HÅLL INTE KÄFTEN FÖR FAAN!




Blev igår vittne till en iofs helt trivial situation. Satt på den mest anspråkslösa och dämed också trevligaste hamnsyltan där jag drack billig öl och åt souvlaki. Bredvid fanns ett sällskap bestående av två par, det ena yngre, det andra i typ 45-årsåldern. Kvinnan i det sistnämnda paret petade bort pommes friten från sin souvlaki, vilket de övriga uppmärksammade. Hon log då generat (eller klädsamt?). Hon var spenslig och blond, verkade nervös men artig. Paren tycktes inte känna varann alls, jag tror att de diskuterade uthyrning av nån båt el likn som det äldre paret ägde. Bizniz as usual, alltså.

Men det var inte det som fångade min nyfikenhet. Det var istället denna kvinna. Hon föreföll så utomordentligt uttråkad av att höra sin man hålla låda oavbrutet. Då och då föll hon in i ett drömskt tillstånd och lät blicken och tankarna glida bort från samtalet. Den andra, yngre, kvinnan, deltog inte heller med nån entusiasm. Och snart satt båda kvinnorna tysta medan männen orerade. De snackade väl teknik eller nåt.

Jag märkte att jag började reta mig på kvinnorna som bara intog sina respektive roller som bihang. Kanske kände jag - ve och fasa - igen mig själv från mina mardrömsår då jag bleknade bort till en olycklig nolla.

Och jag tänkte på hur befriande det är med gapiga och bullriga tjejer. Och hur fegt  det är att bli provocerad av dem. Att sitta klädsamt tyst invid en man är den verkliga provokationen.

Varje kvinnligt försök att spränga sömmarna på den trånga kvävande korsett som trätts på henne bör därför bejublas som när en diktator störtats.

Håll inte käften!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Tack Unni, dags att krossa manssamhället!

Vad ska vi med karlar till egentligen? Dessa fornlämningar från förr. De är losers och jag tror faktiskt att de inser det själva. Dags att dra åt tumskruven ytterligare. När manssamhället är störtat på alla fronter kan vi ta en diskussion om vad vi ska göra med dessa emitionella krymplingar...

Några förslag Unni?

Du brukar vara påhittig.

2008-07-07 @ 01:23:44
Postat av: Syster



Jag spyr när jag ser unga tjejer och även mogna kvinnor, sitta som en jävla accessoar bredvid sin drummel till självupptagen pojkvän. Ser det hela tiden, överallt. Ofta bland yngre, de som brukar framhålla hur förbannat jämställda de är.



Det är slitsamt att hela tiden slåss för sin rätt att synas och höras. Man kan inte bara lägga jobbet på tjejer. Herrarna måste maka på sig, lära sig att hålla käft ibland.

2008-07-07 @ 09:23:07
Postat av: linda

ja verkligen!

det är så underbart med tjejer som tar plats som inte fogar sig i att sitta still o tyst.



har märkt att folk som provoceras av caroline af ugglas nog gör det för att hon är gapig och inte passar in i den stereotypa kvinnorollen.



får hoppas att kvinnorna på restaurangen fick dansa loss senare på kvällen på nåt kul partyställe.



2008-07-07 @ 10:06:46
URL: http://wwwgrodar.blogspot.com/
Postat av: Tatchi dori

Jag kan verkligen förstå vad du menar, och jag kan känna samma typ av frustration och irritation om jag själv hamnar i liknande situation. Tyvärr ser jag det inte som att det nödvändigtvis alltid är männen som håller låda. Jag upplever det som att vissa personer helt enkelt har ett större behov av att höras och synas, och alltid får en syl i vädret, och som kreverar om de inte får uppmärksamhet varannan sekund.



Men när jag råkar hamna i dessa sammanhang så är dikussionsämnena oftast totalt ointressanta för mig. Om jag då skulle låta bli att hålla käften, så skulle jag först och främst få fundera ut något att säga.... tyvärr kommer jag sällan på något. Jag är en person som inte bara kan bubbla ur mig en massa bullshit. Då håller jag hellre tyst och svävar bort.



man kanske kan tycka att dendär flickan du beskrev befann sig där med en riktig tölp till pojkvän, som uteslöt henne helt ur ett samtal. Personligen kan jag tycka det var dumt att flickorna inte startade ett samtal sinsemellan istället för att sitta där som två skuggor. Men de kanske inte kom så bra överens? Inte vet jag.

2008-07-07 @ 11:28:13
Postat av: August

Ärligt talat föredrar jag den eftertänksamma och lugna typen före den gapige skrävlarens evige hetsande, oavsett kön. Men sen kan man ju vara pratglad och socialt begåvad på en trevlig nivå oxå.



Lagom är bäst är sensmoralen.



Ha det gött på semestern. Grekland är verkligen kanon. Här hemma har det regnat hela dagen.



vänl,,

2008-07-07 @ 18:27:19
Postat av: unni

Härligt att läsa era kommentarer! Nu åker jag till Antiparos och hoppas återkomma i morgon.



Kram från Bunni

2008-07-07 @ 19:16:49
Postat av: charlie

Det kan ju också vara så att de två kvinnorna inte kände någon som helst samhörighet eller gemenskap eller att de absolut inte hade nått att prata om? De kanske bara inte orkade anstränga sig över någon man inte känner skulle uppskatta det man själv vill prata om..

2008-07-07 @ 21:21:14
URL: http://2edition.blogspot.com
Postat av: Lotta

För några år sedan pågick en intressant och konstruktiv debatt om män. Att mannen inte längre är nödvändig för samhället och en relativt stor grupp ansåg att män borde utrotas.

Det kändes som en förändrig verkligen var på gång i samhället och man hoppades.

Varför avstannade den debatten? Någon som vet?





2008-07-08 @ 08:51:10
Postat av: Annaluna

Exakt!

Och så ville jag bara säga att jag läser BOVEN I MITT DRAMA KALLAS KÄRLEK på mitt extremt lugna sommarjobb (kundtjänst). Alla andra tycker att tiden sniglar sig fram, men inte jag. Jag har läst alla dina bäcker och you rock!

2008-07-09 @ 15:23:43
URL: http://annaluna80.blogspot.com
Postat av: Syster

Moahahaha! Den var riktigt rolig, Lotta!

Inte PK. Men kul!

2008-07-10 @ 21:09:55
Postat av: Cajsa

Att utrota mannen är inte rätt väg att gå, det är bättre att använda dem på rätt sätt.

Män är väldigt bra på att lyda order, varför inte låta dem göra det då? Dessutom mår många män bra av att ha en stark kvinna vid sin sida som styr honom med järnhand. Det finns det vetenskapliga bevis för.

Ett verkligt genombrott vore om vi kom så långt att rösträtten avskaffas för män. Först när män har smama rättigheter som djur kan vi forma samhället på ett bra och förnuftigt sätt.

Då kanske inte jorden behöver gå under.

2008-07-12 @ 22:37:32
Postat av: Clara

Tack!

2008-07-13 @ 12:21:54
URL: http://metrobloggen.se/claramaria
Postat av: janbanan

Du är en tröttsam kvinna.

2008-07-14 @ 00:33:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0