BITTERFITTIGT



Har haft anledning att fundera över varför feminister som berättar om sina svårigheter att leva jämställt ska få ta en massa skit för det. Som om vi ensamma kan ändra på tiotusen år av kvinnoförtryck. Som om inte vi vill bevara husfriden. Som om vi har lust att bli betraktade som jobbiga bitchar i våra hem, som måste tjafsa om vartenda dammkorn.

Det är sorgligt att vi inte kan leva upp till våra ideal, visst. Men varför är det jämt den ojämställda kvinnan som ska mönstras? Varför inte ställa de ojämställda männen mot väggen lika gärna? Särskilt de som lever med en feminist. Att ni bara kan med, borde man fråga, att vara tillsammans med en feminist och sen bara skita i att respektera hennes budskap.

Va?

Kommentarer
Postat av: Howling woman

Bra!!! Det blir bättre och bättre. Att ta bladet från munnen skulle kvinnor gjort för länge sen - men det överlåter de åt några ensamma modiga själar, det gör mig så arg att inte kvinnor erkänner hur de egentligen har det. Idag var det en krönika i Aftonbladet som hänvisade till statistik om att cirka 40 % av kvinnorna i SVERIGE VÄRLDENS MEST JÄMSTÄLLDA LAND (JO PYTTSAN) är så ekonomiskt BEROENDE av sin man att de inte skulle ha råd att lämna förhållandet ifall de blir misshandlade (vilket indikerar att mörkertalet när det gäller mäns våld mot kvinnor är STORT). Så illa är det - och så undervärderade är kvinnor och kvinnors slavarbete i det här landet - slavarbete i hemmet, underbetalt slavarbete på arbetsmarknaden (där för övrigt kvinnor även där är särskilt utsatta för våld!!) så det handlar inte bara om (dubbel)arbete till halva manslönen utan också om dubbelvåld - både i hemmet och på jobbet (och för flickor i skolan) och vad gör SAMHÄLLSGEMENSKAPEN åt dessa mardrömslika ORÄTTVISOR - svar INGENTING och vad säger då kvinnorna om det fortfarande bagatelliserade och helt och hållet osynliggjorda s k VARDAGSVÅLDET och de s k VARDAGSBROTTEN som sker dagligen i hemmen mot kvinnor och barn - JO DE TIGER för de har inte råd att mopsa upp sig, det kostar skjortan och i värsta fall livet. Så som sagt det är verkligen "Lite stryk får dom tåla" som gäller.

Till och med morden numera har ju blivit så VARDAGLIGA att det blaserade rättsväsendet gäspande rekommenderar straffet TIO år för att ta en annan människas liv. Och vad står då här på spel;

jo HELA MÄNNISKOVÄRDET.

Så det är ingen FINANSKRIS det enbart handlar om utan det är en kamp om själva LIVETs vara eller icke vara.

Snarast måste vi få styrande som återupprättar kvinnors och barns rätt till liv, frihet, frid och säkerhet. Och vi måste PROTESTERA! mot orättvisorna.

Tillsammans. Tills vi hörs och tills förändring sker. Att vi inte redan är där säger en del om kräftgången i den s k utvecklingen.

2008-10-03 @ 00:03:31
Postat av: Tess

Word!

2008-10-03 @ 08:47:52
Postat av: Syster

Om man prioriterar ett jämställt liv och väljer en partner som inte har samma intresse så är det kanske inte så konstigt om andra reagerar om man klagar?



Vi är alla uppfödda med patriarkatets värdringar och har dem i ryggmärgen, även feminister. Det är lite obehagligt när man kommer på sig själv med att reagera på ett sätt som inte överensstämer med de åsikter man har.

Man får rannsaka sig själv många gånger.

2008-10-03 @ 11:25:10
Postat av: Howling Bertil

Howling Woman



Varför undviker ni inte helt enkelt relationer med män?



Då har ju inte problemen existerat.

2008-10-03 @ 12:31:16
Postat av: JennyM

Kvinnor ska tiga i församlingen... ett gammalt men välkÖnt uttryck. Dessa tider måste bli historia. Det är dags att hålla ihop och bryta på den pinsamma tystnaden.



Tyvärr måste jag säga reagerar många kvinnor- nära vänninnor- som också ju självklart borde vara femme-nister, feminister med lätt hörda suckar eller pinsamma blickar riktade ned mot matsalsbordet när dessa frågor kommer på tal - "oh, inte nu igen, varför ska detta komma upp nu när det ju var så trevligt" riktigt bedjande lyser det om dem - framförallt när deras män är med under den trevliga middaskvällen. "Snälla sluta! skriker de i all tystnad"

Varför?



Jag börjar bli smått äcklad av detta faktiskt. Att männen i sin manliga dominansvärld försvarar - till och med "sig själva" (fast det i diskussionen handlar om samhällsfrågor) är en sak men när deras kvinnor- väninnorna börjar sucka och stöna i medlidande för mannen- ja då är något alldeles galet.



Det suger att inte alla kvinnor faktiskt är självklara femme-nister.



Tack Unni fortsätt med dessa temata!

2008-10-03 @ 12:59:15
Postat av: Ella

Howling Bertil: din dumma jävel. Om jag inte varit så säker på att du ändå inte skulle begripa hade jag tagit mig tiden att spöa upp dig här och nu, men det känns inte lönt. Fan.



Unni: förlåt för att jag skräpar ner lite i ditt kommentarsfält. Jag ska vara trevligare nästa gång. =)

2008-10-03 @ 13:36:01
Postat av: JennyM

Av Howling Bertils totalt och i ordalag meningslösa kommentar att döma förstår säkert resten mitt tidigare inlägg vad jag menade ang. att vissa mäns försvarstal ju "är en sak" ... nämligen så korkat krasst och krankt jäkla ofog.



Bertil hur tänkte du nu?

2008-10-03 @ 14:14:57
Postat av: August

Ella, härligt att det klagas på våld i relationer ena sekunden, för att sekunden senare hotas med spö till den som opponerar sig. Vad imponerad man blir av din intellektuella nivå. Du verkar både trevlig, socialt begåvad och tolerant. Tre fina egenskaper, Grattis.



En sak bara, man kan inte spöa folk HÄR och NU över internet, det fungerar inte så.



2008-10-03 @ 14:37:35
Postat av: Howling Bertil

Spöa upp?



Menar du att misshandel är ok?



Vad är det för fel på min fråga?



Ni kan inte både klaga på hur vi är och samtidigt vilja ha oss.



Om vi inte duger åt er, undvik oss då.



Låt bli att skaffa barn med oss, undvik att bo ihop med oss osv.



Det är helt otroligt hur kvinnor kan vara feminister och samtidigt vilja ha med män att göra.

2008-10-03 @ 15:11:38
Postat av: Ella

Eftersom det tydligen blev idioternas afton härinne så vill jag förtydliga att jag naturligtvis inte menade att jag skulle skada Bertil fysiskt. Heller inte August även om jag reserverar mig för vad jag kan tänkas drömma om. Jag vet naturligtvis att ironi i text är en svår konst, men att det skulle vara så avancerat hade jag ingen aning om...



August: antingen kan du ju visa upp en kommentar där jag klagar på våld i relationer eller så kan du sluta förutsätta att jag står för precis allt som någonsin skrivits här tidigare, pretty please with sugar on top.



Bertil: det är synnerligen oförskämt att du tar dig rätten att tala för alla män för att på något sätt försöka legitimera ditt trams och dravel. Jag är feminist och jag har jättegärna med män att göra: min egen förtjusande karl till exempel. Eller min lika förtjusande far. Jag vill bara inte ha med män som är som du att göra. Viss skillnad där.

2008-10-03 @ 17:37:49
Postat av: August

Ja, det är idiotkonvention här rätt ofta.



Man kan ju iofs ana att en feminist inte gillar våld i relationer, men för all del, du kanske är ett undantag som drömmer om våld, hotar med våld och inte har något emot våld i hemmet.



Tomma, löjliga hot om spö som du inte skulle kunna backa upp om du så ens försökte i 100 år. Och sedan pipa om att det var ironi som de dumma männen inte kunde tolka. Imponerande..

2008-10-03 @ 21:16:15
Postat av: Syster

Bengt-Bertil, kvinnor är fantastiska, förstående, förlåtande och överseende. Jag tror det är därför det fortfarande finns kvinnor som vill ha män.

2008-10-03 @ 21:33:09
Postat av: AnnaX

Unni, jag tror du är något på spåret där. Varför är det så himla omöjligt att använda sina egna tillkortakommanden som utgångspunkt när man vill diskutera jämställdhet? Vem fan har sagt att det är enkelt?

Ella, snyggt!

2008-10-03 @ 22:13:53
URL: http://vagnochplattform.blogspot.com
Postat av: HOWLING WOMAN

Stieg Larsson är ju så populär. Undrar varför?

När det ändå känns som det är Bertilmännen som regerar världen. Kanske just därför. Men jag menar det måste ju finnas en del manliga läsare också. Kan de inte stötta lite här.

Alltså det här sättet att resonera har jag också använt fast omvänt när det gäller kvinnomisshandlare - varför ha relationer med kvinnor när man ändå bara vill döda dem? Varför skaffa barn när man ändå bara vill låsa in dem i källaren och svälta ut dem till döds? Jo, just det -nu kommer jag ju ihåg, det var ju för att skaffa barn med dem också och svälta ut även barnbarnen i källarbunkern.



Och - när det gäller misshandlade kvinnor kan jag upplysa Berra om att jag känner många som måste fly och söka visum till både usa australien och annorstädes. Till dessa kvinnors försvar kan jag säga - misshandlarn visade inte sitt sanna jag förrns han redan hade total kontroll över alla flyktvägarna. Så hon fick packa väskan i smyg och sticka med hjärtat i halsgropen - ändå fortsatte han stalka så att hon till slut även fick fly landet. Så jag menar - du slår in vidöppna dörrar. Det där du pratar om har de redan gjort men det hjälper inte så mycket. Varje kvinnas liv är en thriller - vi tvingas leva som hemliga agenter fast vi egentligen mest bara vill ha lugn och ro. Det kallas husfrid och kvinnofrid och det är detta som samhället inte tillerkänner oss genom att lyfta bort misshandlarna.

Läste om en kvinna från usa - hon fick skifta identitet och sökte visum i Holland, det blev lyckat och räddningen för henne och barnens framtid.

Där lever hon nu i allsköns ro.

Jag tänker ofta drömmande på henne.

2008-10-04 @ 02:02:07
Postat av: Strindberg

Om nu folk har så otroligt svårt att dela på saker och ting så finns det ju en enkel lösning, särbo. Hon kan göra som hon vill hemma hos henne och tvärtom, lysande.



Till Ella, om du inte har lärt dig det förut så är ironi något som är otroligt svårt att framföra via text. Därav smileys och andra medel för att framföra den mening som inte framgår av det skrivna ordet självt.

2008-10-04 @ 14:34:36
Postat av: Kenta

Howling Bertil, om du har läst HOWLING WOMANS inlägg,fattar du inte hur korkad din fråga är då?



Ser du inte hur det ser ut i världen? Ser du inte hur kvinnan behandlas av så kallade män? Ser du inte vilket helvete kvinnor får gå igenom på grund av en massa drägg till män?



När sedan en kvinna belyser detta, då kommer det ett gäng korkade drullputtar som känner sig träffade av någon outgrundlig anledning med en massa sinnesslöa kommentarer och motfrågor likt dina, Howling Bertil.



Din fråga till HOWLING WOMAN är inte bara korkad , utan är respektlös.



August, skjut in dig på idioterna som misshandlar och utnyttjar kvinnor istället för att skjuta från höften så fort du ser en kvinna, som med ironi, läxar upp en korkad man.



Med ert sätt att resonera så blir ni en del av problemet, eftersom ni resonerar likt dessa drägg till män som misshandlar och utnyttjar kvinnor.

2008-10-04 @ 15:07:30
Postat av: unni

Puh, tack, Kenta!



Ta er ton, ni vettiga snubbar, mycket mer, vi kan aldrig få nog av er.



Puss

2008-10-04 @ 16:56:38
Postat av: August

Kenta - lider du av förståndshandikapp? Är det något jag HATAR så är det kräk som misshandlar kvinnor eller barn. Men dubbelmoralen och hyckleriet på den här bloggen är ju nästan löjlig.

2008-10-04 @ 22:18:41
Postat av: Sven

Är tillbaka i diskussionen. Men August: Varför håller du själv då på att läsa den här bloggen om den nu innehåller sånt hyckleri och är löjlig? Har du inget annat liv? Paradoxalt nog är du själv jäkligt aggressiv när du tar ton.



Bertil. Du lever i en trög-tjock dimma och du kommer antagligen aldrig komma ur den. Du lever inte. Feminister är inget hot mot oss män och världen. De hatar inte män. De står upp för sina rättigheter. Vilken jäkla myt har du fått din inställning från? Bli en man.





Skitbra att det finns fler män här i bloggen som står bakom kvinnorna och feministerna - kvinnor som faktiskt bara vågar ta ställning och prata om det icke jämställda samhälle vi lever i.



Ni män som ännu inte har har hajat vad det handlar om: Titta t ex in på mfj hemsida (män för jämställdhet) och lyssna i alla fal då på vad män (era jämlikar i era ögon) har att säga om det här, eftersom ni ju faktiskt direkt inte verkar VILJA förstå vad kvinnorna och deras öden här på bloggen vill kommunicera.

Nu får man skämmas igen! Men vi finns härute.



2008-10-05 @ 11:20:11
Postat av: Howling Bertil



Kenta:



Jag har läst Howling Womans inlägg.

Jag avsåg INTE att kvinnor kan slippa ALLA problem genom att undvika män.

De kan undvika de problem de har i relationer till män genom att undvika män.

Jag tycker att det är fel när de "gnäller" över saker de gör frivilligt.

Varför inte bara låta bli att "serva" man och barn?

Om de undviker män och lever själva så slipper de att bli utnyttjade

Då kan de satsa på jobbet och skaffa sig bättre lön tex.



Sven:



Jag lever det liv jag vill leva, men det skadar inte att leva i en dimma så att man inte ständigt behöver se verkligheten i vitögat.

Jag har inga problem med människor som står upp för sina rättigheter, men det handlar om att de vill kränka våra rättigheter för att få det som de vill ha det.

Feminister hatar män som inte är som de vill att vi skall vara och som inte kryper och krälar för kvinnor.

De har inga som helst rättigheter att bestämma hur vi skall vara (i den privata sfären) lika lite som vi har rätt att bestämma hur de skall vara.

Min ståndpunkt är att om man inte är nöjd med hur det motsatta könet är, undvik det då.



Om man har det bättre ensam än i en relation, varför då inte välja att leva ensam? (oavsett om man är man eller kvinna).



Ella:

"Jag vill bara inte ha med män som är som du att göra"

Jag håller helt med dig, jag vill inte heller att sådana som du skall ha med mig att göra.

Jag tycker att både ni och vi skulle ha det bättre om vi undvek varandra.





Till Slut:

Jag har aldrig försvarat kvinnomisshandel eller män som trakaserar kvinnor.

Jag skulle gladeligen rösta för dödsstraff i de värsta fallen.

När jag hör talas om män som "ger fullständigt fan i" att de har besöksförbud mm och bara fortsätter att trakasera sitt ex blir jag så förbannad att jag håller på att spricka.

Jag jämställer det med sk hedersrelaterat våld och om ingenting annat hjälper så anser jag att man skall ta till "Massivt Våld" för att det förföljda skall få vara i fred.

Det är faktiskt ett frivilligt val den skyldige gör och då skall han också dra konsekvenserna av sina handlingar.





2008-10-06 @ 12:28:20
Postat av: Penny Lane

Underbart, Unni! Jag tänkte länge skriva ett svar på Isobels text om gnälliga feminister, men du förekom mig. Så skönt att du sätter ord på mina tankar när jag inte har tid. Tack!

2008-10-06 @ 12:47:37
URL: http://utsiktfrannedrebotten.blogspot.com/
Postat av: Ella

Howling Bertil: ditt eviga tjat om "vi" och "ni" börjar bli tröttsamt. Stå för dina egna åsikter, fegis, istället för att försöka gömma dig och dina dumheter bakom något luddigt kollektiv.



August: du förstår visst inte så bra. Det är okej, du har kanske andra fina egenskaper som väger upp. Eftersom du bara är här för att bråka lite i största allmänhet och läser både mina och andras inlägg som fan läser bibeln tänker jag nog avsluta här. Synd, för det är alltid roligare med lite motstånd.



Strindberg: jag tycker att det är roligt att få möjligheten att överskatta läsaren ibland.



Kenta: vad fin du är. Hoppas någon masserar dina fötter ikväll.

2008-10-06 @ 19:05:17
Postat av: August

"August: du förstår visst inte så bra. Det är okej, du har kanske andra fina egenskaper som väger upp. Eftersom du bara är här för att bråka lite i största allmänhet och läser både mina och andras inlägg som fan läser bibeln tänker jag nog avsluta här. Synd, för det är alltid roligare med lite motstånd."



Ella, det är lugnt, vi glömmer tjafset, du är säkert inte våldsam eller drömmer om att spöa på gubber eller oliktänkande.



Vänl, A

2008-10-07 @ 07:01:34
Postat av: Howling Bertil

Ella:





Jag ingår i ett luddigt kollektiv av män.



Eftersom ni smutskastar oss kollektivt så svarar jag för kollektivet.



Det där med dumheter är väldigt subjektivt.



För er är det jag skriver dumheter, för mig är det ni skriver dumheter.



Självklart står jag för mina åsikter, dom är "mina".



Men min situation är gemensam med många mäns.



Stör det dig att jag är 100%-igt jämställd?



Jag gör allt själv och utnyttjar inte kvinnor.

2008-10-07 @ 12:42:55
Postat av: HOWLING WOMAN

Det var värst.

Tack för det manliga stödet. Det känns bara finfint! att någon från det hållet näpsar Berror som vägrar erkänna - att en misshandlad kvinna kanske har vissa problem med att få vara ifred från sin sen länge f d och att dessa problem har lite med rättsväsendets funktionsoduglighet att göra.

Sanningen är den att vill man kringgå något så går det det finns en gigantisk gråzon för psykopater att operera i. Risken att bli straffad om man hela tiden ser till att härja runt i den kring offret - är lika med noll. Och det lär sig en läraktig psykopat extremt fort. Ibland tror man faktiskt att han själv skrivit lagen, så duktig är han på att nyttja den till sin fördel. Det sitter liksom i ryggmärgen på honom. Vilket gör att ju längre man studerar fenomenet, desto mer skönjer man ännu en sanning - Lagen är skriven för män av män eller möjligen kvinnor som kvalificerat sig för uppgiften genom att bevisa att de tänker lika mycket som en man som om de själva var en. Det är liksom själva inträdesbiljetten. Annars skulle de inte få vara där - utan ute i kylan.

2008-10-07 @ 17:00:43
Postat av: Tack från HOWLING WOMAN

HURRA! vad glad jag blev när jag läste inläggen.

TACK TILL ALLA NI SOM STÖTTAR - Ni ska bara veta hur det värmer. Jag blir bara så glad att se detta, det kan ni aldrig förstå.





2008-10-07 @ 17:13:09
Postat av: Howling Bertil

Howling Woman:



" Berror som vägrar erkänna - att en misshandlad kvinna kanske har vissa problem med att få vara ifred från sin sen länge f d och att dessa problem har lite med rättsväsendets funktionsoduglighet att göra. "



Var hittar du något jag skrivit som stöder detta?



Jag håller helt med att vi måste både ta i med hårdhandskar och lägga resurser på att skydda dessa kvinnor.



Eftersom vi inte har dödsstraff så skulle jag kunna tänka mig att internera kräken.



2008-10-08 @ 12:21:57
Postat av: HOWLING WOMAN

Ser man på - stöd från ett oväntat håll.

Ja, inlåsta är det ytterst få kvinnomisshandlare som blir - snarare läggs åtalet ner eller så hinner brotten preskriberas innan åtal väcks, eller så läggs förundersökningen ner - det är vanligt.(och ändå rätt konstigt för när det gäller kvinnomisshandel så är ju gärningsmannen alltid känd, så den utredningen slipper ju polisen).



I jämförelse med andra våldsbrott så går mycket färre kvinnomisshandelsfall till åtal. Det gäller även våldtäkter, enligt Amnestys genomgångar.



Och som sagt - kvinnor som till slut i desperation varit tvungna att försvara sig - enligt den avhandling som jag nämnt på sajten, har många gånger varit i kontakt med polis åtta gånger eller fler pga mannens misshandel utan att det hänt öht någonting. Och ifall kvinnan försvarar sig kan hon få ett mycket hårt straff.

Mannens tidigare misshandel kan då nämligen ses som ett starkt hämndmotiv för kvinnan.



Det är faktiskt intressant att ta del av debatten - för det verkar finnas en allmän uppfattning hos vissa att kvinnor blir så favoriserade och gullade med i såna här hänseenden - i själva verket är det så att de ofta blir hårt behandlade, särskilt de få som själva är gärningsmän så att säga. Kvinnlig aggressivitet straffas stenhårt.

Kvinnan skall vara mjuk och snäll - men hon får då också ofta räkna med att bli hånad för sin 'svaghet' - t ex varför hon inte anmält mannen på en gång och direkt lämnat honom, det visar ju att hon inte är trovärdig osv.



Damn you if you do, damn you if you don't.

2008-10-08 @ 22:55:10
Postat av: Howling Bertil

Jag tog lite illa upp eftersom jag väldigt klart deklarerat min ståndpunkt i frågan. men jag utgår från att du helt enkelt inte läst detta inlägg.



Jag vill självklart att det skall finnas bevis mot mannen (eller vem det nu är som slår). I dag finns det sk spionutrustning, tex väldigt små kameror (med sändare) som skulle kunna användas att dokumentera övergreppen.



Det kanske låter väl avancerat men skulle inte behöva vara så märkvärdigt, men som sagt resurser behövs.



2008-10-09 @ 12:39:45
Postat av: HOWLING WOMAN

Bevis är ju svårt för kvinnomisshandlare ser till att begå sina brott så att de blir svåra att bevisa och när ingen ser. Dessutom är kvinnomisshandel en komplex företeelse - det handlar om en serie fysiska, psykiska, verbala, ofta också sexuella kränkningar som den som står utanför "relationen" har svårt att fullt greppa. Detta försökte den totalt utskällda forskaren Eva Lundgren förklara innan dokumentären "Könskriget" helt och hållet murade igen käften på henne. Misshandlaren etablerar kontroll över kvinnan genom att bete sig chockartat konstigt. Plötsligt kommer han inte hem och hör inte av sig (för att se hur hon reagerar på det), eller så dyker han upp på konstiga ställen, han vet saker om kvinnan sen långt innan de träffats, han har kartlagt hennes relationer och andra saker, sedan passar han på att avslöja denna vetskap vid ett oväntat tillfälle - genom någon kommentar som får henne ur balans, hon mister gradvis kontrollen över sitt liv, han kan henne ovetande prata med kvinans arbetsgivare, vänner, släktingar eller bekanta och då säga saker om kvinnan som inte är sant, påstå att hon sagt saker som hon inte sagt, eller som är privata och som gör att dessa människor sedan ändrar attityd till henne på ett obehagligt sätt - det är isolerings och integritetskränkningsmetoder som kvinnomisshandlare använder sig av. Det finns tusen andra saker. I alla fall så är det inte bara så att det bara handlar om att han slår henne, är svartsjuk osv - före Könskriget fanns modeller som mycket korrekt beskrev hur våldet ser ut - det är ekonomiskt våld, fysiskt, känslomässigt, psykiskt våld, juridiskt och materiellt våld - han "råkar" slå sönder hennes saker, kanske av affektvärde för henne, sen när hon blir arg för det anklagar han henne för att vara oresonlig; det var ju bara en olycka (och så händer det gång på gång), han kan vara våldsam mot hennes husdjur, blir tyst om hon säger att hon lyckats med något, skäller ut henne inför andra människor, styr henne med ogillande blickar, eller tittar menande på andra ifall hon är fumlig eller nervös eller gör misstag av något slag osv osv

2008-10-10 @ 21:56:18
Postat av: Syster

Väl beskrivet, Howling Woman!

Efter mina egna oventenskapliga studier, dock med ett ganska stort undersökningmaterial, undrar jag nu VILKEN karl ägnar sig inte åt det du beskriver?



Vilken karl fäller inte nedvärderande kommentarer, sådär i förbgående? Vilken karl tar sig inte rätten att göra en bedömning av ditt utseende eller beteende? Vilken karl tar sig inte rätten att tolka dina känslor, dina åsikter, ditt liv?



Min erfarenhet är tyvärr att även den mest vänliga, trevliga, timida, väluppfostrade herre kommer med den här typen av påhopp om han känner sig det minsta trängd.

Polityren är mycket ytlig. Det krävs bara en liten repa i den och skiten väller ut.

2008-10-11 @ 16:56:26
Postat av: HOWLING WOMAN

Ja, och när det gäller kvinnomisshandlare så kombinerar man ovanstående kontrollverktyg med allt allvarligare fysisk misshandel och hot av olika slag - direkta eller indirekta. Kvinnan blir ett nervvrak nästan av sig själv - det sker automatiskt för vilken människa som helst som blir utsatt för ovanstående av sin närmaste partner. När mannen dessutom får hjälp av sina stödtrupper - kanske sin släkt, 'gemensamma' vänner eller svärmor som tycker att frun ska vara nöjd över att ha fått en så präktig karl till partner som till och med kommer och hämtar henne efter jobbet, då dröjer det inte länge förrän det nervösa sammanbrottet är ett faktum. Barnen kan ofta också delta i pappans trakasserier av mamman - deras trygghetsbehov gör

att de sällar sig till den som verkar störst och starkast, rädslan bidrar också till att de underkastar sig pappan, då de inte vågar sätta sig upp emot någon som är så farlig att han kunnat tillintetgöra den som de dittills uppfattat som klippan i tillvaron - mamman.

2008-10-12 @ 12:50:28
Postat av: unni

Så sant, Howling woman!

2008-10-12 @ 15:14:16
Postat av: Syster

Jovisst är det så.

Men jag funderar över om det över huvud taget existerar någon enda av hankön som INTE använder sig av förtryckarmetoder.

Man använder uttryck som "vanliga normala män". De vanliga normala männen våldtar inte och de slåss inte. Fine!

Men är det det enda som skiljer dem från kräken?

För de är lika duktiga på nedvärderingar och kränkningar.

2008-10-12 @ 17:51:25
Postat av: HOWLING WOMAN

Nu kommer vi in på förbjudet område - allamänområdet. Det är detta som gör det svårt för oss kvinnor att lufta hur vi har det. Det blir så lätt eftergift åt de antifeminister som motar undan all diskussion om strukturellt könsförtryck mot kvinnor med hetsmotfolkgruppargumentet ( för då blir det lättare för dem att fortsätta med den verkliga och blodiga hetsen mot folkgruppen kvinnor som ständigt pågår - i porren, i hemmen, på gatan, på arbetsplatsen, i släkten, på krogen, i filmerna, i tv-serierna, i dataspelen, i äktenskapen, i kameramobilerna, i e-posten ur askan i elden.

Det är så oändligt mycket bekvämare om hagamannen stannar i nischen för abnorma galningar, för då kan ju vardagsbrotten fortsätta rulla på i allsköns ro i hemmets lugna vrå.

2008-10-13 @ 01:38:03
Postat av: Syster

Att kränka och nedvärdera är inget brott. Kvinnor accepterar alla möjliga upptänkliga kränknkningar från män, ursäktar och bortförklarar. Väldigt många kvinnor befinner sig i gränsområdet till att bli psykiskt misshandlade utan att se det.



För att vara väldigt tydlig så anser jag att de flesta kvinnor är psykiskt misshandlade!

2008-10-13 @ 15:58:30
Postat av: Cecilia

Tack för du skrev detta! Som feminist har jag också upplevt att det riktas kritik för att man inte tycker att man lever helt jämställt. Man får inte vara missnöjd, man får skylla sig själv för att man valt en tillvaro som är så jävla djupt rotad i vårt medvetande.

2008-10-27 @ 20:50:57
URL: http://frokenpalsternacka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0