FEMME-INISM

Kära vänner, anhängare och kanske en och annan fiende! I'm back!

Bokmässan var som den brukar - ett hav av skit, men med en och annan pärla i. Den mänskliga faktorn som vanligt det bästa och det sämsta. Men det var befriande att glida runt där utan att snöa på ett eget boksläpp och istället glädja sig åt andras. Det finns en stor lycka i det.

Glad blev jag också över att den feministiska debatten tar plats. Det fräschaste inom den just nu kanske är "femme-inismen".



Bang har haft den på tapeten, och på sätt och vis kan man skymta den även bland "högerfeministerna". Kanske är det dags att uppvärdera det som betraktats som kvinnligt och därmed mindre värt. Men det går bara om vi sätter en fet prislapp på. En klapp på huvudet (eller stjärten) vill vi inte ha.

Liza-caset tänker jag för närvarande inte yttra mig om. Var jag står i frågan har jag redovisat i Newsmill.

Tusen kramar!

Kommentarer
Postat av: sophie

E det verkligen sant att liza marklund har anlitat honom?????????jag kan bara inte förstå det...det e ju helt skevt

2008-09-28 @ 17:52:33
URL: http://idasophie.se
Postat av: sophie

jag har länkat dej på min bloggsida.hoppas det e okej.annars tar jag bort den!

2008-09-28 @ 18:28:14
URL: http://idasophie.blogg.se/
Postat av: helena

Klockrent på Newsmill! puss o kram mer vild än tam/ helena Ps: vart hittar jag din mailadress?du skrev att jag/alla kan maila dig men jag hittar den ente..

2008-09-28 @ 19:06:52
Postat av: Kriss

Liza Marklund - var det inte hon som skrev en bok med titeln "Det finns en plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra"???????

2008-09-29 @ 04:40:35
Postat av: Ingela i Helsingborg

Kära Unni!



Tack för det korta mötet på mässan och fina signaturer i mina böcker!



Snälla berätta nu för mig när du kommer till Helsingborg och vem som arrangerar! Och glöm inte vems sida jag står på - alltid!



Kram på dig!

2008-09-29 @ 15:19:34
URL: http://litteraturum.blogg.se/
Postat av: Annette

Hej Unni, såg dig på bokmässan, stod bakom dig när vi lyssnade på Mian Lodalen på lördagen, men shit shit att jag inte vågade gå fram till dig och säga att jag gillade Boven skitmycket, och att jag VET att såna män finns!!!!köpte Boven direkt när den kom, och den är en kanonläsupplevelse(kan man skriva så?) många Kramar Annette, Lev väl....

2008-09-29 @ 18:33:45
Postat av: Linda

Lägg ner pekket på Liza M. Hon har väl ändå inte gjort nått?? Nää, det är den där jäveln Nicklas Salomonsson som jag är förbannad på. Ljuger jämt & en egoist är han!



Jag säger dig...Unni, du ska va jävligt tacksam för att du är av me han. Snygg kanske han är, men han är inte bra i sängen, ett porrskadad ego det är vad han är. Att han har svårt att få upp den som du skriver i din bok är dagens sanning, det kan jag intyga.



Unni, tack för alla fina böcker och bry dig inte om dem som är jävliga.



Kram

Linda

2008-09-29 @ 19:21:29
Postat av: howling woman

Jag tycker att vi måste göra upp med det mindervärdeskomplex som jämställdhetsfeminismen innebar, och som gick ut på att om vi kvinnor bara "höjer" oss till männens nivå och blir hejare på att bygga sommarstugor och söka till ingenjörsutbildningar samt ägnar fritiden åt boxning så ordnar sig allt till slut. Samtidigt gäller det att inte falla i särartsfeminismens fälla med resonemang om förvärvade egenskaper som nedärvda, utan att människor kan få vara människor utan att skämmas. Detta är ju en kliché men att vara mänsklig är faktiskt något som är förbjudet i vårt samhälle, då det orsakar grus i det effektivitetsmaskineri som avkrävs av oss, för att insamlandet av megalomaniska överskott åt de högre alfahannesfärerna skall kunna fortgå utan problem.

Och i detta att uppvärdera människan och tillåta henne att finnas ingår att se hennes 'ofullkomlighet' med den värme som den förtjänar, vilket kräver en massiv uppvärdering av de livsnödvändiga egenskaper som traditionellt räknas som kvinnliga och därmed nedvärderas, men som i själva verket är helt nödvändiga att upprätthålla om inte vår art skall självdö av destruktivitet. Samarbete, tålamod, vänlighet, följsamhet, generositet, lyhördhet, omsorg, hänsyn, lyssnande, ett mjukt och ömsint sinnelag, kort sagt - kärlek till livet.

Perfektion är för övrigt redan som ord betraktat något avlidet.



Och när det gäller den behandling du fått utstå i media Unni, kan jag bara säga att det är del av den diskriminering som dissidenter i patriarkatet får utstå - så du är inte ensam - men det är ju inte mindre obehagligt för det. Kort sagt - den som sticker ut hakan får stryk, och beträffande kvinnor gäller det bokstavligt.

Men som sagt - det börjar bli lite väl mycket offer, för att man ska kunna fortsätta påstå att vi inte lever i ett stenhårt patriarkat, för det syns allt tydligare att vi gör.

Och det värsta är som sagt - kvinnors bristande samfällda protester och samarbete, men här är återigen en jämförelse med apartheidsystemet användbar, rasismen skapar lindrigt sagt dåligt självförtroende och alla eftersträvar likhet med den 'ras' som räknas som högre. Istället måste vi se oss i spegeln - dvs i varandra och säga hej där, du är bara så bäst!

2008-09-30 @ 03:31:09
Postat av: unni

Tack alla, och tack Linda!



Det är ju ett problem att Liza anlitat en misogyn som kränker och misshandlar kvinnor om hon vill verka trovärdig när hon säger sig stå på de misshandlade kvinnornas sida. I övrigt ger jag dig rätt. Fast höken är inte ens snygg längre.



Kram!

2008-09-30 @ 10:21:35
Postat av: Malin

Hur skall man kunna veta vem som har rätt, Unni eller hennes fd?

2008-09-30 @ 10:49:56
Postat av: August

Fast Liza kanske helt enkelt inte tror på Unnis version. Hon kanske tycker att en människa som erkänt, dömts och sonat sitt brott ska få jobba med vad som helst, och att folk ska få anlita hans tjänter utan att behöva stå i den offentliga skamvrån.



Ur det perspektivet är det väl inte så svårt att hon väljer Niclas som agent. Att det skulle disvalificera henne som fanbärare för viktiga samhällsfrågor, typ kvinnomisshandel, det kan jag inte förstå riktigt.



Både Magdalena Graaf och Linda Rosing har skrivit böcker där de beskriver misshandelsförhållanden, böcker som säkert hjälpt många tjejer i samma sits, men samtidigt har båda samarbetat och jobbat för en tidning där ägaren erkänt upprepad misshandel av sin dåvarande fru. Sänker det deras trovärdighet?



För att undvika argsinta påhopp så tror jag personligen på Unnis version. Men vad vet jag, jag är ju bara en vanlig svenne som läst boken och intresserad mig lite för mediatjaffset i samband med "boven.."



vänl,,

2008-09-30 @ 18:31:38
Postat av: unni

Malin & August! Snälla, sluta trötta ut mig. Kolla fakta, kolla igen. Det handlar om en psykopats lögner vs offentliga dokument som styrker min berättelse. Jag hade kunnat skriva om hur han betedde sig mot mina barn, vilket var horribelt, men det finns dessvärre inte på papper, därför tiger jag om det. Däremot tror andra, som aldrig varit hemma hos mig, människor jag absolut inte känner och inte vill känna heller, att de haft insyn i mitt liv med tyrannen. Sjukt. Fråga mina barn, särskilt den yngsta som fick en enormt skadlig dos av honom. Fråga också hans närmsta medarbetare som fick fly ur lokalen pga hans hotfulla uppträdande. Jag vill aldrig mer få en så oförskämd fråga om vilken version man ska tro på. Fattar ni inte att jag måste slåss mot Goliath, dvs det förljugna och korrupta maktmissbrukare som skyddar sin agent med näbbar, klor och osjyssta metoder? Gräv upp den begravna hunden istället!

2008-10-01 @ 14:10:18
Postat av: howling woman

Som sagt, dissidenter i patriarkatet blir hårt diskriminerade. Och hela tiden detta att misstro offren, och tycka synd om gärningsmännen.

Det är orätten i ett nötskal. Sånt är vårt samhälle.

Stå fast.

Min tanke går till alla offer och jag arbetar för deras upprättelse.

Den är nödvändig för att de skall få andas frihet.

Frihet är det bästa ting. Som sökas kan all världen kring.

2008-10-01 @ 23:58:55
Postat av: jess

August, du är ute och cyklar, se Unnis inlägg.

Samt det fantastiska argumentet(?) att kanske nån annan gjort nåt liknande Liza och det på nå vis skulle göra hennes ställningstagande bättre???



Men jag tycker det är intressant och för mig en nyhet om ägaren av Expressen är kvinnomisshandlare, var kan man läsa om det?

Vem är ägare? Det är väl inte en person heller...



kan du backa upp det påståendet på något vis?



2008-10-04 @ 09:01:50
Postat av: jess

Förresten, August menade kanske Slitz, då vet jag förstås vem han menar.

Tror det är säkrast skriva ut vem man syftar på, vilken tidning, annars är risken att nån (jag) börjar tänka på helt fel personer...

2008-10-04 @ 09:05:58
Postat av: unni

Ja, jag undrar också vilken chefredaktör som erkänt kvinnomisshandel. Ut med det!

2008-10-04 @ 12:24:37
Postat av: August

Jess - jag menade att Linda Rosing och Maggan Graaf tydligen inte hade några betänkligheter med att sammarbeta med Slits trots att ägaren i brevform erkänt upprepad misshandel på sin dåvarande fru.



Jag kan tycka att skall man bränna en häxa kan man väl i rättvisans namn bränna allihop. Fast allra helst vill jag ju att ingen alls skall brännas, inte ens Liza Marklund.



Att Lizas oerhörda arbete mot kvinnomisshandel skulle bli diskvalificerat för att hon, uppenbarligen, inte tror på Unnis version kan jag tycka är lite löjligt. Alla har väl rätt att tro vad dem vill? Inte här på bloggen naturligtvis, men i riktiga livet.



Om Liza inte tror på Unni utan mer på Nichlas och samtidigt tycker att straffade människor skall ha rätt att gå vidare så finns det ju ingen anledning att hon inte skulle välja honom som agent.



Den här frågan handlar ju lite om vilken samhälle man vill ha, ett som fortsätter att döma den som avtjänat straffet, eller ett där man låter dem dömda få fortsätta med sitt liv.



Personligen skulle jag inte ta i en sådan kloakråtta med tång och definitivt aldrig samarbeta med, men jag tror ju på att det Unni mfl säger är sant. Men det är ju vad jag tror.



Nogtjafsat för mig om detta. Jag skippar den här bloggen. Jag stör mig lite på att det är helt ok att vräka ur sig vad skit som helst om manshundarna utan att någon höjer ett ögonbryn, men skulle det vara tvärtom...

2008-10-05 @ 11:23:34
Postat av: Linda

håller med linda skugge som skrev "Jag skulle hellre ha en dömd mördare (förutsatt att offret var en man) som agent än en kvinnomisshandlare".

2008-10-12 @ 12:59:57
Postat av: unni

Verkligen, Linda!



Strongt av Skugge att stå upp. Hon ligger ju på Marklunds förlag. Det är sånt som kallas civilkurage.

2008-10-12 @ 15:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0