DUG TILL!

image189
Skulle DU vilja köpa en självkänsla av denne man?


"Har du redan dålig självkänsla så finns det åtgärder du kan göra. Här kommer 5 råd:
1. Se till att du får göra det du vill med ditt liv
2. Haka inte upp dig på att duga inför andra
3. Inse att du duger oavsett, vad du och andra tycker om dig själv
4. Våga göra och vara annorlunda
5. Låt ingen kränka dig. Tänk på att vi ofta kränker oss själva

Lycka till med uppgiften."

Vassegoda, här är "framgångscoachen" Hans Thörns hemkokta recept för lycka. Det låter väl bra?
Särskilt den första uppmaningen: Se till att du får göra det du vill med ditt liv. Fantastiskt. Jag ska vidarebefordra detta portalråd till alla som ligger och sprattlar längs livets dikesren. Ensamstående dubbelarbetande mammor, förtidspensionerade kvinnor, asylsökande flyktingar och alla de våldtagna, incestdrabbade, misshandlade, övergivna, sörjande individer som samhället farit hårt fram med. LIGG INTE DÄR OCH HA DÅLIG SJÄLVKÄNSLA - DUG! (Eller DUG TILL, som Thörn själv uttrycker det. Han skriver som en kratta i likhet med flera kollegor i coachbranschen som ofta saknar både bildning och utbildning. Kan inte skilja mellan att duga och att räcka till, så det får bli "duga till".)

Ja, ni hajar vart jag är på väg här. Jag såg Hans Thörn i teve igår där han skulle försvara sin verksamhet som blivit rättmätigt och starkt ifrågasatt av Po Tidholm. Po glänste med sitt intellekt medan Thörn satt med en uppsyn lika tom som hans fraser. Thörn dillar om att hitta sin inneboende andlighet samtidigt som han får sina klienter att provköra bilar de aldrig skulle ha råd att köpa. Det gör han för att avhjälpa klienternas rädsla för att bli framgångsrika (sic!). Att fräsa runt i ett lyxåk är ju det främsta tecknet på framgång, gubevars. Andligheten kan man lugnt placera i ett skinnklätt bagageutrymme.

Usch och hu och fy för dessa klichésprutor! Folk betalar dyrt för att få en urvattnad floskelsoppa inkörd intravenöst och sen går de och lallar på rosa moln tills det är dags för nästa injektion prismärkt lycka. Och de som inte har råd med en privat coachning kan gärna köpa boken "Inre balans - yttre framgång".

Det är hög tid att börja genomskåda alla dessa kvacksalvare och deras verbala handpåläggning. De har spritt sig som huvudlöss i en lurvig självhjälpskultur som letat sig ända upp i företagsledningarnas pekunjära ängslan över att inte vara konkurrenskraftiga nog. Eller förlåt, "duga till" heter det ju.

Och medan coacherna skor sig på den kapitalstarka oron ligger samhällets utsatta och ruvar på sin olönsamma dito. De duger ju inte ens till att köpa sig lite självkänsla.

Så se för guds skull till att ni duger ... TILL!

Kommentarer
Postat av: karin

Du har ju själv höjt Mia Törnblom till skyarna, vad är skillnaden?

2008-01-29 @ 14:28:41
Postat av: unni

Jag lärde känna Mia långt innan hon blev personlig vägledare professionellt. Jag höjer henne till skyarna för att det var hon som slutligen fick mig att slänga ut karln som hade plågat livet ur mig. Som vän, inte som coach.

2008-01-29 @ 15:07:37
Postat av: Mia

Hej Unni,
Vill bara tala om att det kanske finns flera med signaturen "Mia" här på din blogg, för jag har inte varit här på väldigt länge...kanske kan vara bra för dig att veta så du inte gör bort dig fullständigt. Om du har svårt för mig får du gärna säga "mia kan inte du bara dra från min blogg"

2008-01-29 @ 15:49:40
Postat av: Christopher

En liten disclaimer först, jag har ingen personligt eller professionellt samröre med Hans Thörn.

Kul text, speciellt roligt eftersom att du återigen nämner floskler...

Har du något alternativ annat än att kritisera Hans verksamhet?

Nämndes exempel på folk som hade blivit tvingade att följa Hans råd?

Vad var Pos råd, annat än att "rättmätigt och starkt ifrågasätta Hans verksamhet"?

Tror du att "Ensamstående dubbelarbetande mammor, förtidspensionerade kvinnor, asylsökande flyktingar och alla de våldtagna, incestdrabbade, misshandlade, övergivna, sörjande individer som samhället farit hårt fram med" gagnas av Pos glänsande intellekt?

Så kom igen nu Unni, vad är ditt råd till "Ensamstående dubbelarbetande mammor, förtidspensionerade kvinnor, asylsökande flyktingar och alla de våldtagna, incestdrabbade, misshandlade, övergivna, sörjande individer som samhället farit hårt fram med"?

2008-01-29 @ 17:03:48
Postat av: Eric

Men det är ju därför vi behöver riktiga författare som kan klä av sådana där ordbajsare och sätta dom på pottan.

2008-01-29 @ 20:08:44
Postat av: unni

Chris, det begriper du väl att ingen är tvingad att följa en kvacksalvares råd. Men rökridåerna han lägger ut vill jag skingra, för det är just bara floskler.
Och det behövs tamejfan intellektuella som kan kritisera vilseledande budskap, vad ska vi annars ha intellektuella till? Det är deras uppgift. Att ifrågasätta. Så att de förenklade lösningarna fördrivs och ersätts av en djupare förståelse för livets villkor. Det gagnar nämligen ensamstående dubbelarbetande mammor m fl. Och mitt råd till dem är att de ska bli förbannade och inte inbilla sig att de kan se till att de får göra det de vill med sina liv. Trams!

2008-01-29 @ 20:09:48
Postat av: Magnus

Han säger väl ändå i princip samma sak som Mia Törnblom?

2008-01-29 @ 20:54:02
URL: http://nejnejnej.blogg.se
Postat av: unni

Jaha??

2008-01-29 @ 21:25:15
Postat av: Eric

Jag menade förstås att du är bra på en ge en djupare förståelse - när du klär av dom och sätter dom på pottan.

2008-01-29 @ 22:50:53
URL: http://whynoteric.blogspot.com
Postat av: Eva-Lena

Hej Unni!

Jag tillhör de förtidspensionerade kvinnorna som slitit ut själ och kropp.

Trenden med coacher (enormt fånig yrkesbeteckning för övrigt) som saknar både bildning och utbildning är lika illa som alla som kallar sig terapeuter. Det är otäckt med alla som utnyttjar människors desparata rop på hjälp i komersiella syften.

Jag har tyvärr inte heller någon större aktning för Mia Törnblom, speciellt inte eftersom en naprapat som jag behandlades av använde hennes böcker som utgångspunkt för att förnedra mig så djupt att jag t o m blev suicid under en period. Han tyckte i princip att det var mitt eget fel att jag drabbats av depressioner och panikångest. Det var bara att skaffa sig "självkänsla nu", så skulle min själ läkas helt. Min psykiater tyckte annorlunda kan jag meddela.

Jag är däremot imponerad av Mia Törnblom (hon är ju dessutom så grymt snygg) som tagit sig ur ett sådant kaotiskt liv, och självklart vore hon väl dum om hon inte utnyttjade medias intresse för henne, det är ju också upp till oss själva att välja vilka av alla budskap som sprids som vi ska ta till oss, i det valet är det alldeles utmärkt att någon (intellektuell/bildad) kan gå in och opponera.


Det är lätt att må ännu sämre av att höra att andra minsann kan läka både cancer, missbruk och psykisk sjukdom med tankekraft. Alla kan tyvärr inte det, varför skulle då t ex barn drabbas av obotliga sjukdomar.

För övrigt så gick jag inte tillbaka till naprapaten efter hans "coachning", synd om Mia T när idioter som han (det står jag för) utnyttjar hennes namn.

Kram till dig Unni, gillar dig skarpt. Du ger mig kraft och glädje genom dina böcker.

2008-01-30 @ 07:33:28
Postat av: Kia

Härligt Unni, tummen upp för dig, gillar din blogg skarpt.

2008-01-30 @ 10:47:12
Postat av: ZARA

Som sagt det är många som tjänar storkovan på andras olycka och deperata behov att bli något/någon. Tyvärr är det många fd.missbrukare, rånare som sadlat om till messias själv och tar hutlöst betalt av människor som vill känna lite medmänsklig värme. Jesus fattade det där för över 2000 år sedan han tjänade inga pengar på att hjälpa människor och växa- han gjorde med ett enda syfte KÄRLEK -medmänslighet-en bättre värld..

2008-01-30 @ 11:03:45
Postat av: Tufflan

Äntligen! Fler borde kritisera och granska denna "lycksugar-bransch". Har samma erfarenhet som Eva-Lena ovan. Gick till en psykoterapeut, i landstingets regi, för att få stödsamtal då jag drabbats av flera fysiska sjukdomar som fått och kommer att få konsekvenser för både privatliv och arbetsliv. Förtidspensionerad, ensamstående kvinna, med risk att återfalla i alkoholmissbruk är vad som väntar. Psykologen såg ingen andledning att jag skulle gå i samtal utan gav mig istället i läxa att gå hem och läsa Mia Törnbloms böcker! Snacka om att göra det lätt för sig.... Jag tror knappast Mia skrev sina böcker för att landstingsbetalda psykologer skulle slippa göra sitt jobb. Visst är de ett bra hjälpmedel, men då för rätt målgrupp.

2008-01-30 @ 11:44:54
Postat av: Christopher

Eric: vad är en riktig författare, Ranelid har talat om det tidigare vet jag, kan du förklara? Det börjar talas om ?riktiga? mer och mer...

Unni: ditt råd till utsatta människor är alltså att de INTE skall "INBILLA sig att de kan se till att de får göra det de vill med sina liv", det var ju ett hoppfullt råd(!)
I vilken bok med ?fördjupad och insiktsfull? text kan man läsa det. För det är väl inte hemkokt?

Varför skall en förenklad lösning ratas om den kanske gör nytta för någon annan? Vem är du att döma?

Förvånansvärt (faktiskt) ofta har jag sett exempel på människor som har lyckats återerövra sin plats som fungerande människa i samhället med hjälp av nästa banalt enkla metoder.

Å andra sidan har jag erfarenhet där mer djuplodande insatser med både långvariga terapiinsatser hos psykiater/psykolog och ibland även psykofarmaka har varit nödvändiga, där är tyvärr tillfrisknande frekvensen rätt låg vad jag har kunnat se. Med det menar jag att tillståndet stabiliseras men någon verklig förbättring ibland uteblir.

Å den sista tredje sidan så har jag i min närhet sett en människa som till slut inte gick att hjälpa, som i ren och skär desperat själsnöd till slut inte såg någon annan utväg än den slutgiltiga, (tänker ofta på dig Fredrik, jag tror och hoppas att du har det bra nu). Han var bland dem finaste människor som jag någonsin fått privilegiet att lära känna.

Ifrågasättandet av ?framgångscoacher? och väcka debatt o dialog är väl en femma.
Men att oattackerad ge sig på en annan människas karaktärs -och yrkesgärning i skrift, vad skall det tjäna till? Eller har du en biff med Hans?

2008-01-30 @ 12:20:15
Postat av: Molly

Vill bara uppmana människor att inte lita så förbannat på 'samhället'. Leta upp en terapeut du kan lita på, det känns efter ett samtal, jag lovar!! Ge dig inte förrän du hittat rätt, det är ju någon som du ska gjuta ut ditt innersta för!!
Värt varenda krona. Jag hade gärna svultit och lagt mina sista slantar på terapeuten som visade mig vägen ut ur mardrömmen jag trodde var mitt liv. Sådana finns, man måste våga själv bara.

2008-01-30 @ 14:58:39
Postat av: unni

Christopher, du ligger verkligen i. Har du läst vad den där Thörn skriver och hur han skriver? Det är ju inget annat än illa formulerade luftpastejer. Ska man säga till en svårt sargad individ att hon ska se till att hon får göra vad hon vill med sitt liv? Det är fan cyniskt. Nej, jag tror inte på enkla lösningar, jag avskyr förenklingar. Det är sånt som sektledare ägnar sig åt. Jag minns primalterapin när den tog världen med storm. Samma sak där. Det var en fluga som försvann, och det kommer de allra flesta coacher också att göra.
Exemplen är många på människor som reser sig av egen kraft ur sitt elände när de nått sin botten. Men det gör de inte för att en coach serverar snömos på ett fat och tar hutlöst betalt. De gör det av andra skäl. Och jag tycker att människors kriser borde mynna ut i en djupare förståelse för livet och inte ett hurtigt flåsande om att tänka positivt och köpa en patenttillverkad "verktygslåda" som ska funka på allt och alla. Det är i bästa fall naivt att tro det. I värsta fall är det ett diaboliskt sätt att skyffla över allt ansvar på den enskilde för att mörka de orättvisa strukturer som många dukar under av.
Däremot är det ingen dum idé att leta noga efter en skolad terapeut som klarar av att gå på djupet.

2008-01-30 @ 15:37:50
Postat av: August

Runar är min favvocach Drömscenariet vore om Runar kunde rädda Britney.

Snubben ovan känner jag inte till men jag tycker Mia T har en rätt skön stil. Jag är säker på att vissa coacher ÄR jäkligt duktiga och vissa kvackar ur sig vilket nonsens som helst bara de får en fet bunt sedlar.

Överlag så blir jag avig när människor är så jävla duktiga på att säga åt andra hur dem skall leva sina liv.

2008-01-30 @ 18:09:42
Postat av: Eric

Christopher: Vilken enkel fråga jag fick att besvara. En riktig författare är enligt min subjektiva definition en författare som jag tycker skriver riktigt bra. Unni är helt klart en sådan riktig författare.

Vad trodde du?

Och jag tycker att det är bra att någon vågar säga något om Kejsarens nya kläder.

2008-01-30 @ 19:09:58
Postat av: Grym Trym

Runar är en riktig coach. Lagom dum och hänsynslös & kriminell & skitstövel men med en massa livserfarenhet. Har återfallit i allt man kan återfalla i plus lite till, inte minst floskulöst ordbruk & att missbruka guds namn. Har provat allt utom lågavlönade jobb en kort tid. Gillade det inte. Kunde inte förverkliga sin inre style då, lixom va. Tjaba!

Jag minns en lärare jag hade som inte tyckte att pengar var ngt att ha, fast han körde omkring i en merca. Så jag punka hans däck och talade om för honom hur fåfängligt allt materiellt är och att det enda som nu drabbade honom var att han skulle få lite mindre pengar - men då polisanmälde han mig och jag fick punga ut fett, vilket var synd för jag tycker mycket om pengar. Pengar är min väg till välmående för då kan jag få andra att jobba för mig.

Vad jag är bitter.

2008-01-31 @ 06:42:22
Postat av: Elin

Ser på hans hemsida att första cochingtillfället är gratis. Så det står väl var och en fritt att prova. Blir lite sugen själv!

2008-01-31 @ 12:03:08
Postat av: Terese

Skillnaden mellan Mia T och kvacksalvare är att Mia är på riktigt!!

Det är väl en jävla skillnad på en människa som genom livet självt lärt sig att tackla svårigheter och motgångar och gärna delar med sig av sina erfarenheter och en slipsklädd bakåtslickad slemhög vars enda egentliga mål är att benefita på andras olycka och osäkerhet i ett samhälle som dessvärre inte är till för de svaga. Där det är fult att inte orka.

Det är inte ett dugg fult att inte orka! Att må dåligt!
Jag finner färgstarka kvinnor och män som vågar dela med sig av sina erfarenheter otroligt inspirerande.

Det är tråkigt att samhället består av så jävla många dåliga förebilder Som valrossen Jan.

Mer jävlaranamma åt folket. Mindre bakåtslick!
:)

2008-01-31 @ 14:28:25
URL: http://[email protected]
Postat av: Tessan

Känner inget behov av att betala för att ngn ska säga att jag duger,det gör jag så bra själv ;)

2008-02-01 @ 09:23:43
URL: http://guapo.blogg.se
Postat av: okänd

Tråkigt att höra att du har en sådan negativ syn på coacher och Hans. Vad finns det för anledning att sitta och klanka ner på andra, har du inget eget liv? Vi är olika och ser olika på livet. Mycket enklare än så är det inte.

2009-01-28 @ 09:14:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0