MAMMA, WILDE & MYSELF

image218

"Min mor bad mig blogga åt henne, då hon ligger nerbäddad i hög feber. Mamma är ytterst sällan sjuk, åtminstone inte i kroppslig bemärkelse, men när hon väl blir det påminner hon om en naturkatastrof. Och vad passar då inte bättre än att insjukna lagom till den Parisresa under vilken hon tänkte återuppliva sina sentimentala drömmar om kulturkatastrofen Oscar Wilde? Hon ansåg medandraord att hon kunde känna exakt hur hennes husgud måste ha lidit medan han låg döende på ett skabbigt hotellrum i den mondäna staden. Hennes klagan skulle säkerligen ha fått Wilde att önska att han vore död om han hade levat och hört henne.

När vi åkt förbi sju tunnelbanehållplatser och klivit av vid Père Lachaise insåg jag snabbt att det skulle behövas ett tåg även inom kyrkogårdsområdet, som var lika omfattande som en normal småstad. Min mor traskade surt efter mig i snålregnet med den blå rosen hon inhandlat och grinade över all mossa som växte på de bombastiska gravmonumenten. Jag hävdade att mossigheten passade väl in som dödens egen patina, men min mor tyckte bara att det var ofräscht och ett tecken på försurning. Därefter blev hon grälsjuk, den vanligaste yttringen av den influensa som härjade hennes kropp. Hon beskyllde mig för att leda henne fel och inte ta vederbörlig hänsyn till hennes tillstånd.

Vore vi gifta skulle jag velat skilja mig. Nu fick jag bara lust att knuffa ner henne i någon av de mossbelupna gravarna. Till sist nådde vi äntligen Wildes gravplats, översållad med kyssmärken, och jag kände stark sympati med de stackare som faktiskt hade en anhörig att sörja på den här patetiska platsen.

image217

Mamma kysste inte stensphinxen, hon nöjde sig med att posera framför den med den artificiellt blå rosen i ett andäktigt grepp, och jag tog ett par bilder på hennes begäran.

Efteråt försäkrade jag henne att jag skulle se till att hon fick en gravplats i Hässleholm, men då blev hon alldeles förskräckt och muttrade argt att hon inte ville bli begravd i Sverige överhuvudtaget. Norge då, sa jag. Jag kanske kan begrava dig i Norge. Då skrek hon rakt ut över gravarna och jag fann för gott att tiga tills vi lämnat kyrkogården och jag avlevererat henne på metron.

Därefter sökte jag upp de sevärdheter jag själv föredrog medan jag fantiserade om att ha ha en läkarväska i min ägo med olika sprutor jag kunde ge min mor när hon blev besvärlig. Framförallt en som jag kunde söva ner henne med. Det skulle säkert många av er också ha gillat.


Hälsningar Gogge"

Kommentarer
Postat av: Lee

I like you Gogge...Skriv mer och håll mamma nedbäddad ett tag så hon snart kommer tillbaka med vässad penna.

2008-03-24 @ 00:23:19
Postat av: Eric

Bara ett barn som älskar sin mor kan skriva så.

Jag var där en gång och hälsade på Jim Morrison,
Jag tror att han har flyttat nu.
Hans gäster var stökiga
Grannarna klagade
Och det kan jag förstå.
Jag vill vila min eviga vila
på helt annan ort

2008-03-24 @ 08:16:38
Postat av: Molina

Låter som om ni har en underbar vistelse... trots allt! :0)

2008-03-24 @ 10:32:12
URL: http://gabbagabbahey.blogg.se
Postat av: Amanda (Alla har en bok)

Hahaha fyfan vad roligt Gogge.
Du skrev, alltså.

Inte att din moder är krasslig.

2008-03-25 @ 00:36:52
URL: http://allaharenbok.blogspot.com/
Postat av: Lärarinnan

Men ÄR det Gogge eller är det Unni SOM GOGGE.... som i boken... får vi någonsin reda på det? ;)

Krya på dej Unni!

2008-03-25 @ 11:15:46
URL: http://blogg.passagen.se/ustinaz/
Postat av: unni

Ha ha, ja, vem vet? Vi får fråga Gogge.

Höj!

2008-03-25 @ 14:43:12
Postat av: Jenny Åsander

Unni - vilken fin son du har! Och vad snygg du var på bilderna! Klart du ska ställa höga krav om det kommer in en ny man i ditt liv. Nu får det vara slut på dräggen. Så försöker jag tänka i min situation. Du är vacker, intelligent, bildad och klok. Du ska inte nöja dig med något bottennapp. Det tänker inte jag göra längre! Som min mamma sa häromdagen: Jenny - du är snygg, intelligent, har en superutbildning (psykolog) och gott ställt, du har hela framtiden för dig sa hon. Så jag tänker inte förstöra det genom att bli uppäten inifrån av den bitterhet jag känner gentemot den jävel som gjort mig så illa! Nu är det nya tider.

2008-03-25 @ 15:24:13
Postat av: Jenny Åsander

Unni, jag längtar så efter din nästa bok! Lite småabstinens börjar komma. Kommer den att handla om kvinnoförtryck eller om Bosie och Wilde? Ser fram emot din nya bok i alla fall för du skriver så jäkla bra! Jag började läsa dina böcker redan som 18-åring och har läst om dem flera ggr. HEJA HEJA inför den nya boken!

2008-03-25 @ 16:04:16
Postat av: lena thall

gud vad roligt o bra du skriver. du verkar ha lika underbar humor som din mor. Att skriva är verkligen din grej.

2008-03-25 @ 21:58:26
Postat av: Åsa 21

asså unni, nu får du sluta upp med att vara sådär perverst snygg! ;)

2008-03-26 @ 14:49:43
Postat av: Skånepåg

Tror inte heller att det finns någon skåning som vill bli begraven i Stockholm (eller övriga norrland.)

2008-03-26 @ 16:19:52
Postat av: unni

Heja Jenny! Fortsätt vara hård mot de hårda. Vi utkämpar samma strid.

Åsa 21, tack ska du ha. Det är inte direkt sånt jag får läsa från puckona...

2008-03-26 @ 19:31:11
Postat av: Åsa 21

Det är fan sånt du borde få höra varje dag, flera gånger tillochmed!

2008-03-27 @ 10:12:29
Postat av: Anna med Bengt

Vad snygg du är på de här bilderna, tycker vi!

2008-03-27 @ 19:44:52
Postat av: Renelilly

This is a very good site. Thank you.

2008-12-16 @ 19:09:59
URL: http://renelilly.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0