TURISTPROTEST


Jag är inte sån!

Alltså, jag måste bara fråga mig:

Varför är flickan i poolbaren så fruktansvärt indolent?
Varför upphör hela Greklands mobilnät plötsligt att fungera?
Varför betalar de inhemska bara hälften så mycket för en öl?

Och varför måste jag vara turist?!

Jag HATAR att vara turist. Det jag är ute efter är värme. Kvällar med en bris som smeker, inte hudflänger. Och bara för det måste jag ta mig till ställen som erbjuder detta. Jag, och miljontals andra turister från kallare och regnigare klimat.

Och det värsta: vi erbjuds samma smörja, vart vi än beger oss. Dessa jävla shoppingstånd! Och den äckliga friterade maten. Dyr som fan dessutom. Hemma smakar det grekiska käket tusen gånger bättre än i Grekland.

Det är så töntigt och billigt (fast dyrt) alltsammans. Trösten är att jag funnit ett lugnt hotell uppe på en höjd med bara engelsmän och fransoser. Inga barnskrik, inga magväskor. Men så fort jag vågar mig ner till stan känns det bara: Got the t-shirt. Jag känner mig föraktad. De tror att jag är en dum turist.

Själva turismen skapar förakt. De bygger sina reservat, världen över. Parkanläggningar där vi ska strosa runt och insupa den "genuina" atmosfären. Köpa deras massproducerade plastkultur. Bli förnedrad av att bli åtslängd en grekisk sallad som är gjord med mindre omsorg än på min kvarterspizzeria i Stockholm, och dubbelt så dyr.

Detta utstår jag för att få vistas i trogen sol och få läsa en bok i lugn och ro och uppleva den ljuva smekningen av kvällsbris mot naken hud utan att få frossa.

Men åk utanför turistgettot, då! säger ni. Jaha, till Greklands Alby då? Nej tack. Nej, men det finns ju surfarstränder och mysiga båthamnar ... Tack - been there. Det finns surfarstränder och mysiga båthamnar överallt. Där frodar turismen likt förbannat, förtäckt under en air av förfining eller förråing.

Nej, jag är så nöjd med att sitta under korkeken och lukta på blommorna. Fast igår när jag gick till det lilla supermarket stannade en bil med två snyggingar och frågade om jag ville ha lift.

Händer samma sak idag tänker jag kliva i bilen. Så kanske jag får uppleva nåt genuint ... Or not.

Kommentarer
Postat av: Snygg och ung.

"Fast igår när jag gick till det lilla supermarket stannade en bil med två snyggingar och frågade om jag ville ha lift."





Sluta dröm.

2008-07-05 @ 18:57:38
Postat av: anna

Unni!

Jag vill bara tacka dig för dina ord!

De har berört mig så...

Jag som själv skriver en hel massa bla på en bok om sorgen efter vårt döda barn, som skrivit oändligt många dikter om mitt tidigare detruktiva leverne blir så rörd av att läsa dina ord!

Du berör det jag själv har så svårt att skriva om, ångesten och hur och varför man ej lämnar en man som misshandlar en psykist och fysiskt, vägen tillbaka...hur svår den är.

Jag är tacksam att läsa, att det jag kände...det är jag ej ensam om.

Så tack!

2008-07-05 @ 22:05:53
URL: http://www.blaoga.blogspot.com/
Postat av: unni

Vadå sluta dröm? Mina drömmar är betydligt vassare än att bli erbjuden lift i den torftiga verkligheten. Sluta vara ung och dum!



Anna, det är jag som ska tacka dig istället! För att du förstår just det som så många vägrar begripa. Allt gott! / Bunni

2008-07-06 @ 09:45:52
Postat av: coola morsan

Hatar också känslan av att vara turist som ska bli lurad och betala högre pris för allt och antas vara korkad och gilla krafs och undermåligt tillredd så kallad mat. Eller tycka att det är exotiskt och spännande att titta på gubbar som sitter på kafé med sina radband och har tråkigt.



Du får hälsa Antiparos från mig. Du lär träffa mycket trevligt folk där.

Där lever ju ortsborna och turisterna lite mer i symbios (om man står ut med det), för en liten ö som inte har någonting egentligen, utöver sin bystämning, måste bevara det som de lojala och återkommande turisterna kommer dit för.



Har många gånger funderat över grekernas självgoda uppvisande av sin brist på fantasi. Och jag har försökt fråga också, men de har inte förstått vad jag menar. På en ö med en massa båtar i hamnen och stränder som är svåra att ta sig till kan man undra varför det inte går en enda badbåt till någon av stränderna? Axelskakning. Boat? No boat. Why? Det går ju ingen buss dit heller? No bus. No boat. Ska man ta båt måste man åka runt hela ön och vara borta hela dan.



Varför är det så svårt att hitta på något annorlunda någonstans på öarna? Varför samma jädra moussaka och sovlaki? När jag reser själv i Grekland blir jag galen på att de inte kan servera rätter anpassade för en person. Man måste vara minst fyra personer för att få ihop lite olika saker på tallriken, men på Anti går det ändå att äta gott på några av ställena.



Spanien med sin småplocksmat är ett himmelrike i jämförelse, åtminstone på matfronten.

Tänkte tipsa om en favobar i Paros hamn, där man kan sitta/liga i timmar och se solnedgången och se båtarna komma och gå, men jag kom på allt möjligt annat än just namnet på stället.



Ha det gott!

2008-07-06 @ 19:16:11
URL: http://coolamorsan.blogspot.com
Postat av: sus o dus

Varför så omotiverat elak, snygg & ung? Eller var det ung & korkad?



Tack för dina ord Unni. Intressant att läsa om dina grekiska "erfarenheter". Hade förmodligen retat mig lika mycket som du på turistfällorna.

2008-07-06 @ 20:10:39
Postat av: Lillan

Åkte som ensam mamma till den grekiska, vykortvackra ön, Santorini med mina två blonda döttrar (då 12&8 år). Har aldrig blivit så uttittad och förnedrad någonsin. (Och just upplevt detta att betala dubbelt så mycket som grekerna, även svenskgreker.)En kväll beställde vi grillad kyckling på en ”fin” restaurang. In kom en tallrik med skrovet av en avplockad kyckling. Servitörerna stod bakom draperiet och asgarvade. Vi reste på oss och gick. Jag grät och skämdes inför mina döttrar över att bli så förnedrad och utskrattad. Har aldrig återvänt till Grekland, där en ensam mamma är en hora. Men, i Italien, en madonna ... så dit åker vi gärna.

2008-07-07 @ 15:18:59
Postat av: Johanna

Just nu är jag i Turkiet, (turist) och igår streckläste jag "Boven i mitt liv kallas kärlek".



De andra solande, nyrika ryssarna tittade på mig som om jag var befängd när jag grät lite i smyg under mitt parasoll.

2008-07-07 @ 17:18:45
Postat av: unni

Tack, Johanna! Jag hade aldrig förväntat mig så mycket värme och stöd när jag skrev boken. Och utan det hade det varit outhärdligt, begriper jag nu, så här i efterhand.



Sen vill jag också nämna att jag ibland publicerar de mest plumpa kommentarer man kan tänka sig bara för att dumheten ska stå för sig själv, ni förstår säkert vad jag syftar på.



Höpp!

2008-07-08 @ 07:58:46
Postat av: Patrik 27

Lillan



Varför har du ett sånt behov av att bli upppassad som en madonna? Du är ju allt annat än jämställd i ditt tankesätt. Feminism innebär att du ska kunna stå på egna ben, du behöver inte mannens fjäsk och pengar.

2008-07-13 @ 14:55:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0