U GO, GIRL!



Idag bara måste jag nämna Monica Antonssons glasklara debattartikel i Aftonbladet och samtidigt glädjas åt Lotta Gröning som gav utrymmet (och som nyligen också uttalade sig grymt bra om Ipred i en radiopanel).

Även om orättvisan kvarstår ifråga om medialt lebensraum, finns det små fristäder som Newsmill, Medierna i P1 och idag Lotta Grönings redaktörsskap för Aftonbladets debattforum.

Jag har skrivit om detta förut och säkert tröttat ut en och annan som blir gladare då jag tar upp mer lättknullade ämnen, men jag skulle önska att de som försöker misskreditera Monica Antonsson tänker efter.

Antonsson är exempelvis inte bara bloggare. Hon är också journalist, även om hon inte jobbar på dagspressen. Hon är en yrkeskvinna som gjort det riktiga murvlar ska: hon har anat oråd och snokat reda på fakta med samma sorts osvikligt och självständigt luktsinne som nosat fram åtskilliga viktiga skandaler genom historien. Refaat el Sayed, Watergate, nedgrävda gifttunnor, Enronaffären, IB-affären mm mm.

Hon har blåst i pipan utan att ha vare sig fuck off-pengar eller ett muskulöst bokförlag i ryggen. Inte heller har hon kunnat luta sig tillbaka mot ett spänstigt nätverk av mediemakthavare. Förstår ni vilket mod som krävs för att utmana ett så stort etablissemang, en så vinstbringande industri?

De som stöttat Monica kommer från alla möjliga håll, därav brokigheten i kommentarsfälten på hennes blogg. Somliga har också grumliga agendor, men mitt bestående intryck är att de flesta som skyndat till drivs av ett sanningspatos och ett stigande raseri över hur sanningen snedvridits eller förtigits av etablerade medier.

Motståndarna tuggar i stort sett samma teser om och om igen:

1. Att Antonsson är avundsjuk på Marklunds pengar/hårfärg/utseende/position.
- Jaha? Det betyder sålunda att man inte kan kritisera makthavare eftersom dessa alltid är priviligierade, och då är man i själva verket bara avundsjuk på deras privilegier.

2. Att Monica skrivit sin obekväma bok för att tjäna pengar.
- Alla som känner till bokbranschen en aning vet att ett "källarförlag" (Marklunds benämning) som ger ut en kontroversiell bok om en bok inte gör det av kommersiella skäl. Det lilla förlaget kan omöjligen kapa åt sig marknadsandelar på samma villkor som bestsellerindustrin med deras rabattsystem, stororder och påkostade marknadsföringsstrategier.

3. Att Antonsson vill snylta till sig sina femton sekunders berömmelse (på Marklunds bekostnad).
- Förutom att det finns behagligare sätt att få uppmärksamhet än att påstå att en miljon svenskar blivit blåsta av en person med idolstatus, vittnar en sådan beskyllning om ren och rå cynism. I så fall går det inte att överhuvudtaget delta i offentliga debatter, ty då vill man ju bara ha ära och berömmelse. Säg det till alla politiker. Säg det föralldel också till Marklunds främsta vapenbröder Guillou och GW, landets kåtaste mediehoror.

4. Att Monica Antonsson borde släppa taget om historien och gå vidare.
- Är det de välmenta råden vi ger till den som blir kränkt? Ska hon bara lägga sig platt och inte gå i svaromål när hon blir angripen? Jag utgår från att de som resonerar så anser att det är fel att anmäla brott också. Det är ju bara att gå vidare.

Det finns faktiskt människor, även om de ibland verkar vara sorgligt få, som styrs av principer. Människor som inte är till salu. Tack vare dem får vi insyn i missförhållanden som på lång sikt skadar demokratin.

Skjut inte budbäraren Monica Antonsson. Angrip istället det ormbo hon avslöjat.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Jag som valt att gå in i bloggvärlden pga gömdagate störs då rakt inte av att du än en gång låter dina vassa tangentfingrar beröra ämnet. Tvärtom! Jag uppskattar att du som kändis fortsätter skriva om det, det skulle behövas flera. Hur som haver, jag kommer följa din blogg framöver också för att skriver så jävla bra och roligt.

Mvh

Daniel

2009-03-01 @ 21:30:00
URL: http://donalce.blogspot.com
Postat av: Rospiggen

Och som jag brukar säga; boll gurka - frågor på det? Så bra skrivet Unni, klockrent. Vi har jublat när media lyfter fram att regeringens privatplan nyttjas för att Ringholm ska kunna se på fotboll i Spanien eller var det nu var, vi har jublat åt att politiker avslöjats med tjänstekreditkortet i högsta hugg för privatinköp osv. Och när vi nu har fått avslöjat en megaskandal inom svensk media ska det vara knäpptyst?? Nä, jag fattar inte det alls.

2009-03-01 @ 21:39:03
URL: http://www.metrobloggen.se/piggen
Postat av: Anton

Soft Unni! =)



Monica är en stark och vacker kvinna som jag definitivt vill att mina barn ska få känna till.



Någon sa att det goda segrar alltid till sist. Jag tror på det.

Du är en budbärare av det goda anser jag!



mvh



//Anton

2009-03-01 @ 21:54:41
Postat av: lena

Klok som en uggla!

Smart som få!

Du imponerar mer och mer!



Så uppriktigt jävla glad för det!

2009-03-01 @ 21:54:46
Postat av: Ramona Fransson

Så bra! Så perfekt i all sin enkelhet. Fattar man inte efter att ha läst dessa rader,ja vad ska man göra då? Monica har oförtrutet slitit med att svara på frågor i det oändliga. En del halkar plötsligt in i ämnet på ett bananskal och vips vill de begripa allt som andra hållit på med i flera månader.



Jag kan inte låta bli att ge Liza Marklund och resten av det Guillouska stallet dessa ord på vägen: Dom som ni har trampat ner på vägen för att komma upp, gissa vad glada dom kommer att bli när dom möter er på vägen ner.



Ha det gott Unni!



2009-03-01 @ 22:11:00
URL: http://www.anomar-forlag.se
Postat av: Tommy Jonsson

Mycket bra skrivet Unni!

Det bästa jag har sett dig prestera hitintills.

Mvh Tommy

2009-03-01 @ 22:28:17
Postat av: Jerry

Unni!

Fan vad bra! Måste bara få säga det!

2009-03-01 @ 22:41:43
URL: http://jerbaz.wordpress.com
Postat av: Leroy

Citat: "Skjut inte budbäraren Monica Antonsson. Angrip istället det ormbo hon avslöjat."



Skönt att höra att det fortfarande finns folk som har alla getter hemma och inte en massa saker på vinden.



Väldigt bra beskrivet o analyserat. Tur att det finns de som varit med om både ett och annat och som törs.



Leroy

2009-03-01 @ 22:47:55
Postat av: Magnus

Du är inte bara snygg, ibland är du riktigt smart också ;)



Sluta att inte ta upp det här ämnet, det är fortfarande högst relevant. Den här "historien" förtjänar att inte bara självdö pga av korrupt media.



Lotta Gröning har en hel del kloka åsikter. Och när det gäller Ipred så är hon knappast särskilt imponerad av den korkade lagen.



2009-03-02 @ 01:54:12
Postat av: Lena

Klockrent Unni! Behöver inte säga mer.

2009-03-02 @ 05:40:09
Postat av: Ewa

F-n vad bra du är! Jag lägger mig platt för dig!

:-)

2009-03-02 @ 10:17:52
URL: http://saraconnemara.wordpress.com
Postat av: carolin

Yes Unni

You are my girl!



Jag önskar alla läste det du skrivit här.

Vänner som fiender.



För detta ligger bortom alla agendor, känslor förvirring och personliga motiv i den här debatten.



Du sammanfattar så på pricken anledningen till mitt eget engagemang.



Tack för att du är så klarsynt



Carolin











2009-03-02 @ 12:58:17
Postat av: Anette

Är nu på väg att avsluta Monicas bok "sanningen om"..

Är mycket glad att jag läst den! Saklig, grundlig och bevisen läggs fram i drivor. Det är så trist att Monica också får nedstoppat i halsen att hon "bara" är en veckotidningsjournalist! Hellre det än att skriva i Expressen/Aftonbladet som ju idag är värsta sortens skvallerblaskor.

2009-03-02 @ 13:28:42
Postat av: Stina

Alltid, jag säger ALLTID, när det blir för obehagligt för den vars byk nu offentligt ska tvättas tar man till de gamla knepen: förlöjliga vederbörande som orkade lyfta locket till den skitiga tvättkorgen. Härskartekniken tar vid. Nu ska den som lyfte locket på skittunnan anses vara patetisk: har hon inget annat att göra? Är hon avundsjuk, gammal, ful, i klimakteriet, eller har hon ingen egen karriär etc etc? Det står inte på förrän gaphalsarna JG och GW faller in i smutskastarkören där lyteskomik är nästa steg.



Som alltid: go on Unni! Du är bara SÅ bra!

2009-03-02 @ 20:18:37
Postat av: unni

Heja er alla! Och tack! Jag blir blyg och glad ;)

2009-03-02 @ 20:52:10
Postat av: Surfare

hej!!! Det krävs en del SISU att våga bli impopulär och jobbig. Det finns många som hängts på korset.

Vi är knappast konstiga för att vi ogillar lögner. Jag hade lite roligt åt South Park igår (ungar kollar) som handlade om en filur som gett ut en bok om sitt hårda liv. Folket älskade honom. Tills de fick reda på att han egentligen var en handduk (?) som var ständigt hög på majja....Folket gjorde uppror iallafall för ingen gillar att bli ljugen för, inte visst!?



Bojkotta alla "tidningar" för dom ljuger hela dagarna. Hela jävla "världen" ljuger hela tiden så det man kan göra är? ? ? ?



Jag äter lite glass så länge.



Kram Unni hunni om jag ser dig i strömmen så kommer jag att hoppa på dig och be om en kram XXX I LOVE you! Och snygg är du också. X

2009-03-02 @ 21:45:14
Postat av: HOWLING WOMAN

Jag tror att de som hyllar dig just här Unni - kan vara människor som bejakar den back-lash som Gömdaskandalen kommer att skapa. Det finns nämligen en agenda som starka krafter bara väntar på att få genomföra nu när hela hela kvinnorörelsen är nerspolad i toaletten och den lyder som följer.

1! Avskaffa kriminaliseringen av sexköp.

2. Tvinga misshandlade kvinnor till gemensam vårdnad med sina förövare evt ge vårdnaden direkt till pappan om kvinnan ens vågar knysta om våld mot henne eller barnen (det är ett tecken på att hon lider av PAS och blåmärkena ja, de har hon tillfogat sig själv)

3. Ytterligare försämringar av rättssäkerheten för misshandlade kvinnor och barn, hårdast drabbas barnen (fler Vetlandafall att vänta, det är för övrigt bara ett av många med liknande ingredienser -kom ihåg att det var domstolen som under gällande "feministlagar" bedömde honom som 'lämplig vårdnadshavare' - fanns det 60 rättspsykiatriska intyg på honom - eller var det 70?).

4. Ytterligare sänkta straff för kvinnomisshandel, om det gäller mäns våld mot kvinnor i heterorelationer.

2009-03-02 @ 21:51:06
Postat av: Jenny

Fantastikt bra skrivet!!

2009-03-02 @ 22:20:03
URL: http://ettmaskrosbarn.bloggagratis.se
Postat av: Systerdyster

Är tyvärr benägen att hålla med Howling woman.

2009-03-03 @ 12:29:16
URL: http://systeryster.com
Postat av: cj

Kudos till Unni som driver det här spåret konsekvent!



Ja, är det inte märkligt?

Att alla LMs kritiker drivs av allt annat än en önskan att bringa klarhet i den här mediala dimman som LM och henne supportrar fortsätter att sprida.



MA öppna brev t Helin har lämnats obesvarat. Inga team skickas t Södertälje eller Oxelösund.



Detta är inget annat än stor fet fucking skandal!



Jag börjar resignera, det finns en tidsfaktor som börjar göra sig gällande och detta är nu tyvärr på att närma sig "bäst före datum". Så känns det idag, för mig.



MEN LM, Gio, GW och co har för mig en tills vidare stämpel; "ICKE TROVÄRDIG" som kommer att sitta kvar så länge MAs frågor ignoreras.



När, inte om, LM gör bort sig igen så kommer det här att lik ofrånkomligt som ovillkorligt att bita henne igen.



Ändå. Som ett tecken på god vilja så vill jag länka till LMs senast krönika; http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.1483096/liza-marklund-han-lar-mannen-sluta-sla. Som jag tycker ger prov på ett tonläge som är ett annat än vad som har kommit att bli hennes signum.



Prylen för mig med dig Unni är att du både ger och tar, utan att gnälla nämnvärt. Ibland kan du reta upp mig rätt svårt, men genomgående finns det något som klingar rent och sant som gör att jag kommer tillbaka.



Avslutningsvis.

Slänger ut en fråga som DU har lämnat obesvarad:-) Vad hände(r) med utgivningen av din litteratur som ljudböcker?



Allt gott!

2009-03-03 @ 12:31:38
Postat av: Jenny

My concern are those of Howling Woman above. I have seen too many injuries and too many scared children who crying have to go and stay with the abusing parent, only to come home with new "unexplainable" bruises or after having run into doors and other "clumsy" things. I no longer work in this field because I am expired, I need to recharge my belief in that humans are good beings. It saddens no end to think that again, those abused will not be believed. Where I worked we have certainly had men come through our door as well (in these cases all abusers were men but I know that women abuse also, especially in same sex relationships)



I have no desire to shoot the messenger, however I do feel shame over some of the behaviour of the people that claim their quest is for truth. For me it discredits the whole message of there being a snake nest.



If I discover something that is wrong, corrupt or even illegal does not give me the right to behave any which way. To chase up Mia on the net and then tell everybody where to find her is cyber stalking/bullying in my books. Please tell me how this behaviour can possibly advance your cause?



I will not judge Mia any more than any other person who has been abused. I will not belittle and nullify any fear she may have felt or may still be feeling. I know too much about abuse to do so.



I feel terribly sad for her son and what he had to live through, and still do. However, I do not feel that me speaking or thinking ill of his mother will assist him in any way.



It is clear that people are extremely angry in regard to this matter. Fair enough, but please, this does not justify harassing and bullying behaviour. Stick to the subject matter! (for you - the truth, for me the safety and well being of those being abused).



It is likely that the majority of media (informed) is silent because they know that many "true" documentary novels are likely to have equal amounts of discrepancies. I'm not saying that I agree with this, just simply illuminating that the issue is broader and deeper than just Liza Marklund's novels. It would be like opening Pandora's box. It may be simpler to educate readers of what the various genres are about. Nothing is black and white, just different frequencies of light waves.



From a logic point of view, don't forget that at the time the novel was published it was impossible to identify the people. More so if it is so full of lies as you say. But that is just a logical observation.



As stated above, I don't really care about LM, my concern is with those being abused, especially children. A wise University lecturer I had once explained that if one is not part of the solution, one is by default part of the problem. I do not want to be part of the problem of abuse, hence my focus.



With kind regards to all

Jenny



2009-03-03 @ 14:31:27
Postat av: Eva

Jenny: As soon as Mia appeared in a TV programme everyone who knew her knew what people "Gömda" were about. Because of her unusual way to talk. So she was the the one who identified everyone.

2009-03-03 @ 16:23:54
Postat av: unni

cj: Ride on! Gillar föresatsen att lära män sluta slå. Men de måste också lära sig sluta utöva kontroll på andra sätt. Sen kan vi snacka.



Howling woman, Systerdyster m fl: Jag är plågsamt medveten om att kvinnofrågan skadas iom Gömdagate. Det har jag också tagit upp flera gånger. Men vi kan ju inte korrumpera oss själva för att skydda frågan. Då blir vi inte bättre än de makthavare som skyddar Marklund.

2009-03-03 @ 22:03:15
Postat av: HOWLING WOMAN

Jag bara säger att mediavärlden fungerar så primitivt =



Liza Marklund skriver om kvinnomisshandel = kvinnomisshandel hemskt



Liza Marklund ljög om kvinnomisshandel =

kvinnor ljuger om kvinnomisshandel



Per Ström säga "Dessa omständigheter utgör naturligtvis ingen som helst ursäkt för våldet, men de visar att det är desinformation och inget annat att hävda att det ligger i mannens natur att slå sin kvinna. Det är en liten klick socialt marginaliserade män som står för nästan all kvinnomisshandel och därmed faller tesen att våldet ingår i en generell manlig könsmaktsordning."

= Ur "Mansförtryck och Kvinnovälde"



Per Ström säga kvinnomisshandel lögn inte många slår =

Per Ström ha rätt



Per Ström säga själva verket män vara förtryckta =

Alla lyssna Per Ström



Per Ström jobba tankesmedja Nya Välfärden =

Nya Välfärden ha rätt



Nya Välfärden ha antifeministisk agenda =

AntiFeministiskAgenda rätt



Alliansen lyssna tankesmedja Nya välfärden =´

alliansen stifta ny lag



Ny lag =

Tro inte kvinna barn säga man slå



Man slå =

helt ok ingen göra något längre



Ingen göra något längre =

Död kvinna barn



Ugh Ugh

2009-03-04 @ 00:58:27
Postat av: HOWLING WOMAN

Glömde:



Finns också AntifeministiskaSamfundet =

Antifeministiska Samfundet tycka Pär Ström bra



Pär Ströms blogroll Antifeministiska Samfundet =

Pär Ström också tycka Antifeministiska Samfundet bra

http://parstrom.wordpress.com/



Expo skriva Antifeministiska Samfundet =

samband tidskriften Contra



Expo skriva tidskriften Contra =

högerextrema



Anonym klaga (1114.html%29=" rel="nofollow">http://www.expo.se/2004/481114.html)=

Stieg Larsson svara Contra högerextrem sant



Medarbetare Contra skriva Expo snacka skit =

Medarbetare Contra skriva istället Expo högerextrema

(http://www.runebert.com/danielolsson.html)



Expo skriva Brita Sylvan revisor Antifeministiska Samfundets styrelse =

Brita Sylvan drivande Hans Scheikes smisksekt



Medarbetare Contra skriva revisor Brita Sylvan = kanintehjälpaattHansScheikesuttitifängelseförsexmotminderårig



Expo skriva Brita Sylvan driva hårdporrföretag knutet till Hans Scheikes sekt =

Medarbetare Contra skriva lagligt i alla fall än så länge



Expo skriva medarbetare Contra sagt på årsmöte Antifeministiska Samfundet =

"Som jag ser det ska ju alla jämställdhetsplaner bort, i princip ska jämställdhetslagen bort, den är pervers som den är idag"



Medarbetare Contra skriva =

"Detta står jag för även då jag till en början var osäker på om det verkligen var jag som sagt detta"



Antifeministiska Samfundet tycka jämställdhet skit = tycka istället kvinna behöva piskterapi?

2009-03-04 @ 09:32:29
Postat av: HOWLING WOMAN

Glömde:



Brita Sylvans guru Hans Scheike blev alltså dömd till sex års fängelse för sexuella övergrepp mot minderåriga.



2009-03-04 @ 11:33:55
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

Howling Woman:



Varför inte dra det ett steg längre och inför de lagar du verkar vilja ha?



1: Straffa män bara för att vi är män och därmed potentiella sexköpare..



2: Införa lagar som ger kvinnor 100% rätt till barnen om män 0% (om vi förnedrar oss tillräckligt mycket kan vi ju få lov att se dom på håll).

Samt införa lagar som ger män 100% av försörjningsbördan för samma barn.



3:Straffa män bara för att vi är män och därmed potentiella kvinnomisshandlare, vi är ju DJUR så vi förtjänar det.



4: Straffa män ännu en gång just för att vi är män, alla män misshandlar ju kvinnor, det vi vi ju att är så därför att ni ständigt hamrar ut just detta.

2009-03-04 @ 12:05:56
Postat av: HOWLING WOMAN

ojojoj nu kommer DJUR-snacket igen.



Senast igår kväll satt både en manlig professor OCH en hemmafruivrare och diskuterade mödrar - professorn la då ut texten om vilka djur kvinnor ohjälpligt är och det var hur många meningar som helst om det från honom - och hemmafruivraren hon instämde och sa att vi kvinnor alla var 'däggdjurshonor', och det var hon för sin del stolt över.



Jag har iofs ingenting emot att instämma men jag kan ändå inte låta bli att undra:



När utbryter ramaskriet - om forskningsgranskning, avskedande, nedläggning av mansföreningar och bortmotande av denna kvinna från tv-rutan och krav på offentlig avbön`?



Nej det var ju om KVINNOR det handlade - ja DOM är ju djur och 'däggdjurshonor' - det är ju skillnad mellan könen, och det ska vi ju alla vara tacksamma för. Annars blir det ju så 'tråkigt'.



Inte för att det som sagt gör mig något - men skillnad - det är det - om nån stackars kvinna i EN mening på 7 ord säger att män är djur i jämförelse om ett helt program sitter och tjatar om att kvinnor är 'däggdjurshonor' i en hel halvtimme.

2009-03-04 @ 15:31:49
Postat av: Leroy

Ja man kan ju börja undra hur HOWLING WOMAN kom till med dom inställningarna.



Jag trodde man gjorde barn utifrån en känsla kring kärlek och att det krävdes att en man och en kvinna vågade ge och ta. Det gamla ordet Kåt = levnadsglad och livet blir nog roligare om man väljer att tro på människor och leva än att fastna i detaljer och hata.



Annars roligt att se så många kloka kommentarer till en bra artikel av en insatt författare som vet hur det ser ut i den Centrala Media Ankdammen.



Leroy

2009-03-04 @ 17:59:06
Postat av: Syster

Så lustigt du läser och tolkar Howling Womans kommentar, Ylberra!

Har du problem med läsförståelsen eller är det en halmgubbe?

2009-03-04 @ 18:26:50
Postat av: mia

Kan folk ha lite respekt? Vi besöker Unnis blogg. Är det svårt att fatta hur mycket Marklund gjort bort sig i vår kvinnas ögon? Ska vi sitta och låtsas som att sveket aldrig ägde rum? Ett svek som fick många i media att ifrågasätta marklund långt innan denna skandal. Walk a mile som vi säger. =)







2009-03-04 @ 22:54:13
Postat av: HOWLING WOMAN

Till PAS Leroy Daddy etc:



Du, jag skrev det inlägget för att påpeka SNARSTUCKENHETEN som bröt ut efter den s k dokumentären Könskriget, inte minst från den militanta papparättsrörelsen - denna av självömkan drypande desperadohögborg - efter att kvinnan som sen raskt blev av med jobbet - hade sagt dom SJU ORDEN: "Män är djur, tycker inte du det".



Och nu sitter du här så skojfriskt och tycker att vi ska bjuda på oss själva ifall nån säger 'däggdjurshonor' på bästa sändningstid. För det är ju bara kul ju om kontexten är hormongröt i huvet på kvinnsen.



Det kunde ni för det första ha lärt er att göra själva, istället för att starta hela det här förljugna antifeministiska pr-maskineriet, som nu snurrar runt med sina ja-sägande debattinlägg och ljusskygga lobbyturnéer överallt. Alla bara rapar upp samma inlärda visa. Tröttsamt. Och reaktionärt. Och lika synligt som Kejsarens nya kläder - fast ni tror att ni kamouflerar allt så snyggt och listigt.



Och så ska du komma med en massa plumpa sexanspelningar till mig.



Fy f-n säger jag bara. Det äcklar mig.



Jag tycker gott den där professorn kan ta och få sin forskning granskad och bli släpad i smutsen några år (den verkar för övrigt vara ungefär det hjärndödaste skräp jag hört nån gång, och definitivt i paritet med den värsta avarten i den som skulle granskas förra gången brölet från de stackars männen bröt ut). Back-lash råder - och man hör stöveltrampet också. Skall hemmafruarna sen få premier efter hur många barn de föder till 'daddy'

att ta hand om, på sitt eget lilla speciella vis?

2009-03-05 @ 00:29:15
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

Syster:



Jag tolkar attityden och ämnena hon tar upp.



Tex kvinnors attityd till barn, män och umgängesrätt.



Jag har och har haft manliga vänner som haft helveten med sina fd gällande umgänget med barnen.



Det djävlas hit och det djävlas dit, bara för att de njuter av att vara elaka.



Vi skall krusa, krypa och förnedra oss för att få lov att träffa våra barn.



Jag har även stött på det hos kvinnor jag varit på gång att inleda relationer med, någon har tom erkänt att hon njuter av att ge igen.



Naturligtvis har jag dragit mig ur innan det har hunnit gå för långt med sådana här monster.



Det konstigaste är när kvinnor själva dumpat sin man och sedan blivit rasande svartsjuka då denne träffat en ny. (Sinnessjukt).





Likaså är det fullständigt perverst att straffa den som köper sex men inte den som säljer, tala om ojämnställdhet.



Skall det vara straffbart borde det vara det för alla inblandade parter.

2009-03-05 @ 11:54:03
Postat av: Syster

Det här med att blanda in djur i diskussionerna, är det så lyckat egentligen?



Jag menar, då måste vi ju specificera VILKA däggdjur som kvinnor ska liknas vid, och hur jobbigt blir inte det?

OM vi nu ska likna kvinnor (och sjävklart endast kvinnor, det funkar inte med män) vid djur så är lejonhonor det som funkar bäst.



Men egentligen så utgår den här fåniga diskussionen eftersom kyrkomötet i Macon redan år 581 deklarerade att kvinnan var en del av det mänskliga släket!

För dem som inte vet vd det innebär rekomenderr jg en biologibok.

2009-03-05 @ 12:45:41
Postat av: unni

mia, tack för din nyktra observation. Jo, jag fick verkligen en spottloska mitt i synen av f d kvinnosakskvinnan Liza. Det förvånade mig då, men inte nu.



Och kommentarerna bör f ö helst handla om inlägget de hör till. Jag ser att det börjat spåra ur lite.

2009-03-05 @ 12:58:05
Postat av: HOWLING WOMAN

Min koppling till ämnet är just det som vissa av de övriga kommentarerna här bekräftar: Att avslöjandet av LM:S bedrägligheter utnyttjas maximalt av misogyni AB. Samt bemötande av kommentarerna till detta mitt för denna koncern impopulära påpekande.

2009-03-05 @ 15:30:44
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

Syster:



Men egentligen så utgår den här fåniga diskussionen eftersom kyrkomötet i Macon redan år 581 deklarerade att kvinnan var en del av det mänskliga släket!



Såvitt jag vet ligger Macon i Georgia (Little Richards hemstad), vilket torde innebära att det ägde rum före både Leifur Erikson och Columbus var "Over There".

2009-03-05 @ 16:10:48
Postat av: Anonym

Unni's response to "cj: Ride on! Gillar föresatsen att lära män sluta slå. Men de måste också lära sig sluta utöva kontroll på andra sätt. Sen kan vi snacka.



Howling woman, Systerdyster m fl: Jag är plågsamt medveten om att kvinnofrågan skadas iom Gömdagate. Det har jag också tagit upp flera gånger. Men vi kan ju inte korrumpera oss själva för att skydda frågan. Då blir vi inte bättre än de makthavare som skyddar Marklund."



I don't believe LM needs to be protected by media. She has not done anything that is that unusual in the genre. It is somewhat tragic that so many people thought that a true story meant that all is true. If media were to scrutinise all "true stories" few (including prestigious prize winners) would pass with the stringent criteria set out by the "anti LM" side of the debate. Therein the problem. The perception of magnitude and significance varies between the established educated media and those that for some reason believes that it all was going to be true.



When I left Sweden 20-something years ago I began to realise how naive I was in regard to Sweden. I thought Sweden was best in everything; health, education, social welfare, that what I read in the news were true. However, when I woke up from this fuzzy dream I though it was only me. Now I fear that many adult Swedish people never had, or took the opportunity to question themselves, our values our society our media etc.



Basically, the different factions are on different pages so... no connection, no understanding, no useful debate (another reason why media isn't bothered perhaps?)



In regard to how "kvinnofragan" gets a subordinate role. Yes it can be helped if the people discussing the issues educate themselves in regard to abuse (I have elaborated on this on Ingrid Carlquist's blog, found her link on Monica Antonsson's blog).

It can also be helped by not calling Mia, or other women names, using guesses and judgements as arguments.



If there was some genuin concern in regard to "kvinnofragan" the conduct in the debate would be different. One doesn't have to break a few eggs in order to bake a cake. That is just not taking responsibility for one's actions. I give you an example.



What do you call it when Mia was "found on the internet" and the address was plastered on Antonsson's blog? Unni, honestly? The word cyber stalking comes to mind. This is in no way contributing to the argument put forward in Antonsson's book. And the whole gang cheers and carries on escalating this kind of behaviour and comments. It sickens me and even more frightens me that they don't recognise their own abusive tendencies. At a workplace or school it would be branded bullying.



I think Antonsson did a reasonable job with her book but the conduct since has detracted greatly. I note that she claims her is the truth yet she never spoke to all sides either. She has done what LM did in that regard, she just spoke to more people. No doubt she is convinced that she is doing the right thing but I believe that she and many many women with her has internalised patriarchy.



People has commented that JG would have been a blogger if he was younger. Perhaps Antonsson would have been a feminist?



I have worked in the industry caring for women, men and children who has been abused, I have studied some feminism at Uni. Not because I define myself as a feminist but because I though I ought not to be ignorant about it. If I am anything, I am a humanist and I do not have to corrupt myself in order to guard the interest of those being abused. And nothing will ever be more important that the protection of children.



Women that lie about abuse - may they burn in hell! But I will not chance children being hurt just to burn her myself! Lets ensure abused women, children and men are being believed. Lets raise the standard of the debate.



With kind regards,

Jenny





2009-03-05 @ 16:24:06
Postat av: HOWLING WOMAN

Till Mia:

Självklart är LM en del av en reaktionär kontext, hon också, som definitivt inte för kvinnosaken framåt. Det har ju inte minst Unni handfast fått erfara. Att det finns ett skriande behov av det vittnar dock de senaste inläggen i det här kommentarsfältet om. De grumliga argumenten kryper fram så fort man bara petar lite på den för övrigt föga polerade ytan.

2009-03-05 @ 17:24:09
Postat av: Sluggo

"SJU ORDEN Män är djur, tycker inte du det"



Tror även hon sa sig hålla med om att män var "maskiner och vandrande dildos" :)



Citerat från SCUM Manifesto - "en stridsskrift för alla tänkande kvinnor", enligt ROKS.



http://blip.tv/file/1797466



2009-03-05 @ 19:33:29
Postat av: HOWLING WOMAN

Ja, Sluggo, enligt vad jag har tagit del av på debattsajter och bloggar efter det här så står jargongen där snart på samma nivå.



Sen var det väl så, att intervjuarens frågor fram till de svaren var bortklippta - det var ju nämligen så att intervjuoffret inte ville svara alls på dessa frågor, men intervjuaren fortsatte fråga och fråga på olika sätt för att avkräva och få fram ett svar, som skulle passa in i demoniseringen som man planerat.



Det vore också på sin plats att förklara att författaren till den omtalade boken, Valerie Solanas, var en kvinna som var extremt utsatt på olika sätt, därav desperationen.

Se Solanas" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/ValerieSolanas

2009-03-05 @ 21:24:30
Postat av: Syster

Ylberra, sakupplysning:

Macon ligger i Frankrike!

2009-03-05 @ 23:42:45
Postat av: Sluggo

Ja, vem vetdet kanske var lite vinklat eller det hela kanske trickfilmades, av den konspiratoriska mediaapparaten. För det kan inte vara så att hon faktiskt ogillar män överlag?



Och Solanas var en riktig dårpippi, en hatisk, våldsam fanatiker. Kan inte fatta hur hennes manifest ens kan tas på allvar. Än mindre hur en organisation som vill tas seriöst uppmanar folk att läsa dårskapen och dessutom ser den som intelligent?



Men jag och roks är väl olika på den punkten. Lite trist, för hela organisationen fick bära hundhuvud efter könskriget.

2009-03-06 @ 10:56:53
Postat av: HOWLING WOMAN

Till Syster:



Tänk att Ylberra ville avkriminalisera sexköp - det visste jag inte.



När man skrapar på ytan - så väller det fram bara mer och mer.



Och när det gäller sakupplysningarna blir de nog svåra att nå fram med. Här är det inte rationellt tänkande som gäller utan känsloutbrott.



Vilket får mig att reflektera över följande myter och föreställningar - kvinnor som rov för sina känslor och mannen som den rationellt tänkande.



Är det någonting som jag slagits av under min tid som misshandlad - i rättegångar, vid läsning av polisförhör, förundersökningar m m.



Det är primitiva känsloutbrott från förövaren hela tiden och han våldför sig så på sanning och fakta sida upp och sida ner så att Liza Marklunds brott i genren framstår som att jämföra ett sandkorn med en hel öken.

2009-03-06 @ 11:03:50
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

Jag har ett ex av Scum Manifest liggande vid sängen, har hittills bara avverkat förordet.



Köpte den för att få förklaring till feministers hat mot män.



Syster:



Menar du att Richard Penniman är fransman?



Han uppträdde i slutet av 40-talet på svarta gayklubbar och sjung om analsex mellan män i vad jag trodde var Amerikanska södern. Originaltexten till Tutti-Frutti handlade om detta "You got a booty you can grease it"



Borde inte han ha en hedersplats på nästa Pride?



Och så får man reda på att han i själva verket uppträdde i Provence.

2009-03-06 @ 15:52:03
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

Howling Woman:



För att tala lite allvar.



Vad sägs om att inrätta avlivningskliniker för män (och kvinnor) där man frivilligt skulle kunna bli avlivad på ett humant sätt.



Om man tex skulle drabbas av stroke och inte vill ligga som en grönsak. Eller leva sitt liv på instutition.



Det här verkar vara tabu att tala om.

2009-03-06 @ 15:57:02
Postat av: HOWLING WOMAN

Ylberra:



Skall det där föreställa nån slags hot?

2009-03-06 @ 20:29:23
Postat av: A

Här är hela intervjun med Ireen von Wachenfeldt:



Dokumentärerna Könskriget som visades i SVT:s Dokument inifrån skapade debatt då ordföranden för Riksorganisationen för kvinnojourer, Roks, Ireen von Wachenfeldt, säger att män är djur. Wachenfelt menar att att det är klippning och utröttningsteknik som leder fram till uttalandet, och att det tagits ur sitt sammanhang. Därför har SVT visat tre oklippta minuter som leder fram till uttalandet.



Här följer en utskrift av ordväxlingen mellan Rubar och Wachenfeldt:



Evin Rubar: Det här är eran tidning.



Ireen von Wachenfeldt: Mmm.



E.R: Här står det att kalla en man ett djur är att smickra honom.



I.W: Säger? vad..vad tänker du på nu?



E.R: Ja, det här är väl Roks tidning?



I.W: Ja, det är Roks tidning..



E.R: Det står här i er tidning "att kalla en man ett djur är att smickra honom. Han är en maskin, en vandrande dildo, en emotionell parasit." Varför skriver ni så här i eran tidning?



I.W: Ja, men är inte det utifrån mäns tankar?



E.R: Men det här är ju vad ni skriver om män.



I.W: Ja.



E.R: Är det så här ni ser på män?



I.W: Ja.



E.R: Så du står för att säga att ”att kalla en man ett djur är att smickra honom”?



I.W: Fast nu har du tagit ut härifrån, det är Lina som har skrivit här, utifrån en bok, eller hur?



E.R: Mmm.



I.W: Det här är våran feministiska tidning, men det här är ju ett reportage, och jag tror till och med att hon har skrivit utifrån en bok, hon har skrivit utifrån SCUM Manifesto här.



E.R: Vad är SCUM Manifesto?



I.W: Ja men…det är en bok.



E.R: Ja, Society for cutting up men.



I.W: Ja just det.



E.R: Varför hyllar ni den i eran tidning?



I.W: Vi lyfter allt som kommer med feministiskt, det här är en feministisk bra tidning, jag tror den enda som finns i Sverige.



E.R: Så du tycker att det är okej att hylla en bok där det står att kalla en man ett djur är att smickra honom?



I.W: Ja, fast det är ju ett reportage, det är ju utifrån vad hon skriver här.



E.R: Men den här boken…



I.W: Så då menar du så här att bara för att den är med i våran tidning, då står hela vår rörelse för just det uttalandet. Det är ju en skildring utifrån boken.



E.R: Ja men det uttalandet hyllas ju här i eran tidning.



I.W: Ja, och så här upplever vi, om vi tittar på hela sambandet som finns i vårat samhälle idag, med all sexistisk reklam, så går det ju igen, och då är det precis så som hon skriver där. Så framställs män, och det är det här som hela tiden fortsätter historiskt om män, och män ska ha den bilden, alltså det är ju vad män får med sig. Det är precis det här som vi menar med utbildning. Det här kan ju få den yttersta konsekvensen att män känner att de har fullständig makt och kontroll.



E.R: Du tycker att det är okej att ni hyllar en bok som säger att manlighet är en bristsjukdom och att mannen är en biologisk olycka?



I.W: Fast jag vill inte kommentera det, eftersom det här är en insändare i tidningen och jag vill inte gå ut och kommentera och prata för hela rörelsen att den står under, förstår du .



E.R: Ja, men i eran tidning.



I.W: Ja.



E.R: Så hyllar ni det här manifestet?



I.W: Ja, så har de lyft upp det.



E.R: Att det är...att män är djur och maskiner och vandrande dildos, står du för det?



I.W: Ja, det står jag för.



E.R: Män är djur.



I.W: Män är djur...tycker inte du? Tycker inte du det?

2009-03-07 @ 16:14:43
Postat av: HOWLING WOMAN

Upplysningsvis bara: Cutting up har en dubbelmening som hon då spelar på (hon hade enligt wikipedia en examen i psykologi - och 'cutting up' är på engelska då en psykologisk term för dissikera - i betydelsen 'dissikera ett problem', 'skärskåda ett problem'.



För min egen del så är jag inte det minsta intresserad av Valery Solanas eller hennes författarskap - har aldrig läst något hon har skrivit och visste inte ens vem hon var förrän det har kom upp. Hon var en tragisk person, först incestutsatt under barndomen av sin far, sen prostituerad, helt utblottad under större delen av sitt liv, och liksom många i Warholkretsen hanterades hon hänsynslöst av Andy Warhol, vilket bl a Bob Dylans låt 'Like A Rolling Stone' handlar om.



Han kände en ung överklasstjej som dog av en överdos heroin, och Dylan anklagade Andy Warhol för att ha manipulerat in henne i missbruket när hon var alldeles för ung för att fatta nåt: Edie Sedgewick hette hon. I låten som sägs handla om Edie skriver Dylan om Warhol som "the mystery tramp":



"You said you'd never compromise

With the mystery tramp, but now you realize

He's not selling any alibis

As you stare into the vacuum of his eyes

And ask him do you want to make a deal?









2009-03-08 @ 04:30:19
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra



HOWLING WOMAN:



"Skall det där föreställa nån slags hot?"



Definitivt inte, jag hotar inte kvinnor och jag misshandlar inte kvinnor.



Om jag råkar ut för aggressiva kvinnor vänder jag ryggen till och ger mig av (i verkligheten, inte på nätet)



Jag är däremot för frivillig dödshjälp.



Låt säga att man skulle råka bli ett vårdpaket utan att kunna klara sig själv.



Och det skulle ju vara djupt orättvist om man enbart lät oss män slippa undan helvetet.



Då skulle man med samhällets hjälp kunna beställa avlivning men med mer humana metoder än fröken Solanas.



Jag köpte boken dels eftersom den är ett sorts feministiskt partiprogram och dels för att försöka förstå feministers hat mot män.



Tänkte ställa den bredvid Main Kampf när jag nu får tag på den.



Jag var tretton år när sextiotalet slutade så jag har ingen koll på de personer Dylan skrev om i sångerna. Jag har naturligtvis köpt på mig alla hans skivor tom med sjuttiotalet och de bästa därefter. Men jag fördrar att se texterna som poesi.



Det närmaste jag kommer Warhol är väl att jag lyssnade ganska mycket på tidig Lou Reed (inte Velvet) men han verkar vara en osedvanligt osympatisk person, Berlin är dock ett mästerverk



Tack för förklaringen till Dylantexten.



I mitt huvud rullar den svenska översättningen "Som en smutsig hund" när jag hör melodin.

2009-03-09 @ 08:51:44
Postat av: HOWLING WOMAN

"stare into the vacuum of his eyes"

tycker jag är en talande beskrivning.



Så det fanns ju fler som drabbades av Warhols warholes.

2009-03-10 @ 12:03:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0