MINDFUCKING

Har varit på en massa events på sistone. Bland annat Mian Lodalens releasparty som var det roligaste och trevligaste i kvinnaminne. Köp hennes bok Dårens dotter! Och Åsa Mattsson - skaffa hennes Salong F!

Men det event som gjorde mig berörd på ett annat och mindre behagligt sätt var "Magisk afton", en begivenhet som utlovade nån typ av själslig spis.

Där sitter en massa kvinnor som har degat mer än vad en teaterbiljett kostar för att lyssna på ett fetto i orange sari (eller kanske var den rosa). Hon berättar om hur hon upptäckte att hon var ett medium, bland annat genom att hon fått ett bord att dansa (fast det visade hon inte publiken).
Därefer förberedde hon oss på att hon skulle gå in i en sorts trancetillstånd, och då kunde vi bli så påverkade att vi blev sömniga eller började hosta. Jaså minsann! Vi fick också ställa frågor som den andliga världen besvarade. Därpå lutade sig "mediet" bakåt i en fåtölj och lät armen flyga upp i ständiga Heil-hälsningar, som i Dr Strangelove, om ni sett filmen. Det var andarna som levde jävel, skulle vi tro.
Och så började hon på tysk brytning (innan dess talade hon skånska) rabbla en strid ström av plattityder som alla självhjälpsböcker svämmar över av. Det var andarna som pratade, skulle vi tro.

Men då ville jag gå, jag blev så full i skratt av att andarna talde med tysk accent och att de var väldigt känsliga för mobiltelefoner, som kunde störa den andliga astralfrekvensen. Bluffen var så uppenbar. Men mitt sällskap bad mig att vänta tills publikfrågorna kom. Och det gjorde de.

"Jag har svårt att sova om nätterna."
"Min dotter är missbrukare."
"Ska jag operera knät, som min läkare föreslår?"

Undsoweiter.


Svaren bestod av floskulösa luftpastejer i stil med:
"Du är för hård mot dig själv."
"Har du skaffat dig en tidskalender som du kan göra luckor i?"
"Du ska älska din dotter, men inte hennes beteende."

Tänk er detta med tysk brytning. Och värre: Tänk er att den kvinnliga församlingen köpte det!

Detta var damer som säkert haft det tufft på många sätt, som sökte utvägar ur sin vanmakt och ångest.
Tänk om de istället blivit arga, om de angripit de förhållanden som försatt dem i utsatthet och förtvivlan, då hade de förmodligen mått bättre.

Nu sitter de där och lyssnar på en kvacksalvare för 350 pix, ett kvalificerat fetto som påstår att hon träffat Jesus. Medan kyrkorna står tomma.

Och jag förstår plötsligt varför manliga psykopater har det så förbannat lätt. När det finns så många lättknullade kvinnor.

Om det finns nån Gud tvår hon sina händer.

Kommentarer
Postat av: gunilla

faan va bra du är, jag gillar inte allt du skriver, men mycket, och jag får kraft att stå upp för mig själv.

2008-09-20 @ 10:34:59
Postat av: Magda

Jag upphör aldrig att förvånas över hur många köper (pun intended!) vadsomhelst för att få höra det de vill höra...

2008-09-20 @ 10:55:05
URL: http://www.welldyermaker.blogspot.com
Postat av: Hammar

Japp. Och en massa lättlurade kvinnor tror ju på Unnis "religion" också.

2008-09-20 @ 11:37:22
Postat av: Gabriel

Jag har bara väntat på att Unni skulle dra en lans för Åsa Mattssons bok "Salong F". Och så kom den! Jag har faktiskt övervägt att köpa boken.



Åsa Mattsson var en gång en jätteduktig journalist, som kunde skriva så orden etsade sig fast i minnet. Jag kommer ihåg flera av hennes artiklar som rörde banala händelser som t ex en övernattning på det gamla värdshuset strax utanför Ekshärad, passionen som blommade upp vid fiskedammen på dagis, sommarfesten med raggarna etc etc.



Men idag tycker jag att svartsyn har fått för stort utrymme i hennes texter. Analys har bytts ut mot kverulans. Kort sagt, det har blivit lite för mycket av kärringgnäll.



Nej, jag har hoppat över Åsa Mattssons bok och istället valt en nyutkommen bok, skriven av en yngre kvinna. Jag har valt Malin Persson Giolitos debutroman "Dubbla slag". "Dubbla slag" har förmodligen ett tema som är snarlikt temat i Mattssons bok. Om temat är det samma torde dock miljöerna vara olika. Persson skildrar livet på en av våra få riktigt stora affärsjuridiska byråer, en värld som är okänd för de flesta av oss.



Kanske var det Unni som fick mig att välja Perssons roman. Unni skriver ju gärna om Leif GW Persson och om Piratförlaget. Malin Persson är dotter till GW och hennes bok ges ut av Piratförlaget.



Nu har jag läst halva "Dubbla slag". Det är en bok i min smak. Persson lyckas, med samma precision som Unni Drougge i "Andra sidan Alex", skildra juridiska förvecklingar med en intensitet som gör att man har svårt att lägg ifrån sig boken.

2008-09-20 @ 11:39:09
Postat av: Jenny

vi får i alla fall hoppas att dem kvinnliga psykopaterna får dem manliga att smaka på sin egen kaka.

2008-09-20 @ 14:32:18
Postat av: unknown

kan inte annat än hålla med!

2008-09-20 @ 14:47:48
Postat av: kaffepulver

Det tjänas jäkligt många hackor på vilsna människors längtan efter mening och sammanhang. Allt från Fengshuigurus till kristallhealers (och uppenbart ett och annat medium). Man skall förstås inte fördömma enskilda människors virrande och irrande (även om det är rejält löjeväckande ibland). Men, däremot de som tjänar på det. Vilka typer. Bilskojare i tunikor och kristallsmycken.



Skrev själv ett par inlägg om fenomenet "nyandlighet" i min blogg förra veckan då en händelse fick mig att pysa av ilska! Läs gärna där om "mandarinändernas" helande verkan.



Hammar: jag får en känsla av att många kvinnor som läser Unnis blogg får möjlighet att spegla sig och sina egna erfarenheter i det hon skriver. Och att få känna sig bekräftad - tja, det kanske är en härlig känsla. Nästan religiös.

2008-09-20 @ 14:47:57
URL: http://kaffepulver.blogg.se/
Postat av: Syster

Det finns faktiskt människor som är mediala.

Det brukar också vara flest kvinnor i sådana här sammanhang vilket inte är så konstigt. Kvinnor är flest även som kulturkonumenter och är även i många andra sammanhang mer öppna för och nyfikna på nyheter än män.



Det finns dock charlataner inom alla branscher där man har möjlighet att tjäna pengar på okunniga människor.

Det är också okunskapen hos kvinnor (och män!) som gör oss till lätta offer för psykon. När vi väl lärt oss känna igen asen så går vi aldrig mera på deras spel.

Men visst kan man bli trött på dem som inte har kunskapen och som heller inte vill skaffa sig den men likförbannat sitter och tycker en massa.

2008-09-20 @ 19:52:31
Postat av: Mia

Men måste du kalla henne fetto två gånger för de, gnällspik.



Biblioteket lånade ut "Boven" till mig förra veckan. Jag visste inte att du slutade dricka under så många år och gjorde 12-stegs program och hela det köret. Jag gick trasig och skamfull till alkoholenheten för 4 år sedan efter mitt ex övertygat mig om att jag var roten till allt de onda i vårt sjuka förhållande. Jag lämnade över vårdnaden om mina söner i 6 månader till honom bara för att komma på att det var han som var den destruktiva drogen i mitt liv. Jag tror det kostade samhället ca 300.000kr om inte mer.



Min gud tycker det är okej att jag blir packad ibland, speciellt dom gånger när jag stått upp för mig själv och vågat sagt sanningen till män som försökt trycka ner mig. De är väl därför dom vill att man ska sluta, så man blir lam.

Tänker om "kändisparet" att det kunde varit något sånt, att hon fick spel på fyllan, sen kommer ångesten och hjärntvätten dan efter, med minnesluckor och en känsla av att varit olydig...



Tack iallafall för delningen som man säger på AA. Jag kände igen mig i allt. När kommer någon analysera och komma med ett enkelt botemedel? Både för män och kvinnor.



Hoppas du får träffa en egen, gratis ande någon gång. Jag har en slags andeguide i mig som inte tar betalt. Han skulle inte heller tycka det var okej om jag sålde ut honom. Då skulle han nog också göra trix som hitlerhälsningar och dodgy dialekter.



Ha det fint! (jag läste din text om kärlek i tidningen, den var fett obehaglig, jag hade tillochmed en äcklig dröm om frön som växte ur min kropp,blä!)



/// Mia







2008-09-21 @ 00:51:06
Postat av: Strindberg

Bull sa Bill.

Det är vedervärdigt när människor lurar andra människor. Om det nu finns någon som kan trolla så trolla så att dom får maror tills dess att dom lär sig respektera andra människor!

2008-09-21 @ 00:58:08
Postat av: En av dina läsare...

Hej Unni!

Jag har en fråga. Varför skriver du ofta " kvalificerat fetto ", feta, övervikt i vart & vart annat inlägg på din blogg? Är fet = dum i huvudet i dina ögon = något du måste få in i din blogg så ofta som möjligt osv, eller hur menar/tänker du? Har personers vikt något med att göra att de också är dumma i huvudet etc.?



Jag har läst dina böcker sedan jag var tonåring. Köpt alla böcker, & alltid sett upp till dig & varit ett fans. Så jag är ingen "kritiker" av dig. Men jag tycker att det är rätt störande att läsa om personangrepp gällande vikt osv. Antar att eftersom du själv är extremt smal, är det något som är extremt viktigt för dig, detta med just vikt? Så om jag är fet/överviktig är jag mindre värd i dina ögon?



Åter igen, är ingen kritiker, utan har köpt alla, & tycker att alla dina böcker är fantastiska.



Jag blir bara verkligt ledsen av att se dig skriva detta "hela tiden". Varför gör du det?

2008-09-21 @ 03:55:01
Postat av: unni

Förlåt om jag sårade er som har några extra kilon, det var verkligen inte min poäng!

Och jag bryr mig i allmänhet inte om vad folk väger. Men jag tyckte att det fanns en anledning att påpeka hur fet den här "andliga vägvisaren" var, eftersom det trots allt pekade på att hon har ett ätstört beteende samtidigt som hon vill pracka på oss sina teser om inre harmoni. Hade kvinnan varit anorektisk skulle jag reagerat på det. Eller om hon haft nålstick i armarna. El dyl. Jag tycker faktiskt att de som ska predika en sund livsföring bör föregå med gott exempel.



Men det betyder definitivt inte att vi andra behöver det. Många betalar ju dyrt för att få råd om hur de ska ändra sin livsstil. Så, fortsätt ni att ha era extrakilon, det är inget jag tycker är fult eller dåligt. Bara om ni ställer er på en scen och skriver folk på näsan om hur de ska leva harmoniskt.

2008-09-21 @ 10:06:20
Postat av: Susanna

Jag var på en seans med en Elisabeth Johansson ("känd" från bl.a "möte med det okända") Hon har även gruppseanser för de som vill ha en mindre seans, hon spår i Tarot och har privatsittningar då hon förmedlar budskap från andevärlden.



Till sak. Var hmm 3år sedan jag var på det här. Och vi var 200 (?) i salen. Så började hon fråga efter någon med mitt namn. Sa det 4-5ggr, innan jag lyfte upp handen. Fanns bara jag som hette så där (nej, vi hade inte fyllt i någon lista innan vi gick, hade inte tänkt gå ens, utan gick dit bara ca 15min innan det började). iaf, hon sa mycket som stämde.



Mycket sa hon, men hon sa också "Du har problem med din mor..Du pressar henne för mycket.. Du bråkar ofta på henne..du måste vara snällare mot din mamma.. ge henne andrum" osv osv... " Jag min idiot bara hummade helt i chock (inte likt mig). Min s.k mamma har nämligen dagligen spöat upp mig sedan jag var 2år, främst fysiskt men också psykiskt. Främt psykiskt när jag blivit äldre & inte kan vara en slagpåse mer. Och där säger kärringen att jag är DUM mot min mamma, otacksam, måste BLI SNÄLLARE mot min s.k mor. Fyfan vad förbannad jag blir, främst över att jag själv var så chockad att jag inte vågade säga ett pip. Well, det var väl ett av de mer förnedrande ögonblicken i mitt liv. Ungefär som att någon skulle sagt det åt dig med Nicklas, eller något annat monster i åtanke. Jag som annars är så "rapp i käften/ger svar på tal" bara sjönk ihop till en degklump utan svar på tal. Jag skäms över det.



Innan hon sa allt det här om min s.k mor, sa hon medans hon höll händerna runt sin hals att "jag känner att du inte får luft, du blir hmm , mmm ja, ingen luft, strypt...du måste flytta från den här staden, det är det viktigaste". Sååå jag antar jag blev rätt "spooked" av att höra det, därför jag blev en sorglig pöl av ingenting när hon kom till kära mor & inte gav svar på tal...

2008-09-22 @ 10:14:07
Postat av: Mia

Unni, vill bara att du ska veta att det finns flera Mia på din blogg. Men jag tror du har förstått det. Jag är den som tjatade om att det inte hjälper att tycka synd om offren, men att de behöver all hjälp och stöd att ta sig ur. Har själv anmält min nyligen. Känner mig helt knäckt!

2008-09-22 @ 14:49:12
Postat av: linda

jag kan inte annat än instämma med föregående talare; varför måste du skriva fetto upprepade gånger? det klingar inget vidare. vad det hade med att hon var medium och pratade med tysk brytning fattar jag inte.

2008-09-22 @ 19:03:02
Postat av: Lotta

Magisk Afton, jo jag tackar jag. Kan se spektaklet framför mig.



Till alla stackars vilsna sökare kan jag rekommendera Olav Hammer´s bok "På spaning efter helheten, New Age, en by folktro?".







2008-09-22 @ 22:47:36
Postat av: patrik

Jag tycker i alla fall att du är fantastiskt duktig som kämpar på.

Tummen upp!

Det är bara att ånga på.

Håll ångan uppe.

2008-09-22 @ 23:51:39
URL: http://kuken.blogspot.com
Postat av: Anonym

Unni U rule!!

Bakom den låga stilen (behåll den! finns inget tristare äm journalistskolade bloggare som jämt, jämt ska hålla sig innanför ramarna),lurar ett knivskarpt intellekt. Denna blogg ska jag fortsätta läsa, hehe.

2008-09-23 @ 01:15:03
Postat av: Anna-Maria

Hej. Snacka om damen som kastar sten i glashus.

Det handlar väl om djupare saker än att reagera över att du kallar någon fetto här?



Om jag inte förstått dig fel så vill du bekämpa "onskan". Du gillar inte att bli nertryckt, slagen, kallad fula, hemska saker osv. Du vill att kvinnor ska stötta varandra?

Du vill högljutt protestera mot män som beter sig illa, kallar dem gärna svin osv.



Du om någon "skriver väl folk på näsan" hur du tycker de ska bete sig? Jag tänkte att du kanske kunde vara en förebild. Att du är en mogen kvinna som vi yngre kan se upp till. De finns få - kanske är du inte ens intresserad av den rollen?



Att kläcka ur sig fetto, pucko, idiot, hora, svin, kräk, jävla looser och fan och hans mormor till människor är inte så okej. Det blir en sånt där ljud som när en LP-skiva ritchas...Det är så onödigt, sånt man inte vill att tex sina barn säger till folk för det kan tas som kränkning.



Det blir svårt att sympatisera med dig, speciellt efter ovanstående svar på kritiken.

Jag är personligen inte överviktig, och hade reagerat på samma sätt om du skrivit "en ful fan" eller något. Sen är det helt fel att säga att en överviktig person inte kan ge andra råd om inre harmoni. Oprah är en av mina förebilder och hon har sagt och gjort mycket klokt även fast hon gillar att äta förmycket. Listan på människor som inte lever ett perfekt liv men ändå hjälper andra, kan göras lång.



Jag tycker du borde be om ursäkt. Man kan vara bitterfitta och va allmänt sur och hatisk mot världen och människorna som bebor den, men det rimmar illa med det du tar upp mest här på bloggen och i dina böcker.

2008-09-23 @ 13:20:47
Postat av: Johan

Jag skall fanimej, ursäkta, bli medium. De tjänar ju storkovan på en massa skit, en vän till en vän betalade 1500 kr för att få höra det jag kunde ha sagt.



//Johan

2008-09-23 @ 13:50:40
URL: http://pressrummet.blogg.se/
Postat av: unni

Ang fettodiskussionen: Det är väl en smaksak, men jag skulle inte vilja gå i terapi hos eller bli livsvägledd av en person som inte gjort upp med sitt missbruk, oavsett om missbruket gäller mat, sprit eller annat. Och jag talar aldrig om för folk hur de ska leva, eftersom jag själv inte är särskilt bra på det.

2008-09-24 @ 09:35:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0