DREV MOT SAK ELLER SAK MOT DREV?



Så har det då blivit ett drev. Och i krig, kärlek och drev är allt tillåtet. Några har tagit fasta på just drevet, däribland Tiina Rosenberg. Med fasa minns hon säkert drevet som pågick mot henne i månader när hon varit en av förgrundsgestalterna i F!, Feministiskt initiativ.

Men det var ett annorlunda drev. Det var häpnadsväckande hätska angrepp som ville slita av henne brallorna, det handlade om hennes person och det var extremt skoningslöst. Glåporden haglade över henne på ett sätt som Liza Marklund definitivt sluppit än så länge. Det är visserligen sympatiskt av Tiina att känna medlidande med Liza (trots att Liza själv dissade F!), men skälen hon åberopar - att drevet härrör sig till Lizas genus - funkar inte riktigt här.

Bortsett från att flera av Marklunds skarpaste kritiker är kvinnor, liksom att de flesta av hennes upprörda läsare är kvinnor, är en förvånansvärt stor andel av de indignerade blogginläggen och artiklarna befriade från plumpa slag under bältet. De uppehåller sig främst kring sakfrågorna och den politiska skandal som alltmer börjar skymta fram. Det näthat som förekommer i vissa kommentarer till de seriösa bloggarna gäller ett mer allmänt kvinnohat, inte ett specifikt hat mot Liza Marklund. Detta är den tråkiga bieffekten av Gömda-debaclet, att kvinnofrågan riskerar att försvagas.

Jag kan dock ge dem som velat lägga ett genusperspektiv på dramat rätt på en punkt: Hade det varit Jan Guillou som avslöjats med att ha bluffat skulle nog inte drevet ha tagit samma fart. Kvinnor sitter lösare än män, deras nätverk är inte fullt så stabila, eftersom de inte haft så många tusen år på sig att odla dem. Kvinnor är också känsligare för offentlig nedsvärtning, då de tänker mer på hur denna påverkar deras nära och kära. Därför är de lättare byten.

Men när vi nu är inne på det här med nätverk - varför har kollegan och förlagskompanjonen Guillou varit så lam? Varför har han inte gått ut och svingat storsläggan mot alla Marklundbelackare? Dem han har gett sig på är ju som bekant "nätaktivisterna" som han betraktar som en svag grupp och som han inbillar sig är i underläge även numerärt (siffror är ju hans generalargument i alla frågor).

Kan Guillous bristande lojalitet mot Marklund kopplas till en av de starkaste invändningarna mot Gömda - rasistaspekten?
Per Svensson tar upp denna i en artikel i Sydsvenskan.

"Lite pinsamt måste det vara för Piratförlaget, vars delägare Jan Guillou gjort sig känd som en energisk fiende till all islamofobi, att en av dess potboilers (stadiga inkomstkällor) förmodligen gjort mer för att sprida och bekräfta klichébilden av ”araben” än någon annan svensk bok i modern tid."

Gömdadrevet river sannerligen upp djupa sår såväl i kvinnorörelsen, som i de kollegiala vänskapsbanden, som i allmänhetens redan skadade tilltro till offentliga "sanningar". Det är svårt att inte engagera sig.

Detta angår oss alla.

Kommentarer
Postat av: Catta

Det irriterar mig att flera nu försöker göra detta till en fråga om kön och avundsjuka. Av allt jag läst om detta så är de allra flesta bara intresserad av en sak, och det är sanningen.

De allra flesta anser att Mias barn har rätt att veta saningen.

De allra flesta anser att man bör gå ut med vad som är sant ang. Osama så han får upprättelse vad gäller eventuella lögner.

Hur kan man få det till att det handlar om avundsjuka för att Liza är snygg och framgångsrik?



Mitt inlägg tog dom tyvärr bort från Newsmill, då jag förmodligen var FÖR kritisk. Så mycket för det fria ordet. Bra skrivet Unni!



Länk till mitt inlägg till samma artikel

http://cattasbubbla.wordpress.com/2009/01/16/ingen-konsfraga-alls/

2009-01-17 @ 19:18:27
URL: http://cattasbubbla.wordpress.com
Postat av: Catta

Oops! Ser nu att dom lagt tillbaka länken till mitt blogginlägg, på två ställen t.om :)

Så du kan radera den biten av min kommentar om du vill!!

2009-01-17 @ 19:20:58
URL: http://cattasbubbla.wordpress.com
Postat av: Stefan

Det är märkligt att Tina Rosenberg försöker göra Gömda-affären till en genusfråga.



I huvudsak är det ju tjejer som på olika sätt visat att de känner sig svikna. På NEO-seminariet satt jag själv bredvid en journalist, en tjej från tidningen Vi. Strax innan seminariet drog igång så konstaterade jag i en viskning till henne att det nog var ca 70 % tjjer i auditoriet, som sen under seminariet visade sin frustration över hur media hanterat Gömda-affären.



Det är möjligt att det var lite färre än 70 %, men det var en tydlig övervikt av tjejer. Det tycker jag är ett tecken på att den här bloggbävningen inte alls är en genushistoria där män ger sig på LM för att hon är rik, framgångsrik, vacker och att hon "tar för sig". Det är bullshit! Grundtesen håller inte. Tina Rosenberg ser spöken som inte existerar i det här fallet i alla fall.

2009-01-18 @ 01:35:20
Postat av: Anonymous

Du fortsätter alltså tillåta Jan Guillou ta så mycket utrymme i ditt liv

2009-01-18 @ 12:22:19
Postat av: helena

men anonymous,fjompkommentar.Bara för det ska jag ännu en gång låta proffesorn GW Persson ta utrymme i mitt liv..



Läste i kvp idag att Leif GW Persson tycker att "Unni Drougge vet hur man tar heder och ära av sina ex". Hallååååååå säger jag bara.. Hans text om dig är så töntig, löjlig, provocerande och ironisk, så att jag vill ta mig en disskusion med honom. Eller kasta en tårta i huvudet på honom .Jag tycker riktigt illa om honom nu gubbstrutten.



jag tål inte honom längre. kram helena

2009-01-18 @ 19:17:08
Postat av: Jenny

Till Annymous.



Jan Guillou är en trevlig svordom, ett skämt i vardagen, i universitetskretsar, bland läsare, bloggare, författare ja faktiskt inom hela samhällsdiskursen. Det bästa: han har fortfarande inte förstått det själv. Han går stolt omkring med snöppa i töppa och tror att han är någon! Man behöver bara tänka sig bilden av honom så skrattar man- dock inte med honom utan åt!



2009-01-18 @ 20:32:45
Postat av: Maria

Heja Unni. Du håller dig saklig och skarp. Jag hoppas att det nu undersöks närmare vad Liza Marklund och "Mia Ericsson" eventuellt hade för intresse i att utmåla Elisabeth Hermon som en bedragare. Det där är väldigt konstigt, det måste finnas en orsak, ett motiv till det. Därför blev jag lite besviken på Tiina Rosenbergs artikel, hon borde bry sig mer om Hermon och mindre om Marklund tycker jag (även om det alltid är sympatiskt att sympatisera med den som är jagad). När det gäller Guillou har jag faktiskt sett ett ganska lamt försvar för Marklund, det konstiga är väl att han från första början inte upptäckte rasismen i boken. Och när det gäller mannen med de mörka ögonen (det vill säga mannen med den stora mustaschen) så kan jag hålla med om att det är fel om han utmålas som oskyldig, men det tjänar inte kvinnosaken att Marklund överdrivit misshandeln, och lagt till k-pistbeväpnade gäng. Sett i samband med de falska anklagelserna mot Elisabeth Hermon - som faktiskt hjälpte kvinnor som antagligen var betydligt mer illa ute än "Mia" - så är det väldigt mycket lurt med den här historien som fortfarande måste upp i dagen. Man får inte asyl i USA på grund av att man har blivit misshandlad, så det måste vara den överdrivna hotbilden mot "Mia" som påverkat myndigheter och politiker. Sammantaget: en stor skandal. Bland de som stödjer Marklund finns det nog en del rasister (Gömda påstås vara populär bland nynazister), medvetna eller omedvetna rasister.

2009-01-18 @ 22:14:58
Postat av: Isadora

Sedan Liza anlitade nuvarande agent har jag bestämt mig att inte läsa hennes böcker mer. Så detta kom inte som en överraskning direkt, att hon manipulerat med sanningen. Jag blir mer och mer noga med vad jag läser, kanske tillhör det åldern...Skräp ska till papperskorg, och det som är värt att läsa om och spara ska upp i bokhyllan.

Heja Unni!

2009-01-18 @ 22:32:47
Postat av: Maria

En spekulation - jag vet inte om det är fel eller förtal eller insinuation att skriva det - men vad händer om det visar sig att det var Anna Lindh som fixade asyl till "Mia"? Du kanske inte ska godkänna den här kommentaren, det är ju en ren gissning eller inte ens en gissning. Men om det visar sig att det var så, kom ihåg att Maria hade haft den tanken.

2009-01-19 @ 00:28:26
Postat av: Niclas Kuoppa

Jag såg att du kommenterat en artikel på Newsmill om att Marklunds politiska projekt var en bluff. Det vart en spinn-off-diskussion här

http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/18/mans-vald-mot-kvinnor#comment-16359

-

Förövrigt finns det bra många inom mediaeliten som skulle vilja dra brallorna av Guilliou om det kom på honom med något liknande som Marklund och Expressen verkar ha gjort i fråga om Elisabeth Hermon

2009-01-19 @ 15:52:55
Postat av: Anonym

Förlåt att jag inte skrivit nåt om Elisabeth Hermon! Jag anser att det mediala övergrepp som begåtts mot henne är katastrofalt. Men även där är LM iskall. Hoppas att detta dras fram i ljuset.

2009-01-19 @ 17:13:48
Postat av: helena

Gokväll Bunni hjärtat! Skrattade lite för mig själv idag när jag läste ditt svar på Leif GW perssons svammel i gårdagens Kvp.. :) I like .. puss o kräm

2009-01-19 @ 20:32:57
Postat av: Hanna

Hej Unni! Ett tips: läs "daddys.blogg.se" under rubriken "Jan Guillou:ni är korkade "! En bit in i denna blogg börjar han att kasta skit på dej!!! samtidigt som det är så synd om stackars Niclas!! Det är en riktigt tyck-synd-om-män-och hata-kvinnor-blogg som i och för säg borde tigas ihjäl, men blir man förbannad när man läser sån smörja så blir man! En stor kram till dej, du modiga kvinna!

2009-01-20 @ 13:19:36
Postat av: Manschauvinisten

Här kommer några riktigt blytunga argument, om man får tillåta sig det i den här seriösa debatten. Här kommer det:



Så jävla vacker tycker jag inte att Liza Marklund är heller. Det är sånt tjat om att allt skulle bero på bland annat det att hon angrips. Å den felaktighete har snart upprepats så ofta att folk börjar tro på det. Alltså inte att det beror på det utan att hon är vacker. Det är hon ju inte.



Detta var som sagt ett argument från den högre och finare skolan. :-) Vissa saker måste bara få sägas.



P.S. Om det kan glädja någon så kan jag säga att Elisabeth Hermon är mycket vackrare. Det är säkert! Jag tycker det.

2009-01-20 @ 17:48:56
Postat av: anki/barbakvinna

Kvinnans största kritiker är oftast kvinnor.



Det som jag oroar mig för är att kvinnor som lever med hot och kvarskrivning och gömda blir bagatelliserade att dom överdriver.



Det är en sak som jag är upprörd över på Marklund ifall hon medvetet ljugit.



Har hon däremot gått på den fakta som serverats henne av kommun och dommar av anmälningarna så har ju även hon blivit lurad.



Tystnaden kan tyda på att (jag rider ut stormen och leker struts) Så glöms allt.

Eller så är huvudpersonerna som trätt fram inte dom rätta.



2009-01-22 @ 00:00:53
URL: http://blogg.aftonbladet.se/961

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0