KILLE MED KOLL


                                       Luv U, Aaron!

Aaron Israelsson jobbar med Nyheter24 och är killen med kollen för dagen. Han har skrivit om Papa Dee-målet på ett föredömligt sätt, bl a genom sin tydliga synpunkt att åklagaren begår tjänstefel om hon inte överklagar den skrattretande mjäkiga domen.

Den som läst förundersökningen (finns scannad att ladda ner från Pirate Bay) behöver inte vara smart för att dra slutsatser.

Sen undrar jag varför alla psykologer har tigit under processen. Det vore väl på sin plats att upplysa folk om Stockholmssyndromet, bara så där helt apropå ingenting - lol. Och skicka en tanke även åt Jenny Beltran.

Att leva i en misshandelsrelation är  som att leva i en diktatur. Så länge du är innanför krävs det ett oändligt mod, rentav dumdristighet, för att berätta för utomstående hur det verkligen ser ut bakom järnridån. Ändå tycker vi att en kvinna beter sig suspekt när hon först efteråt berättar hur det verkligen förhöll sig, hon som kvittrat om hur fint allt var. Misstror man den som flytt ur en diktatur när han/hon avslöjar de vedervärdiga missförhållanden som befolkningen tvingas utstå? Skakar man på huvudet då och frågar: Men varför sa du inget innan?

Ställ aldrig en sån fråga till den kvinna som rest sig ur ett misshandelsförhållande!

Kommentarer
Postat av: wera

WORD!



/borderlinewera. Som just nu läser genusvetenskap om mäns våld mot kvinnor.

2008-10-21 @ 16:51:52
URL: http://signalsubstans.blogspot.com
Postat av: Journalistsambon

Nä, de som inte förstår hur kvinnomisshandel fungerar tror att det handlar om vanliga stormiga förhållanden och en lusing hit eller dit. Det gör det inte!



Det handlar om verbala bojor, hot, misshandel och pendlingar mellan agressivitet och förlåtelse hos banemännen.



Vet inte vem det är, men Ann-Marie Skarp, Piratförlaget (?) och vad jag tror Jan Gullious hustru eller sambo, tvivlar på Unnis skildring i Boven i mitt drama kallas kärlek.



Jag kan gå i godo för delar av historien i Alex-boken och i Boven-boken för stora delar av det som står. Det är exakt som Unni berättade bl a för mig när det hände och som jag t o m själv bevittnat i något fall!



Och, jag vet för jag har själv haft en misshandlande sambo - innan Unni gick på "den stora smällen" - och det höll på att kosta mig livet att ta mig ur det och "våga" anmäla. Nu var det inte kärlek som hindrade mig, utan skam som jag kände över att det hände just mig och min yrkesverksamhet, mitt yrke som jag visste skulle ta skada av det som hade hänt när polisen började utreda.



Läste samtidigt att dekarförfattaren Lisa Marklund, hon heter väl så eller Liza, skulle ha valt Unnis fd baneman, kallad Niclas i Boven-boken, till agent för att sälja böcker i USA. Det är otroligt och mitt nätverk ska få veta om det visar sig vara sant. Nu tror jag få eller ingen ingen läser deckare, men ändå!

Dekarförfattaren har i så fall gjort samma Expressare, som den tidningen gjorde i och med sin intervju med Daneiel Wahlgren, Papa Dee, och hans flickvän - dvs utan kommentar om vad som brukar ske i form av kvinnligt försvar, offrets återtagande av anmälningar, kvinnligt förnekande, döljande av skador mm i början av en "vanlig" misshandelsrelation.

2008-10-21 @ 17:02:12
Postat av: Journalistsambon

Många, inte alla, riktigt grova hustrumisshandlare visar upp ett glatt, vältaligt och övertalande språk/sätt utåt.



Min var en riktig "pladderboy", som ohämmat lämnade ut den ene till den andre så snart han hade lagt på luren eller lämnat dem. Men (!) med ljuv stämma, många samtal och mångordighet fick han en del att fatta förtroende för sig, stort förtroende...En dag möter de omtalade människorna varandra och samtalar. Då rasar psykopatsnacket som ett korthus!



Familjärt gick allt under hans alkoholmissbruks styggelse och han bad om förlåt till en del och hänvisade till sina AA-möten efter månader av avgiftning.



Vad han glömmer att berätta är att han var ännu värre innan han blev alkis och också när han var nykter.



Hörde nyligen en ny person som gått på "sockersnacket"...Det var en kvinna! En chef på ett företag!



Mina normala "exisar" fattar inte det, att folk är sååå lättlurade och såå lätt blir smickrade av att höra vad de vill höra, och de som läste deckare har slutat för de har hört verkligehten och hur min baneman fick en stor del av sin inspiration från hundratals deckare och liknande böcker på 70- och 80-talet.

2008-10-21 @ 17:45:00
Postat av: net

Jag kan inte sluta tänka på hur jävla slappt allt är. Fattar inte domstolen att tjejen svävar i livsfara? Detta händer ju hela tiden, kvinnor blir i hjälslagna FAST det varit rättegång o ALLA innerst inne vet vad som håller på att hända.....Jag undrar oxå VAR ÄR ALLA PSYKOLOGER I DETTA?

kram net

2008-10-21 @ 18:26:11
Postat av: Tina

Jag tänker inte läsa en enda bok av Liza M längre. För det första är inte ens böckerna bra (man glömmer dem lika fort som man glömmer -förtränger- den kexchoklad man smög i sig nyss) och för det andra lät hon så osympatisk i radio häromdagen att jag fick kalla kårar. Det var när hon pratade om sin nya agent.



Heja Unni, dina böcker minns man och tänker på länge efteråt!

Kram!

2008-10-21 @ 20:17:47
Postat av: net

Detta är ännu ett fall som upprör mig....det är ett överlagt mord, han har hotat döda henne för hon gjorde slut...straffet???? 10 år...om ca 6 år är han ute igen, varför inte livstid??? http://www.gt.se/nyheter/1.1321435/tio-ars-fangelse-for-skene-mordet



kram på dig Unni

2008-10-21 @ 21:32:56
Postat av: Boman

Den kvinna som anmäler sin man för den misshandel inom hemmest väggar kommer att få ännu mera stryk, eftersom inga vittnen finns står ord emot ord. Mannens ord väger ännu tyngre, speciellt när de som mitt ex, är vältaliga och charmar alla vid ytliga kontakter. Bara de som av en eller annan anledning måst sätta sig emot honom har mött hans rätta jag. Som min advokat, de inom familjerätten och socialen som såg igenom hans mask av spelad trevlighet. De grannar och bekanta, för vänner har inte en sådan person, som hört hur det var tror inte sina öron. Han som var såå trevlig och rar. Ryser när jag hör "jägarens" bekanta uttala sig, eller andra mördares, i liknade tongångar.

2008-10-21 @ 22:06:10
Postat av: HOWLING WOMAN

Problemet är bara att man tar sig aldrig ur.

Det fortsätter hela tiden, om man inte bestämmer sig för att byta identitet eller fly landet.

Min erfarenhet säger att en misshandlare GLÖMMER ALDRIG. Man tror att man tagit sig ut när rättegången är över, men där bedrar man sig.

Det är ett ÖDESDIGERT misstag att anmäla och gå igenom hela den processen, de här männen fortsätter sin hämnd och sin förföljelse till döddagar - fast på andra sätt, minst lika verksamt nedbrytande.

Jag vet.



Mitt råd till unga kvinnor är - lämna direkt en kille som ni märker beter sig på ett sätt som får .

dig att känna obehag, att nånting inte stämmer. Lämna direkt. Och gör det utan åthävor. Träffa någon annan, trevligare. Missa ABSOLUT INTE DESSA VARNINGSSIGNALER.

Annars kan du vara fast för livet.





Eller så kan det bli som för den kvinnan som lämnat sin misshandlare för 25 år sen- och plötsligt en dag återvänder han efter att de inte haft någon som helst kontakt på 25 år - och kör över henne på joggingrundan - fram och tillbaka med bilen flera gånger, bokstavligt talat massakrerar henne.



Det är därför såna här kvinnomisshandlare - måste gå i behandling, kvalificerad sådan, och vissa av dem måste sitta inlåsta. I BÄSTA FALL hittar de ett nytt offer. Då kanske du kan andas ut. Men då blir det nån annan som blir gisslan istället.

2008-10-22 @ 01:02:53
Postat av: Vivo

Hej!

Vad gör man för att förhindra att män blir misshandlare? Det börjar tidigt. Här ett utdrag ur min blogg idag:



Lilla E kom hem igår med en reva och blåmäke på ena kinden. Har du ramlat och slagit dig, frågade jag. Nej, jag blev knuffad in i ett skoställ av en kille i fyran, svarade hon. Han och hans kompisar spärrade vägen för mig när jag skulle gå igenom deras korridor. Jag fick panik och sa, -Flytta på dig tjockis! Då höll han fast mina armar och puttade in mig i skostället. Han drog upp mig och jag lyckades springa därifrån innan han skulle slå mig igen. E hade även ont i ryggen och märken på magen efter skostället.



Vad är det som gör att pojkar/män tar till nävarna och dessutom själva provocerar fram situationer som de inte kan handskas med. Hade det handlat om vuxna i denna situation så hade det anmälts som misshandel.



E tycker det är pinsamt att alla i skolan vet vad som hänt. Hon tycker det är pinsamt att killen är ett år yngre än henne och ändå lyckades få övertaget. Känns detta igen?



Många till synes starka kvinnor skäms över att blivit misshandlade och vågar därför inte anmäla sina plågoandar. De tar skulden själva som om det vore deras fel. De får skylla sig själva, liksom våldtäktsoffren som tagit på sig en "för kort kjol".



E kanske känner att hon har skuld för att hon kallade killen tjockis. Kan bara gå till mig själv och fundera hur jag hade gjort om jag blivit trängd av flera män. Inte fan hade jag bett dem snällt att flytta sig.



Idag blir det samtal i skolan med E och "killen". Hans föräldrar blir informerade. Hoppas att det leder till att han inte växer upp och blir en förtryckare och kvinnomisshandlare. De har vi tillräckligt av som det är.



Nu ringde läraren. Efter samtal har man kommit fram till att killen spärrade vägen för att hindra E från att gå igenom korridoren, då det inte är tillåtet att gå igenom där. Han tog på sig "polisrollen". E försökte då tränga sig förbi, kallade honom tjockis och hade sedan snubblat över hans fot och in i skostället. Hon hade "upplevt" det som om han höll fast henne.



Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har en dotter med livlig fantasi. Det vet jag sedan innan. Jag vet också att detta är ett klassiskt exempel på hur misshandlade plötsligt har snubblat, ramlat och varit allmänt klumpiga och fumliga.

2008-10-22 @ 09:05:26
URL: http://perasperaadastra.bloggagratis.se
Postat av: Howling Bertil

Howling Woman:



Jag håller med dig i det mesta i ditt senaste inlägg. Jag tror att det trots allt är lättare att göra det tidigt.



Du skriver att vissa borde sitta inlåsta. Jag håller med dig, men hur skall man kunna veta vilka man skall låsa in preventivt?



Om någon begår upprepade traksserier är det naturligtvis möjligt att veta. Men att någon skall dyka upp efter lång tid och hämnas går inte att prediktera. Man kan inte låsa in alla män, även om säkert många feminister skulle önska så.



2008-10-22 @ 12:38:39
Postat av: Gabriel

Som jag tidigare har skrivit så upprörs även jag över Papa Dees brottslighet. Denna gång hamnar jag således på samma sida som kvinnliga vänsterjournalister.



För det mesta brukar jag dock hamna på motsatt sida, det gäller inte minst i målet mot den så kallade Rödebypappan. Om Rödebypappan slipper påföljd så kommer jag att fira med dyr champagne. Min glädje kommer att förstärkas av vetskapen om förtvivlan hos många förvirrade vänsterjournalister, Lotta Gröning mfl.





Man ska aldrig ta ut något i förväg, men det här är ett mycket bra tecken:

http://www.kvp.se/nyheter/1.1342542/rodebypappan-berattar-om-sina-kanslor-infor-domen

2008-10-22 @ 12:55:23
Postat av: Jan E

Jag läste domen mot Papa Dee. Parets förklaringar till hur Andrea kunde få ett stort jack i huvudet av ett blockljus är rent skrattretande. Läs t ex på sidan 6. http://tinyurl.com/66alke

Detta äktenskap kommer inte att hålla länge till. Ska vi ha en gissningstävling om hur länge?

Man får bara hoppas att Andrea inte råkar ännu värre ut än hon redan gjort.



Gabriel: Kommentarer om Rödebymålet har inte här att göra!

2008-10-22 @ 17:09:27
Postat av: gunther

Jaha så nu lyssnar vi på en jude också, det var nåt nytt men nej tack!

2008-10-22 @ 17:40:39
Postat av: unni

Bara så ni vet, så är Gunther och Urban samma nasse.

2008-10-22 @ 18:02:05
Postat av: HOWLING WOMAN

Det finns verktyg för detta, såsom SARA-manualen PV t ex, där är det olika prediktorer såsom:



1. Framför allt lyssna till offret, om hon är rädd och känner sig fortsatt hotad har erfarenheten visat att det är predicerande.



Därför konstigt att kvinnan så ofta blir ifrågasatt och att man bortser från hur hon upplevt det hela, därför att just denna subjektiva uppfattning ofta är intuitivt riktig och reell



2. Mannens inställning till det skedda; bagatelliserar han, bortförklarar, skyller på offret, vägrar han att ensam ta på sig ansvaret och skulden för det skedda då är det en försvårande faktor.



3. Har han blivit utsatt för våld i sin ursprungsfamilj eller t ex sett sin pappa slå modern eller syskonen?



4. Substance abuse; är han beroende av droger, alkohol eller porr tror jag också finns med här.



5. Hotar han och är aggressiv mot flera personer, t ex i kvinnans närhet är försvårande



6. Kan han ta in hur offren upplevt hans våld?.



7. Hur allvarliga är hoten som han riktat mot kvinnan?



Ja, det finns flera faktorer i denna manual som jag inte minns just nu, men det finns länkar till denna.

Tyvärr används den alltför sällan i riskbedömningar i Sverige då man endast använt den på försök på vissa ställen.



När jag gjorde denna prövning vad gäller den förövare som jag blivit utsatt för så hade han dokumenterat åtta av nio tror jag det var.



Därför



2008-10-22 @ 19:51:25
Postat av: bobby

Unni, du vet inte att domstolar inte läser förundersökningar va? de dömer på grundval av som förekommer vid huvudförhandlingen

2008-10-23 @ 08:39:45
Postat av: net

har läst domen nu på länken som låg här..........det är ju fruktansvärt att han dömdes så slappt, med så många vittnen som sett hur det gick till. Tänker på Andrea och hoppas hennes familj stöttar henne så hon orkar berätta sanningen så han kan dömas efter vad som hänt på riktigt. Rädd att något ännu värre kommer hända hemma hos dem om ett tag

2008-10-23 @ 10:06:29
Postat av: Pär

Till:Gunther-Ürban Varför är du så arg? Och vem är du arg på egentligen?! Om du nu är nyNazi och står för dess ideologi förstår jag ändå inte vad detta har att göra med "missbrukare", eller "våld av kvinnor" eller "Unni"?



Stryk dennes kommentarer i fortsättningen. Hot ska aldrig få en plats här på bloggen.

2008-10-23 @ 11:28:05
Postat av: JohanS

Howling woman, Unni mfl.

Jag ska göra allt som står i min makt för att sprida er information, Nätverk sprids till nätverk.



Hur fan kan ni tyvärr endast män här i bloggen som håller på med allt irrelevant "försvarstjöt" stå upp för er själva? Och han som är gift och har två barn...? "Hans" kvinna och hans barn skulle inte jag vilja vara. Är ni människor eller monster som får stake av att förlöjliga det här problemet? Och Sven? Ej värd att kommentera.

Ni som håller på med detta - och ni vet vilka ni är för ni kommer att känna er träffade och svara på mitt inlägg - ska veta att ni endast besitter små prinskorvar som inte ens sticker ut ur gylfen när det känns som bäst. Kanske det som är boven i ert drama -Prinskorvar både i hjärna, hjärta och könsdel. Vad gick snett hos er som barn? Kändes det rätt åt er egna mor när hon blev "slagen" då ni var små och för att hon inte KUNDE gå? Har pappa lurat i er också att det är kvinnan som är skuld? I sådant fall är ni jävligt illa ute.

Fy fan vad trött jag blir.

2008-10-23 @ 11:40:27
Postat av: Christopher

Till HW.



Först av allt vill jag uttrycka mitt djupaste deltagande och beklaga att du har blivit ett offer för partnervåld.

Min uppriktiga önskan är att du vill betrakta mig som en jämlik snarare än någon som försöker att förringa och bagatellisera det som du har upplevt kopplat till partnervåld.



Bra, tack för manualen! Den verkar vettig, om man är intresserad av bakomliggande orsaker.

Jag ser framför mig att flertalet offer och dess anhöriga fullständigt skiter i detta.

Det är både mänskligt och begripligt, men vill vi komma närmare olika lösningar så ser jag ingen annan utväg.



Jag googlade och hamnade på KS, där finns det massor att läsa både inhemskt och utländskt material.



Läs mer på: se.html" rel="nofollow">http://www.cvp.se/publications/manualsse.html



Just den som du nämner, som är verkligt relevant till aktuell tråd, Spousal Assault Risk Assessment Guide skall jag läs in mig på.



Intresserade finner den här: http://www.cvp.se/publications/downloadables/sara%20sv%20final.pdf



Ang Gunther/Urban/whatever.

Varför låter du sådant komma med? Unni. Varför? Är det för att få chans att säga att han har bajsat i brallan?

Snälla, förklara vad det tjänar till. Eller hellre låt det inte upprepas, din hjärtefråga förtjänar bättre, no?

2008-10-23 @ 12:41:19
Postat av: Howling Bertil

Howling Woman:



Tack för svaret, jag utgår från att det är avsett för min fråga.



Jag förstår inte vad SARA och framför allt PV står för (utgår från att det inte handlar om Volvo PV).



De här punkterna räcker naturligtvis inte för att döma någon om man inte har bevisning , men väl för att starta en utredning.



Likaväl som det finns män som slår finns det kvinnor som ljuger och för den delen också män som ljuger och kvinnor som slår. Man kan ljuga för att få vårdnad, bostad eller helt enkelt för att man vill hämnas. Jag menar inte att man skall utgåfr från att någon ljuger, men man kan och skallinte döma någon utan riktiga belägg.



Jag är för ökade resurser för att få fram sanningen och att skydda den förföljda parten. Kanske skulle man kunna utrusta den förföljda med någon sorts trygghetslarm och inspelningsanordning (och sändare) som kan dokumentera hot, våld, trakasserier etc.



Gunther-Ürban:



NeoNazi?



Hur känns det att veta att en av Europas främsta just NeoNazisar raggade unga pojkar på bögklubb för att sedan sätta sig dyngrak bakom ratten och idiotköra?



Ingen större förlust för mänskligheten med andra ord.

2008-10-23 @ 12:57:00
Postat av: JennyM

Våldet har segrat!

Nu grabbar är det bara att gå hem och fortsätta att slå "bitchen din" - återigen. 150 riksdaler i 70 dagar kan nöjet för "ringa misshandel" kosta om det inte bedöms som gratis. Fy fan för Sverige och rättsamhället! Grattis till dig Papa-Dee. Hoppas du hade kul!

2008-10-23 @ 13:34:22
Postat av: Anonym



150 kronor a 70 dagar- låter detta mycket? ca 8700 kronor plus 500 kronor till kvinnojouren som numer exmusikern och snubben får betala... Vilket jävla hån. Inte ens en sommarjobbslön.



Ang. fruns bloggkommentar:

"Hur många kvinnor som än blir misshandlade där ute, och det är tydligen många, så är inte jag en av dem."



Denna förnekelse...



Var går gränsen för misshandel enligt henne? Och hur kunde hon dessutom "tänka klart om verkligheten" (som ju alltid är efterkonstruerad) om vad som skett när hon nu som hon skriver i bloggen varit alkoholförgiftad?

Då borde ju rimligtvis vittnen veta mer i sak. Det är aldrig en kvinnans fel om hon blir slagen, våldtagen what ever, eller som här att hon var dängfull. Men alltid finner detta patriarkat sina små anledningar- äckliga sådana. Gråt ut lite så har du dem i din ask. En man gråter ju inte normalt sett eller...



En gång kommer frun antagligen se det hela helt annorlunda. Jag lovar. När hon inte tror på snyfthistorierna längre. Men hon blir inte fri det som hänt. Hon kommer istället att känna djup skam för att hon varit så "dum" att komma med denna ovan nämnda utsaga. Och folk runtomkring kommer att tycka det oxå. Han kommer redan då ha vandrat vidare till sitt nästa offer och ha sina medlöpare på sin sida- de som inte vill, vågar eller kan se.



Endast de som förstår hur helvetetsjukdomen ser ut i sin helhet kommer att förstå då. Och även inför dessa kommer hon att känna skam inför - eftersom hon ju har sett dessa som fiender och som "galet svartsjuka"



Dagen Dee kommer.

2008-10-23 @ 14:03:20
Postat av: Boman

Det stora problemet är att så många anser misshandel vara slag med knuten näve eller hårda sparkar. All form av våld som riktas emot en för att skrämma eller skada är i lagens mening misshandel.

Skammen, för det ÄR skamligt i mångas ögon, att vara misshandlad gör att många inte för sitt liv erkänner det, ens för sig själv. Han är "bara lite hetlevrad" eller " blev stressad" "mådde dåligt" etc.

Tusan, om jag skulle slå någon så snart jag känner mig dålig eller stressad... men det händer ju så klart inte. All form av partnermisshandel är uträknat, i syfte att vinna egna fördelar.



En dag kommer säkert också P.D´s fru att inse hur det ligger till.

2008-10-23 @ 16:06:34
Postat av: JennyM

Boman: true true!



Unni: Fortsätt att vara precis den du är. Du är viktigare än du tror. Hälsa även din dotter att hon är jättemodig som skrev sitt inlägg.



/kram

2008-10-23 @ 18:32:10
Postat av: Anonym

Vill bara säga till dig att jag läser din bok just nu, "Boven i mitt drama kallas kärlek". Och jag känner igen mig så jävla mycket, jag var/är i precis ett sånt förhållande, och det är så skönt att veta att man inte är ensam eller dum i huvudet, för det är ju så man känner sig. Jag beundrar dig, och jag önskar att jag kan resa mig upp och gå precis som du gjorde, men fan vad ont det gör och vilken resa.. Men som sagt du är en förebild, TACK!

2008-10-23 @ 21:01:02
Postat av: unni

Tack, ni är underbara, en fin krydda i mitt liv.



Och Anonym: Det lönar sig att bryta upp! Det blir bara bättre istället för sämre om man stannar. Puss & kram & massa styrka!

2008-10-23 @ 22:28:53
Postat av: Thomas

hm...ok,,,själv får ja sex månader för att jag försöker springa från polisen och det blir då våldsammt motstånd i rätt åtalsform,,,men att halvt slå i hjäl sin fru är tydligen lindrigare och ger bara vilkorligt !!! skevt riktigt skevt

2008-10-26 @ 16:21:54
Postat av: Grislon

Jag tror Papa Dee är helt oskyldig. Vi måste lyssna på hans fru.

2008-12-02 @ 13:50:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0