OLIKA BARN LEKA BÄST



Mannen på bilden är inte skyldig till annat än att han försöker se ut som ett helgon.
Har bara svårt för skenheliga typer.


Jag fick en gnällig kommentar nyss, till ett äldre inlägg som handlade om en coach jag dissat, och kommentaren löd typ: Varför måste du klanka ner på honom, kan du inte skaffa ett liv osv.

Det finns en djupt rotad skräck som går ut på att om alla inte är överens blir det dålig stämning. We are one happy family, så kom fan inte här och tyck en massa. Nä, men tyck då inte heller om att det finns folk som tycker!

Jag minns från tiden då jag sprang på en viss andlig mötesgemenskap ett tillfälle när vi stod ute i regnet och rökte. En dam utbrast att vi (vi som tillhörde denna gemenskap), förmodligen var den enda kategori som aldrig klagade på vädret. Sen spann hon vidare på denna tråd så länge att det hela blev komiskt. Hon klagade och gnällde över folk som klagade och gnällde.

Är ni med?

Vi kommer inte ifrån det. Vi stör oss. I bästa fall kritiserar vi med ett analytiskt sinnelag. Men vad händer den dag då de okritiska tagit makten? Då är diktaturen här. Den leende fascismen. Brrrr.

Nä, tacka vet jag häftigt meningsutbyte och vildsinta diskussioner mellan oliksinnade.

Och tycker ni inte som jag, då ligger ni jävligt risigt till ;)

Kommentarer
Postat av: Bo

Haha. Bildtexten är helt underbar.

I övrigt orkar jag inte med att tycka till om vad folk tycker. Folk tycker för mycket och tänker för lite. Tycker iaf jag.

2009-01-29 @ 22:16:53
Postat av: helena

ja du det känner man igen-likadant som i kvp,de har ju en kolumn bak i tidningen "Tyck till om tv tror jag den kallas". hur många ggr som helst skriver folk dit och vill klaga på alla gnällspikar som bara klagar på dåliga tv-program etc,oftast med en slutkommentar om att den första människan ska skaffa sig ett liv. Lite ironiskt.. För övrigt önskar jag mig en stor kosmisk kram av Unni bunni,behöver en sån!kram till dig!

2009-01-29 @ 22:40:16
Postat av: Marie Söderberg

Vet inte om jag tycker så mycket även om jag både känner igen det och nog kan tillstå att även jag själv gjort mig skyldig till att gnälla över folk som gnäller.

Det finns ett forum på http://alternativ.nu/ en tråd som just heter "Allmänna klagotråden" där man ska få kräka av sig och kanske även få sympatier av någon empatisk person. Där hände det inte så sällan att folk skriver inlägg med kritik om gnällande och att man ska tänka postivt..bla bla bla

Bara en association jag fick när klockan börjar närma sig go´natt för mig

2009-01-29 @ 22:45:51
URL: http://mariesoderberg.wordpress.com/
Postat av: Maria

Jo, men det brukar ofta vara så att de som säger fånigheter som "skaffa dig ett liv" eller "det bråkas för mycket" eller spydigt "det är visst inne att tycka så här..." mest bara vill att folk som har en annan uppfattning än de själva ska hålla tyst. Vid ett annat tillfälle kan de mycket väl säga: "äntligen någon som vågar utmana den svenska likriktningen! Äntligen någon som inte rättar sig i leden!". Och då, enligt min erfarenhet, brukar det handla om att de backar upp någon som har samma uppfattning som de själva, gärna ganska grumliga och falska åsikter. "Skaffa dig ett liv" är ju väldigt klyschigt, i stil med att säga åt Jesus att klippa håret eller att det inte finns något som är sant eller falskt vid ett tillfälle och vid ett annat säga: "o ja detta är verkligen på pricken!" Heja Unni, skulle jag vilja säga, vem vet vilka liv som levs av dem som säger "skaffa dig ett liv".

2009-01-29 @ 23:24:16
Postat av: Louise

Du är bäst Unni, låt ingen trycka ner dig:) Det är precis som att människor är rädda för dem som säger vad de tycker. De är annorlunda, konstiga på något sätt. Har fått höra liknande kommentarer om att du inte har något liv etc, när jag säger vad jag tycker, men inte håller jag käften för det ;) Jag älskar alla dina böcker!

2009-01-29 @ 23:28:41
Postat av: David

Jag vill mena att rädslan för dålig stämning är kopplad till rädslan att vara illa omtyckt. Det är som du säger i ett tidigare inlägg, om två träter och man själv inte är delaktig känner man sig tvingad att ta ställning, men då medföljer risken att bli illa omtyckt. Hur starkt man upplever rädslan är individuellt.



Slutligen kan man fråga sig vad jag vill ha sagt med detta.

2009-01-30 @ 07:21:43
URL: http://teckenochting.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Jag är väl en sådan där positiv och gnällig tant... Det finns dagar när man bara inte står ut med gnäll. Men sedan kan man gnälla själv, det går bra. Men...



Alla behöver inte tycka lika.

Man behöver inte ge sig på personen som tycker olika.

Man kan ju i alla fall försöka ta reda på fakta innan man gnäller.

Och fundera, vad kan jag göra själv?



Sedan jag upptäckt att det finns en "gilla-knapp" på Facebook och frågade alla var "gnälla-knappen" var upphörde gnället....



Bra tänkt, Unni, det var ett kul inlägg, detta om gnället.

2009-01-30 @ 11:17:48
URL: http://ordvinden08.wordpress.com/
Postat av: anki

allas käftar glappar hela tiden om ingenting.....

DU e BÄST

2009-01-30 @ 22:13:17
Postat av: anna

om man har gått igenom något hemsk eller något man är lite tveksam till eller mycket tveksam. så till slut så ber man om råd. men ändå så står ens ord och mening större, men det känns alltid skönt att få säga sin mening.för man tror så starkt för sig själv.

2009-01-30 @ 23:43:24
Postat av: mia

Vem är mannen? Snygging...!!! Är han dum?

2009-01-30 @ 23:48:14
Postat av: anna

jag tror att man påverkas av den man lever tillsammans med. men också att människan är skapad att vara så. jag tror inte man tillfredställ med sig själv. och att man påverkas.

2009-01-30 @ 23:51:44
Postat av: anna

vad jag menar är att man alltid har en egen åsikt. men att man man alltid påverkas av andra. och man hinner inte tänka till ordentigt. allt går går så fort.

2009-01-31 @ 00:45:51
Postat av: anna

jag tror inte man ser som sig själv som gnällig innan man träffar någon som man påverkas av eller blir sammansvetsad med med tiden. och man tror att det är det enda sättet. men innerst inne håller man på sina tankar.

2009-01-31 @ 00:52:55
Postat av: Åsa

Hur fan skulle världen se ut om vi alla tyckte lika?

Hallå lixom, fy fan vad tråkigt det skulle vara..



Puss på dej UnniBunni

2009-01-31 @ 22:44:57
Postat av: tobbe

För en oinvigd är det inte så lätt att se att mannen på bilden föreställer en man som försöker se ut som ett helgon. Så, tack för bildtexten. Knepigt ändå, eftersom det förmodligen är ett av mänsklighetens vanligare ansiktsuttryck?

Lösningen på allt gnäll är att bilda en klagokör. Det har dom sagt i radions P1, så det måste vara sant. Man slår sig ihop några stycken och sjunger klagovisor. Det lär visst vara väldigt trevligt. Lär finnas en i Sundbyberg bl a. Det är också konstigt när alla vet att den först borde finnas i Norrköping.

2009-02-10 @ 13:51:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0