SISTA SLAGET



Apropå rättegången mot Papa Dee: Om du har misshandlats av en man du haft en nära relation till och sen har fräckheten att berätta om mardrömmen, då kan du kallt räkna med ytterligare tio hårda slag i skallen:

1. Du är svartsjuk på gärningsmannens nya flamma (att han var så svartsjuk att han ville kontrollera dig med våld hör inte dit).

2. Du vill hämnas på ditt ex för att han "dumpat" dig genom att smutskasta honom med lögner och förtal (att han fullständigt skitat ner ditt rykte långt innan dess är en annan sak).

3. Du är aggressiv (att han uppenbarligen exploderar i farliga våldsutbrott behöver man inte blanda in).

4. Du har allvarliga psykiska problem (att misshandla och kränka en kvinna man säger sig älska tyder inte på några större problem, väl).

5. Du dricker för mycket (att han inte kan dricka utan att bli våldsam får man ha överseende med).

6. Du har utsatt mannen för psykisk misshandel (att ständigt frukta att den man älskar ska ta till knytnävarna är inte samma sak).

7. Ni hade bara ett "stormigt" förhållande (att stormen slutade med att du fick stryk vittnar bara om stormstyrkan).

8. Eftersom du inte lämnade mannen redan efter första slaget kan det inte ha varit så farligt (att han stannade kvar efter många fler slag för att kunna fortsätta slå är en annan femma).

9. Du är hänsynslös och kall som avslöjar hans snedsteg (att han jämnade din självkänsla och din tillit med marken var inte lika hänsynslöst).

10. Du är bitter och har bara en hang up på ditt ex (att du vill hjälpa och varna andra kvinnor för att trampa på samma mina som du är otänkbart - helst av allt vill du ju ha tillbaks din plågoande så att han kan förinta dig slutgiltigt).

Håll tillgodo, detta är det saltkar som töms över såren du berättar om.
Vilken tur i oturen att vi är så många som råkat ut för såna här tyranner. För vi tror ju inte längre på deras tio budord.

Gör inte det ni heller, ni som haft förmånen att slippa.

Kommentarer
Postat av: Gabriel

Jag uppskattar att Unni skriver om kvinnomisshandel. Hennes texter har fått mig att tro att problemet är mera frekvent än jag tidigare trodde.



Jag uppskattar särskilt att Unni har avslöjat att det är Papa Dee som är "artisten". Jag tror nämligen att andelen kvinnomisshandlare är högre bland så kallade coola män. Att vara cool är i grunden inget annat än en social störning framväxt ur svag självkänsla.



Om Unni lyckas hänga ut fler kvinnoboxare, som bär solglasögon, har cool ögleknut på sina halsdukar och "attitude" i uppsynen så kommer jag att jubla!

2008-10-13 @ 19:05:04
Postat av: Björn

En kort fråga som inte är direkt relaterad till ditt senaste inlägg.



Om jag förstått saken rätt när du beskrivit den så ringde du själv runt till tidningar och vädjade om att de inte skulle skriva om att ditt ex dömts för misshandel av dig (ungefär 2001 tror jag). Jag gissar att tidningarna faktiskt hörsammade din begäran eftersom åtminstone inte jag kommer ihåg att jag läste något om det.



Sedan när Papa-historien började så var du en av de första (åtminstone offentliga personerna som hängde ut honom, skvaller på Flashback är inte riktigt samma sak). Samtidigt så vädjade Papas fru om att bli tagen på allvar för sin historia om att hon inte blivit slagen på ett sätt som helt klart indikerade att hon gärna skulle sluppit den publiciteten.



Summa summarum, du gjorde själv precis det som du bönat att tidningar några år tidigare inte skulle göra. Vad är din åsikt om detta? Borde tidningarna struntat i dina böner i ditt eget fall? Är det kanske bäst för den slagna partnern att det kommer ut i slutändan? Kan man applicera detta på vanliga "ickekända" personer? Bör jag t ex ringa upp grannens och hans frus arbetsplatser och berätta att jag hört honom slå henne.

2008-10-13 @ 20:47:48
Postat av: Anonym

Tack Gabriel.



Ja, Björn, jag var så rädd och hjärntvättad då och jag grämer mig över att inte saken offentliggjordes redan då. Jag grämer mig också över hur jag satt och vädjade i rätten och inför åklagaren utanför rättsalen att sänka det straff hon tänkt yrka på. Jag tror att det behövs mer civilkurage i situationer där kvinnor far illa. De behöver komma loss från det psykologiska strypkoppel som mannen håller i. Därför bör man stärka omgivningens vaksamhet genom att outa våldet.

2008-10-13 @ 21:30:59
Postat av: Cam

Been there done that - tyvärr ... Det som händer nu är ju en total klassiker och jag hoppas verkligen att fler än vi som varit där förstår det ...



Björn - det är en naturlig reaktion hos en kuvad och nedslagen kvinna du beskriver ...

2008-10-13 @ 21:38:45
URL: http://grandroyals.se
Postat av: JennyM

Tack Unni! Dessa ord borde sättas upp pa stora plakat! Vi som har varit med om det VET.

Nu är tystnaden över - förevigt.

2008-10-13 @ 22:27:53
Postat av: Jessica G-son

Hej där....

Har lite frågor som jag skulle vilja maila till dig. Var hittar jag din adress?

Fridens

2008-10-13 @ 23:04:14
Postat av: Christian

Nej det håller inte att alltid tro på vad kvinnan säger. Särskillt exfruar/flickvänner. Kvinnor ljuger i samma utsträckning som män och har samma förmåga till bitterhet och hämndlystnad. Jag föredrar att rättegångar tar upp skeenden som inte ligger 10 år bak i tiden. I långa loppet är det nog bäst för rättssäkerheten.

2008-10-13 @ 23:12:08
Postat av: HOWLING WOMAN

Skammen läggs på offren.

Så är traditionen i Sverige.

Vi har aldrig gjort upp med nazismen, dess ideologiska kärna är förakt för svaghet.



Det är det Unni håller på med här - att gå ut med rak rygg och "bita huvudet av skammen".



Det är MODIGT. Och BEFRIANDE.



Men fy fan vad taskiga de varit mot dig.



Vältra över skulden där den hör hemma -

hos FÖRÖVAREN. Det är han som skall skämmas.



Ända tills alla kaxiga förövare sänker tonen skall vi skrika.



UPPRÄTTELSE ÅT ALLA OFFER!

Och höj skadestånden!

2008-10-13 @ 23:14:53
Postat av: Anonym

Jag tycker bara det är så orättvist att kvinnor blivit så våldsutsatta årtusende efter årtusenden - utan att det betraktas som hets mot folkgrupp och rasism.



Och naturligtvis ska inte någon skämmas för samarbete med gärningsmännen - nej då. De har ju "sonat sitt straff". Det är ju för det första tveksamt, eftersom de nästan undantagslöst känner sig orättvist behandlade samt även påstår sig vara oskyldigt dömda trots övertygande bevisning, så de kommer sällan ut med reformerat sinnelag. Tvärtom då är de ännu mer hämndlystna. Och kvinnomisshandlare är återfallsförbrytare i väldigt många fall. Så då är det bara att gå ut och leta efter ett nytt villigt offer. I enlighet med den könsroll som vi kvinnor är hjärntvättade in i; att ta hand om, att förstå, att trösta, att glömma och förlåta, så dröjer det inte länge förrän en leende robot skyndar till hans sida.



Varför slutar inte kvinnor ställa upp - jo, för kvinnlig aggressivitet och minsta tendens till oresonlighet är så skam- och tabubelagd att de flesta kvinnor för länge sedan via självcensur raderat ut den möjligheten ur sitt sinnelag.



Det finns en film "Frances" med Jessica Lange. Den är bra och åskådliggör problemet för kvinnor som tar sig frihet. Se den.



För det andra - gärningsmännen i de här fallen blir oftast INTE straffade. Om de får böter får man vara glad. Och då kan det handla om år av misshandel - fysisk, psykisk, verbal, ekonomisk, materiell. År.

Skadorna varar hela livet (så länge det nu varar efter så mycket spö).



Det finns bara ett svar på frågan som sagt:

Kvinnomisshandlare tycker inte att de gjort något, för våld mot kvinnor är som det ska vara. Det tillhör mannens rätt. Det är så de ser det. Kvinnan ska tiga och lida. Hålla käften helt enkelt. Annars jävlar.



Så som signaturen August i annan tråd lallade:

Tänk inte på det nu, "vi går mot bättre tider".

Sa hjärnkirurgen tröstande med lobotomiborr i hand.

2008-10-13 @ 23:48:00
Postat av: unni

Anonym och ni andra som skriver så väl och är så insatta - stå på er. Alla era insikter behövs i det här kriget mot kvinnorna. Det vi säger måste upprepas gång på gång på gång. Jag har vid det här laget skådat idiotin i vitögat så ofta att det blivit en vana. Men jag är också en av de lyckligt lottade som fått massor av stöd, både offentligt och privat. Utan det hade jag inte klarat att stå upprätt.

Jag tycker att vi ska uttala oss som judarna gjort: om detta måste vi berätta. Det är inte nåt vi bara ska glömma. Heder åt Papa Dees ex-flickvän som har modet att öppna munnen. Hon gör det av omtanke, inte hämnd. Det vore tragiskt om hon glömt tio år av misshandel.



Min mejladress: [email protected]

2008-10-14 @ 09:35:27
Postat av: anna

Åh, Unni och PDs ex Christin. Ni är underbara och modiga. All lycka åt er!

2008-10-14 @ 11:24:46
Postat av: Marie

Jag känner igen mig så mycket i det här och återupplever flera års helvete med en 10 år yngre man och psykopat. Att inte våga berätta för någon för att det är så otroligt skambetonat ligger i sakens natur.



Varenda gång jag läser om kvinnomisshandel så tror jag att det är han. Jag är orolig för vad han är kapabel till och har många gånger tänkt att jag ska vittna om jag får vetskap om att han misshandlat någon annan kvinna. Det handlar inte om hämnd, utan att det måste få ett stopp.



Jag satte till slut en gräns och ringde polisen, vilket jag fick mycket skit för, för det var ju mitt fel allting enligt honom. Han hade ju ingen skuld i att han hotat och slagit mig, för jag vet inte vilken gång i ordningen. Jag hade upprepade gånger sagt att jag skulle ringa polisen om han inte gav sig av från mitt hem, dit han kommit på fyllan mitt i natten … igen. Men han trodde mig inte, eftersom jag varken sagt eller gjort det tidigare. När så slaget kom ringde jag. Sedan försökte jag få dem att inte komma, men det gjorde de ändå. Sedan försökte jag förmå dem att inte väcka åtal, vilket jag lyckades med (!) eller hur man nu ska se det i efterhand.



Nu många år senare hade det varit så skönt. Inte bara för min egen upprättelse, utan också för att jag då kanske sluppit oroa mig för andra kvinnor som eventuellt kommer i hans väg (något jag är övertygad om har hänt eller kommer att hända, någon gång).



Enligt psykopaten skulle jag inte prata med män, för de hade bara en sak i huvudet. Jag skulle inte hälsa på en man först (även om det var en gammal kompis) för det sände ut signaler från mig. Han hade ett sådant otroligt kontrollbehov och bekräftelsebehov. Utåt sett var han ju en sådan lyckad person ... Jo, jo, han hotade och slog mig när ingen såg. Han projicerade sina egna tillkortakommanden på mig. Han försökte övertyga mig om att jag ville vara otrogen, när det i själva verket var han som var det, vilket han förnekade men som vi båda vet att det var så det förhöll sig. Det ständiga bekräftelsebehovet krävde sitt.



Att inte få sova för att någon håller på att terrorisera en nätterna igenom när man ska arbeta och ta hand om barnen, kan få vem som helst att gå under. Jag lyckades komma ur helvetet, men är märkt för livet. Jag vet vad det handlar om, den erfarenheten rikare är jag.

2008-10-14 @ 12:10:22
Postat av: Viveca

Det slår mig att många män tycks tvivla på sina bröders förmåga att behandla kvinnor såhär. Kommentarer som: "Det är aldrig en som träter.." får min haka att ramla ner i golvet. Nej, visserligen är man aldrig ensam som träter, men att skilja ett trät från regelrätt misshandel, är att ta ämnet till dess rättmätiga nivå tycker jag.



Varför blir män så hotade av dessa misshandlande män? Har de själva känt av lusten i ett gräl? Såg ett klipp med Sean Connery igår, där han försvarade rätten att slå en kvinna med baksidan av handflatan när hon var tillräckligt envis. Jisses.



Även om det finns enerverande, utåtagerande och vansinnigt manipulerande kvinnor, så ger det inte en människa rätt att misshandla. För att använda en sliten fråga: "Varför lämnar han henne inte, då?"



Så varför ens försvara det?



Stå på dig, Unni.



/Viveca

2008-10-14 @ 12:52:50
Postat av: HOWLING WOMAN

Sen det här med att män är precis lika fångna i destruktiva könsroller:



Ja, men varför är det så pass många som är så angelägna om att bibehålla dem att man inte ens får prata om frågan. Jag tycker att de sviker de av sina medbröder som inte vill leva upp till rollen, då kommer bögskräcken fram, - de vill inte diskutera mansrollen - att den är dominant och våldsfixerad. Och jag menar det finns ju så mycket myter som många hänvisar till om man tar upp det, ungefär som det har med varandra att göra - t ex då hänvisas till att män är starkare för att de är genetiskt programmerade att försvara sitt land, sin familj osv, men det är ju sin familj de bankar på, hur går det ihop. Allt för att dölja att det handlar om makt och vem som bestämmer. Och kvinnan ska inte ta sig ton. Jag har ibland studerat kroppsspråk hos unga par som går på stan - hur kvinnan hela tiden vänder sig mot mannen och håller ögonkontakt lite vädjande ungefär som de ber om tillåtelse nästan, medan han går rakt fram med hela kroppen vänd framåt och tittar framåt - det säger en del om på vems villkor relationen är. Och den värsta förolämpningen som män kan kalla varandra - det är fruntimmer o likn, på samma sätt angrips 'maskulina' kvinnor för de utgör då ett hot. Det kvinnliga och allt som förknippats med det är föraktat och underordnat, så är saken bara.

2008-10-14 @ 13:34:13
Postat av: Anna med Bengt

Det här var ett mycket bra inlägg.

MEN

Det kan ses som feghet men jag tycker att vi kvinnor är alldeles för lite självkritiska. Hur i helvete är det t ex möjligt att tre kvinnor går med på att kallas "Hugh Hefners flickvänner"? Inte en enda journalist, inte heller de kvinnliga så vitt jag vet, har skrivit "Hugh Hefners tre prostiuterade". Kvinnor ställer upp på sådant och ger därmed signaler att om du är ett gammalt gubbäckel men tillräckligt rik och har mycket makt, får du skitsnygga unga tjejer en masse. Men kvinnorna klagar bara på männen hela tiden. När kvinnor slutar prostiutera sig för män som Hugh, kommer troligen männen också att sluta att bete sig som svin, eftersom det inte längre visat sig vara gångbart.



Men obs att jag håller inte med mig själv helt och hållet och förstår också att man kan resonera på ett annat sätt. Men man kan OCKSÅ resonera på detta sätt.

2008-10-14 @ 17:51:21
Postat av: Syster

Jag har utvecklat en överkänlighet mot arroganta och patroniserande uttalanden.

Christian lyckas med sina 5 rader ge mig urticaria.

2008-10-14 @ 18:12:56
Postat av: HOWLING WOMAN

På ytan kan det se ut så där som du beskriver det, men jag tror att det kan finnas annat bakom hos de tre, var gång jag ser det programmet anar jag en hög smärtnivå i playboy mansion.



Men på ytan ja, det jag ser är att kvinnor på det stora hela fortfarande saknar trygg förankring i yrkesidentitet, vi får liksom alltid räkna med att hamna utanför, det är inte lika självklart att vi ska ha ett yrke och en ställning i samhället. Vi kan ha det i perioder, men när som helst få krypa tillbaka till hemmafruidentiteten, dvs identiteten att få sin försörjning via en man.

2008-10-14 @ 23:13:18
Postat av: HOWLING WOMAN

Jag vill förtydliga mitt förra inlägg:



Jag menar så här - när det blir varsel inom industrin (manlig domän), som nu, då startas omedelbart program och åtgärder - det ses som självklart. Men vad händer när det blir nedskärningar i kommun och landsting, jag menar, jag kan inte minnas att jag läst några braskande rubriker kring vad göra åt de friställda massorna i av sjukvårdsbiträden, lärare, resurpersoner osv i såna sammanhang. Den "arbetsmarknaden" spelar i annan division, självklart fylld med deltider och otrygga anställningsformer, timanställning osv.

2008-10-14 @ 23:17:53
Postat av: L

Och med dina 3 rader har du gett mig samma sak Syster

2008-10-14 @ 23:27:30
Postat av: Vicktoria

just så och jag är så förbannat, in i själen trött, på att män tror att de gör världen en tjänst genom att skrika sig hesa och kräva upprättelse då deras bröder hamnar i en knivig sits. häng dem högt och skaka liv och själ(v)förtroende i deras misshandlade kvinnor.

2008-10-14 @ 23:33:28
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: kobiman

Angående ditt inlägg om pappa MH..



Word!

2008-10-15 @ 01:05:53
Postat av: Katta

Ja, Unni. Detta du har spaltat upp här påminner mig starkt om en (eller förresten ett par) rättegångar jag suttit med på. Så jävla sjukt, tragiskt och upprörande. Dock så fanns det så överdrivet mycket bevis och opartiska ögonvittnen osv till en del stora "grejer" att detta skuldbeläggande, som fick min mamma att bryta ihop fullständigt, inte sågs som förmildrande i slutänden ändå. Men, det var faktiskt förvånadne. Lika tragiskt är det att man blir förvånad över att det blir RÄTT. :-o



Tack för allt bra du skriver om!

2008-10-15 @ 01:55:40
Postat av: Viveca

Vicktoria:



TACK.



Vi känner exakt samma trötthet, men du beskrev det mycket mer kärnfullt än mig. VARFÖR känner de en sån skyldighet att försvara det?



Varifrån kommer den skyldigheten?



2008-10-15 @ 10:06:54
Postat av: Katta

Ok. Sorry. Världens längsta inlägg...

Bloggen har fått mig att fundera lite extra igen på hur mitt eget liv har varit och är (dvs det inre livet nu). Jag har förutom min våldsamma uppväxt (och det var faktiskt inte männen som stod för det mesta våldet, inte mot mig personligen iaf .. hm) även dragit mig till män som är allt annat än "normala" och det är verkligen sant att om man hamnar i famnen på en psykopat så sitter man fast i det där nätet länge och väl. Det är en process att ens v i l j a ta sig utanför det (rädlsan för att inte duga/bli ensam i första hand kanske) - det är ett slags snedvridet trygghetsankare i dyn.



Men iaf! Någon skrev i ett tidigare inlägg:



"Kvinnomisshandlare tycker inte att de gjort något, för våld mot kvinnor är som det ska vara. Det tillhör mannens rätt. Det är så de ser det. Kvinnan ska tiga och lida. Hålla käften helt enkelt. Annars jävlar."



Skulle vilja berätta om bättring. (detta gäller dock inte psykopater - iom att deras rätt/fel-förstånd är helt havererat och som jag förstått det är det inget som går att “bota“) Min egen far är en sådan som slagits (även med män alltså). Jag har sett honom slå en kvinna riktigt rejält några ggr när jag var liten. Det var inga roliga upplevelser - verkligen hemskt var det att se sin älskade favoritperson i livet slå någon annan blodig - särskilt då det hos min mor pågick ungefär samma saker (men det är en helt annan slags show), men han försvarar sig icke: det han gjorde var så fel och sjukt att han fortfarande får ångest av att tänka på det, än idag över 25 år senare.



(Den kvinnans dotter hatar, med all rätt, fortfarande min pappa pga av de minnesbilder hon har av honom. Hon var väl bara 5/6 år när det begav sig. Så, där har han kvar en person att försonas med. Våld sätter verkligen djupa spår. Rädslan är ju en överlevnadsinstinkt. Det raderas inte bara hur som helst. Jag blir t.ex fortfarande nervös av buller, smällar och stampanden från lägenheter ovanför och tror ofta att : jävlar nu slåss någon.)



Han har förstås vissa förklaringar; han var sjukt svag (svartsjuk framförallt) och det var knark, alkohol och sociala spel han inte förstod at the time - plus kanske, kanske att han själv såg sin pappa slå hela familjen som en ritual - men ja, det där vet jag inte ... Isåfall skulle jag också slå alla jag har nära vilket jag inte gör eller någonsin gjort.



Idag står han upp för kvinnor, har verkligen många tjejkompisar, anser sig vara feminist och anser att de som slår inte vill förändra sig (för då skulle de söka hjälp för sitt beteende - "vem v i l l vara ett svin?"), att det är deras sköld mot deras inre svaghet och att de vet inte hur de ska klara sig utan den skölden - då måste de ju fejsa sina känslor, de som innebär smärta i själen och förmodligen mycket “omanlig gråt” (ojojoj) och många plågsamma vakna nätter med ett karvande samvete. Det krävs alltså en gnutta mod - att ta tag i demonen. Min pappa gråter ofta idag och säger ofta, ofta att han beundrar kvinnor, älskar kvinnor. De är så häftiga, så smarta, så coolt fungerande - “hur fan skulle vi klara oss utan kvinnor” F.ö har han levt med samma kvinna i ca 20 år nu och aldrig burit hand mot henne. Kanske är han one of a kind, man kan ju nästan tro det, men jag vill gärna tro att han inte är det och att det finns utrymme för förändring även för de förvirrade svinen.



Fast det är klart... Han har sagt att han kommer att skjuta den jävel som bär hand mot mig, så helt våldsbotad är han nog inte ;)

2008-10-15 @ 13:24:02
Postat av: WAJDEN

Det är lika illa med sexlöshet, som med arbetslöshet.

Och det verkar som att samhället, politikerna; inte kan knäcka den här nöten heller.



Man tycker att det borde ligga i samhällets intresse, att det idkas mer sex, och att fler barn föds. Men icke sa nicke.

Och mycket vill ha mer.

Och politikerna själva skor sig. Och stoppar allt sex i egna hål.



Sexlöshet är något som inte borde accepteras. Det borde avskaffas.



Jag tycker synd om alla dem som har sökt, och sökt, och sökt, men inte fått något napp. Det är en skam. Och jag vet av erfarenhet hur det känns, att befinna sig i den hemska situationen.



Det verkar precis som att dom som har jobb; dom har nästan inget sex alls.

Och dom som INTE har jobb; dom verkar ha gränslöst mycket sex.

Det här är en paradox.



Jag hoppas att politikerna orkar ta tag i den här svåra biten.

2008-10-15 @ 13:24:10
URL: http://wajden.sprayblog.se
Postat av: Katta

WAJDEN



Antar att detta är på skoj?



"Det verkar precis som att dom som har jobb; dom har nästan inget sex alls.

Och dom som INTE har jobb; dom verkar ha gränslöst mycket sex."



De som inte har jobb har mer sex? Haha! Vaddå, med varandra då eller? De samlas på AF och blir genast sugna på att knulla med varandra och gör även så? Eller menar du att de är så frustrerade att de måste avreagera sig på något vis? Sex sex sex! Eller menar du att de ORKAR ha mer sex än andra?



Det är rätt nedslående att vara utan jobb och kan leda till att man faktiskt blir asexuell. Depression är ett bra ex på tappad lust. Sjukdomar, medicinering, sorg, stress och kanske helt enkelt mer givande hobbys än just det sex man har tillgång till kan ju oxå bidra till att asexualiteten slår rot. Eller för mycket Tv kanske. Yeah.



Sex i sig innebär inte automatiskt ett barn oavsett om man har jobb eller ej. Sex i sig behöver inte automatiskt vara bra sex. För det är väl det man vill ha isåfall, om det är meningen att man skall må bra av det vill säga. Hellre utan sex än dåligt sex, skulle jag nog vilja skriva under på. Det blir man ju bara tom av.



Det är ingen skam att vara utan sexparter och/eller livspartner. Det är bara egna uppfattningar som gör detta till en skam. Ensam kan faktiskt leva ett underbart och rikt liv.



Jag tycker snarare att det översexualiserade samhället är klart avtändande, tyvärr.

2008-10-15 @ 14:19:55
Postat av: Linda

Hej!



Jag håller med om att jag tycker att det är bra att Papa Dee hängs ut, att han inte bara kallas "artisten" som media kör med. Jag hoppas innerligt att hans karriär är ett minne blott.



Har både läst att det pratats om fängelse, och att han "kommer dömas", men jag har också hört experter säga att han säkerligen kommer släppas. Det kan väl knappast saknas bevis? Nån som hört nåt mer?

2008-10-15 @ 21:10:16
Postat av: WAJDEN

HaHaHaHaHa. Jag skrattar hela vägen till banken, Katta.

2008-10-16 @ 00:05:43
URL: http://wajden.sprayblog.se
Postat av: Katta

WAJDEN



Så trevligt för dig - med tanke på både finanskriser och att du uppenbarligen behöver en påsättning så missunnar jag dig inte ett gott skratt. De fattiga, vi som har mycket sex, berörs sällan av finanskriser - allt är som vanligt. SÅ himla skönt, på alla plan. Givetvis.

Tycker i övrigt att vi glider ifrån Unnis inlägg här..? Over and out till dig, kamrat.



Jag hoppas verkligen att Papa Dee får sitta inne. Det skulle nog göra honom gott.

2008-10-16 @ 13:11:14
Postat av: Henric

Misshandel av sin partner, i de allra flesta fall mannen som misshandlar kvinnan, är fullkomligt förkastligt. Det fegt, lågt och oerhört destruktivt. I min värld, finns inte fysiskt våld mot en partner, jag kan förmå mig till en sån handling. Vad är det för människor som inte kan kommunicera på ett normalt och vanligt sätt? Är det nåt fel nånstans? Ja, förmodligen, och dessa männsikor skall anmälas efter FÖRSTA slaget! Inte efter två eller tio, utan på en gång!

Visst jag kan också bli arg, men jag slår nog i så fall igen en dörr, sätter mig för mig själv en stund och lugnar ner mig. Kvinnor, jag står på er sida i detta fall, ni har mitt fulla stöd!

2008-10-16 @ 15:55:11
Postat av: sven

ni är ju totalt invalida hela bunten. det verkar som att ni inte förstår att vi är djur, vi är olika och vi både hatar och älskar varandra.



vad tror ni egentligen... att vi ska få slut på missbruk, misshandel, porr, rån och allt annat som aldrig går att få slut på.



människan har byggt upp en värld där man helt glömt bort vad man är. förväntar ni er att alla ska bete sig lika, tycka lika, äta lika, ligga med varandra lika?



skärp er för helvete. skillnaden mellan en "normal" människa och en psykopat är hårfin.. det kan handla om ETT agerande och du blir dömd till psykopat. "för att så gör inte en normal människa". det finns inget som är eller ska vara normalt. det är vi som skapar en bild av vad normal är och många människor kommer alltid trilla utanför den ramen...



så istället för att försöka debattera om varför män ser på saker si och kvinnor så, så ta istället itu med problemet. för problemet är inte mäns syn på kvinnor, problemet är att vissa väljer att slå och dom kommer ALLTID finnas. hjälp istället kvinnan att komma ur sitt problem innan det bryter ut.



och linda. du är ju mer idiot än någon annan... du tror inte hans karriär är förstörd vare sig han blir frikänd eller inte... du tror möjligtvis inte att bevisen helt enkelt inte är tillräckliga om han frisläpps? läs rättegången så kanske du får lite mer insikt... älskar såna som dig. jag hoppas en vacker dag att du tappar en ring där en människa hittas död och du åker dit för det... för det är ju "bevis" eller hur.

2008-10-16 @ 16:42:20
Postat av: Astrid

Sven!



Låter på dig som att du är en som njuter av att smocka på frugan när ilskan, eller varför inte lusten slår på? För skillnaden är ju hårfin, ena sekunden är du en "vanlig" människa, nästa sekund kanske du känner för att vara psykopat?

Och vem bryr sig om lite blod rinner till eller nån får en ynka liten blåtira? Huvudsaken är ju att du får utlopp för dina manliga NEEDS.

2008-10-16 @ 22:32:08
Postat av: HOWLING WOMAN

Det är det jag säger - män som försvarar kvinnomisshandlare dom argumenterar som det passar : I ena andetaget säger dom att det bara är ett fåtal störda män som domderar och spöar frun och barnen - i andra fälls yttranden som ovanstående; typ herregud vad naiva ni är, tror ni att ni kan utrota allt elände i världen "skillnaden mellan en 'normal' människa och en psykopat är hårfin" - Jag tror varken på det ena eller det andra av dessa resonemang. Jag tror för det första inte att det är ett fåtal störda män som kränker kvinnor och använder aggressivitet, hotfullhet och våld för att styra dem - utan det ingår i kulturen i de könsroller där mansrollen är psykopatisk till sin natur (se filmer thriller deckare psycho 1, 2, 3 ,4....horisontell åtta), mannen hjärntvättas alltså in i detta sjuka tänkande där könsrollerna är polariserade nästan mytiska som jättarna och trollen med prinsessan i hand - det är därför kvinnorörelsen och andra strävare mot rättvisa är så viktiga; då vågar de normala männen bejaka sin natur - att inte vara macho utan respektera kvinnor. Mansrollen är ju definierad och inte genetisk. Det är också därför homofobdebatten är viktig, förutom självklart att tillvarata homosexuellas rätt till allmän acceptans. För det andra tror jag inte heller på att skillnaden mellan en normal och psykopat är hårfin - varje kvinna som levt med en äkta psykopat vet att han uppvisar ett helt udda och livsfarligt beteende /det gäller att ta sig ut fortast möjligt och att aldrig någonsin släppa på kontrollen/.

2008-10-17 @ 00:39:38
Postat av: Bertil O'Bertil

Svenne:



Du är verkligen en riktig man, en sådan som vi andra män beundrar.



Om Papa Doc's fru vägrar vittna kan han ändå fällas på andra vittnesmål. Tex grannens som sog hur han drog frun uppför trapporna i håret.



Om varför inte misshandeln mot hans fd, hon verkar inte ovillig att vittna. Kunde Josip Broz bli dömd för gamla brott så kan väl Brottslingen från Biskopsgården bli det.

2008-10-17 @ 08:41:01
Postat av: unni

Howling woman! Det där kunde jag inte sagt bättre själv.



Kram

2008-10-17 @ 09:48:47
Postat av: Supersven

Sven... du är ju bokstavligen dum i hela huvudet! Du behöver verkligen hjälp. NU!



Howling Woman. Pricken över i:et! Bra skrivet.



Jag uppmanar alla män att ta ställning. En som inte säger elle gör ngt i diskussionen är medlöpare.



Ta hand om er alla starka kvinnor därute! Sven mfl är rädda obetydliga varelser- och de vet de innerst inne.

2008-10-17 @ 14:19:15
Postat av: sven

astrid:



jag skulle aldrig ens tänka tanken att slå någon. vare sig människa, djur eller något annat levande. vill du göra den bedömningen av mig pga mitt inlägg så fine..



howling woman:



min åsikt angående psykopater är att det är en människa som gör bedömningen och den kan göras vid ett enstaka möte och grundas på en handling... en psykopat är med få ord beskrivet en person som inte känner empati och inte har samvete. då undrar jag: om man slår någon, betyder det direkt att man inte kan känna empati eller inte har ångest för vad man har gjort? därav tror jag personligen psykopatgränsen är hårfin i många fall.



jag blev misshandlad som barn från 3-11 år. och det av min egen far, jag försvarar inte honom på någon sätt. men han var ingen psykopat. precis som vem som helst men efter någon öl för mycket slog det runt. OM han nu ska diagnostiseras som psykopat för det han gjort så tycker jag det är fel. det är alkoholen som orsakat problemet. han slog aldrig och hade fruktansvärd ångest i nyktert tillstånd. förbjud alkohol så tror jag väldigt många familjegräl och misshandel överlag sjunker drastiskt. världens värsta drog helt enkelt, finns ingen annan som gör så mycket skada på fler än en själv.



"mannen hjärntvättas in i detta sjuka tänkande".

förklara...



"då vågar de normala männen bejaka sin natur".

förklara...



och nu är du inne och surrar om totalt meningslösa saker igen om man ser till frågan i ämnet: slagna kvinnor. samhället har redan byggt upp synsättet om att det är fel att slå. det är inte bara ett synsätt utan ett straff. du måste väl ändå förstå att det kommer att födas en ny hitler, det kommer födas en ny tito.. och dom kommer skita i detta synsätt hur mycket ni än dividerar. ska det vara så svårt att förstå? erat mål är uppnått.



/"det gäller att ta sig ut fortast möjligt och att aldrig någonsin släppa på kontrollen"/. <- där har du ju lösningen... fan att det ska vara så svårt att fatta vad jag menar.



och komigen nu. nån jävel ska väl få detta inlägg också till att jag försvarar misshandel........................







2008-10-17 @ 14:41:35
Postat av: sven

hehe ja kanske det supersven. jag har faktiskt lite disk du gärna får diska rent om du har lust... lite hjälp skadar aldrig.



måhända att jag är en rädd och obetydlig varelse. men vad stör det dig? vem vill du att jag ska vara?



och en gång för alla nu. berätta vad du gör i denna fråga så kan jag kanske åka med på ditt tåg. för mig räcker det inte med att hispa ur sig kommentarer om att någon som skriver sin åsikt på internet behöver hjälp. och att uppmana andra att stå upp. det är precis samma sak som att inte göra nånting.



enkel fråga: vad gör du?

2008-10-17 @ 15:01:52
Postat av: Suzanne

Tänk så orättvis världen är.Både Tito och papa Dee är sååå oskyldiga.

Häxjakten har drabbat dom enligt de själva.

Vid sidan om står deras kvinnor och säger ,han är så oskyldig.

Jag har varit där, jag skyddade min man för att JAG(?) skämdes.

Nu begriper jag inte varför och är mer förbannad på mej själva än ynkryggen som slog.

2008-10-17 @ 15:04:22
Postat av: HOWLING WOMAN

Till Sven:



Om jag nu måste förtydliga:



Det finns ju skillnader mellan dessa; psykopaten som slår kvinnor, alkoholisten som slår kvinnor och så den vanliga kvinnomisshandlaren - men alla

vilar de på den enligt mansrollen traditionella "rätten" till att aga det som förr betraktades som mannens egendom; frun och barnen.

Dessa män - och där ingår alla typerna som vi hittills pratat om här (det finns många fler) har det gemensamt att de tror sig ha rätt - att aga sina barn och sin fru. Du måste komma ihåg att det var inte särskilt längesen som både hustru- och barnmisshandel började lyda under allmänt åtal, så de gamla anrika traditionerna lever kvar i det sociala blodomloppet.



Jag är helt enig med dig om att "förbjuda alkoholen" men hallå, vem är det nu som är orealistisk. Tror du verkligen får igen en sådan lagändring i en handvändning. Dessutom är inte alla alkoholberoende män kvinno- eller barnmisshandlare.



Och alla kvinnomisshandlare är inte psykopater.



Jag tror man måste bena upp begreppen lite.



2008-10-17 @ 16:35:01
Postat av: HOWLING WOMAN

Till Unni och Supersven!:



TACK för stöd. Tur att det finns NÅNSTANS där man får lufta sina tankar.



Vi måste skrika tills alla kaxiga förövare dämpar ner den brölande volymen.



Jag tycker deras bristfälliga argumentation upprepar sig hela tiden som en ständigt malande idioti.



Och jag menar dessa UNGA kvinnor vid deras sida (just utflugna från barndomen) - de är helt enkelt för godtrogna, med modersinstinkter - de tror på snyftet.

För det har ju de riktigt grova förövarna gemensamt - han tycker OÄNDLIGT synd om sig själv.

Det finns helt enkelt ingen gräns för hans ego eftersom världen enligt honom bara har en enda invånare - han själv. Och det är det han kämpar förtvivlat för att få alla andra att förstå.



"Det finns bara en av oss - och det är jag"



så börjar och slutar refrängen i deras signaturmelodi.

2008-10-17 @ 16:49:33
Postat av: sven

howling woman:



hehe så det är mer realistiskt att få alla människor att tänka på ett och samma sätt än att avskaffa alkohol i en handvändning? ok jag håller inte med.. men det var inte sakfrågan..



du tror väl inte på fullaste allvar att majoriteten av svenska män ser fru och barn som sin egendom i nuläget?



jag förstår fortfarande inte vad du försöker uppnå med det du säger. eftersom jag inte håller med om att mansrollsbilden är så skev som du påstår. pratar man om aga i sverige idag så är det inte många som säger annat än att det är fel.



vad jag förstår är att det ÄR ett problem men tycker att bla. ditt dividerande om mansroller och 1800-talsleverne inte stämmer och resulterar i intet.



tycker du jag är helt fel ute när jag tycker att man ska lägga resurserna på att tidigt få kvinnan att uppfatta situationen hon kan hamna i? det är den enda lösningen jag ser genomförbar.



att få en man att inse att han är likvärdig med kvinnan och inte ägande (hur man nu kan värdera på annat sätt i dagsläget..) tror inte jag är lösningen på kvinnoboxare.



som sagt, det föddes nog en hitler även idag...



2008-10-17 @ 19:21:30
Postat av: antigone

Klassiska KVINNOfällan är just hela inlägget!

Jag var in och läste Fru Wahlgrens blogg....en mycket ung, naiv, självdestruktiv ung kvinna med stor psykisk ohälsa är ju ett lätt offer för en man med härskardrömmar.....hemskt!

2008-10-18 @ 23:08:54
URL: http://www.antigone38.wordpress.com
Postat av: HOWLING WOMAN

Till Sven:



Nu är du ju helt ute och cyklar.

Du tror alltså att du får igenom ett ALKOHOLFÖRBUD lättare än att förändra mäns kvinnosyn. Ja, det säger ju i så fall en del om traditionernas upprätthållande. Och då är det ju inte fel att prata om vad som gällde fram till och med 80-talet; inte förrän då började kvinnomisshandel lyda under allmänt åtal. Så 1800-talet är verkligen inte långt borta. Och det är egentligen först nu som åklagarna börjat tillämpa det i de fall kvinnan inte vill fullfölja sin anmälan. För det mesta har man låtit bli att åtala om kvinnan tar tillbaka sin anmälan.



REFORMERA MANSROLLEN

2008-10-19 @ 14:55:23
Postat av: kenta

Allt bygger på missförstånd och fantasier från folk som saknar ett liv och vill skada en kändis på grund av avundsjuka och vilken idiot som helst förstår nu att han är helt oskyldig och så försöker feministerna göra en stor grej av det för att lyfta fram sina dunkla budskap.

Jag blev nyligen anklagad för att ha hotat en granne med kniv men problemet var bara att vi aldrig sett varann eller ens kunde peka ut varandra och i slutändan vart det värst för honom att förstå att någon ljugit om att han ska ha sagt detta.

Vi har så många människor som i dessa tider mår dåligt där ute och då får vi såna här händelser när nån tror sig uppfatta ett brott och ringer snuten när det bara var en olycka som lätt händer.

Unni, du är ju själv inte fläckfri vad gäller att använda våld.

2008-10-19 @ 17:45:59
Postat av: HOWLING WOMAN

Fortfarande tänker jag - t ex på de barn som fått sin mamma dödad. Jag kan inte ta vad "Kenta " säger på allvar - handlar det också här om den vanliga projektionen - är det männenes "dunkla syften" han egentligen menar.



2008-10-20 @ 06:30:34
Postat av: Mimi

Vilka ord kan få Papa Dees flickvän att vakna. Vad vill man höra i den situationen??

2008-10-21 @ 21:23:18
Postat av: Sofia

Har precis gått igenom denna misshandel. De tio budorden stämmer. Tack för att Du skriver om detta. Man behöver allt stöd man kan få, när man lämnar. De är så lätt att ta på sig skulden själv.

2008-11-09 @ 21:38:53
URL: http://sysot.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0