BRÄNDA BARN


Modern har nu tvångskommenderat mig att inte bara skriva om henne - vilket alltid är ett krav för att få den stora äran att fylla hennes bloggutrymme - nej, den här gången har hon dessutom beordrat mig att skriva om ett visst ämne.

Så, damer och herrar, låt mig presentera ämnet: Den självförbrännande kvinnan.
Jag ryser vid blotta tanken. Ta exempelvis Britney Spears. Kate Moss. Naomi Campbell. Marilyn Monroe. Carolina Rosing. Anna Nicole. Eller Victoria Benedictsson. Avskräckande typer.

Men tro inte att detta räcker för att göra mor min nöjd. Nej, hon vill att jag ska problematisera. Att jag ska analysera varför folk tycks så besatta av dessa damer. Jag kan tala om att jag själv inte är det minsta besatt, Inte ens intresserad. Eftersom de säljer lösnummer, eller föralldel i vissa fall väcker litteraturhistorikers vurm, torde dock ett allmänintresse föreligga.

Och det borde vara enkelt att förklara. Knarkande, försupna och sexgalna kvinnor som dessutom är kärlekskranka skrämmer oss som föredrar att dö en naturlig död. Framförallt skrämmer de oss som önskar ha en mor som dör en naturlig död. Vi vill inte att kvinnor ska bränna sitt ljus i bägge ändarna, för då finns det bara vörme kvar i mitten - åt dem själva.

Kan en kvinna vara mer egoistisk? Och eftersom alla kvinnor är potentiella mödrar borde det väl inte vara så svårt för min egen mor att begripa, att en sådan mor vill ingen ha.

Kan det vara enklare?

Er icke självförbrännande Gogge

Kommentarer
Postat av: Lallis

Ja, mig intresserar de faktiskt inte. Det spelar ingen roll om de är på förstasidan i någon tidning.

Om man nu har möjlighet att vara selektiv och hellre läsa sådant som man mår bra av, så gör jag det.

Helt utan att vara egoistisk eller elak.(tror jag)

För händelser i vår omvärld i övrigt bryr jag mig om.

Mycket.

Ha en fin kväll.

/Lallis

2008-11-18 @ 22:23:13
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: Maja

Intressant: Kvinnan bör inte vara självförbrännande för då bränner hon upp en kropp/person som är till för andra t ex kommande barn. Därför är det alltså så otroligt provocerande med självförbrännande kvinnor, det är som att bränna pengar (andras egendom). I sak har ju Gogge rätt, en person är ju inte en ö liksom. Men, jag tycker inlägget underbygger föreställningen att kvinnor inte har något egenvärde. Därför är självskadandet hos kvinnor och tjejer i förlängningen ett angrepp på hela jävla samhället. Där med menar jag inte att det är ett bra sätt att göra uppror på, en jävla massa pervon går ju igång på dessa plågade och deformerade kvinnor. Det verkar som att det enda utrymme för kvinnor att visa sitt missnöje på är att utplåna sig själva. Kan någon komma på ett annat sätt för Brittan att skapa lite utrymme för sig själv i den situationen som hon var i? Paradoxalt nog kan hon bara bli fri om hon utplånar sig själv. Vill man vara konspiratorisk så verkar det som om samhället har byggt in den här självförstörande mekanismen.

2008-11-18 @ 22:57:02
Postat av: Rebecca

Hej Unni; är det ditt piano? som säljs i den här annonsen eller är det någon som är skämtbenägen:

s" rel="nofollow">http://www.blocket.se/vi/19152909.htm?ca=14s

2008-11-19 @ 00:29:49
Postat av: V i c k t o r i a

"...för då finns det bara värme kvar i mitten - åt dem själva"



du säger det så fint. och klokt.

2008-11-19 @ 00:54:27
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: Boman

Men du Gogge, hon är ju också en person, inte bara mamma. Personer, människor gör misstag, jagar upplevelser, kärlek... Ibland, för vissa, går det överstyr, som för de "damer" du nämner. De har inte en tanke på sina ungar, vilket faktiskt jag tror din mor har. Iaf numera.

2008-11-19 @ 08:51:40
Postat av: pim

fniss....kan inte mycket om detta kvinnor.....men någon carolina rosing finns väl inte???? är det inte carolina gylling och linda rosing??? kul att du satta ihop dem till en..... Kram på dig o en kram till mamma

2008-11-19 @ 08:59:58
Postat av: Heather Star

Jag personligen tror att dessa fenomen är ganska intressanta. Om man tittar på jämställdheten så säger det oftast att kvinnor är mer eller mindre utanför i allt. Kvinnor uppfostras till att vara blyga, artiga, flitiga, duktiga, mammor, älskarinnor och att vara mjuka. Män uppfostras till att lära sig att konkurera d v.s män utövar lagsporter är mer benägna att ta för sig och har en hårdare atityd. När kvinnor hamnar i rampljuset är de oftast inte riktigt tränade för detta ändamål, de bränner ut sig i förtid. OBS gäller så klart inte alla kvinnor, det finns kvinnor som klarar detta galant men då vi fortfarande har någon form av särbehandling av kvinnor på alla plan tror jag detta är ett faktum som kommer att komma om och om igen. Kvinnor styrka hänger på rötterna, hur djupt de går i en stabil grund. Gäller så klart män också. Man ser dessa ikoner falla som furor bara för att de skall leva upp till något de inte riktigt har en aning om men man får ge dem en eloge dessa superkvinnor som Britney och Co de gör ganska bra jobb genom att försöka leva upp till det där ouppnåeliga. Dagens burleska freakshows utspelar sig i skvallerblaskornas värld. Jag är själv fotograf men har tackat nej många gånger att vara med i denna mediala masshysteri om lösnummer.

2008-11-19 @ 09:21:46
URL: http://heather-star.blogspot.com/
Postat av: Howling Bertil

Du är nog för ung för att få med de verkliga drottningarna när det gäller att bränna ut sig, (de dog 1959 och 1970) men de har lämnat verkliga skatter till eftervärlden.



Förutom Benedictsson och Norma Jean har väl de uppräknade inte presterat något av konstnärligt värde.



Jag tror att anledningen är att vi inte villa att de skall vara egoistiska utan att vi vill ha dem kvar, men självklart vill vi att våra mödrar skall leva som helgon, det gäller nog de flesta av oss.



Men enligt legenden är det "Better to burn out, than it is to fade", upphovsmannen lever dock inte som han lär, på Way Out West i somras, var han i storform 63 år gammal) två år yngre än vad Janis skulle ha varit.



Jag hade gärna sett en 65-årig Janis och en 93 årig Billie på NEF

2008-11-19 @ 09:47:41
Postat av: William

Det är med skräckblandad förtjusning som jag ser hur jämnställdhetsdebatten utvecklar sej i det nu nya seklets såkallade linda. Jag har alltid varit emot orättvisor, vad det än gäller; kvinnoförtryck, barnarbete, försummande av skattemedel, oskäliga 2hands hyror, fullt pris för SL kort trots konstanta förseningar.. ja U NAME IT. Men för att återkoppla till jämnställdhetsdebatten så kan ja bara inte fatta varför fokus ligger kvar där det ligger. JA, kvinnor har varit förtryckta länge och väl i historien och mannen har varit förtryckare ofta MEN idag lever vi inte i historien, idag lever vi på 2000-talet och i ett land Sverige där kanske rättvisan nått längst över hela hemisfären. Idag i Sverige, FINNS det fortfarande saker kvar att göra i rättvisans tecken mellan könen MEN många som skriver och gastar i media, bloggar forum osv tycks svartmåla motstatt kön baserat på vad som hänt i historien. Idag är ingen tvungen att beblanda sej med någon som den anser är orättvis, kränkande eller unfair , vi är fria i vårt land. Vissa tänker, "demokrati är när man har 100% frihet för allt utan anpassning och beroende av någon el något först då är jag nöjd". Men livet är för alla varelser en form av ofrånkommlig anpassning och ett visst beroende mellan folk. Vi måste tex stanna vid ett rödljus annars riskerar folk komma till skada, vi kan inte göra vad vi känner för i en sån situation och hänvisa till frihetsbegreppet. I den bemärkelsen är vi människor skapta att leva fritt och med rätt till fria liv men oxå att vi har ett ansvar och bör anpassa oss till varandra för att få samhällsljulet att rulla på. Ett flygplan kan inte flyga på vilken höjd det känner för, ett mötande kanske ligger på samma höjd. Vi måste förstå begreppen när vi talar om anpassning och frihet. Det jag vill säga är att det finns idioter ÖVERALLT, man springer på män som är fullständiga idioter och man springer på kvinnor som är fullständiga idioter och debatten borde snarare handla om idioter och hur man snabbt identifierar och håller sej borta från dem vare sej det är en man el en kvinna. Jag pratade en gång med en rätt radikal tjej som valt att helt fjärma sej från män och som anförtrodde en enda person i sitt liv, en kvinna i tron om att det skulle vara en solid lösning för äkthet och sanning i hennes liv just för det va en kvinna. Efter ett halvår hade den tjejen legat med hennes ex. Alltså det jag vill ha sagt är, fokusera inte på könsdebatten för mycket, den känns så primitiv, rötägg finns överallt bland oss män och kvinnor, döm istället varje person efter vad den har för karaktär och egenskaper. Bara ett par bröst och en snopp säger i sej självt inte så mycket i ett fritt samhälle där vi är fria att välja.....

2008-11-19 @ 10:08:50
Postat av: anki

karolina rosing...hahahahahahahah



ett-noll till DIG

2008-11-19 @ 11:23:02
Postat av: Mia

Kanske av samma anledning som många kvinnor går igång på the bad guys. Pim...Gynning heter hon väl ändå!

2008-11-19 @ 11:52:58
Postat av: Hanna

Maja: Klockrent skrivet! Fick dock uppfattningen att Gogge menade samma sak?



William: Så länge kvinnor våldtas, misshandlas och dödas till följd av bristen på jämställdhet tar jag mig friheten att helt avfärda sådana som du och allt du säger. Ett par bröst och en snopp avgör din lön, din makt och är i många fall en fråga om liv eller död.



Grattis till snoppen.

2008-11-19 @ 13:25:35
Postat av: Anonym

till William: "Alltså det jag vill ha sagt är, fokusera inte på könsdebatten för mycket, den känns så primitiv, rötägg finns överallt bland oss män och kvinnor, döm istället varje person efter vad den har för karaktär och egenskaper"



Och hur är det med förutfattade meningar, som vi har med oss kanske utan att veta det... Ett ljusare röstläge, ett ljusare har, en sminkning kan vara nog för att inte bli tagen pa allvar -trots karaktär och egenskaper- om de avviker fran det som är norm för vad som ska vara kvinnligt resp. manligt. Därför är könsdebatten det viktigaste vi har. Det handlar inte om snoppar i toppar eller bröst.

Det handlar om sa mycket mer... om voara fortfarande konservativa värderingar ang. kvinna och man som vi alla har att arbeta med.

2008-11-19 @ 15:00:39
Postat av: Emma

Ha ha! Carolina Rosing. Jag tycker det är en bra sammanfattning på ett utseende som fenomen. Dock tycker jag CG ger lite mer. Man ska ha bonuspoäng för att man går ifrån fenomenet också.

2008-11-19 @ 21:29:32
Postat av: Pim

Mia!

Ja jag säger ju att jag är ursel på detta!fniss

kram till dig

2008-11-20 @ 11:18:30
Postat av: Jag

Hej Unni! Jag skriver en uppsats om författarbloggar, jag undrar varför du skriver en blogg? Kan du inte skriva ett inlägg till vad som driver dig till att skriva här?

2008-11-20 @ 11:24:40
Postat av: mammamia

Mekanismen "selfdestruct" går väl igång hos kvinnor när de är olyckliga. Man är inte värdig att leva så man tar sakta kål på sig själv.(Kolla Amy Winehouse, underbar sångerska som håller på att ta livet av sig medan världen tittar på, jag gråter för henne)

Jag har läst att det är ett mänskligt beteende. Medan mannen tar kål på någon i sin omgivning istället.



Jag klickar nästan alltid på Britney för att hon blivit en följetång. Jag vet att mycket är ljug och påhitt i äckliga media, men för mig berör hon därför jag känner med henne för hon är en mamma. Och jag hatar pressens sätt att porträttera henne och hur elaka folk är i sina kommentarer, det häcklas och förföljs och visas ingen förståelse.



Blev rörd när jag såg klippen från Madonnas konsert. Ett klipp visades i bakrunden på hur Britney fastnat i en hiss som går upp och upp i vad som kan tyckas en oändlighet. Hon vankar fram och tillbaka, ligger i fosterställning på golvet, drar sitt hår i väntan på att få komma ur isolationen. (väldigt gripande symbolik hur man färdas i livet, plågsamt men uppåt till nästa våning) Tillslut är hon framme och kommer ut stolt och rakryggad och går fram till Madonna som skriker ut till publiken (världen) "fuck you! fuck you again" "im not your bitch - she´s not your bitch!"



Sen sjunger dom "and im not sorry, its human nature"



Det är då man älskar Madonna och med all yta förvandlas hon till någon man kan lita på igen.



Frågan är om Brittan ens förstår hur jäkla snyggt det är...



Jag tittar storögd på iallafall och kan inte låta bli. Kanske därför jag själv vart en lost mamma med fest-för mycket alkohol/droger problem när barnen var små. Jag var LOST. Inte elak, dum eller utan hjärta, själ och känslor. Now im found lol.



Kram. Unni du är min svenska madonna ;)







2008-11-20 @ 13:51:37
Postat av: unni

Svinbra inlägg!

2008-11-20 @ 16:04:08
Postat av: sven

mamma mia:



ensamstående mamma i guess?



det är inte ett faktum att artister är olyckliga och börjar med droger, det är däremot ett faktum att dom ofta är lyckliga och SEDAN börjar med droger (om man lyssnar på vad många av dom själv säger) för att sluta som olyckliga. så den "selfdestruct" du pratar om borde väl vara drogen som skapat.... vilket gäller både män och kvinnor. speciellt om det är ett mänskligt beteende.



vilka artister som är män är det du menar som inte kör på selfdestruct-metoden och istället tar kål på andra? skulle vilja ha ett gäng exempel där, jag kommer nämligen inte på speciellt många.



mammor som tar droger och dricker alkohol är "lost".



män som gör detta är oansvariga svin som tar död på folk i sin omgivning.......



som sagt. svinbra inlägg! you go girl.

2008-11-21 @ 00:05:00
Postat av: tobbe

Finns självförbrännande män också. Vad är skillnaden? Alltså egentligen?

2008-11-21 @ 23:45:37
Postat av: mammamia

Hej Sven!



Nej, jag var inte ensamstående när barnen var små. Jag kämpade tappert =)



Om selfdestruct. Jag vet inte om du känner att just artister är ett annat slags folk som beter sig på ett speciellt sätt när det gäller droger och dåligt självförtroende, men jag tänker utifrån att vi alla fungerar likadant.



Jag vet inte varför du vill vara sarkastisk och känner att inägget var ett påhopp mot män för det var det inte.



Jag får väl förklara hur jag tänker då, har inga vetenskapliga belägg eller källor att hänvisa till utan detta är sånt jag känner i mig själv och snappat upp på vägen under den tid jag försökt förstå mig på världen och livet.



Jag var en glad, utåt person med många vänner och ett rikt liv. Mycket fest men på ett trevligt sätt.

Träffar en man som visade sig ha väldigt dåligt självförtroende. Han utagerar genom att försöka att förinta Mig istället. Det tog några år. Tillslut hade han lyckats isolera mig och få mig att tro att jag inte var vatten värd. Han använde sig av olika metoder som att lämna mig och barnen hemma (låsa in osv). Jag svarade genom att till en början dricka hemma och ha fest med folk i telefonen, dra på musik och hålla mig själv över ytan. Detta ogillades starkt och det fick jag veta. Tillslut blev jag ett vrak. Han hade haft rätt, jag var värdelös som människa och som mamma. För vilken mamma dricker inför sina barn? Bara en total loser enligt honom. Att det var han som skapat den här nya mig (olycklig,skamsen och ensam) förstod jag inte då.



Där har jag min teori om att förinta andra eller sig själv. Jag var stark - han svag - han bryter ner någon annan - suger i sig styrkan och lämnar en person kvar som i sin tur vill förinta sig själv, ofta då en kvinna (jag i detta fallet)

Han blir en hjälte när han tar hand om barnen när morsan måste åka iväg och fixa ihop sig själv pga sina alkoholproblem? Nej,mitt problem var han.



Så paralellen till Britney. Och nu måste jag hänvisa till följetången i pressen tyvärr. Hon VAR en ung kvinna som festade och hade gott självförtroende. Hon träffade den här mannen som var hennes dansare och rapporter kommer om att han levt lite on the wild side. Inom ett år förvandlas Britney till en person som både dricker och drogar för mycket. Innan var hon rätt fräsch.

För att hon är mamma så hängs hon ut och folk vill bränna henne på bålen. Hon tappar greppet, han blir hjälten som tar hand om barnen. Hur gick detta till?



Samma med Whitney Houston. Framgångsrik förebild som totalt förlorar greppet efter några år med Bobby Brown (som bröt ner henne med droger och slag)



Eller Amy Whinehouse som visserligen festade mycket men inte så självdestruktivt som efter ha träffat sin man Blake (känd "bad boy")



Och Pamela Anderson som var en riktig ordentlig innan Tommy Lee (känd bad boy) iglade sig fast i henne och ganska snabbt drog ner henne på sin egen nivå med droger och slag...



Dom här kvinnorna blir stenade i pressen och ifrågasatta som mammor. Dom blir (är?) de svaga, självdestruktiva. En spiral ner, hissen ner i avgrunden. Vad hände?



Vad kom först? Mannen eller alkohol/drogproblemet?



Jag kan bara utgå från mig själv. Man känner igen sig själv i andra. Jag har kvitto på att det var mitt ex som bröt ner mig. Nu är jag fri och stark igen. Vet mitt värde - är inte lost, dvs tror inte på vad elaka människor projicerar på mig.



Förlåt Sven om jag förvirrade dig med mitt inlägg. Jag skrev lite ur hjärtat och tänkte mig inte för att vara tydlig med budskapet.



Självklart är det hemskt med män som hamnar i missbruk. Dom förintar också sig själva, tar livet av sig och dör som det finns många exempel på. (Sid.V, Curt.C,Micheal Hutchence, Elvis m.fl) men även dom hade en kvinna i bakgrunden som förvandlades till vrak väldigt snabbt...(nancy sprungen, courtney love, paula yates m.fl)



Jag kommer inte till avslut här, det är för stort ämne att avhandla för mig. Men mitt inlägg handlade mest om hur folk ger sig på och dömmer kvinnor (mammor) på ett sätt som får mig att må illa. Och känslan jag fick när Madonna lyfte upp Brittan inför millioner. Hon sa inte fuck you till männen tror jag, utan till dom som gottar sig i en annan människas förfall.



Igen då Sven. Missförstå mig rätt som man säger. Jag skrev inte något för att vara elak eller dum mot någon (man)eller förringa missbruks destruktiva krafter. Jag har själv 3 små pojkar som jag kommer noga att välja förebild till i framtiden. Jag har blivit en god förebild tack och lov. Pappan på tryggt avstånd nu.



Det blir lite huller om buller det här. Ska man vara saklig så måste man bena ut de olika beteenderna. Ämne för ämne. Om du vill kan vi göra det. 1. kvinnors vs mäns sätt att vara självdestruktiva. 2. män som utagerar sitt dåliga självförtroende på kvinnor. 3.kvinnor som bryts ner av män. 4.kvinnor som bryts ner av missbruk. 5.män som bryts ner av missbruk. 6.par som bryts ner av missbruk. 7.omgivningens syn på kvinnor vs män i misbruk. 8, den faktiska anledningen att folk hamnar i missbruk, 9.skvallerpressens syn på män och kvinnor som festar - var går gränsen för fest eller missbruk? 10.biologiska anledningar till varför människor förintar sig själva? 11, psykologiska anledningar varför andra föraktar dem som förintar sig själva, (människans alla-är-en känsla, det du gör mot dig själv gör du mot alla andra?) osv osv osv osv



Me go girl! Jag funderar iallafall. Med hjärtat som slår varmt för alla, både kvinnor och män. amen. =)



























2008-11-22 @ 16:52:00
Postat av: Maria O

Gogge geni, nu får du du faktiskt ta och skriva en egen bok. Mycket kloka tankar. Du tar inte den lätta vägen. Hälsa pappa Mats. Kram

2008-12-06 @ 11:24:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0