att JAG borde ha sett mig för. Då stannar en manlig cyklist intill mig. "Nu ska du vara tyst", säger han till killen. "Jag såg alltsammans och hon har förkörsrätt. Du gjorde fel." Killen bjäbbar emot och säger att vi hade kunnat lösa allt om inte mannen på cykel kommit och lagt sig i. Jotack. Jag såg ju hur han ville lösa det hela. Genom att skylla ifrån sig. Men gentlemannen insisterade. "Du kan väl åtminstone be om ursäkt! Jävla drulle!"

Exemplen är tänkta att illustrera det jag så ofta efterlyst. Att de hyggliga männen träder fram istället för att försvara odågorna och svinen. Många kommentarer jag får här beskyller mig för att vara manshatare. Det är jag nu inte.

Jag säger som Guillou när han blir anklagad för att vara homofob: Tre av mina söner är män och jag har flera män bland mina vänner och bekanta... ha ha ha!

Nej, men jag hatar givetvis inte hela manssläktet, utan snarare dess avarter och den skada de ställer till med. De män som hjälper till att sätta skadegörarna på plats och som tar avstånd från skithögarna vinner mitt ömma hjärta.
Med smör på.

Tillsammans är vi starkare.

Kommentarer
Postat av: August

Måste vara en blåst byfåne som skrev det där mailet

"Vad fan är vi män för kräk egentligen? Varför behandlar vi kvinnor som dig, som gör allt för oss, så fruktansvärt illa"

Nästa rad skriver han att han aldrig behandlat en kvinna illa. Bright lirare. Undrar om han känner sig skyldig över att han har mat på bordet, tak över huvudet, pengar på fickan, utbildning, arbete, bil, friska ungar, osv osv. Måste vara jobbigt att vara en så skulddriven stackare.

2007-10-22 @ 15:32:55
Postat av: unni

Ha ha! Såklart att den här kommentaren var den första. Så oerhört tragiskt att du inte fattar vad detta handlar om utan reagerar med ryggraden och blir provocerade av att en man kan skämmas å sitt släktes vägnar när han läser om vad många män ställer till med. Hjälp honom istället att städa upp fan!

2007-10-22 @ 15:45:41
Postat av: August

Provocerad? Snarare förvånad. Vad skulle poängen vara med att känna skuld över något man inte bär någon skuld till? Förstår jag dig rätt så skall män överlag känna en kollektiv skuld och skam? över vad?

Att män står för våldtäkterna? våldet hemma? alla krig? oftare är psykopater?

Lika smart som att skämmas över att man är tysk med tanke på nazisterna, eller israel, eller vit, eller kines, eller amerikan.

Män som lever jämnställt, inte slår och förtrycker har ingen anledning att känna någon förvirrad kollektiv skuld så fort han läser om en våldtäkt/misshandel. Däremot bär ALLA ett gemensamt ansvar att få bukt på det här samhällsproblemet.
Så fort kvinnomisshandlaren visar sitt fula tryne skall vi stå där med spadskaftet och mota bort honom.

my 2 cent..

2007-10-22 @ 16:40:06
Postat av: unni

Jamen dåså, då är vi överens. Då åker vi!

2007-10-22 @ 17:37:16
Postat av: My

Ge dig August!
Det är väl för fan skillnad på en kollektiv skuld och ett kollektivt ansvar!?!

2007-10-22 @ 17:44:07
Postat av: My

Ber om ursäkt August!
Läste inte din kommentar ordentligt ser jag...

2007-10-22 @ 17:45:46
Postat av: Stocken

I dina böcker och i de flesta av dina debattartiklar har du alltid rätt, Unni! Du har alldeles särskilt rätt när du blir intervjuad i TV. Om det är flera personer i studion så är det alltid du som är bäst. Jag har för mig att jag en gång såg dig i ett debattprogram tillsammans med flera namnkunniga. Jag tror att justitieministern, någon professor, en handfull övriga höjdare och Unni Drougge var med i studion. Jag tror att ni debatterade kvinnomisshandel. På slutet satt de övriga debattörerna som tända ljus och lyssnade på dig.

Jag såg dig på TV4 för ett par månader sedan. Det gällde din nya bok. När programmet startade såg jag på dig att nått var på tok. Hela din kropp utstrålade att nått var fel. Först trodde jag att du hade en fruktansvärd baksmälla, men sen insåg jag att du redan i förväg hade genomskådat dramaturgin. Dramaturgin var felvinklad. Programledaren och Maria Schottenius ville inte diskutera bokens sakinnehåll utan bara spekulera i bokens syftet. Ditt kroppsspåk var nog det mest fulländade jag någonsin har sett. Ditt kroppsspråk utstrålade hederlighet och besvikelse. Trots att du således hamnade i ett misslyckat sammanhang så gjorde du ändå allt så bra det någonsin går.

När du talar så kanske du - till och med - är mera övertygande än Carl Bildt.

Men när du "pratar", inte "talar", så blir du ibland onyanserad. Du hånar män i allmänhet och män i din egen ålder i synnerhet. I din blogg plockar du ibland hem lättköpta poäng från din kvinnliga stampublik.

Jag tillhör också din trogna läsekrets. Fast jag sympatiserar inte med alla generaliseringar som du gör rörande oss män. Jag sympatiserar inte heller med den nedlåtande ton som du ibland använder.

Även om min kärlek till dig, som min favoritförfattare, ibland kan svikta, så är min respekt för ditt kunnande FULLSTÄNDIGT ORUBBAT.

Ibland undrar jag om vi, i framtiden, får veta mer om varför du resonerar som du gör. Jag ska våga mig på en gissning. När din far har dött, så kommer vi nog att kunna förstå mer. Jag gissar att det då lär komma en självbiografi som behandlar din uppväxt. Fast jag gissar bara.

2007-10-22 @ 17:54:08
Postat av: André

De av Unni uthängda männen får det de förtjänat, varken mer eller mindre. Det är snarare hennes motståndare som är onyanserade och många gånger inskränkta i sin präktiga fyrkantighet.
Den som tror på sina ord och sitt samvete ÄR övertygande!

2007-10-22 @ 21:21:24
Postat av: Theresias Lidbom

Män är faktiskt djur.

http://svartbasker.blogspot.com/

2007-10-22 @ 23:44:12
URL: http://svartbasker.blogspot.com/
Postat av: André

En kvinna är både vital och verbal till sin natur medan en man i dagens patriarkat-psykopatiska samhälle blir mer och mer urholkad och förkrympt, så därför frodas kräken vars syfte är att suga ut kvinnans överlevnadspotential och med hjälp av det bränsle de tankar sig med ta sig fram till positioner där de har möjlighet att förpesta andras känsloliv - det de själva saknar.

2007-10-23 @ 07:46:38
Postat av: Paula

Nej,män är inte djur!! Och vad är det för fel på djur? De har ofta ett bättre beteende än människor!! Men det finns en hel del människor som har ett sjukt sätt mot andra,och det gäller både män och kvinnor!Men män står för mer fysiskt våld medan kvinnor oftare använder sig av psykiskt våld och försöker manipulera mer!Men det finns naturligtvis ingen regel utan undantag!

2007-10-23 @ 09:10:24
Postat av: André

Det handlar om ett syfte. Djurens beteende är rakt och ärligt medan psykopaternas - manipulativt i ont syfte: att suga ut andras vitalitet, komma till makten och missbruka den för att täppa igen sin ihåliga själ, ty de saknar eget känsloliv och är aggressivt frustrerade över detta.

2007-10-23 @ 10:08:33
Postat av: Håkan

Jag är självklart med och bekämpar alla förtryckande strukturer såväl kapitalism som patriarkat...men det första är roten till det onda..
En kvinna från arbetarklassen som utsätts för våld i äktenskapet känner inte sig som "medsyster" bland coola medelklasskvinnor med snygg retorik..
Det är fortfarande skilda världar även om man vill låtsas som vi alla är en och samma medelklassfamilj.
Så är det inte...Man kan inte samtidigt företräda en marknadsliberal förtryckarideologi och samtidigt påstå sig bekämpa våld mot kvinnor..Allt hänger ihop !

2007-10-23 @ 10:34:59
Postat av: Anna Å

Men våld mot kvinnor förekommer ju i alla samhällsklasser...

2007-10-23 @ 12:56:32
Postat av: Stocken

Jag är kanske lite fixerad vid Unni Drougge. Men det är inte så konstigt. Hennes marknadsföring av boken "Boven i mitt drama kallas kärlek" överträffar allt som andra enmansföretagare tidigare har lyckats med. Förmodligen har Unni Drougge satt nytt svenskt, svårslaget, rekord i bra marknadsföring till låg kostnad.

Anders Gärderuds svenska rekord på 3000 meter hinder stod sig i 31 år. Unni Drougges rekord kanske kommer att stå sig lika länge. Hon kommer också själv att få jättesvårt att slå sitt eget rekord.

Unni Drougge måste ha många goda egenskaper. Annars skulle hon inte få så många journalister att vänligt deltaga i hennes marknadsföring.

Jag har ingen aning om hur ekonomin ser ut i hennes Optimus. Men en sak vet jag med säkerhet. Det finns få småföretagare som är lika kompetenta som hon. Även när det gäller företagande i vid bemärkelse har hon kunskaper. Jag är övertygad om att hon skulle tillföra flera börsbolagsstyrelser mer kompetens än vad genomsnittliga styrelseledamöter gör idag.

Nu till något helt annat, nämligen Unni Drougges raljerande, hånande och ondgörande över män i allmänhet. När det kommer till raljerande kan det faktisk vara riktigt kul. Jämnåriga män som bjuder på poolmusik i Tunisien och jämnåriga män som bjuder på champagne vid bokmässan lyckas hon vinkla med fotografier som säger mer än tusen ord. Sånt är kul, när det görs med Unnis skickliga handlag.

Men det blir inte kul när hon tycker att jämnåriga mäns kukar borde somna in för gott, på grund av alldeles för hög ålder och för flitigt användande. Jag kan försäkra Unni Drougge att det finns mängder med kvinnor som inte skulle tacka nej till en natt med Richard Gere, Börje Salming eller ens Sean Connery. Det finns också kvinnor som inte skulle tacka nej till oss andra, medelålders män.

Det blir heller inte kul när män klumpas ihop till en destruktiv mobb.

Så till det tredje. Den 7 augusti 2007 lyckades Unni Drougge få in ett helsidesreportage i Aftonbladet, lagom inför säljstarten av hennes nya bok. På motsatt sida i samma tidning var det ett reportage om en man som försökt skydda sin dotter mot våld. Pappan knivhöggs till döds. Han var säkert ingen psykopat. Han kanske var en god människa.

2007-10-23 @ 13:19:28
Postat av: G

André, du e så skööööööön!

2007-10-23 @ 13:25:38
Postat av: Håkan

Kommentar till Anna Å: Jo våld förekommer i alla samhällsklasser men i en tid med en rådande cynisk och kortsiktig vinstideologi där allt är till salu och blir också våra hjärtan dränerade och respekten för värden
som inte generar ekonomisk vinst minskar...Man slår så att säga inte sönder sin nya bil men sin fru..för att hårddra..Jag tror att kapitalism i förlängningen blir till en våldsideologi som urholkar mänskliga dygder som jämlikhet,ödmjukhet och ömsinthet..

2007-10-23 @ 17:06:10
Postat av: My

Håller med dig Håkan.
I det samhälle vi har idag så framgår inte våldet lika tydligt som den avart det faktiskt är. Det fysiska är vardagsmat och det verbala och psykiska våldet är mer eller mindre normaliserat.
Det gör mig rädd!

2007-10-23 @ 17:33:02
Postat av: André

Stocken, varför inte utveckla självkänsla i stället för taskens överlevnadsmetodik?

2007-10-23 @ 17:34:19
Postat av: Anonym

http://www.johannorberg.net/?page=globisgood

Kika på denna dokumentär commies

2007-10-23 @ 18:30:16
Postat av: Anette

Stocken lilla, vad är din point med att påpeka att Unnis repotage var på motsatt sida om ett annat som handlar om att en pappa skyddat sitt barn mot våld? Vad i hela fridens namn
har det med Unni Drougge att göra?
Och vem/vilka var det som utförde våld mot barnet samt dödade pappan (som absolut var en god människa som skyddade sitt barn)? En eller flera män, månne? Som möjligtvis var psykopat/er också. Om detta framgått hade du haft en point. Nämligen den att allt våld till absolut största delen utförs av män. Mot kvinnor och barn.

2007-10-23 @ 18:50:00
Postat av: André

Håkan, bilen har han kontroll över men med frun är det inte lika lätt, han vill ju ha global kontroll precis som våldsideologin. Dessutom ligger det inte i linje med kapitalismens och patriarkat-psykopatiska våldsideologi att slå öppet. Det normaliserade våldet är mer sofistikerat än så: slå så att det inte syns men skadorna ska vara desto värre.

2007-10-23 @ 19:20:35
Postat av: unni

Stocken: tack för ditt engagemang, det hedrar dig. Allt du skriver är tänkvärt. Förutom dina brasklappar.
Du påstår att jag generaliserar. Men det här inlägget handlar ju för bövelen om att det finns sjyssta män. Män som ingriper mot de bröder som inte håller måttet. Män som sympatiserar med kvinnor och vill peka på deras utsatthet i ett kapitalistiskt våldsfixerat konsumtionssamhälle.
André är uppenbarligen en sådan man.
Det verkar som om jag skrämmer slag på en massa snubbar när jag ifrågasätter vissa mäns självpåtagna rätt att utnyttja kvinnor, som om det skulle betyda att jag förvägrar alla män rätten till ett sexliv. Jag har väl inget emot att medelålders karlar gökar. Så länge deras gökande inte skadar nån eller är ett maktmedel eller på annat sätt strider mot den moraliska uppfattning just jag råkar ha. Varför ta åt sig bara för att man har en byxorm nedanför linningen?

2007-10-23 @ 22:45:26
Postat av: Håkan

så bröder och systar låt oss förena oss och bekämpa mäns våld mot kvinnor och marknadens våld på allas våra själar...sen kan vi ha kul tillsammans !

2007-10-24 @ 00:10:42
Postat av: pontus

"André är uppenbarligen en sådan man."

André är ingen man, fattar ni väl!

2007-10-24 @ 09:00:19
Postat av: paula

Om det låter för bra för att vara sant,så är det förmodligen så också!!!Detta gäller även män!

2007-10-24 @ 11:32:00
Postat av: ronja tallén

Vadå män är DJUR? Det var den sjukaste jämförelse jag någonsin hört. Har du missat den lilla detaljen att djur är det lojalaste och mest förlåtande som finns? Kan säga att mina hundar ställer upp för mig alla timmar på dygnet, alla dagar på året, de är så trofasta och lojala så de är snudd på dumma.
MATT!

2007-10-24 @ 13:21:22
URL: http://www.draklunda.se
Postat av: Susie Kate Mela

Åh va glad jag blev nu! Jag visste inte att du hade en blogg. Läste en bok av dig för första gången 1999 och sen dess var jag hooked. Den sista har jag ännu inte läst, men det kommer så fort jag får tid. Känns som en viktig bok :)

http://candykate.blogg.se

2007-10-24 @ 13:26:23
URL: http://candykate.blogg.se
Postat av: Anonymous

Hej Unni,
det här har inte så mycket med rubriken "Good guys" att göra. Jag undrar ifall du har skrivit en artikel i Månadsjournalen någon på nittiotalet om svenska rockstjärnor. Ett slags list-text som handlade om hur pass stor integritet/oberoende de olika artisterna hade. Kunde vara intressant att studera den där listan idag år 2007 och se vilka du nämnde den gången. Om jag minns rätt så fanns Thåström med på listan.

2007-10-24 @ 14:58:58
Postat av: unni

Pontus. Bara för att André visar mod och dissar patriarkatet tror du att han är kvinna! Det finns ju faktiskt män som inser att den patriarkala kapitalistiska samhällsstrukturen är skadlig för oss alla. Och om nu, vilket säkert inte är fallet, André vore honkönad, skulle hans/hennes åsikter vara mindre värda då?

Anonymous, jag skrev för Månadsjournalen på tiden det begav sig, men har producerat så många textmassor att jag inte minns riktigt, har bara en vag aning om vilken artikel du syftar på.

Susie Kate Mela. Tack och kram!

2007-10-24 @ 15:22:56
Postat av: Anonymous

Och artikeln är såld till månadsjournalen och finns inte kvar?
Det vore nämligen kul att få läsa artikeln eller på något sätt få en resumé om vilka artister som förekom i artikeln. Nämndes Olle Ljungström ?

2007-10-24 @ 15:52:23
Postat av: Michael Bäckman

Hej igen.
Tycker aldrig att jag uppfattat att du hatar hela manssläktet. De avarter du talar om är, helt korrekt, värda allt förakt man kan uppbåda. Samtidigt har du helt rätt i att vi män, som faktiskt respekterar kvinnor, måste stå upp och VISA den avsky inför t.e.x kvinnomisshandlare och harmfyllda, känslomässigt handikappade spillror till män, som måste utöva makt mot någon som dom uppfattar som svagare. Som aldrig respekterar någon annan åsikt än sin egen, som om det vore Guds sanning.
jag har aldrig någonsin visat falsk respekt mot någon av de män som skryter och skroderar om "kärringen" där hemma som uppfyller alla hans önskningar. Aldrig skrattat med åt långa, förljugna historier någon drar, om hur många fruntimmer han satt på under tiden som gift. Jag berättar istället sanna historier hur mycket jag älskar min kvinna, och hur mycket jag respekterar henne och hennes åsikter och behov. Man blir, i och för sig, då betraktad som en idiot av dessa dårar, men vem orkar bry sig. Jag har iallafall kvar respekten för mig själv. Tycker samtidigt att det är dags att avliva myten om att vi män (och då talar jag om oss riktiga män)inte vill ha starka kvinnor som livskamrater. Skitprat, faktiskt. Jag vill ha en kvinna som stimulerar mitt intellekt, mina känslor, som älskar sex på våra villkor, som respekterar mig för den jag är och som samtidigt är den bäste polare jag kan ha.
Jag tackar så mycket för besöket på min blogg. Blev mycket glad över så celebert besök. Hoppas du tittar in och läser någon mer gång. Ha en underbar onsdagkväll.
Michelangelo

2007-10-24 @ 18:48:59
URL: http://metrobloggen.se/enkockfunderarvidare
Postat av: unni

Tack, Michelangelo, jag lyfter på hatten! Jag tror att varje sjysst man som reser sig besegrar minst tio svin. Fortsätt så!

Puss & kram

2007-10-24 @ 20:12:09
Postat av: August

Michael Bäckman - Kanonbra skrivet. Håller fullständigt med. United we stand..

2007-10-24 @ 21:17:39
Postat av: Håkan

Ang."den gode" Michael...Tycker alltid att det är varningsflagg på män som vill framstå som herr förträfflig och ser sig själva som "the good guy"..Tyder ofta på svag självinsikt och kejsarkomplex. De riktigt sanna och kloka
människorna framhäver sig inte..Tycker att vi tar och släpper den här banala uppdelningen i gott och ont...allt finns i alla...Det är strukturerna som ska bekämpas...

2007-10-25 @ 17:38:24
Postat av: unni

Strukturerna ska bekämpas, men också dem som vidmakthåller dessa.

2007-10-27 @ 20:00:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0