ÄR FITTAN FUL?




Jag vill spinna vidare på slutklämmen i en av Howling Womans kommentarer:

Allt det som är källa till självförakt hos tjejer borde istället vara en källa till glädje. Och det är ju just därför man trycker ner det - för det är där livskraften och styrkan bor. Det gäller som sagt att hålla kvinnan på Plats!

Vad är det vi föraktar hos oss själva, som egentligen borde göra oss glada? Kanske kan vi komma fram till något här.
Ös på!

Kommentarer
Postat av: HOWLING WOMAN

Var det inte En skådespelerska - Kim Anderzon som hade en enkvinnasföreställning om Vagina. Det kliniska ordvalet är dock impregnerat med ett avståndstagande som indikerar något man helst bara tar i med tång. När det finns "våt ängsmark" som det sinnligare ordet f-a betyder. Problemet med det ordet är ju att det används som ett av de fulaste skällsorden som finns, som används som tillmäle när man vill "reducera" kvinnan till att bara vara ett vandrande )föraktligt( kön.



Dess manliga motsvarighet k-k har inte samma smutsighet häftat vid sig och används mer sällan som skällsord - åtminstone är det ett mer verkningslöst sådant och ter sig mer som uttryck för maktlöshet (bitterhet, besvikelse) från den som uttalar det. Ungefär som en försmådd älskarinna.



Nej, f-ordets bitoner av förakt, smuts, skam blir svår att tvätta bort.



Ändå är det nog det bästa ordet, med tanke på dess vackra betydelse. Lotus också vackert, rymmer en hel värld.

2009-02-06 @ 18:16:16
Postat av: HOWLING WOMAN

Kvinnor går liksom alltid lite nerskruvat på 'lågvarv' - är de-primerade mycket oftare än män - just nertryckta.

Det beror på det här. Om man är förnekad i sitt kön - som är livets själva baschakra, energins jordmån ur vilken livskraften spirar - så finns det liksom hela tiden en källa till nedstämdhet.



Män omtalas ofta som 'vitala' sällan kvinnor.

De tillåts inte leva fullt ut - utan nerskruvat, på dämpad volym.



Sen har vi ju 'hysterikorna' förstås - de som protesterar mot detta - de är ju som sagt 'hysteriska' av grekiskans 'hystera', som betyder livmoder. Det problemet löses med hjälp av hysterektomi - ett kirurgiskt avlägsnande av livmodern. Sen blir hon fromm som ett lamm igen.

Nästan som en o-skuld.

2009-02-06 @ 20:22:50
Postat av: HOWLING WOMAN

Många är de kvinnor som fått livmodern avlägsnad - av ingen medicinskt motiverad anledning alls

(utom ovanstående).

2009-02-06 @ 22:08:20
Postat av: Marie Söderberg

Vagina-monologerna (The Vagina Monologues) skrivna av Eve Ensler är underbara, liksom Kim Anderzon när hon framför en del av dem i sin föreställning Vivagina.

Är PMS bara av ondo? och för vem? För den som har det eller för omgivningen? För är det inte just då som vi (kvinnor) verkligen återtar vår vitalitet och säger: Jag tar ingen skit!



Hysterektomi utförs så vitt jag vet inte som behandlingsmetod för mentala/psykiska problem i Sverige längre, för visst förbjöds det 1976?Därefter utförs det bara vid fysiska besvär och med kvinnans godkännande/begäran. Eller?



Att kalla oss kvinnor för fitta, bitch eller bitterfitta handlar nästan alltid om att sätta oss plats, när vi på ett eller annat sätt tagit oss ton och plats i tillvaron. Därför har jag numera svårt att inte ta de tillmälena som bekräftelse på något positivt. Liksom att den som uttalar dem har dragit ner byxorna på sig själv.





2009-02-06 @ 22:49:18
URL: http://mariesoderberg.wordpress.com/
Postat av: julhia

fin blogg :D

2009-02-06 @ 23:51:02
URL: http://juulez.blogg.se/
Postat av: Leroy

Du frågar och jag svarar.



Nej den e inte det den är unik hos varje kvinna.



Den har viat sig vara ett konstverk som gjort många intresserade eller facinerade.



Man kan verkligen beundra dom som vågar lyfta ett kön. men sen beror det nog lite på vad man säger o väger in i könet eller bilden man vill förmedla.



Jag ser det som unikt och en vacker bild av verkligheten. Därför så skall man respektera.



Tycker F ordet är starkt men bilden av det du vill fömedla är en konst.



Bra att du vågar vara rak och ärlig. Prata rakt ut.

Jag hoppas alla ser sig själva i spegeln.



Är nöjda med det dom ser. acceptera hur verkligheten kan se ut oavsett ev. tvivel och vinklingar.



Ser en vacker bild i stället för en skrynklig verklighet.



Leroy



2009-02-07 @ 00:38:14
Postat av: HOWLING WOMAN

Jag har hört talas om att det finns kvinnor som "rekommenderats" åtgärden av farbror doktorn och i rörande tillit litat på hans råd - också hört en del om vad som hänt under narkos som kvinnor vaknat upp förvånat till - men det kanske bara var mindre städning i de nedre regionerna som det handlade om. Men det var en kvinna som vaknade upp grå av chock till vetskapen om att något hänt som hon inte informerats om när hon låg där i allsköns ro.

2009-02-07 @ 01:53:53
Postat av: mia

Har gått in på sidan flera gånger om dagen den senaste veckan för att kolla efter nya kommentarer, sånt här tycker jag är väldigt intressant! Tack H-Woman för alla inlägg som lägger bitarna på plats så att säga, och tack hunni för din blogg som ger mig mycket att tänka på hela tiden. =) !



Då tänkte jag undra, om den här självförakten. Menar ni sexualiteten? Att vi inte får ha sex med vem vi vill och när vi vill? Och det här att vi aldrig får släppa loss riktigt utan att skämmas lite?



Jag har på senaste tid snöat in på det här djurtänket och vill gärna tänka på mig själv och andra människor som att vi är en djurart. (Varför skulle det vara så fult?) Visst, vi är speciella, vi kan ju tex skriva till varandra med de här inlärda bokstavskombinationerna och det är ju nästan magiskt , men vår kropp beter sig ju hopplöst som vilken kropp som helst. Svår att kontrollera.



Den kan ju tillochmed hjärntvätta en själv och ta över ens tankar. Kroppen går iväg till kylskåpet, kiosken efter cigg och snus, till systemet, horhuset eller i bästa fall på en promenad va! Den kan lura en att tro man älskar en viss man, bara för att den gillar mannens gener. Sen undrar man, va faaaaaan håller jag på med? Men det är den där jäkla dumma kroppen som styr.



Då tänker jag om att hålla kvinnor och även män på plats...kommer den kontrollen från de som har haft makten genom tiderna? Eller är det en naturlig kontroll inom oss som art?

Har makten velat tukta oss så vi inte beter oss som djur och nuppar till höger och vänster för då förlorar de kontrollen och jorden skulle vara överbefolkad för länge sen. Eller vill män kontrollera kvinnans sexualitet för att han vill vara säker på att hans gener lever vidare?



Jag kan ju säga att vissa dominanta män som jag träffat och sedan kallat idiot, har varit dem jag samtidigt fått en överväldigande känsla att underkasta mig för, och totalt gett mig hän till sexuellt. När kroppen lägger sig i någon slags parningsposition (förlåt lol,de låter ju helt sjukt) men den vill öppna sig och bli tagen helt enkelt, ben isär, armar upp, blottad hals, varsågod liksom.



Men jag är primitiv kanske? Såna män kan man oftast inte leva med för de måste vidare hela tiden.

Det finns säkert spaltmeter forskning om allt det här, men jag tycker det är så himla intressant att fundera över, så skulden och skammen inte blir för tung. Att vi inte riktigt kan rå för hur vi beter oss, pga drifter och kroppens kraft över tanken men också hjärntvätten från kyrkan som nog ligger till grund för den här synen på hur en kvinna/mor bör vara. Den är ju för fan helt omöjlig att leva upp till så det är inte konstigt att vi har självförakt när vi aldrig blir "perfekta", för den kvinnan är inte mänsklig och finns alltså inte i verkligheten.



Man ska vara snäll mot sig själv. Men jag tycker inte att fittan är speciellt vacker heller...som ett slemmigt organ som andra. Men om man blundar och känner så kan det ju kännas alldeles gudomligt skönt därnere faktiskt! (oooouu, va piiiinsamt skrivet ;)



xxx







2009-02-07 @ 07:43:19
Postat av: Incognito

Jag använder aldrig f-ordet, och har aldrig gjort det, för det är inte ett vackert ord. Könet är vackert. Det är häftigt! Men orden kk, fa är jättefula och inte i samma klass som engelskans dick och pussy, som ju kan vara ganska söta. Så det är absolut inte något fel på pussyn i sig själv, bara ordet för den.

2009-02-07 @ 08:47:51
Postat av: unni

Tack för coola kommentarer! Det är så skönt, för nuförtiden uppträder sällan trollen på den här bloggen. De har väl dragit vidare nånstans till nåt nytt hatobjekt, som vilken psykopat som helst. När man inte ger dem näring får de ingen bekräftelse och utan den kan de inte leva. Hursomhelst är det skönt att ha ER här.



Krämer / Bunni

2009-02-07 @ 11:30:41
Postat av: Syster

Mannen är normen. Kvinnor är "annorlunda". Vad är det som skiljer kvinnor från män? Jo, kvinnor har en livmoder, (grek. hysteria), det måste alltså vara den som gör kvinnan avvikande, galen, hysterisk.

Om vi tar bort den så kommer hon att bli mer "normal", mer lik mannen - normen.

Det var så man trodde.

Freud var med på det tåget också.



Numera känner man till att livmodern inte har någon inverkan på kvinnors psykiska hälsa och några hysterectomier utförs inte av några andra skäl än rent fysiskt medicinska. Jag blir lite förvåad att läsa att det finns kvinnor som tror att detta fortfarande förekommer.

Men iofs sig så visar också den föreställningen på osynliggörandet av det kvinnliga könet, något man inte pratar om. Det är otroligt många unga tjejer som inte har en aning om sin kropps funktioner eller anatomi. Att höra ffa unga tjejer prata om sina könsdelar är rent sorgligt! De vet ofta inte hur de är konstruerade!



Sedan är det det här med benämningen av våra intimaste delar.

Att våra kön är förknippade med skam blir så tydligt när vi inte ens äger en anständig benämning på dem.

Vi kan välja mellan vulgäriteter som f-a, som inte bara är en benämning på vårt kön utan också ett ord som används på ett nedsättande sätt, eller de rent medicinska latinska termerna vulva och vagina.

Något enhetligt lite lagom mittemellan-ord, i samma klass som ordet "snopp" och "pung" t ex, finns liksom inte, dem får vi hitta på själva.



Det är klart att vårt kön är en glädje för oss, på alla nivåer. Men enligt min erfarenhet så gäller det enbart så länge vi tar kontrollen själva och inte låter oss definieras av det andra könet eller av rädda kvinnor.



Man får väl vara en bitch eller en bitterfitta i ögonen på dem som blir skrämda. Jag önskar mig bara lite mer kvinnlig solidaritet, den börjar bli en bristvara.

2009-02-07 @ 14:30:35
Postat av: Incognito

Liza Marklund blev visst slutligt avpoletterad från TV4 efter att hon surnat till på en tjej och kallat henne för f-a på redaktionen. Högt och ljudligt. Så det går inte att säga att det är specifikt för män att använda det som skällsord. Men oavsett det så är det ett ord som är lika fult som h-a. Och jag störs varje gång de skriker f-a, k-k, h-a på något av "underhållningsprogrammen" på TV. Inte minst Schyffert verkar tro att han kan göra en medioker berättelse bra genom att skrika könsord. Var historien bra från början så dör den efter det.



Till slut så vill jag bara säga att en pussy är väl väldigt mycket vackrare än en killes dick.

2009-02-07 @ 15:55:40
Postat av: Marie Söderberg

mia: måste bara spontant få säga, vilket härligt inlägg från dig! Skål ta mej f-n!



Syster: Gillar ditt inlägg med. Mittemellan-ord, sköte? eller se det som en frihet du kan kalla ditt njutnings- och livgivande organ vad du vill!

2009-02-07 @ 17:35:53
URL: http://mariesoderberg.wordpress.com/
Postat av: HOWLING WOMAN

Ja, solidariteten behövs och den behövs utvecklas, för ska vi klara oss i denna hårda tid så behöver vi hålla ihop, för det är våra rättigheter som kommer att bli mest kringskurna och det har redan visat sig. Backlash har rått länge nu, och det lär bli värre i takt med att finanskrisen fördjupas och massarbetslösheten breder ut sig.



De yrkesområden som kvinnor är sysselsatta inom värnas inte. Den solidaritet som politikerkvinnorna borde ägna sig åt bryr de sig inte om för de vet att deras mandat vilar på i hur stor utsträckning de är beredda att 'amputera' sig själva från anknytningen till sitt eget kön. Det är industrin man satsar enorma pengar på - en industri som hur som helst är förlegad och därför måste fasas ut för den förstör naturen för mycket.

2009-02-07 @ 19:58:42
Postat av: Carl JP

Att kvinnan ofta underordnas mannen i samhället är ett faktum, ingen åsikt. Och att försöka se till det blir ändring på det är naturligtvis en självklarhet. Men det här med försöka använda betydelsen av kraftuttrycket "fitta" som analysmodell blir helt enkelt... eh.. fel. Könsord som kraft- och skällsord finns i alla kulturer och i regel så är det faktiskt ingen skillnad på hur dom användas. Att till exempel bli kallad dickhead, fucking prick eller fucking cunt är lika goda tecken på att nån inte gillar en alla tre. Och jag tror inte heller att det gjort olika ont de gånger min min flickvän skrikit "kuken" eller "fitta" efter att ha slagit tån i tröskeln.



Och så till frågan i rubriken. Fittan är inte riktigt ett kroppsdel som lämpar sig för estetiska begrepp som "fin" eller "ful". Visst går det, men det blir lite som att tala om tungan eller öronen i fin/ful-termer.



Tack för mig.

2009-02-07 @ 21:11:29
Postat av: Howling Bertil aka Ylberra

Min Favoriträtt förr i tiden, får väl köpa några Oston och återuppleva smaken.



Lustigt nog har jag ett nästan identiskt konstverk på väggen över sänggaveln, fick det av en kvinna i början av åttiotalet. Måttet innanför ramen är 7x9cm och de yttre läpparna är av svart spets, de inre av röd sammat och innanmätet av svart tyg med guldtryck.



Jag vet inte hur många gånger morsan måste ha sett det utan att förstå vad det föreställer (hoppas jag). Farsan brukade kalla henne ”Världens enda oskuld med sex barn”.



Om ni skäms för ert kön är det ert problem, sluta att skämmas var stolta istället.



Era kön är trots allt det enda män jagar hellre än bollen (jag skäms för det).



Er skam och era komplex kommer från er själva inte från oss.



Syster:

”Mannen är normen. Kvinnor är "annorlunda".



Visst är det så



För Oss



För er borde det rimligtvis vara precis tvärt om.



Det finns inte ett enda ”Rätt”



Var och en har sitt eget ”Rätt”

2009-02-07 @ 21:44:34
Postat av: GLennon

Fittan suger. Yea Yea Yea !

2009-02-08 @ 18:43:36
Postat av: namnet

Har en snart 4 årig dotter. Är SÅ lycklig att det nu finns ett rel. jämbördigt ord för könsorganet:snippa, som är gulligt och kan användas lika lätt som snopp. SÅ tragiskt att min 88 åriga mormor förra året frågade min mor vad vagina var för nått...Men det går framåt i alla fall!

2009-02-08 @ 19:21:46
Postat av: HOWLING WOMAN

Det här som männen skriver är ju barockt:



HELA könsförtrycket av kvinnor bygger ju just på förakt för det kvinnliga könet.



Jag tror inte ett enda dugg på att ni inte vet något om det.



Det är ju överallt omkring oss.



Tänk att ni låtsas så ovetande.







2009-02-08 @ 22:02:36
Postat av: Lilith

Om någon kallar mig för Bitch, så säger jag bara tack. Jag är en person som inte är tyst om jag tycker är något är fel, som står för det jag säger och som vågar vara mig själv på gott och ont. Och det är oftast därför jag blir kallad just för Bitch.

Så för mig har ordet en positiv innebörd, det betyder en stark kvinna som inte låter någon trycka ner henne.

En liten avstickare från ordet fitta, men det finns så många ord i dagens samhälle som är avsedda att förminska och förtrycka tjejer, och då kom jag omedelbart att tänka just på ordet bitch.

2009-02-08 @ 22:09:25
URL: http://lilithsblogg.wordpress.com/
Postat av: Cat

Kanske just den där fittan va ful. Ser ut som om det ligger ett litet barn där mitt mellan läpparna.



Tror personligen att fitteriet har en del med det att göra. Att knull ofta resulterar i barn. Barn innebär en hel del för både kvinnor och män. Men mer för kvinnor eftersom gången är som den är. Med graviditet, födsel osv. Mer ansvar, ångest, beslut osv. Tjoho! Där har vi det!



Puss&Gull

2009-02-11 @ 20:00:25
Postat av: Heather Star

Vi är kritianifierade i detta samhället, även om vi inte ser oss själva som hellörade så är vårt undermedvetna besudlat med skam och årtal av förtryck. Det är lite arvsynd i hela problematiken. En kvinna som frigör sig kallas ofta för hora eller billig och en kvinna som förtrycker sina känslor är ofta reserverad och kultiverad :-) Så klart är detta en generalisering av mig men jag tror att många kvinnor hade mått lite bättre av att ta för sig lite i detta manssamhället, både sexuellt, kroppsligt och framförallt för sin egen själkänslas skull.

2009-02-14 @ 13:58:39
URL: http://heather-star.blogspot.com/
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

Heather Star:



" …jag tror att många kvinnor hade mått lite bättre av att ta för sig lite i detta manssamhället, både sexuellt, kroppsligt och framförallt för sin egen själkänslas skull."



Det stämmer säkert men en sak har jag reagerat på. Om man är ute efter att ha sex med mig är man per definition en "Desperat gammal Kärring" (annars är det något allvarligare fel på en).



Vissa medelålders kvinnor har lärt sig att ta för sig, men de har inte lärt sig att ta ett nej.



Det tjatas och det krusas men det ges inte upp. Det räcker inte med att säga "Du är inte min typ" eller "Jag lever i Celibat"



Man kan få frågor "Motivera det","varför då" eller "vad är det för fel på mig"



Vad som verkar hjälpa är att sluta träna på gym och bli överviktig, vilket är tråkigt då det verkligen inte motiverar en att sköta träningen.



Zölibat macht Frei

2009-02-16 @ 14:47:11
Postat av: Missy Monica

hur kan man förakta något så vackert o härligt som kvinnans kön! å det kokar i mig när jag tänker på detta med köns/o mans samhälle!

aldrig att jag skulle kunna leva utan den, det är hon, musen som ger näring åt mitt liv, som gör så jag kommer ut på erotiska äventyr, hon som styr vägen framåt mot kåthetens alla sköna upplevelser!!

är kåt oh glad, och min fitta, snippa eller vad nu ni kallar den!

hon är den vackraste som finns!

glöm aldrig det mina medsystrar! @-'-,-

2009-02-18 @ 00:14:12
Postat av: Niklas

Ja.. fittor är jävligt fula.. därför de aldrig visas i media tex =)





2009-04-12 @ 23:42:11
Postat av: OLLE

JAG HATAR FITTOR DOM ÄR JÄVLIGT FULA



Jag knullar fitta

2009-04-20 @ 12:08:23
Postat av: camilla

dåmm har tagit bort mina bröst= tuttarna helt och

lim i hop fittan+ skärten på mig åxå

efter det har dåmm tagit bort båda armar+ fingrar på mig åxå+ mina fötter + alla tåna på mig åxå+

mina ögon+ alla minatänder i munnen åxå+ mina ögon så att

jag kann inte se+ alla mina öron åxå

så att jag är döv helt åxå

nästa alt på mig+ alla mina tänder i hela munnann är utan tänder helt

och det tycker jag det är skönt ja

2009-05-18 @ 20:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0