CHARMERANDE MÄN



Ni får ursäkta att jag uppehåller mig kring detta, men jag fick ett mejl. Och jag får många såna mejl. Det kom från en kvinna som levt med en psykopat och (tyvärr, får man väl tillägga) fått barn med honom. Hon var inte den första i ordningen.

Givetvis gick det åt helvete. Han gjorde - och gör - livet surt för både kvinnan och barnet och de tidigare kvinnorna och barnen. Nu har han - givetvis - träffat en ny kvinna som väntar hans barn. Han är företagare och har därför skaffat sig sina medlöpare (alla kan köpas för pengar). Så den nya kvinnan, liksom den förra och den förra och förra, tror inte på vad den förra kvinnan sagt: att han är en djävul.

Sekten han byggt kring sig och sitt varumärke försvarar honom med näbbar och klor. Han är ju så charmerande! Vad han gjort mot sina tidigare kvinnor (våldtagit, misshandlat, förtryckt) är bara ett utslag av deras "svartsjuka" och "bitterhet".

Och så fortsätter det. Han lägger ruiner bakom sig, men de lämnar han ju bakom sig.
Och skulle det en dag komma fram vad han förintat i sitt privatliv, då skulle sekten urskulda sig och utbrista att de inget visste, fastän de utsatta försökt berätta det.

Så byggdes Hitler-Tyskland. Och alla som tror att det inte kan hända igen bör tänka sig för varje gång de skyddar en psykopat med "bittra" och "svartsjuka" kvinnor i bråten efter hans framfart. Ett hem med en psykopat är ett förintelseläger i miniatyr.

Men inte kan väl han ...
Nähä? Men inte kunde väl Adolf? Han som lyckades förföra ett helt folk? Inte kunde väl han vara psykopat?
Det är just med dessa utåt sett förföriska typer man ska vara extra varsam. Särskilt om man får höra offrens vittnesmål.

Hur kan det då komma sig att vi anser det svagt av tyska folket att rösta fram Hitler, när så många av oss blint litar på en vardagspsykopat?

Fy fan. En dag ska jag berätta allt.

Grrrr...

Kommentarer
Postat av: linda

läste din bok boven och tyckte mycket om den. fy fasen av du fått genomlida. du är så stark som kunde ta dig ur det och göra nåt bra av det. jag tyckte förnedringen var det som kändes jobbigast och att ljuga för sig själv för att stå ut. jag förstår absolut att man kan falla för en charmig man.



men vad menar du med att en dag ska berätta allt?

superbra blogg som alltid förresten.

2008-08-13 @ 08:05:54
URL: http://wwwgrodar.blogspot.com/
Postat av: Boman

Japp, såna är de. Var tyvärr gift med en tyrann själv.

Inte lönar de sig att berätta, många ser ned på den som gör så. På offret och inte på förövaren, dumt nog.

Stå på dig Unni!

2008-08-13 @ 23:24:15
URL: http://bomans.dinstudio.se/
Postat av: jess

Precis så är det. Snälla, berätta allt!

2008-08-14 @ 15:21:41
Postat av: Lindelo

Ja, jag har lyckats undvika att gå i fällan, dock träffade jag en psykopat samt mytoman och gängade med honom, i typ två veckor, sen hade jag sett igenom allt det där... det som var så sjukt tragiskt var att han lyckades stjäla min mors guldring som hon fått utav far! Vi har inga bevis men det fanns bara en somkunnat göra det och det var han... Det gör mg väldigt, väldigt ledsen och ja känner mig så sjukt blåst och lurad... samt lite korkad, men ja kom iallafall på det snabbt. Det kunde blivit mycket, mycket värre!!! Tjejen han har nu har totalt fallit som en fura och hon går på allt han säger... Jag tycker synd om henne, men orkar inte ens säga något, för jag kommer bli dumförklarad och tagen för att vara svartsjuk och DET är det SISTA jag är.

2008-08-14 @ 17:26:17
URL: http://www.metrobloggen.se/lindelo
Postat av: Mia

Vaddå synd om...hon får väl upptäcka det själv! Alla vuxna människor har ett eget ansvar för sina liv...sluta dalta! Jag blir så jävla trött på det här!

2008-08-15 @ 10:09:21
Postat av: Åsa

Det är dem charmerande och otrooooliiigt trevligaste människorna man ska akta sej för, eller åtminstonde vara lite vaksamma för..

Nu menar jag inte att det allit är så.. Men i det stora hela så är det oftast så...

Det är det som är så läskigt!!

2008-08-15 @ 14:27:55
Postat av: Lindelo

Det är synd om tjejer som förblindas av ett ondsefullt kärleksdrama. För det är dessvärre ingenting man själv kontrollerar. Man faller som en fura för en kalrs oerhörda charm. givetvis kommer hon ju att inse det själv. Men man inser ju sådant när det är försent, när man redan har genomgått helvetet. Det är mänskligt.

Sluta dalta? Jag blir väldigt nyfiken på dig. Du verkar ha haft tur med männen.

2008-08-15 @ 15:59:31
URL: http://metrobloggen.se/lindelo
Postat av: Karin Ryft

Efter åtta år och tre barn tillsammans med en man av denna kaliber fann jag styrka att lämna honom. Ofattbart att man varit så blind inför hans sanna natur... Såhär känner jag inför honom nu:





Liten, så liten



Du gör dig själv



till en miniman



Sätter på dig



så trånga skor



Enkel biljett



till pytteland

2008-08-15 @ 16:35:02
URL: http://www.myspace.com/karinryft
Postat av: unni

Du, Mia - du hävdar just den förenklade attityd som jag anser vara ett komplement till psykopaterna och som dessvärre förenklar deras framfart.

2008-08-15 @ 18:23:45
Postat av: Pyret

Håller med dig Mia, psykopater finns det väl överallt lika väl bland män som kvinnor, sluta älta nu och gå vidare.

Ta ansvar för era liv.

2008-08-15 @ 19:08:23
Postat av: Åsa

Mia seriöst, menar du det du skriver?

2008-08-15 @ 21:33:47
Postat av: Linda

Min mamma var tillsammans med en sådan här man under många år av min uppväxt. Det gör så ont & jag blir så frustrerad ibland när jag läser dig och känner igen allt så väl så väl.

2008-08-16 @ 01:50:51
Postat av: L

Tack för att du skriver det här.

Min far misshandlade, tryckte ner och betedde sig allmänt psykopatiskt mot min mor under hela deras äktenskap. Dom fick två barn tillsammans, min storebror och mig. Nu är hon tyvärr död, min fina fina mamma. Hon orkade inte längre helt enkelt.

Tre veckor efter hennes begravning var min far nyförlovad. Om hans nya fru trodde på hans bakgrund och fängelsestraff? Självklart inte. Det var vi, hans barn som smutskastade HONOM och svek HONOM. Vi skulle stötta honom eftersom han hade mist sin fru...



Keep up the good work U!



Kram

2008-08-16 @ 10:49:00
Postat av: Bränd men inte falnad

L,



Dina ord rörde mig. Trösterikt är att få prov på att barn till någon som inte är "good enough" ändå kan se vad som pågått.Jag upplever att det är svårt för barn att befinna sig mitt i en sådan relation och kunna se klart. Man vill ju inte att mönstret ska gå igen..........



Man måste som människa hjälpa andra att vara starka nog att orka ta ansvar för sina val. Tänk om fler kunde se att det är det Unni försöker göra med sina självutlämnande texter!!



Kramar

2008-08-16 @ 12:09:09
Postat av: Syster

Grattis Mia och Pyret!

Psykopater finns överallt men ni har lyckats missa dem! Ni fattade heller inte poängen i jämförelsen med Hitler.



Ni företräder ett synsätt som är väldigt populärt i vissa grupper. Ett synsätt som bygger missuppfattningar och okunskap men som också visar en total brist på empati och medkänsla.



Det är OK att sakna kunskap, den kan man skaffa sig om man har tillräckliga resurser. Det är också OK att missuppfatta, de flesta missuppfattningar går att reda ut.

Men att nedvärdera människor som har kunskaper som ni saknar slår bara tillbaka på er själva.

Det är NI som blir löjliga!

2008-08-16 @ 12:20:12
URL: http://vardagspsykopater.blogsome.com
Postat av: agge

"Psykopatiska drag" har vi alla i viss mån. Vi väljer själva hur mycket vi ska stänga av våra samveten och låta det inda inom oss få effekt på omgivningen. Men hur ska någon kunna försvara sig mot att andra väljer att stänga av sina samveten helt mot oss själva hela tiden? Psykopater som väljer att hela tiden sätta sig själv och sina egna behov i främsta rummet ser på alla andra som objekt. Med ett leende och en Skål. Vem kan känna igen honom /henne i vardagsbruset när man är upptagen med annat? Mia och Pyret måste ha sina "psykopat"-fokuseringar på hela tiden. För hur ska de annars kunna ta ansvar för att de aktivt väljer att utsättas för manipulationerna de utsätts för eller väljer bort? Så att de antingen kan skylla sig själva eller känna sig tillfreds med att ha klarat sig undan. Det tragiska är att Lagen liksom tvingar kvinnor med barn att vara överdrivet och höggradigt medvetena om att mannen de älskar och har barn med kan vara en enda stor genuin och ond bluff. Lagen och alla samhällen godkänner den formen av "jämställdhet". Kvinnor måste läras i att samla på sig objektiva fakta som tilltalar vårt "jämlika" system.

2008-08-16 @ 17:57:35
Postat av: Lars Einar

Dom flesta män är trots allt inte psykopater själva men, tyvärr så attraheras vi av psykopater eftersom dessa tar sig fram i karriären. Många män tar rygg på en stilig psykopat och dras med i "framgången". Inte utan att det finns en sexuell laddning i detta, måsta kolla i min Freud bok. Tystnaden, att hålla med alltså fast man inte gör det egentligen, skyddar galningarna.

2008-08-17 @ 17:19:36
Postat av: unni

Psykopater finns överallt, och långt ifrån alla är framgångsrika i ordets vanliga bemärkelse. Däremot är de framgångsrika manipulatörer eftersom manipulation är lika livsviktigt för dem som mat är för oss andra. Utan sina duperade offer klarar de sig inte. Tack och lov brukar deras patologi ta över alltmer, de blir vårdlösa och till sist ofta avslöjade. Överallt där det smäller till kan man kallt räkna med att en psykopat är i görningen. Egentligen borde man införa ämnet psykopati i skolundervisningen, tycker jag. Så att man sen kan utbrista: Vik hädan, Satan!

2008-08-17 @ 17:55:05
Postat av: Moa

Tack för din bok..."boven i mitt drama....". Som om jag själv skrivit den.

2008-08-18 @ 07:13:13
Postat av: Mia

Jag tror inte man hlälper utsatta kvinnor som faller för de charmerande psykopaterna genom att tycka synd om dem. Däremot behöver de hjälp med att bygga upp sin självkänsla och sitt egenvärde så att dem vet tydligt vad som är rätt eller fel. Är man lite lyhörd går det att läsa av signalerna hyfsat fort på dessa läskiga män. (jag har ingen brist på empati btw)

2008-08-18 @ 10:19:46
Postat av: Jenny

Till Mia, Pyret och alla andra med okunskap om ämnet våld i nära relation:



Det är faktiskt de som vågar bryta på tystnaden och talar högt som redan har gått vidare. Ni står kvar och stampar på samma brunn, ni blundar fortfarande, förnekar, tror på generaliseringar och stereotypiseringar. Lycka till i era liv, det kommer ni att behöva!



Till er andra som vågar berätta och de som vågar ta till sig det jobbiga (både män och kvinnor, gamla och unga): Tiden har kommit. Det finns ingen återvändo. Vi kommer att fortsätta att prata och vi kommer att se till att lagar och attityder om våld i nära relation kommer att förändras. 46% av de de kvinnorna över 15 år har i det här landet Sverige blivit utsatta för våld i nära relation. Det är jäkligt mycket. Om vi går i hop så kommer vi tillsammans att bryta på den förlamande inte-vilja-se-inte-vilja-höra-inte-vilja-ta-del-av-skylla-på-den-utsatta attityden som tyvärr trots 2008 råder!

2008-08-18 @ 10:21:49
Postat av: Jennie

Glöm inte bort att Ondskan har många ansikten.

Djupt inne i psykopatens tomma kärna

ligger den djupt dold

bakom den tunna hinna av

en paradisets fasad



Framförallt kan den drabba oss alla

således även dig min kära

om tärningen nästa gång slår

6 , 6 , 6

the number of the beast

2008-08-18 @ 11:58:50
URL: http://muttercourage.blogg.se/
Postat av: Kia

Åh Mia, så fel du har. Så fel så fel så fel så fel.



Vad är definitionen på rätt och fel

Vem är det som ska sätta gränserna? (är det du)



DU, det går inte att läsa av signalerna "hyfsat fort" - inte ens du skulle klara av det.



Psykopaten ger sig på den starka kvinnan som har både gränssättning och egenvärde med sig i bagaget. Någon annan "svag" kvinna med dåligt egenvärde dyl. är han inte intresserad av. Som en äcklig fästing suger han ut blodet på denna kvinna tills hon inte har något kvar. Är det denna kvinna du menar i dina resonemang?



Det kanske just är detta som är ett av kärnproblemen: att dessa kvinnor helt enkelt står står ut med dessa män länge.



Glöm inte heller att dessa män är mästare på att manipulera - de kan likt fästingen vänta länge på sitt byte och sedan i lagom takt suga ut blodet tills offret faller ihop - levande död eller död och begraven

mvh

2008-08-18 @ 12:26:49
Postat av: Maria

Jenny,

Du pratar om våld i hemmet. Unni skriver om ´psykopater´. Inte riktigt samma sak..Eller ska man tolka det så att 46% av kvinnorna över 15år är ihop med psykopater..?

Unni,

Lite tröttsamt denna upprepning att ”psykopater finns överallt”. Psykopater utgör endast 1-2% av den vuxna befolkningen och även om att majoriteten skulle vara män är det ändå ett Guds under om man råkar träffa en under sin livstid. Därför undrar jag hur en psykologiutbildad människa kan sprida denna smörja.

Var gjorde du förresten din praktik? Folk som pluggade tillsammans med dig påstår att du aldrig har gjort praktiken och kan därmed inte kalla dig ens för ”biträdande psykolog”.

Mia,

Håller med med dig. Alla vuxna har ansvar över sina egna handlingar. Att låta någon annan styra över ens liv är också ett val. Man kan endast ändra sitt eget beteende – och inte andras. Därför känns det extra konstigt när Unni på denna sida tycks vilja ändra på psykopaterna – inte sig själva och de kvinnor som tänker som hon..

2008-08-18 @ 13:08:52
Postat av: Pirkko

Enligt Finska Befolkningsförbundet har 15% av alla finska kvinnor någon gång under sin livstid upplevt våld i sin parrelation. Enligt signaturen ”Mia” är samma siffra där på andra sidan viken 46%. Mycket märkligt.

Finska män som enligt traditionen beskrivs som våldsbenägna suputer med kniv i bröstfickan är alltså mycket lugnare än svenska män.

Kom svenska tjejer till Finland vetja! Och lämna ´psykopaterna´ där på andra sidan.. ;-)

2008-08-18 @ 13:37:10
Postat av: unni

Hördudu, anonyma "Maria"!



Jo, psykopater finns överallt, på alla samhällsnivåer, inom alla yrken och åldrar. Om siffran är så låg som du anger är det två av hundra. De flesta av oss träffar fler än hundra personer under våra liv, alltså borde nån vara psykopat. Är man en stark kvinna är risken högre, eftersom psykopater (och maligna narcissister) dras till den styrka och den vitalitet de själva saknar.

Så över till din irrelevanta och infama anspelning beträffande min utbildning "...Folk som pluggade tillsammans med dig påstår ..." Jag gjorde min praktik hos Åke Högberg i Göteborg, vad det nu angår dig.

Och: jag har väl fan aldrig antytt att det skulle gå att ändra på psykopaterna??? Min önskan är tvärtom, att förpacka dem i bly och förvara i urberget. På livstid.



Mia, du är ett lost case. Pyret också.



Ni andra: stå på er, ni har hajat. Vi behöver uppdatera oss då och då. Sånt här skall inte glömmas. Och det är vår plikt att påminna. Och påminnas. Tack!

2008-08-18 @ 15:17:30
Postat av: Cat

Hörde nyss på nyheterna om en misshandlad kvinna på södermalm. Livshotande! Tydligen av någon som "stod henne nära". Ja fy fan! Vad ska man säga?



Våld i hemmet? Ja! Psykopat? Ja!



Låt dom jävlarna brinna i helvetet!

Eller helst något ännu värre.

2008-08-18 @ 16:11:27
Postat av: Norra Skåning!!!

Hej... Du har fångat mej igen... Dina böcker är speciella.... o nu har jag lite att läsa ikapp här oxå.... oj oj oj... hur ska detta gå.. men men lite i taget.



Sköt om dej du skåning o ha det bäst, från en skåning till en annan... stå på dej,, annars gör nån annan det

2008-08-18 @ 18:44:28
Postat av: Åsa

Blir sjukt trött när jag hör er. Mia, Maria och allt vad ni nu heter.

Vad är det för jävla snack?

"Alla vuxna har ansvar över sina egna handlingar. Att låta någon annan styra över ens liv är också ett val."

Vad menar du igentligen?

Vänta du bara, du kan oxå drabbas en dag, lika väl dina nära och kära. Ska du då stå där och säga: Skyll dig själv, du har ansvar för ditt eget liv?

Är det så du menar?



Sen så är det precis så att det spelar ingen roll hur stark man är eller hur duktig man är på att läsa andras signaler, man kan drabbas av dessa människor ändå.

Kom tillbaka när ni vet vad ni snackar om!



Mia, läs det inlägg du senast skrev så ser du själv hur dumt det låter.. Hoppas jag!!



Unni stå på dej, du är fanimej så jävla rätt!!



2008-08-18 @ 18:50:41
Postat av: Jenny

Anonyma Maria. Du gör dels ett personligt påhopp vilket jag tycker är lågt i denna diskussion. Drop it! När det gäller procenttal, psykopati, resp. "bara" vanlig misshandel föreslår jag dig helt enkelt att utbilda dig vidare i ämnet. Förslag: forskningsrapporten "Slagen dam", eller annan litteratur kring tema Våld i nära relation. Renodlad Psykopat eller inte: räcker det inte med att mannens sätt att med slag (psykiska och fysiska) kontrollera och utöva makt över kvinnan i dagens samhälle är uppe i 46%? Blanda nu inte ihop saker och ting.

2008-08-19 @ 10:23:49
Postat av: Jennie

Maria eller vad du nu heter: ingen vill ändra på några psykopater - vi som har upplevt dem VET att de inte går att ändra på - deras kärnor ser ut som bruna snuskrussin, torra och vedervärdigt osmakliga.

2008-08-19 @ 10:29:22
URL: http://muttercourage.blogg.se/
Postat av: Anny

Hej alla som tagit er ur psykopaternas djävulska käftar! Har själv lyckats, synd att jag inte gjorde det tidigare! Unni´s biografier beskriver hur de spelar sina kort och beter sig som svin. Jämförelsen med Hitler stämmer väl! Polisanmäl dom djävlarna och rulla dem i tjära och fjädrar för allt de har gjort och åsamkat den de "älskar och håller så mycket av". Fastän de samtidigt blivit "varnade" för den där slampan....

Fy fan, säger jag bara! Var er själva och bryt er loss! Men det tar tid att lita på folk och dig själv igen. Jag lovar!

Men Unni´s böcker är som en bibel, eller varför inte, en variant på en honjävuls liv och lustar!

Keep on with the good work Unni! Vi behöver dig!

2008-09-03 @ 19:41:27
Postat av: Nisse

Jenny skrev: "46% av de de kvinnorna över 15 år har i det här landet Sverige blivit utsatta för våld i nära relation. Det är jäkligt mycket."



Kanske skulle du själv ta och läsa Slagen Dam lite noggrannare, när du nu uppmanar andra att göra det. Gör du det framgår nämligen att det INTE är i relationer dessa kvinnor blivit utsatta utan över huvud taget. Det innebär att om en kvinna fått en kram hon inte bett om på ett uteställe eller en knuff i en korvkö en enda gång, så tillhör hon de 46 procenten.



Sedan kunde du väl fundera på varför inte män tillfrågas om hur mycket våld de utsatts för efter sin 15-årsdag från kvinnor. Kanske beror det på att siffran då skulle sättas i perspektiv så att folk förstår att den egentligen är väldigt låg. Kanske är det för att feminister ofta lider av veritofobi.



Ett tecken på den senare möjligheten är att Unni inte vågar släppa fram kritiska kommentarer i ämnet.

Postat av: Eva W

Kom i håg en sak alla ni som anser att Det är varo ens ansvar att gå in i ett destruktivt förhållande med en psykopat.



DET LIGGER I SPYKOPATENS ENORMA MANIPULATIONS FÖRMÅGA SOM ÄR HANS STÖRSTA VAPEN ATT DU BLIR LURAD IN I ETT SÅDANT FÖRHÅLLANDE.



Då menar jag inte att du blir lurad att gå in i ett flrhållande utan lurad i fråga om vad han har att erbjuda. Han läser av dig som en scanner och utlovar det du mest av allt önskar/behöver just då.



Han säger och visar inte att KOM SÅ SKA JAG PSYKA NER DIG SÅ ATT DU TILL SLUT INTE VET VEM DU ÄR ELLER NÅGONSIN HAR VARIT. VAD SOM ÄR RÄTT O FEL. VAD SOM ÄR DU OCH HAN.

HAN SÄGER OCH VISAR INTE ATT KOM SÅ SKA JAG SPLITTRA HELA DIN VÄRLD. OCH DE MÄNNISKOR SOM STÅR DIG NÄRA DINA BARN DINA FÖRÄLDRAR GRANNAR ARBETSKAMRATER MM DE SOM JAG INTE MED MIN MANIPULATION KAN FÅ DIG ATT SJÄLVMANT TA AVSTÅND IFRÅN. DE SKA JAG SÄTTA UPP EMOT DIG SÅ ATT DINA BARN BLIR DINA FIENDER. SÅ ATT DINA FÖRÄLDRAR TAR PARTI EMOT DIG. SÅ ATT ALLA ANDRA SER DET JAG VILL DE SKA SE OCH TRO ATT DU ÄR JAG. ALL MIN ONDSKA SKA JAG PROJECERA PÅ DIG.

Nej det är inte de de utlovar. De utlovar precis de som andra normala män utlovar. Kärlek gemnskap framtid drömmar.

Men visst finns det små tecken som gör att man tidigare skulle kunna läsa av dem.

Men de syns inte för änn du är involverad i det och då är det försent. Och du förstår inte dessa tecken för än du någongång varit utsatt för det och då är det försent.



TRO MIG NI SOM SITTER PÅ ERA HÖGA HÄSTAR OCH TROR ATT NI ÄR FÖR SMARTA FÖR ATT KUNNA BLI LURADE AV EN PSYKOPAT. ÄR FAKTISKT EN AV DEM SOM LÖPER HÖG RISK ATT BLI DE ENLIGT MIN ERFARENHET.



ALLA KAN BLI LURADE DE LIGGER I SJÄLVA MANIPULATIONENS KRAFT!



2008-09-26 @ 10:28:42
Postat av: Anny

På tal om dessa charmiga psykopater som finns överallt.. Åklagaren lägger ner mitt ärende. Inga vittnen,normalt att bli "terroriserad" var man än är, arbetet osv. Känns dubbelt kränkande att bli idiot-förklarad av en åklagare "som vet" och som jobbar med sånt här varje dag. När i helvete ska jag få frid? Och var? En sk kompis ringde på fyllan i helgen och tyckte att jag skulle lägga allt bakom mig och gå vidare. Ut och dansa och skaffa en ny karl! Aldrig i helvete! Varför tror folk att det är hämnd? Det är ett sorgearbete och det tar tid att slicka alla själsliga sår, när ska folk fatta det? Är alla lika korkade som Leif Silbersky? Jag börjar undra..... Hjälp!

2008-10-03 @ 10:15:45
Postat av: Leanderklara

Good people of togo i was here ok.

2008-12-04 @ 09:27:37
URL: http://leanderklara.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0