TÄNK NEGATIVT!



Kära vänner!

Nu tänker jag vara lite negativ igen. Jag har nämligen fått höra det en aning för många gånger: "Var inte så negativ!"

Varifrån kommer denna flåsiga uppmaning att tänka positivt? Är det coacherna, som infiltrerat det offentliga samtalet med sin förljugna uppfattning om människan och hennes villkor? Eller är det debatten om offermentaliteten? Eller är det helt enkelt en emotionell lättja som brutit ut? Om alla bara går runt och kvittrar slipper vi ju engagera oss.

När jag kravlade nere i kolkällaren, totalt nertrampad, letade jag desperat på nätet efter hjälp. Och bjöds in i ett cyberspace där man - mot betalning givetvis - skulle få svar på sitt allt överskuggande VARFÖÖÖÖR?

Gemensamt för alla dessa välvilliga självhjälpssajter var "hemligheten" (mer i detalj formulerad i masspsykosbestsellern The Secret) att man själv bestämmer hur man ska må. Knepet är, att om man verkligen tror att man kan få det man önskar, då kommer drömmen att bli verklighet. Därför ska man tänka positivt.

Samma sak hörde jag för längesen från LSD-skadade hippies. Det man tror på kommer att hända. Några av dem trodde uppenbarligen på att de kunde få vingar eftersom det hände att de "flög" ut genom ett fönster. Och slog ihjäl sig.
Det hade de inte gjort om de tänkt lite mer negativt.

Den som blir beskylld för att vara negativ är i själva verket realist. Människor som utsätts för orättvisor tjänar inte på att vara positiva. De behöver vara förbannade, både för att orka förändra villkoren som orsakat orättvisan och för att bättre förstå andra som råkar ut för oförrätter.

Att säga åt folk som har ett helvete att de ska tänka positivt är inget annat än en provokation. Då tycker jag att man ska slå dem riktigt hårt i skallen och sen säga åt dem att tänka positivt.

Kommentarer
Postat av: Anna med Bengt, the one but not the only, obviously

Yep så är det och detta har jag själv skrivit ett antal inlägg om i min blogg. Att säga åt nån "att tänka positivt" är korkat men dessutom ett förfinat medel att försöka förtrycka andra, utan att det märks. För den som är "positiv" har ju alltid "rätt" och är "bra". (förutom att de enligt undersökningar presterar sämre på jobbet).

"Jag är så bra för jag tänker positivt - ända tills nåt negativt händer mig för då känns det inte längre lika positivt längre".

2008-08-06 @ 01:50:51
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13177/
Postat av: renee

Hej!jag måste bara säga att jag

beundrar dig som har fått gå igenom så mycke men fortfarande står upp!Lev Väl!stora kramar från en 7barnsmamma!ps,håll männen på ett visst avstånd

2008-08-06 @ 08:51:19
Postat av: Jenny

Konsten att vara konstruktivt negativ är kanske inte i längden är så lätt? Har en tendens att med tiden bli destruktivt enligt min erfarenhet.

2008-08-06 @ 14:47:06
Postat av: Albatrossen

Utmärkt inlägg. Optimister är ett jävla pack.



Nu har du blivit "tagen", min vän. Du ska därför skriva sex underliga saker om dig själv. Se min blogg för vidare instruktioner.

2008-08-06 @ 16:54:13
URL: http://albatrossen.blogspot.com/
Postat av: anna

Ja du Unni...

Dena där frasen hörde jag två dagar efter vi misst vår lilla son i sjunde månaden. Av en KURATOR!

"Tänk positivt, nästa gång håller dom koll på er..."

Jag sa då, utan några förmildrade omständigheter.

Nästa gång? Vem fan bryr sig om nästa gång? Vår son är död och jag skall tänka positivt på nästa gång?



Hon blev lite stum, men...åh vad jag hatar det där uttrycket!



Kram på dej

2008-08-06 @ 17:19:19
URL: http://www.blaoga.blogspot.com
Postat av: unni

Horribelt, Anna! Fan, vad man önskar att de en dag sitter där med samma chock... Kram

2008-08-06 @ 18:56:44
Postat av: Lärarinnan

Det här är fan bland de bästa inläggen du skrivit! Jag är så förbannat innerligt trött på dessa jävla positiva orealistiska tomma fraser som människor kör med!!!!!!!!! Tänk positivt så blir det positivt...det är ju bara skitsnack och det är dessutom precis så som du säger: de personer som yttrar dessa floskler har ingen som helst förståelse för hur olika omständigheter i tid, rum, kön etc etc påverkar varje individ...sådana omständigheter som vi INTE kan påverka hur jävla många mantran vi än sitter och rabblar varje dag!!



Sorry över svärandet men det här engagerar mig! :)

2008-08-06 @ 22:34:35
URL: http://blogg.passagen.se/ustinaz/
Postat av: Christine

Skön, provokativ blogg! Styrka. Energi. Du e stark. Modig!



...o så var det det där med Positivitet - Negativitet. Jag både håller med och inte. Det handlar om att använda sig av en förankrad positivitet. Viljan att förändra något tänker jag. Nyttja modet. Då negativiteten tar överhand dras vi vidare med ner.. ner ner mot djupt djup?..



Men förnekande och överslätande positivitet är helt enkelt en lögn, falskhet. Omodigt! Och jag tycker det är den som beskrivs ovan.



Kram

C.S



2008-08-06 @ 23:33:50
URL: http://dulevande.blogg.se/
Postat av: Lotta

Lita aldrig på en kurator!!! Det är en grupp människor vars enda kick i livet är att höra att andra människor mår sämre än de själva. Det får dem att(för en kort stund) må bra.

2008-08-07 @ 00:09:45
Postat av: Ingela

Jag håller med. Håll positiviteten kort! Eller nåt....

2008-08-07 @ 01:02:55
URL: http://ridgruppen.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det är horribelt att säga nåt sånt åt en människa i den situationen, ja. Men är det inte nästan lika horribelt att önska en sån sak åt någon annan?

2008-08-07 @ 08:13:34
Postat av: Lars Einar

Intressant, jag har också fått höra att jag är pessimist när jag i själva verket är REALIST. Så fort jag försöker beskriva "verkligheten" dvs så här ser det faktiskt ut, enligt vad ni själva berättat, så låt oss börja jobba med frågan därifrån. Så börjar kören, "Jamen så illa är det vär egentligen inte etc etc etc". Hela den här smörjan av du-kan-om-du-vill profeter som snattat material till sina böcker från USA borde landsförvisas.

2008-08-07 @ 11:31:57
Postat av: Jenny

Jag har levt ett helt liv på

ren ilska för att känts mycket som om allt djävlas med mig och jag måste djävlas tillbaka för att få le en stund .

Och alla säger att jag är så arg men för mig är det verkligen inget negativt att var ständigt leende tycker jag däri mot provocerar mig le när du är glad om inte var arg det är kreativt att inte alltid lalla med.



2008-08-07 @ 12:30:22
Postat av: Bea

Jag håller verkligen med. Det här med att tänka positivt får en att må illa. Jag läste i en bok som ifrågasatte det här med att se ljust på tillvaron. Att se positivt på något som bara är elände är som att måla en hög med skit och säga att det är guld och inte skit som är guldmålat. Det tycker jag var bra och det tänker jag på när någon säger "tänk positivt".

2008-08-07 @ 15:54:02
URL: http://blogs.su.se/bewa5576/
Postat av: annaluna

Så sant.

Dessutom blir man gladare som realist, eftersom man blir överraskad när positiva saker händer. Som optimist blir man bara besviken och eventuellt kastar sig ut genom fönstret, som du skrev...

2008-08-07 @ 16:15:36
URL: http://annaluna80.blogspot.com
Postat av: unni

Å, vad härligt arga och negativa ni är!

Lars-Einar, du slår skallen på spiken.

Och sen en disclaimer: Klart att jag inte önskar livet av en oskyldig baby för att straffa en tanklös kurator, men ibland tycks enda chansen för fårskallar att vakna upp vara att de själva drabbas av livets smällar.



Pöss

2008-08-07 @ 18:54:47
Postat av: kaffepulver

"Jag är inte pessimist. Jag är en erfaren optimist"



Man måste igenom sina kriser och sin skit. Hur ont det än gör. Det finns inga genvägar. Själv har jag en trave böcker (romaner) bredvid sängen som hjälper mig att inse att fler har mått/mår dåligt, och att de överlevt.





2008-08-07 @ 20:55:01
URL: http://kaffepulver.blogg.se/
Postat av: Marika

jomensåhär... i många år har jag varit kolsvart, fastnat i "typisktmejattdetgåråthelvete"-tankar. det var liksom jag...

men så kände jag, om det är sant, kan lika gärna det motsatta vara lika sant, dvs "alltkommerattgåbra"!

Det funkar! att tänka tävrtom, måt bättre än på länge faktiskt!

puss!

2008-08-07 @ 22:54:01
Postat av: Anna

Jenny, men det ÄR verkligen så...att vissa människor behöver få uppleva någon tragedi i deras egna liv för att ens kunna förstå ett uns av det helvete vissa av oss gått igenom.



"Tänk positivt, du är ju 22 år och sitter här nu för att klara upp ditt destruktiva leverne. Du har kommit hit och du har inte blivit ihjäl slagen, tänk framåt"

Ord från en annan "psykolog".



Och man bara tänker " Ja fast om jag fick bestämma hade jag sluppit att klä av mig inför läkaren för att fotografera mina blåmärken och röngta min käke, och vet du...jag har ingen jävla lust att tänka framåt eller vara positiv."



man ska inte uttrycka att man inte orkar mer...för det svider i de positivas ögon. Man skall alltid orka, ta ett steg framåt, tänka happy thoughts...



Usch för folk som skall se allt så jävla "rosa".

Livet är svart för många av oss men när det strimmar in lite ljus vet vi fan också att ta vara på det och uppskatta de bra dagarna.

2008-08-07 @ 23:42:28
URL: http://www.blaoga.blogspot.com
Postat av: Anna med Bengt (Senior)

O shit just när jag faktiskt så smått funderade på att länka till min egen blogg för första gången i mitt liv (jag vet hur illa det ser ut normalt då man i andras bloggar vill göra reklam för sin egen), eftersom jag tänkte att "detta har jag ju skrivit om" så ser jag att min "skugg-Anna med Bengt" citerat ett av dessa inlägg och dessutom länkat till min blogg(!!??)

Ovanstående AnnamB- inlägg är alltså inte skrivet av den första Anna med Bengt, som (jag ber om ursäkt) inte varit så aktiv här under en period. Vet inte om fler kommentarer skrivits i mitt namn under den tid jag varit frånvarande, har inte kollat igenom alla kommentarer.

Jag framstår som sinnessjuk nu inser jag men jag har ingen aning om vem ovanstående Anna med Bengt är, men nån har lyckats ta reda på vem som dolde sig bakom min signatur ser jag. Hur är detta möjligt? (Minns inte att jag länkat till min blogg förut, har jag det?).

Hursomhelst har Anna med Bengt (not the only one obviously) inte skrivit något dumt än vad jag kan se, så jag får väl fortsätta att hålla med mig själv...

Let's keep up the good work, Anna

2008-08-08 @ 02:09:57
Postat av: jess

Unni!

Du står väl Mia Törnblom nära? Hur får du ihop med att inte tänka positivt med att gilla Mia?



Jag tror jag måste tänka positivt, inte det charmigaste alltid, men ...känns som man måste, om omständigheterná är svåra finns det liksom inte utrymnme för negativt tänkande med...även om jag fixar det sådär halvvägs och gillar det...sådär.



Du gör bra!

jess

2008-08-11 @ 20:19:35
Postat av: Anna - din gymkompis

Du är Snygg, Smart, Orädd, Attraktiv och du har HEELT rätt när det gäller det där med positiva "flessande" (fritt översatt på Dalmål blir listigt falskt insmikrande oäkta leende)människor som ber oss tänka positivt eller rycka upp oss när det enda vi försöker göra är att komma ur helvetet vi befinner oss i. Go Unni, du är så härlig!

2008-08-13 @ 13:28:55
Postat av: Anonym

Hej.

Jag är övertygad om att alla negativa känslor och strömningar i vårt samhälle, till slut blir orsaken till dess undergång. Vad negativa stämningar skapar såg vi senast i derbyt bajen-gnaget. Skulle jag varit negativ och bitter efter min skilsmässa, så vete tusan var jag varit nu. Istället jobbar jag nu (tillsammans med min underbara Helena) på att försöka vara konstant positiv till nästan allt. Visst kan det låta naivt, men vårat liv har blivit 100% bättre av att föröka lägga bort harm och hat. Bra att du i ett senare inlägg tar upp den liberianske dåren Charles Taylor. Ett bortglömt as, faktiskt. Lustigt med Liberia förresten. Ett land med omvänd rasism, där endast svarta kan bli medborgare.....

MVH

Postat av: Penny Lane

Åååh, du tar orden ur munnen på mig! Igen! Go girl!

2008-08-28 @ 00:37:31
URL: http://utsiktfrannedrebotten.blogspot.com/
Postat av: Eva W

Jag tor förutom att det är en djävla trend som orsakats av komersialismens alla självhjälpgurus. Att man ska tänka possitivt. Att man ska be tillräckligt mycket. Att man ska meditera. att man ska se framåt som också är ett sådant förnedrande uttryck. Du måste se framåt inte älta så mycket.

Ja det finns mycket förnedring i dessa utyrck och råd till människor som fått sina liv krossade på något sett. I själva verket så tror jag att det är ett sett för de som uttalar det att slippa känna förmycket globalt ansvar för sina medsystrar och därmed ifråga sätta deras egna motiv att inte ha andra människors sorg för nära. Att inte själva behöva dela den oerhörda smärta som drabbar människor i stor förtvivlan och vanmakt över hur deras liv och framtida utsikter ser ut.Dessa utalanden som görs av såväl anhöriga som av poffs som kuratorer psykologer läkare och andra själavårdare.

Hur den som är de verkliga offret gör till någon som är besvärlig fastnat i en kris det är fult i vårt samhälle. Inte gråta för mycket över elendet då är du sjuk och behöver lyckopiller. Inte vara för djävla glad då kanske någon tror att du knarkar och är hög eller ännu värre äter lyckopiller och i själva verket är knäpp. knäpp för att du gråter över din sorg av att förlorat ditt liv ditt barn över alla slag som hamrat din kropp. över förtalet som om dig som sprids som en löpeld genom byn utalat från den som besudlat ditt liv. men nu farit så många varv att de är blivit en vedertagen sanning. Ja ta dig i kragen och och ryck upp dig. Se framåt. Efter regn kommer solsken.

Men det här med att fakriskt bli arg då som också är en anna sund reaktion på ett djävla helvete. Det måste man ju också passa sig för. Aggresivitet vill vi inte veta av i sverige. Här är vi väluppfostrade här smyger vi med våra lyckopiller likt en alkolist smyger med flaskan. Strävar efetr att bli sådär acceptabelt lagom glad ledsenerg att vi inte märks mer än när vi minglar på kvantum på fredag kvällen med våra överfulla matvagnar med tröst chips och tröst cola.

Ja man måste ju se framåt och va lite djävla possitiv.



2008-09-26 @ 10:56:31
Postat av: Mari

Det är viktigt att vara ärlig med sina känslor. Det är ingen idé att vara gla´kristen och superpositiv om man egentligen mår skit och är arg.



Men man kan långsamt göra sig själv medveten om vad man känner, acceptera ilska, bitterhet, avundsjuka osv, och sedan faktiskt släppa taget om de destruktiva känslorna, kanske styra sig själv mot en mera positiv/realistisk/accepterande inställning.



För det ÄR faktiskt våra tankar som styr. Inget annat.



Har Ilska någonsin hjälpt denna söndriga värld?

2009-04-01 @ 11:53:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0