VAR HAR VI FRAMTIDEN?



Tack, Isobel, för att du inte ger upp och för att du enträget informerar och förser oss med kunskap i frågan om internets framtid, frågan om framtidens demokratiska bredd. Läs här om vad telecompaketet kan komma att innebära.

Jag skulle också önska att klyftan mellan fildelningens motståndare och förespråkare minskade. Här är ett mycket representativt mejl från en "fildelare":

"Hej Unni.
 
Skulle bara vilja skriva en rad och tacka för din bok som du lade ut på PirateBay, ett mycket bra initiativ. Jag har aldrig läst något av dig tidigare och hade nog i ärlighetens namn inte gjort det heller om du inte lagt ut din bok på nätet. Inte för att jag har något emot dig och dina böcker, men jag är en 28 årig småbarnspappa och det blir helt enkelt inte så mkt lugna stunder att läsa böcker för tillfället. Gillade verkligen boken och har nu blivit nyfiken på dina tidigare verk.  
 
Ville bara skriva och tacka dig. Kommer skicka en slant via paypal vid nästa lön.
 
Ha det gott!!"


Är det sådana personer som upphovsrättslobbyn vill jaga?

Och det här. Läs den också!

Kommentarer
Postat av: Nexa

Hej igen!! Attans vad förvånad jag blev över din kommentar, roligt att du gillar hur min blogg ser ut, tackar ödmjukast för berömmet!!



Apropå ovanstående inlägg, så visste jag vem du var innan jag fick nys om din ljudbok, jag har läst flera av dina böcker på "traditionellt" sätt, och de har gett mig ett antal skratt genom åren, men också många tankar.

Ska man förvägras kultur av det slaget bara för att man råkar vara lite småpank? Jag tycker inte det, och jag gläds åt att du tagit ett steg i den riktning du gjort. Fler skulle göra som dig.

Du är ett föredöme, så enkelt är det i min värld!



Jag är själv ingen författare (även om vissa bekanta tycker jag borde försöka) men om jag en dag får ihop en text som är lång nog, så önskar jag att jag är tekniskt kunnig nog, och har de kontakter som krävs, för att sprida dem på det sätt du gjort.



Tack för beöket, och välkommen åter :o)

//Nexa

2009-05-04 @ 16:46:41
URL: http://nexas.blogg.se/
Postat av: Leroy

Jag ser på bilden du laggt ut och konstaterar att vi bär framtiden på våra axlar.



I olika samanhang och synsätt.



Härligt att se dig stötta "Lex" Isobel en journalist av i dag.



Engagerad i många centrala frågor liksom du.



Ni är många duktiga journalister och författare som har trovärdigheten kvar.



Tack till Er bägge! För de Ni skriver och engagerar Er i.





:-)roy

2009-05-04 @ 18:02:43
Postat av: Birch

"Är det sådana personer som upphovsrättslobbyn vill jaga?"



Ja, det är EXAKT dessa de vill jaga. Bokförlag et consortes får ju inte betaaalt om författare envisas med att göra kloka saker som att "chansa" på att läsare gärna stödjer kulturarbetare de gillar.



Jag tror att han är väldigt representativ för den vanliga fildelaren. Pröva först, betala sedan; om man gillar det man hittat. Det tillåter en ju att verkligen botanisera i utbudet, vem har råd att köpa 100 böcker/skivor/filmer bara för att slänga nästan alla?

2009-05-04 @ 23:10:07
URL: http://www.tubbs.se/blogg/Birch/
Postat av: Andres

...kan du inte ta bort den löjliga rökbilden till höger på din blogg?

Det måste ju finnas bättre bilder?

(inte det att 80-tals bilden var så bra)...

2009-05-04 @ 23:10:49
Postat av: ormbäraren.

framtiden känns väldigt utstakad. http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.7531913

Postat av: Rosamunda

Om du lagt ut en NY bok på nätet hade det varit intressant och djärvt, Unni. Men det var ju ett par år sedan Boven kom ut.(En bra bok tycker jag.) Den har redan avverkat sitt hårdpärmsstadium, därefter sitt pocketstadium och sedan är det rea och slut. Nu lyckas du krama ur ytterligare lite cash ur samma bok genom att lägga ut den på nätet och låta folk betala frivilligt samtidigt som du får uppmärksamhet i media. Säkert rätt affärsmässigt, men definitivt inte så ädelt och storsint som du får det att framstå.

Lägg ut nästa bok på nätet DIREKT medan den är färsk. Då först börjar det bli intressant.

2009-05-05 @ 08:43:58
Postat av: unni

Jaså, säger du det, Rosamunda. Men du kan ju vänta med att vara beskäftig tills jag visat vad jag tänker göra härnäst. F ö hade jag kunnat sälja ljudboksrättigheterna men har nu använt dem på det här sättet ist. Ibland beklagar jag att jag inte varit mer ekonomiskt sinnad (läs: pengakåt), för det är risky bizniz att göra det man tror på. Prova själv.

Jag har inget problem med att lägga hela min produktion, inklusive kommande, på nätet för fri delning. Jag tror nämligen på den sortens konsumtion. Och jag har uttryckligen sagt att jag inte förväntar mig att få betaaalt. Det ädla och storsinta har jag heller aldrig tillskrivit mig själv. Jag tycker att din kommentar är småsint.



Kräm på dig / Bunni

2009-05-05 @ 09:03:24
Postat av: Vikke

@Rosamunda, Vad jag har läst och förstått så tänkte inte Unni ha något paypal konto att "skänka" till utan det var releasegruppen ThePirateBay som tyckte hon skulle ha det och därför gjorde hon det. Dessutom spelade hon in enkom "boven i mitt drama kallas kärlek" bara för release på tpb. Dessutom får det större slagkraft i media om hon dessutom tjänar mycket med pengar på att lägga ut den gratis. Det hjälper oss fildelare väldigt mycket

2009-05-05 @ 10:16:55
URL: http://norrskensgerbiler.se
Postat av: Lasse Rabenius

Jag förstår inte: vem är det som jagar legala fildelare? Ingen vad jag vet. Återigen, det är den illegala upp/nedladdnbingen Pirate Bay målet handlade om. Unni, återigen min fråga: är du för eller emot att ANDRA laddar upp/ned dina verk? Och utan ditt medgivande?

Postat av: unni

@Lasse Rabenius: Ipred 1 går nog att betrakta som en "god" början till en jakt på fildelare. Jag avser då givetvis dem som laddar ner illegalt. När jag la ut min bok för fri delning slapp folk känna sig som tjuvar, det var ju en av poängerna. Men du tror väl lika lite som jag att de som laddade ner min bok aldrig har ägnat sig åt den illegala fildelningen - eller?



Och nu säger jag detta än en gång, eller skriker ut:

LADDA NER OCH UPP ALLT NI VILL AV MIG! JAG BJUDER PÅ DET. JAG TROR PÅ SPRIDNING OCH PÅ ATT DET GAGNAR KULTURLIVET.



Ok?

2009-05-05 @ 14:36:05
Postat av: Lasse Rabenius

Allt? Carte blanche. Ok. Det ska bli intressant att se.

Postat av: Alabama

Även jag tog chansen och laddade ner "boven", lyssnar varje dag då jag går långpromenad med byrackan min.

När jag är färdig ska jag skicka den vidare till min bästa väninna som jag hoppas får sig en riktig käftsmäll och därmed ser sin egen livssituation. Gissar dock att hon inte ens kommer ta sig till slutet av berättelsen.

Tack också för alla dina tidigare romaner, alltid ett sant nöje att ta del av dina ord.



/Alabama

2009-05-06 @ 23:23:12
URL: http://borderlinebabyalabama.blogspot.com/
Postat av: J.Daniel

Ja, det undrar jag också. Vilka är det mig dom är ute efter?. Jag har nyligen varit sjuk och under min sjukhusvistelse var datorn och Internet min räddning, samt att min familj gav mig otrolig stöd under denna tid.

Jag jobbar ioförsig med datorer men under min sjukhusperiod var datorn ett stort stöd för mig. Den höll mig a jour med allt som hände i verkligheten utanför sjukhusväggarna.

Jag låg länge i hjärt-o-lung maskin på Astrid Lingrens sjukhus i Solna, som vanligtvis inte tar in vuxna människor.

Att jag var vaken i detta tillstånd var viktigt för mig i mitt tillfrisknade, men det var otrolig jobbigt att vara vaken då man var uppkopplad i maskinen. Detta är högst ovanligt och många hävdar att det inte är möjligt.

Det som gav mig tröst och en brejk var att jag med hjälp av personalen kunde koppla upp mig mot internet. Jag behövde ju koppla i från att maskinen andades åt mig, där för kopplade jag upp mig. Uppkoppling gav avkoppling.



Jag kunde kommunicera med mitt vanliga liv, kompisar och nät-vänner. Samt att jag kunde se en del film och höra musik. Stunderna var korta men de hjälpte mig otroligt mycket.

Nu undrar jag också om det är mig dom är ute efter? Jag som många andra delar information och för mig var det livsviktigt under speciell period i mitt liv.



Min period i hjärt-lung-maskin blev ju också en av de längsta i världen, 53 dagar, innan jag kunde räddas till livet.



Bild på mig i maskinen finns på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/ECMO

(p.s. jag har en penna i munnen)

2009-05-08 @ 09:34:25
URL: http://edtdaja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0