GIGANTERNAS KAMP




Det blir ibland så tydligt att striden om det fria internet verkligen är en av de största frågorna sedan övergången från jordbruks- till industrisamhället. När man tittar på vilka bevararna av det förra systemet är blir det ännu mer uppenbart.

Typiskt nog har de största politiska partierna hejat på Ipredlagen, med bistånd från det konservativa panchopartiet kd. Och nu, när de märker att de håller på att förlora stora väljargrupper, börjar de mjukna. Men jag litar varken på sossarna eller på moderaterna. Rheinfeldt har redan bevisat vilken vindflöjel han är. Och Lena Adelsohn-Liljeroth deklarerade nyligen att hon är glad över att Pirate Bay-domen blev så hård.

Blahapartiet sossarna ska man bara passa sig för. Snart kommer de väl med en "linje 2", det som en gång sabbade kärnkraftsomröstningen. Och vi glömmer inte Bodströms initiativ till razzian mot TPB, hoppas jag.

Kolla vilka det är som skriker högst och vad det är de skriker. "Hjälp! Polis! Tjuven är lös!" Och så begär de total kontroll genom att skicka ut en skock förvirrade upphovsmän i frontlinjen och påstå att det är dem det är synd om. Och allra mest synd är det om Guillou. För att han sååå har tappat det.

Man får ju verkligen lust att utbrista: Lita inte på någon över trettio! Men så är det inte heller den här gången. Internetförsvararna finns överallt. Förutom i det skrämda etablissemang som säkerligen skulle ha skrikit att jorden var platt när ett ljushuvud framkastade tesen att den var rund. Den är platt! Jorden är platt - den RIKTIGA jorden alltså!

Lita inte på Socialmodekraterna!

Kommentarer
Postat av: Kimmi

Vilken fabulous bild du hittat hahahaa...

Säg mig, vevar man upp motorsågen eller? ;-)

2009-05-26 @ 17:57:15
URL: http://asiktskanonen.se
Postat av: Niklas

Hej Unni!



Hittar ingen mailadress så jag skriver här ist.

Jag är en bokmal som inte läst någon av dina publicerade verk. Har dock länge varit sugen, och tänkte nu ta tag i detta.



kom på att det vore jättekul om du kunde tipsa mig om vilken bok jag ska ge mig på först. Helst ingen av de allra nyaste då jag tycker det är kul att "läsa framåt" om du förstår vad jag menar.



Tack på förhand! (förstår dock om du inte har tid att tipsa)

2009-05-26 @ 21:44:46
Postat av: Joshua_Tree

Fantastisk bild. Problemet är att om Guillou av misstag skulle ramla ut på nätet (vilket möjligen kan ske om blixten slår ner i hans skrivmaskin) och se den här bloggposten så kommer han att bli så till sig över att han ser så manlig och tuff ut att han glömmer att läsa texten. "Äntligen en fotograf som lyckats avbilda mig precis som jag är. Undrar när den där bilden togs..."

2009-05-27 @ 07:22:28
URL: http://josh.scriptorium.se
Postat av: unni

@Josh: Fan, vad du är rolig. Jag garvar än.



@Niklas: Tack för ditt intresse! Jag tror att du skulle kunna börja med "Andra sidan Alex". Den finns dessutom kvar i ny pocketupplaga på Ad Libris eller bokhandeln. När du läst kan du väl höra av dig igen. Pyzz!

2009-05-27 @ 08:20:46
Postat av: Monica Antonsson

Unni!

Jag skrattar ihjäl mig!

Snor bilden och länkar till dig...

Kram

Monica

2009-05-27 @ 09:42:11
Postat av: drf

Haha vilken underbar bild. :D Håller dock med om Joshs misstankar om Guillo.

2009-05-27 @ 10:05:43
URL: http://drf.teflonminne.se
Postat av: P

Borde inte Jan G mfl bli bestraffade för sitt spridande av Liza Ms lögner och förtal. Lika lite som Jan läst Lizas böcker har väl TPB gått igenom allt som länkas.

2009-05-27 @ 10:29:49
URL: http://endastp.blogspot.com/
Postat av: Jonas

Miljöpartiet har tagit aktiv ställning för rätten till integritet i många år, långt innan frågorna kom på modet i samband med fildelnings- och FRA-debatterna.



Se t ex SvD:s genomgång på s185/http://www.svd.se/nyheter/politik/euvalet2009/artikel2950591.svd" rel="nofollow">http://www.svd.se/ego/s185/http://www.svd.se/nyheter/politik/euvalet2009/artikel2950591.svd och en jämförelse med PP på http://mariaferm.blogspot.com/2009/05/piratpartiet-vs-miljopartiet.html



Men MP jobbar med andra frågor också; klimatet är en global fråga där EU-parlamentet har avgörande makt! Vem kan med gott samvete rösta på PP, som helt saknar politik mot klimatförändringarna?



Men, för all del. Om du är en besviken integritetsförkämpe och samtidigt nyliberal klimatvetenskapsförnekare, lägg din proteströst på PP.

2009-05-27 @ 12:42:56
URL: http://www.mp.se
Postat av: Emma

Jag älskar din "blogg" och jag tycker att jag kan få en bra inblick i politiken utan att behöva läsa exakt alla artiklar som skrivs just nu. men jag tror nog att du är lite smaratre en mej och därför skulle jag bli jättelycklig om du kunnde skriva på ett enklare språk och förklara vissa saker lite mer

tack på förhand :)

2009-05-27 @ 19:05:18
Postat av: Leroy

Undrar om det finns en koppling till trädgårdar i Tranås och Åtvidaberg i så fall kan man se kopplingen mellan motorsågen från STIHL/Stiga och Halda/Facit.



Massaker av Pirater låter som om han sågar av den gren han själv sitter på och som växt ut från den korkek eller de träd som averkats där nere för att bygga Vasa och andra skepp som förlist.



Såg dock att man nyligen fångat Pirater utanför Somalias kust genom en Svensk insatts.



Vore roligt att se dig Intervjua Maja Lundgren och Björn Ranelid och höra hur man ser på media koncentrationen och hur allt kanske förhåller sig.



Har du tillgång till fria kanaler?



Om inte så vore det intressant att se dig intervjua de som det fortfarande trampas på. Eller man med tystnad försöker göra sig av med.





Bjud gärna in Monica A och Elisabeth H m.f.l .



Kan bara inte låta bli att lyfta Birro.



: http://www.expressen.se/kronikorer/marcusbirro/1.1583724/marcus-birro-jag-hoppas-du-kickar-boll-med-de-andra-anglabarnen



Tårar har runnit till och från hela dagen!



Att vilja men inte få, men ändå våga visa.







Leroy

2009-05-27 @ 19:46:50
Postat av: Lotta

Gratis eller betalt är fel svar på fel fråga.

Så j-a mitt i prick.



Läs artikeln här:

http://www.va.se/asikter/bloggar/natet/2009/05/15/gratis-eller-betalt-ar-fel/

2009-05-27 @ 20:06:22
Postat av: unni

Tack för länkar och synpunkter!



Guilloubilden kommer från "Jan Guillou" på Twitter. Den är rolig att följa.



@Jonas: Jag har aldrig skrivit att jag är piratpartist. Men jag sympatiserar starkt med rörelsen. Jag tycker att små partier gör ett stort misstag om de börjar hacka på varandra. Internetfrågan är akut och kräver därför ett helhjärtat engagemang. Det utesluter inte andra frågor.

2009-05-28 @ 09:29:55
Postat av: Anders Falk

Hej Unni!



Vad trött jag är på Jan Guillou. Att han inte fattar att vi är på väg mot ett annat samhälle och då måste man anpassa sig och jag antar att han tycker bilden på sig själv är bra.



Anders Falk

2009-05-28 @ 12:00:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0