TUPP PÅ EN DYNGHÖG

image224

Jag läste eller hörde nånstans att minst 60 procent av mänskligheten är medlöpare, en grå massa som bara följer flocken. Men ibland tror jag att siffran är högre. Och nu börjar det talas om egoism igen, som nåt positivt. Men den där designade Blondinbella-egoismen är endast ett uttryck för mainstreamkulturen. De som hävdar att egoism är sunt är egentligen bara väldresserade bakterier. Exakt sånt vill kapitalisterna höra.

Den som ser om sitt eget hus och tycker att världsproblemen löser sig bara alla gör detsamma blir så småningom isolerade atomer som virvlar runt i kosmos utan sammanhang. Den människotypen är lätt att styra. De går omkring och tror att de är så speciella, men har sällan makt att verkligen påverka sina liv. För det kan man bara göra i grupp. Och de grupper som kämpar tillsammans mot olika former av förtryck kämpar i själva verket för rätten att vara just individer med egna behov och för att dessa behov ska respekteras.

Usch, så tomt och dystert mitt liv skulle bli om jag slogs ensam för rätten att skita i andra. Och alla andra skulle slåss ensamma för rätten att skita i mig. Sen, när vi inte lyckades så bra med våra själviska livsprojekt, då dyker en missnöjespolitiker upp och skyller allt på den grupp som kämpar tillsammans. Och egoisterna dras som en flugsvärm mot tuppen på dynghögen.

Har vi hört den förut?

Kommentarer
Postat av: Martin

Unni, jag älskar dig fullkomligt förbehållslöst! Mitt största huvudbry i dessa dagar handlar om hur jag bäst ska kunna stå för mitt politiska tycke, och här kommer du och nystar upp mina tankar som vore du en tanke-upp-nystandets goda fe!

Tack för fina ord!

2008-04-03 @ 12:44:37
URL: http://andersmartin.blogg.se/
Postat av: Lars Einar

Du har rätt, siffran är betydligt högre än 60%, och flocken rusar mot avgrunden. Jag tycker Aksel Sandemose beskrev det där på ett bra sätt i "En flykting korsar sitt spår", ja ja vafan det är en gammal bok, men vadå? Ja vi har hört den förut.

2008-04-03 @ 20:44:34
Postat av: coolamorsan

Håller med. Egoismen är så jävla rumsren just nu. På spiken.
Och ingen blir lyckligare av det heller.. för det sociala livet blir astråkigt, speciellt om man inte passar i mallen.
Dessutom märker vi inte att (oftast) män startar saker i grupp utifrån sina intressen och håller ihop och om varandras ryggar, medan de osäkra och osjälvständiga solitärerna ska pyssla med att se fina och lyckade ut var och för sig i egna små dockhus, eller behaga nån av de där som skapat något eget ihop (typ företag) och få vara med på ett hörn nånstans. Att introvert bara syssla med det egna och det privata ger ingen förändring.

2008-04-04 @ 01:51:32
URL: http://coolamorsan.blogspot.com
Postat av: Matte

Fan vad bra Unni!

2008-04-04 @ 14:37:21
Postat av: August

Unni vad bestod den där bakfyllecocktailen som gav hjärnan kontraorder och som nån alkad läkare tipsat dig om? Den omnämns på sid 44 i boken.

2008-04-04 @ 17:44:41
Postat av: Patrik

Unni, jag älskar dej också helt förbehållslöst. Du lyckas alltid få till det. Det är nästan så att man blir avundsjuk på hur du lyckas med hammaren slå in spiken... Tänk om vi också kunde slå in sista spiken i kistan på den där Robert Mugabe, för han verkar inte vilja ge md sej. Man blir så trött när man läser om alla dessa skitstövlar som sitter krampaktigt kvar vid makten - och som låter sitt eget folk få lida, bara för att fåfängan väger tyngre.

2008-04-05 @ 11:57:02
URL: http://wajden.wordpress.com
Postat av: unni

Fan, vad ni är BRA!

Och August: Idag finns det där receptet inbakat i diverse bakfyllecocktails, exempelvis brustabletterna Bakis, eller Revigör. Jag tror att det viktigaste är att undvika vätskebrist, och det gör man genom Resorb. Sen B-vitamin, C-vitamin, Kalium som Alkoholen roffar åt sig så att det blir underskott. Red Bull ovanpå det. Och en Treo (gärna Comp).
Fast nuförtiden blir jag sällan bakis. Jag tränar ju varje morgon. Om jag vet med mig att det kommer att bli mycket förfriskningar grundar jag med fet mat. Det där vet du väl redan. Att man ska tänka efter före. Kram!

2008-04-05 @ 15:52:00
Postat av: Mia

hej unni & andra ... har också tänkt mycket på flocken och såg ett program om superkolonier (stora städer) och vi jämfördes med termeiter och myror hmmm, kanske är vi alla ihopkopplade undermedvetet. Men jag skulle så gärna vilja hitta rätt flock som tänker "rätt" ... flowa med dom som flowar shysst. Kan hitta på nätet med irl är det svårare när man bor i en liten koloni, när man vill bryta sig loss och tänka lite större. Hur bär man sig åt?

Måste man hitta något att sträva efter? Ta reda på vad man brinner för och hitta lika? Måste det vara en kamp, när man är så trött på att kämpa. Är man feg när man inte tar ställning och tänker att andra kämpar åt en? Jag är en förvirrad bakterie i kosmos, jag vet ingenting mer än vad jag läser och hör. Jag behöver en grupp men var letar man när man inte har en aning om vad man vill?

så jag läser och läser och tycker en massa om det jag läser men ingen jag känner vill diskutera så jag tar ett glas vin till och häller i mig en massa vatten så inte organen skrumpnar och jag känner mig så jäkla ensam ibland.

Viljan finns iallfall, att finna gruppen, ibland önskar jag att jag åtminstonde var homo, eller cool svart, att vara del av den gråa svenska massan skrämmer livet ur mig men det gör mig bara till en enstöring - uppkopplad med i rummet är jag ensam.

Buuu! //// jag vill bryta mig fri!

2008-04-06 @ 00:37:03
Postat av: unni

Mia, huvudsaken är att man tänker själv och vågar ta ställning när det behövs. Ibland räcker det att säga vad man tycker när alla andra tycker annorlunda. Det etsar sig kvar och man sår tvivel.
Sen hör det till saken att man kan känna sig alienerad av att inte följa flocken. Men det är väl synd att födas som ett original och dö som en kopia?
Kram på dig!

2008-04-06 @ 09:32:33
Postat av: August

Mia jag tror otroligt många känner likadant. Att man känner sig annorlunda. Eller att man inte passar in. På ytan kan så många människor te sig som grå massa, eller "normala", men skrapar man på ytan döljer det sig ofta knepigheter i alla möjliga former. De flesta är rubbade på sitt sätt.

Tack för drinktipset Unni! Det kan inte vara hälsosamt att pendla mellan alkohol och treo comp/redbull. Jag dricker inte alls men blev ändå nyfiken :)

Kan inte fatta hur folk kan orka kröka när dem har barn och jobb. Fan, jag skulle aldrig palla att vara duktig pappa, sköta jobbet och träningen om jag söp. Men å andra sidan är det kanske därför gemene man tar sig en bläcka då och då. För att blåsa ut hjärnan så man orkar med att montera bildelar 40T/v och sedan hem och ta hand om hus och barn.

mvh,,

2008-04-06 @ 13:32:47
Postat av: Jenny Å,

Ja, så trist med folk som är medlöpare och inte vågar ställa sig på den "rätta" sidan (ibland finns det en sida som ju faktiskt uppenbart är fel). De är så jäkla rädda att bli uteslutna ur den grupp de tillhör just då att de hellre skiter i den/de utsatta för TÄNK OM de skulle hamna i trubbel och stå ensamma? Man är så himla svag som människa då. Folk orkar inte tänka, det är bättre att blunda. Minns en tjej i min gymnasieklass som var såå ensam och utanför. Hon gick aldrig och åt i matsalen för då skulle hon få sitta själv. Jag är inget helgon men jag visste att jag hade kraft att stå upp för henne så jag och min "bästis" frågade alltid henne om hon ville följa med oss och äta, vara med på grupparbeten osv. Hur fan orkar folk sitta stilla och se på hur folk ensamma sitter och kämpar och lider i det tysta. En annan kille i klassen var så elak mot de svagare killarna så en dag sa jag åt honom med grova ord vad jag tyckte om honom och hans jävla beteende och att han var en stor tönt själv. Efter det blev han tyst och helt paff. De svaga små krypen kan slås ihjäl med så lätta medel. Bara man vågar säga ifrån och ta på sig en ögonbindel. Nu är det 13 år sedan jag gick ut gymnasiet men jag minns såväl den där mentaliteten
och tänkte att när man är vuxen på riktigt så måste det ju vara annorlunda. Men nähädå. Det är snarare värre tycker jag för nu får man ännu mindre vara en emotsägare och ta i från tårna.

Jag blev nyligen själv grymt sviken av mina klasskompisar när jag berättade om vad jag blev utsatt för av mitt ex och hans nya tjej som går i samma klass. Reagerade någon? NEJ. Men jag tänker inte ge mig, tids nog märker de hur fegt de agerat och då får de sitta där med sin ångest, om de nu har förmåga att känna ångest och ånger. Men det finns ju en lätt lösning då också. Intala sig själv att man alltid gjort rätt och att alla andra gör fel och är fel. Jag älskar mina riktiga vänner som orkar lyssna när jag känner ilska över den man som våldtagit och misshandlat mig och ändå fått över alla på sin sida och får gå fri, för ååååå han blir ju färdig läkare nu så han måste ju vara en god människa! Nä, tänker man själv så ser man snabbare vad människor går för och då kan man snabbare agera och hjälpa. Ögonbindelsfegheten är för rädda idioter.

2008-04-07 @ 13:49:49
Postat av: Jenny Å,

Jag tänkte gå från ett ämne till ett annat. Var det någon som läste artikeln i DN för en vecka sedan som handlade om professorn i gynekologi? Hon hade varit gift länge i ett lyckligt äktenskap med barn och ett bra sexliv. Sedan träffade hon på äldre dagar en kvinna som hon blev totalförälskad i. Nu var hon ca 77 år och hennes älskande hade gått bort, hon sa att hon aldrig känt sig dragen till en kvinna varken före eller efter och jag tyckte det var så tragiskt att jag nästan började gråta där jag satt i ett väntrum på sjukhuset i väntan på en EEG-undersökning. Hon var så levande och stark, brann för att hjälpa. Jag blev helt gråtfärdig över hennes mod och styrka, hon hade jobbat mycket i u-länder och försökt hjälpa utsatta kvinnor där.

Från den gråtfärdigheten till en annan. När jag igår läste om att mamman till de mördade barnen hade vaknat upp och så smått börjat fråga efter sina barn rann mina tårar. Hennes föräldrar sa att de bara kunde säga mmm ja, mm. De ville att hon skulle vara starkare och få beskedet att hennes barn mördats genom en professionell läkare eller psykolog. Jag är nog extra blödig just nu pga att jag går igenom en vårdnadstvist där det ignoreras att pappan utsatt mig för grov kvinnofridskränkning (upprepade våldtäkter och psykisk samt fysisk misshandel). Det är så sorgligt. Det skulle inte förvåna mig att om det är en man som begått morden så är lider han av antisocial personlighetsstörning (psykopati) och om det är en kvinna så har hon begått brotten under psykosliknande former. Jag försöker använda mig av rätta begrepp eftersom jag själv snart är färdig psykolog och skulle jag enbart skriva psykopat skulle någon ordmärkare hoppa på mig och begära studieintyg eller något. I alla fall, hur kommer det sig att det är män som mördar sina anhöriga i så extremt högre grad än kvinnor? När kvinnor gör det handlar det om att de är väldigt väldigt sjuka rent psykiskt. Män som begått dessa vedervärdiga brott och genomgår rättspsykiatrisk undersökning anses friska rent psykiskt. Kvinnors motsvarighet till psykopati anses vara borderline (instabil personlighetsstörning), men fattar folk hur långt det är mellan dessa diagnoser egentligen? Bordelinepersonligheten tenderar mer att skada sig själv medan psykopaten skadar andra.

Till en annan sak. Eftersom jag läser till psykolog (känns som jag måste upprepa det tusen ggr för att folk inte ska tro att jag sitter hemma och hobbyforskar) och även har läst medicin samt är sambo med en läkare så har jag lite insyn i mannens beteende rent patologiskt. Psykopati har en komplex genes. Vissa drag är gemensamma med frontallobsstörning (många t ex boxare (tänk Mike Tyson!) eller personer som råkat ut för olyckor där huvudet skadats kan utveckla psykopati just p g a frontallobsstörning) - svag impulskontroll, brist på hänsyn, bristfälligt målstyrt beteende och oförmåga att lära av misstag. Man kan hos psykopater se att den prefrontala grå substansen är reducerad och det avspeglar sig i frontotemporala EEG-abnormiteter och lågt blodflöde i denna region. Ja, kontentan blir att när man träffar en man är det första man vill göra att åka upp till sjukhuset och be dem göra EEG-undersökning. Det är förstås lite ironiskt sagt av mig men det vore skönt att veta att man inte slösar bort massa år på ett rent kryp. Fan vad jag hatar den som gjort mig så illa, den lilla larven som charmade mig och sedan nästan förintade mig. Det är så tragiskt att man inte hjälper pojkar tidigar för det är lätt att se tidigt vilka som är i riskzonen. De uppvisar så tydliga tecken! Vad är det för gendefekt som gör att de inte kan hantera miljön de växer upp i som flickor kan? Går kvinnor ut och mördar, misshandlar och våldtar bara för att de haft en taskig barndom? Nej, det kan vi nog vara överens om att det är få som gör. Det är bara att se till statistiken.

2008-04-07 @ 15:16:40
Postat av: Jenny Å,

Haha, orsaken till att JAG skulle göra EEG-undersökning var inte misstänkt psykopati utan att jag haft ett tre krampanfall i vintras. Men i textens sammanhang kunde det nästan kopplas ihop till att jag skulle undersökas för någon frontallobsstörning!! Skrattade faktiskt när jag läste vad jag skrivit i sin helhet.

2008-04-07 @ 22:57:07
Postat av: Bloggredaktör Silja Sjödin

Det där skannertestet borde varenda politker gå igenom före varje val tycker jag sen en grej till för jag är en såndär som aldrig skulle orka förändra världen, det låter så trögt och tungt men vad jag däremot gör är att jag sätter tydliga gränser, säger ifrån alltså och tjolahopp vad alla ska placera mig i nåt fack--

än kallas man rödstrumpa eller feminist, aktivist är väldigt poppis, alkoholist brukar slinka in då och då i förbifarten, hmm vad finns det mer...rebell, terrorist, bitch...agressiv, men det kanske inte är någon grupp, jallefall jag brukar bara säga ifrån vad jag tycker och tänker å kärahjärtanes vad folk kan känna sig provocerade fastän min avsikt inte ens är att reta upp någon.

Jag är bara jag. Ganska intressant hur man kan röra till det för någon så till den milda grad att man blir uppfattad som en gruppmedlem fastän jag kommunicerar i egenskap av individ till en annan individ-- man2man eller woman2woman...

Massor av vatten mellan ölen eller vinet och inte blanda brukar kirra baksmällan galant.

2008-04-10 @ 20:51:28
URL: http://silja.blogg.se/
Postat av: Victoria

Jag är hopplöst torsk på samefrågor - själv uppvuxen i en kåta - därför är jag också trött på dessa medlöpare. I samefrågorna handlar det om att se kulturen ur stereotyper - som gör samer till bidragstagande bakåtsträvare - vilket hindrar utveckling som kunde gynna såväl samer som övrig befolkning. Fram med mer människor som ifrågasätter och tänker egna tankar!

2008-05-06 @ 22:14:27
URL: http://www.vhjojk.se
Postat av: J

Det var en enastående fin sammanfattning. Har tyckt att du verkar va en skata emellanåt men detta var bättre än de flesta manifest.

2008-06-04 @ 09:20:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0