FÖRÄLDRAFRITT, PLEEEEZE!



Bli inte sura nu, ni med färska småttingar, men jag måste bara spy lite galla över nyblivna föräldrar nära 40-strecket. Varför tror de att alla andra är lika häpna och begeistrade som de över att de gjort det djuren gör hela jävla tiden?

Det går inte att snacka med dessa föräldranördar. För det första lallar de bara om sitt lilla mirakel till unge, för det andra tillåts denna nykläckta existens tjattra i munnen på de vuxna, och då är det meningen att alla ska lyssna förundrat på gutturala läten eller, föralldel, på en treåring som ska försöka berätta en historia.

Men treåringar kan inte berätta! De tappar tråden, de kommer aldrig till poängen, de stammar och stakar sig så att man som vuxen bara vill fräsa TYST! Men det skulle inte gå, för då blir de frälsta föräldrarna ens bittra fiender.

Jag har klämt ur mig fem underbara ungar, fast inte fan fick de sitta och stimma när vi umgicks med andra vuxna. Antingen fick de lära sig hålla snattran eller också föste vi ut dem. Och de fick gå och lägga sig om de blev griniga. Tillochmed en hönsmamma som jag då var - för jag var också kär i min avkomma - begrep att det för utomstående är föga stimulerande eller intressant att älta sina ögonstenar. Inte mer underhållande än när folk tjattrar om sina husdjur.

Jag är lika ointresserad av färgen på andras ungars avföring som jag är av att se föräldrarna ha sex. Varför är det så svårt att fatta? Ibland, på festliga tillställningar, hamnar jag i en klunga av morsor och tvingas snacka barn och bli avbruten av dessa barn. Då vill jag knarka.

Jag känner ett föredömligt par, som fick barn när de kommit upp i medelåldern. Som sig bör skulle de gifta sig därnäst. Men de hade den goda smaken att låta bröllopet vara barnförbjudet. Gissa om folk hade kul!

Det är inte synd om glina för att de inte alltid får stå i centrum, det är synd om dem när de invaggas i tron att de är hela världens, och inte bara föräldrarnas, mitt.

Och nu när alla de unga arga kvinnliga skribenterna ynglat av sig kan de tydligen inte skriva om annat än sitt moderskap. Jag tycker att de ska bli hemmafruar tills de börjar intressera sig för det som pågår åtminstone hundra meter bort.

Kan ingen säga åt dem på skarpen snart?

Kommentarer
Postat av: Karin

haha skitbra

2008-07-23 @ 19:39:54
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Nina

Jamen precis, kunde inte ha sagt det bättre själv! Skönt att höra andra föser undan sina småttingar också, ibland känner jag mej som en jävel till morsa då jag hyssjar mitt barn!

2008-07-23 @ 20:48:50
Postat av: Cam

lovely. Mitt i prick.

2008-07-23 @ 21:55:40
URL: http://camscorner.se
Postat av: Ulrika

TACK!

2008-07-23 @ 22:09:15
Postat av: Cat

Ja, fy fan! Den sortens föräldrar är vidriga! Avkommorna likaså! Tycker mig tyvärr se att fenomenet kryper ner i åldrarna. Jag bävar för barnbarn om mina kids ska hålla på så. vill också knarka

2008-07-23 @ 23:43:18
Postat av: Anonym

Så sant som det är sagt. Tyvärr är ju även de äldre barnens (läs tonåringar) språkbruk och deras förmåga att berätta en historia av samma dignitet som en treårings, vilket gör att avbrotten i samtalen fortsätter...hoppas någon låser in mig på klinik om jag skulle börja fundera på en sladdis..

MVH

Michelangelo

Postat av: Christin

Barn blir vad man gör dem till ;) och det är verkligen så. Jag tror inte barn föds med den där självklara "lyssna på mig"-övertygelsen utan den ger deras begeistrade päron dem. Nä, när JAG får barn tänker jag förklara för dem hur allt ligger till. "Ikväll ska mamma och pappa träffa andra vuxna och dricka massa sprit, då får ni vara hos mormor och mysa, mmmm!"

2008-07-24 @ 08:47:23
URL: http://www.christinljungqvist.blogspot.com/
Postat av: Tessan

Klockrent...

2008-07-24 @ 09:49:14
URL: http://guapo.blogg.se/
Postat av: Åsa

Tack Unni, kunde inte uttalat mej bättre om det själv!!



Bara för några veckor sedan så var jag ute och shoppade i Göteborg och blev fruktansvärt kissenördig inne på Åhlens, då såg jag en toalett (den var tydligen avsedd för mammor med barn) men jag gick in där för nöden har ingen lag. När jag kom in så satt det fem mammor där som var gravida och en del satt och ammade och nån satt och matade sin två åring med puré som rann ur mungipan på det lilla barnet som såg helt förskräckt ut.

Iallafall så gick jag in och alla mammorna tittade argt på mej men det sket jag i och gick in och kissade, sen när jag kom ut så log jag prövande mot dom och fick till svar en arg mamma röst som sa: "du vet väl att denna toalett är en fristad för mammor och barn, har du barn eller?"

jag blev så chockad och slängde ur mej: "jag kanske är med barn, för blir man inte väldigt kissenördig då kanske?"

men hade jag fått tänka efter så hade jag nog sagt nått annat som var mer svar på tal..



Det är så sjukt jobbigt med alla mamma lediga mammor som tar över alla caféer och restauranger och tror att dom ÄGER världen bara för att de lyckats trycka ur sej några ungar!!!

2008-07-24 @ 12:52:43
Postat av: Annika

Amen!

Jag håller med dig i varje ord. Sen är det även så att har man inga egna barn så har man verkligen inget att säga till om har jag märkt i dessa sammmanhang. Man "vet ju inte hur det är att ha barn" blablabla. Men om jag sitter och har en konversation med någon så vill jag inte bli avbruten...vare sig den personen är 3 år eller 30.



Nu svär jag kanske i kyrkan eftersom jag snart är klar förskolelärare (HAHA!) men det FINNS faktiskt saker utöver barnen som går att tala om.

2008-07-24 @ 13:26:40
Postat av: unni

Här på Söder finns ett fik som drivs av en ambitiös kvinna, hon bakar allting själv. Men hon tillåter inte barnvagnar på serveringen. Det blev ett jävla liv först, men hon stod på sig. Det tycker jag var bra gjort. Ett enda fik kan väl få vara barnvagnsfritt?

2008-07-24 @ 14:03:21
Postat av: liza

Vuxenfestminnen från barndomen: När man väl kastat i sig maten vid barnbordet och sluppit ifrån, kunde man ohämmat tillsammans med gästernas barn ägna sig åt lek över alla gränser på stort behörigt avstånd från trist vuxenprat.Det var bättre förr!

2008-07-24 @ 23:03:37
Postat av: Lars Einar

Heja Unni!!!

2008-07-25 @ 09:44:44
Postat av: Marie

Håller fullständigt med! Har nu en sex-åring, (är 46 år). Var ensamstående när hon kom till världen. Höll på att "kräkas" över föräldraträffarna på BVC och öppna förskolan. Avslutade snarast möjligt. Samtalen handlade om att "Per har smakat på potatis". Själv satt jag bara och suktade efter vuxensamtal, d.v.s om något annat.



Kram på er alla!

2008-07-25 @ 12:02:33
Postat av: Lillan

Precis!

Och apropå barnvagnar. Nu verkar ju ungarna åka vagn tills dom får moppe. Barn kan/får ju inte gå längre. Sjukt.

2008-07-25 @ 19:22:58
Postat av: Lou

Vad fina ni är :-)

Skönt att höra att fler uppskattar samtal som inte bara rör barnen. Höll på att dö när mina barn var små och man ständigt kom i kontakt med folk (mest mammor) som skulle diskutera blöjor, hur länge man skulle amma osv. Fixade det aldrig....



Kram

2008-07-26 @ 18:34:48
Postat av: Lärarinnan

Jag tror dessutom att det faktiskt är jätteviktigt för barn att förstå att de inte är Universums mittpunkt, utan att det finns andra människor som är lika viktiga och att ibland är det OK för barn att vara med och ibland inte. Visst ska barn kunna få gå på café någon gång tycker jag, men då ska barnen liksom se det som en "stortjej/killegrej" som de får göra och öva hur man dricker fint och så... det är inte fel att lära barnen vad som gäller på olika ställen, det är livsviktigt! Jag ser dagligen barn som itne fått lära sig ens minimalt med hyfs hemma som kan häva ur sig ("va fan vi har ju personal som städar här på skolan, det är fan inte mitt jobb" när man ber dem ta undan godispapper eller colaburkar som de slängt på golvet i skolan... Var har de lärt sig det??



Nej nu känner jag mig riktigt arg och moralisk ;)

2008-07-27 @ 12:37:39
URL: http://blogg.passagen.se/ustinaz/
Postat av: Anonym

Å vad bra rutet! Fast jag är en av dessa "nära förti-mammor" som givetvis tycker att min prins är den mest fantastiska som nånsin funnits, så håller jag faktiskt med dig!

2008-07-27 @ 21:25:31
Postat av: Isa

Fan vad bra!! Helt klockrent. Vad händer med Linda Skugge liksom, har hon (mfl) hamnat i mamma-psykoser eller vad är det frågan om. Grymt bra skrivet. =)

2008-07-29 @ 07:34:25
URL: http://wisegirl.blogg.se/
Postat av: lisalisa

hahaha...håller med till 100%

Visst,jag har fem egna ungar, men måste det betyda att jag är intresserad av färg och konsistens på andras ungars avföring!

En del mammor kan prata om det hur länge som helst. Mammor i alla åldrar :)

Jag vill inte prata med deras 2åring i telefon heller...

2008-07-29 @ 18:23:57
Postat av: Lotta

Sett ur rent evolutionär synvinkel är detta med att bli förstagångsförälder i 40-årsåldern inte fördelaktigt varken för människan som art eller för avkomman.

Själv har jag inga "sena" förstagångsföräldrar i umgängeskretsen, man orkar helt enkelt inte med dem.

Notera: det är stor skillnad på "sena" förstagångsföräldrar och på "sena" sladdisföräldrar.

Sladdisarna är vana, de tar det med en klackspark och låter inte barn-projektet överskugga allt annat.

De har varit med förr.

2008-07-30 @ 15:08:21
URL: http://b
Postat av: Annaluna

Det låter lite hårt, men jag tycker att det borde finnas barnfria vagnar på t.ex. tåg likväl som det finns djurfria. Inte för att man är allergisk mot barn, men någonstans måste man väl ändå få vara i fred om man behöver? Jag hamnar alltid bredvid en skrikande ungen när jag åker tåg och måste plugga eller liknande. Och i vårt "barnsamhälle" vågar föräldrarna knappt säga till. Hur blir det barnet när det växer upp? tror att det kan få vad som helst bara av att skrika lite och ta plats.



Du hr ändå 5 barn och ändå har du kvar fötterna på jorden, det ger mig hopp! Jag har sett så många skaffa barn och byta persoblighet totalt. Jag hoppas, att om jag får barn någon gång, att jag ändå kommer vara lika intresserad av andra barns avföring då som jag är nu.

2008-07-31 @ 10:16:26
URL: http://annaluna80.blogspot.com
Postat av: Julia

Som ung arg kvinna med låg barntolerans blir jag faktiskt glad av att det finns (äldre) mammor som Förstår.

2008-08-04 @ 22:37:07
URL: http://juliaskott.wordpress.com/
Postat av: Joel

hahaha, underbart!

jag själv stör mig oerhört på avkommans kåt bockar & alla de rättigheter de tror de har.

allt skyller på de på att de är gravida eller nyss fått barn!

du skulle kunna slå till någon person du plötsligt möter på stan & komma undan med förklaringen att du har humör svängningar för att du är gravid!



har faktiskt skrivit lite om det i min blogg, både nyligen & i ett lite äldre inlägg, läs gärna!

2008-08-09 @ 02:47:39
URL: http://vokinjsalak.blogspot.com
Postat av: Anna - din gymkompis

Ha ha ha va många du retar upp nu när du skriver som du gör. Underbart Unni! Jag fick ett sms från min barnfria vänninna i går på väg från Ljusdal till Stockholm som skrev:

-Bakom mig i bussen sitter en ungjäkul å sjunger påhittade sånger -HELA tiden :@.

2008-08-13 @ 14:00:30
Postat av: Sofia

Gud jag håller med dig precis. Vad är det med folk och barn på vuxenfester? Har de inte fattat vad skillnaden mellan ett dagis och en fest är? Helst sjukt. Ingen dricker, det går inte att hålla en konversation igång eftersom de ska upp och springa hela tiden, man tvingas beundra barnen (och hur kul är det när man inte har några själv), de går skittidigt. Jag har slutat ha födelsedagskalas eftersom mina vänner måste ta med sig sina barn, annars kommer de inte. !!

2008-08-31 @ 10:46:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0