RÄTT ATT PROTESTERA



Idag masade jag mig till manifestationen mot massakern i Gaza. Jag har i vanliga fall svårt för den typen av politiska yttringar, men den här gången var det självklart. Mycket riktigt möttes jag av övervintrade 70-talsrester i form av tidningar som Proletären, Internationalen etc. Blev riktigt förvånad över att de ännu existerar. Jag såg också en israelisk flagga med ett hakkors på. Det kändes ofräscht. Men det är smällar man får ta.

Men blodet kom i svallning av alla talen som hölls och av att så många människor slutit upp en grå januarilördag. Mitt hjärta pumpade extra hårt när Dror Feiler talade eftersom han har israeliska rötter. Såna människor behövs det fler av, som kan lyfta sig själva i håret och se över sina egna kategorier. För det finns rätt och fel.

Det är fel att idka handel och göra affärer med länder och folk som bryter mot de mänskliga rättigheterna. Det som pågår i Gaza är barnmisshandel på grövsta nivå.

Tack för att det ännu finns ett engagemang i vår nedsövda del av världen.

Kommentarer
Postat av: A

"Det är fel att idka handel och göra affärer med länder och folk som bryter mot de mänskliga rättigheterna. Det som pågår i Gaza är barnmisshandel på grövsta nivå."



Det där håller jag helt och fullt med. De som främst är skyldiga till att organisationer som hamas och hizbollah stärks är tyvärr vi i Europa, vi ger (direkt och indirekt) mer pengar än någonsin till dessa organisationer, självklart är de starkare än någonsin då.



Att hamas har lurat en del av oss i västvärlden förändrar inte att de är en antiesmitisk organisation med israels utplånande på dagordningen, de hänvisar till sion vises protokoll i sin stadgar o.s.v. Vad skulle kunna vara en mer hårdför organisation än denna?



Hamas går med på "Vapenvila" och vi vräker pengar till "återuppbyggnad". Men går pengarna till det svårt lidande folket?

Anledningen att Hamas har ingått "vapenvila" förr(det sköts fortfarande raketer under denna vapenvila, inte lika många bara) med hamasledningens egna ord:



transcript/en/1750.htm" rel="nofollow">http://www.memritv.org/cliptranscript/en/1750.htm



Interview with Hamas leader Khaled Mash'al, which aired on Al-Jazeera TV on April 25, 2008



"People should not assume that in the management of this conflict, we are moving from a phase of resistance and battles to a phase of calm. No. According to our concept of the management of this conflict, the tahdiah (vapenvila) is a tactical means. It is a step within the resistance and is not detached from it.



In 2003, we began a tahdiah, and later renewed the operations. The same thing happened following 2005. Hamas conducted resistance from within the government, as well as when it was not in the government. This is a method of conflict management."



Och Sverige tror att de gör de lidande i Palestina en tjänst genom att slanta ett par hundringar och fördöma Mördarstaten Israel.. :) :) :)



Men jag tycker dock det är bra att man får demonstrera och bränna Israels flagga och ösa sin avsky över judarna eller USA. Man blir lite fundersam om vi pro-israeler skulle ha samma möjlighet, eller rättare, om palestinasjalarna och araberna skulle visa samma tolerans vid demonstrationen..

2009-01-11 @ 13:38:54
Postat av: helena

läste i tidningen att människor dör som flugor o lever som flugor i Gaza :( Jag är så dåligt insatt i politik,men vem fan bryr sig om politik när människor dör,svälter och lider? då är politik bara skit.. Skänker en stor kram till alla som lider.. "Vågar"knappt skriva i ett sådant här ämne,men jag ville bara säga att jag bryr mig!

2009-01-11 @ 18:19:50
Postat av: Anonym

Jag har tidigare varit israelkritisk. Jag fick av mina vänner höra att de har handlat illa mot palestinierna. Dock vid närmare läsning, i den mån man orkar, så finner jag att araber och europeer har gjort många misstag och att det är något sjukt med palestiniernas sak. Att de sedan uppför sig så avskyvärt i största allmänhet när de använder barn och sjukhus som sköldar har minskat min sympati för deras sak. Kanske skulle vi bojkotta arabvärldens olja (de producerar inget annat tror jag). Kring oljan vidhäfter obehagliga associationer av kvinnoförtryck, hängning av barn (iran) etc. som vi alltså indirekt stödjer när vi köper denna vara.



2009-01-12 @ 12:10:12
Postat av: A

En väldigt intressant artikel om vilken fest det är att leva som kvinna i Palestina:



Hamas det största problemet för kvinnor och barn i Gaza

"Vi kan inte blunda längre för de fundamentalistiska islamisternas politik som går ut på krig mot Israel och förtryck av kvinnor." Det skriver Tara Twana, ordförande i unga s-kvinnor.



http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/10/ordforanden-i-unga-s-kvinnor-hamas-det-storst-problemet-kvinnor-och-barn-i-gaza



Man hör nästan aldrig den dammiga vänstern eller Hizbollah-kramarna yttra sig om det?



Dessutom var kulturarbetarna och de flesta andra flaggbrännare märkligt tysta när det utbröt krig mellan Hamas och Fatah 2006, trots att hundratals dödades och avrättades på de mest bestialiska sätt och tusentals skadades. Varför?



Man kan också fråga sig: var var det internationella samfundets protester mot de 10000 raketer hamas har avfyrat urskiljningslöst in i Israel? Och var var kulturarbetarnas upprop? För det kan väl inte vara så att arabisk aggression ses mellan fingrarna?

2009-01-12 @ 21:38:30
Postat av: AnnaS

Hej Unni! vill fråga dig om du känner att du får någon slags upprättelse i och med den debatt som just nu finns kring Liza Marklund? I dagens DN (13/1) står ju t.ex ett bra debattinlägg som handlar om just den dubbelmoral som Liza bedriver.

Mvh Anna

2009-01-13 @ 14:33:44
Postat av: Monkeyworld

Jag har träffat Dror, jäkligt skön snubbe. Minns när han ställde till rabalder på historiska med sin installation 'snövit'. Jävlar vilket liv det var på Isarels ambassadör (minns inte namnet).... välte elektrisk utrustning i dammen där 'snövit' flöt omkring... mahahaha....

2009-01-13 @ 19:19:11
Postat av: unni

Anna S, jag återkommer i det ämnet. Kram!

2009-01-13 @ 19:57:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0