VARFÖR, CARINA?



Ursäkta om jag har fel, men jag får bara en cranky känsla av skriverierna av och om fildelningsmotståndare som känner sig hotade, hackade och hatade. De polisanmäler och gör en massa väsen av sig. Och jag vet ju inte vad som står i dessa anmälningar och vad polisen tänker göra åt saken.

Men det blev lite väl magstarkt när Carina Rydberg gick ut och påstod att hennes dator sabbats av ett virus hon antog lagts in av en hackare. I illvilja. För att hon är Mac-användare. För att "upphovsmän" använder Mac. Eh ...

Och tidigare, i Expressen. Där påstår hon så många felaktigheter att hon närapå gör en Marklund (Stockholm Stoner - remember?).

Varför, Carina? Varför just du? Att Marklund, Guillou & Co går ut och brölar och yrar må vara hänt. De vet ju inte vilket dike de ska dränka sig i. Men Rydberg? Av alla svenska författare skulle jag tippa att CR är en av dem som hade kunnat tjäna mest på att öka sin direktkontakt med läsarna via nätet och på att faktiskt skänka bort sina alster som en bonus. Hon är en kultförfattare som säkert har en fet fanbase här ute. Istället sällar hon sig till raden av dem som urinerar på delar av sin faktiska och potentiella publik. Samtidigt erkänner hon att hon olagligen måste ladda ner en del kulturmaterial (som sedan visar sig finnas att köpa på laglig väg). Pöh ...

Men det finns ett påstående jag studsar inför varje gång jag råkar på det, och det har blivit som ett axiom på sistone, nämligen: "Alla upphovsmän måste kunna leva på sin verksamhet."

Jaså? Sen när blev detta en rättighet? Rydberg m fl har erhållit frikostiga författarpenningar och stipendier från allmänna medel - kan det vara så att de har vant sig vid att bli överströdda med allmosor? För annars är det ju bara att titta på Sveriges författarförbunds medlemsmatrikel och snabbt konstatera att typ ett par tusen - dvs majoriteten - av dessa upphovsmän säkerligen inte kan leva på sin verksamhet. För att inte tala om den uppsjö konstnärer, skådespelare, filmare och artister som får lejonparten av sina inkomster från vanliga jobb. Den konstnärliga verksamheten får de ägna sin fritid åt.

Den verkliga orättvisan för konstnärssjälar ligger i det nuvarande systemet, vilket jag redan beskrivit i min Newsmillartikel. Internets möjligheter, inklusive fildelning, kan utgöra plåster på såren för flera av de upphovsmän som körts över av mestsäljarmastodonterna. Skulle förmoda att även Rydbergs tår blivit trampade på av denna kommersiella elefantmarsch.

En sak till: De som ylar över att de blir hotade av pirater och vänner av fildelning, de ropar på åtgärder som kan innebära ett allvarligt hot mot våra demokratiska och medborgerliga rättigheter. Vet de - jag kan inte låta bli att undra - vet de vad de egentligen lånar ut sig till?

Det är detta som är mest skrämmande i Pirate Bay-debatten. Att upphovsmännen blivit ett politiskt tuggummi.

Men mig äger ingen!

Kommentarer
Postat av: Magnus

Jag kan tycka att det är ok att göra bort sig, det kan till och med vara acceptabelt att kräkas ur sig åsikter för att man inte har läst på. Det är ofta ok att inte förstå nätet. Det som jag tycker är skrämmande med det här är att Expressen faktiskt nappar direkt på pressreleasen och publicerar något som de garanterat vet är felaktigt bara för att hon ska göra bort sig.

2009-05-12 @ 19:07:30
URL: http://www.naknasanningen.com
Postat av: Kimmi

Klockrent Unni!

2009-05-12 @ 21:54:43
URL: http://asiktskanonen.se
Postat av: Maria

Men artikeln i Expressen är väl från i mars...?

Eller har jag missat nåt?

2009-05-12 @ 22:52:33
Postat av: Martin

Jag håller med dig men varför ens ödsla energi på skvallerpressen? Idioterna som läser den dyngan kommer ändå inte att läsa dina blogginlägg så länge du inte skriver om silikon, sommar-mode eller robinson-robbans könssjukdomar.

2009-05-13 @ 00:22:10
Postat av: NinaE

Läste artikeln, hennes fbutskick hade jag läst redan innan.

Man slår ju sig för pannan!



Så har både hätskheten och felaktigheterna nytt nya höjder, precis vad som inte behövdes!



Önskar jag vore förvånad över att Expressen lät det passera, det är betydligt intressantare att röra om i brasan (och sälja några nummer till) än att korrigera felaktigheter.



Förbaskat bra inlägg för övrigt, tack!

2009-05-13 @ 00:50:09
URL: http://ekman.wordpress.com
Postat av: Mikael B

Just trying to raise the awareness level of "lagen om teledatalagring".



I feel it would be beneficial if as many people as possible knew about the next law that's in the pipeline BEFORE they vote in the EU-elections!



http://henrikalexandersson.blogspot.com/2009/05/kritiska-remissroster-om.html



2009-05-13 @ 02:15:58
Postat av: Helena Palena

Bra skrivet! Så värdefull är CR inte att en hackare skulle infektera hennes dator! Du är verkligen klar i din analys och skriver skitbra! Carina Rydberg är mycket comme il faute. Hon håller sig väl med dom som bestämmer i salongerna. Men det är pöbeln läs; fildelarna därute som bestämmer i tider av oro.



Ja, varför har hon inte en egen blogg - det undrar mymlan - och det undrar jag med. Hon kommenterar på Mohamed Omars blogg och kör verkligen där också på en helt ofarlig kurs medan dom andra som kommenterar håller på att bryta ny väg.

2009-05-13 @ 07:11:56
URL: http://parnassen.wordpress.com
Postat av: BG

You make my day!

2009-05-13 @ 08:21:24
Postat av: unni

@Maria: Jo, förlåt, Expressenartikeln är från mars, du har helt rätt, jag tittade på datumet överst. Det är ändrat nu i inlägget – tack! Detta innebär att CR-saken har förvärrats.

2009-05-13 @ 09:15:46
Postat av: R Johnsson

Man slutar tydligen aldrig att förvåna sig.



Hennes artikel har gått min näsa förbi men nu hamnar hon på samma lista som Jan, Gw mfl. dvs den Svarta.



Och på tal om virus,CR. Kan det inte helt enkelt vara så att du själv har tankat hem det när du har laddat ned "olagliga" kulturmaterial? Det är ganska vanligt att filer är infekterade, det vet ju varenda unge. Sedan kan man ju undra vem som tjänar på att hålla på med sådana dumheter, kanske antipiraterna?

2009-05-13 @ 09:27:42
Postat av: Andreas Rönnqvist

Ja stackars Carina. Jag och Anna (XtremeCreator) har erbjudit oss att hjälpa henne förstå nätet och komma till sans, men Carina avböjde. Dock har vi fått henne att läsa några av våra artiklar och det var på hennes efterfrågan som vi skrev artikeln om hur man länkar till andra...

2009-05-13 @ 09:49:41
URL: http://www.xtremecreator.com
Postat av: Rebecca

Hej, jag försöker få tag i din bok hellahells bekännelser, men hittar den ingenstanns. kan du inte tipsa mig om vart den finns? Jag läste den för längesen, lånade ut den och har inte återfått den och jag vill läsa den igen för den var grymt bra!!



kram

becca

2009-05-13 @ 10:27:31
Postat av: Molly

Hej apropå pirate bay-rättegången och att du fått så fantastisk respons i form av insända pengar på din ljudbok, är det inte dags att det startas en fan-insamling till pirate bay-killarna som nu hotas av kronofogden? Tänkte slänga ut idén lite här och där, skicka gärna vidare!



2009-05-13 @ 14:07:33
Postat av: Nätpåker

"Av alla svenska författare skulle jag tippa att CR är en av dem som hade kunnat tjäna mest på att öka sin direktkontakt med läsarna via nätet och på att faktiskt skänka bort sina alster som en bonus."

Om Carina Rydberg är en av de som skulle tjäna mest, vilka författare är de som skulle tjäna minst?

2009-05-13 @ 14:46:00
Postat av: Joshua_Tree

Bra skrivet som vanligt. Jag har många gånger reagerat över det där med att det är en rättighet att leva på sitt skapande. Att ifrågasätta det väcker enligt min erfarenhet minst lika mycket ilska som motståndarsidan hävdar väller fram när de försvarar upphovsrätten (ett missriktat försvar för övrigt eftersom ytterst få är emot upphovsrätt, utan bara vill se den anpassad till verkligheten).



Inatt pratade jag med en snubbe på jobbet om hur fildelning och ökad spridning kan öka inkomsterna. Vi pratade då främst musik och vid ett tillfälle sa jag att ökar man sin fanbase kan man dra in mer på att spela live? Genast ifrågasattes det med "tänk om man inte vill spela live då?" Tja, tänk om jag inte vill stå på ett fabriksgolv? Vill man ha pengar får man gå dit pengarna finns. Jag kan inte få in i mitt huvud att det finns människor som anser sig ha RÄTT att bara göra det de tycker är roligt, och därutöver har mage att bli förbannade när man tycker att det är något av ett lyxproblem...

2009-05-13 @ 15:49:19
URL: http://[email protected]
Postat av: Carina Rydberg

Unni, du gör mig besviken.

Du skickar ett personligt mail till mig, som jag svarar på, och sedan lägger du ut detta.



Man kan väl säga att 10-15 års vänskap har gått om intet.



Tråkigt.



Vad gäller mitt uttalande: "Alla upphovsmän har rätt att leva på sin verksamhet", så gör jag gärna ett förtydligande: Alla upphovsmän vilkas verk håller en så pass hög kvalitet att folk är villiga att ta del av innehållet.

Har rätt att leva på sin verksamhet.

Det är så jag menar.

För vill man ta del av innehållet, så bör man också vara beredd att betala för det.



Vad gäller ditt tal om allmosor: Det är ju för att jag inte vill leva på allmosor, som jag vill kunna få betalt i form av royalties - och inte bli bestulen på dem.



För övrigt har du fattat en annan sak fel: Jag är ingen Mac-användare. Det är mina mac-användande kolleger som vid samma tidpunkt blivit utsatt för samma sak.



Och att det rör sig om hackers, är bortom allt tvivel. Fick just ett kravmail för en bok jag aldrig hört talas om. Men allt stämde: Kundnummer, leveransadress.



Så jag undanber mig allt snack om att jag skulle inbilla mig detta.



Jag har genom piratpartiets representant hört att du tjänar bra med pengar på den ljudbok du lagt ut på The Pirate Bay, och till detta vill jag naturligtvis gratulera. Det är pengar som går oavkortat till dig, och så ska det också vara: det är ju din egen produktion.



För övrigt är jag mycket besviken på dig; själv hade jag aldrig angripit en vän offentligt på det sätt du just gjort.



Carina Rydberg







2009-05-13 @ 16:28:06
Postat av: Angelica - Faluns bästa blogg

Mig kommer ingen någonsin äga!



Besök gärna min blogg där jag skriver om min vardag (kryddad med lite hemligheter och skvaller) Och så skriver jag om träningen inför Lonon Marathon 2010 =)

2009-05-13 @ 18:30:14
URL: http://angie1986.blogg.se/
Postat av: Marlene

Till Carina

Jag förstår inte vad det bevisar att du fått ett kravmail på en bok.

Ja det kanske bevisar att du fått ditt konto hackat men vad har det med fildelningsdebatten att göra ?

Konton hackas dagligen därför att folk slarvar med sin datorsäkerhet. Det drabbar fildelare lika ofta som det drabbar upphovsmän, det är absolut ett ärende för polisen men förklara gärna vad det har att göra med att du vill kunna leva på ditt jobb som författare.



Föresten om leveransadressen stämmer borde du ju fått boken.

2009-05-13 @ 21:36:25
Postat av: Affe

Länkar till en väldigt intressant föreläsning som jag varmt rekommenderar alla som vill ha fler argument till varför "pirater" inte alltid tillhör världens avskum.



http://video.google.com/videoplay?docid=-6483543718966313073

2009-05-13 @ 23:22:03
Postat av: Maria

Det här var lite tråkigt, tycker jag.

Spelar det egentligen så stor roll att du är för och hon emot fildelning? Hm.

2009-05-13 @ 23:37:13
Postat av: Tobbe

Tänkte jag ville dela med mig av den här artikeln.

http://www.fourhourworkweek.com/blog/2009/05/13/start-up-strategy-to-change-the-game-change-the-economics-of-how-its-played/#more-1780

2009-05-14 @ 00:21:06
Postat av: Anders

Carina Rydberg skrev:

"Själv har jag en obrukbar dator, i vilken mina manus ligger - och de är omöjliga att säkerhetskopiera."



Det där har jag svårt att tro. Jag tror däremot att du kan rädda manusen och få ordning på din dator om du låter någon datorkunnig person hjälpa dig.





"Och jag har just fått reda på varför Mac-användarna är de hårdast angripna: De är upphovsmän.

Och det är upphovsmännen man vill åt."



Jag tror tvärtom att Mac-användare är mindre angripna än många andra. Har du några belägg för dina uppgifter ?





"Och om någon får för sig att lägga ut det här till valfri bloggare/nyhetssida: Be my guest. Betrakta det som ett pressmeddelande."



Varför blir du nu upprörd över att dina uttalanden läggs ut på en blogg ?

2009-05-14 @ 00:38:51
Postat av: Globetrotter

Bra skrivet Unni.



Carina... ja, suck

2009-05-14 @ 07:51:54
URL: http://gayglobetrotterviews.blogspot.com
Postat av: Mårten

@ Carina Rydberg:

"Och om någon får för sig att lägga ut det här till valfri bloggare/nyhetssida: Be my guest. Betrakta det som ett pressmeddelande."



Är det inte lite väl magstarkt att klaga om någon lägger ut och kommenterar ditt medelande då, du skrev ju att du ville det?

2009-05-14 @ 08:13:37
Postat av: R Johnsson

Carina R, tänkte ta upp skillnaden mellan hacker och fildelare men kom på att jag inte orkar. Gissar på att du inte ens vill försöka begripa.

2009-05-14 @ 08:56:22
Postat av: unni

@Nätpåker: Jag tror egentligen att alla författare skulle tjäna på att lägga ut sina alster, men de jag misstänker kan tjäna minst är mainstreamgänget. De översvämmar ändå marknaden.



@Josh: Just precis. Det kanske måste ingå i jobbet att lägga ner lite obetald tid på dialog med sin publik, för det borde väl ändå vara publiken som vi upphovsmän ska känna ödmjukhet inför, inte de som delar ut stipendiepengarna.



@Carina Rydberg: Tänker inte här gå närmare in på vänskapsaspekten, jag undrade faktiskt uppriktigt och i ren omtanke hur du har det och ville dessutom veta om det verkligen var du som skrivit "pressmeddelandet". Vill minnas att du, vid en dispyt, som definitivt sargade mitt vänskapsband till dig, hävdade att du kunde skilja mellan sak och person.

Du skriver: "Alla upphovsmän vilkas verk håller en så pass hög kvalitet att folk är villiga att ta del av innehållet.

Har rätt att leva på sin verksamhet."

Vem ska avgöra denna kvalitet? När det gäller en bok är det svårt att bedöma kvaliteten innan man läst den. Då vore det väl utmärkt om man får betala efteråt. Och bara om man tycker att verket höll hög kvalitet. Dessutom: De som skriver böcker av låg kvalitet borde väl då inte ha rätt att leva på sin verksamhet. Tyvärr är det just skräpet som genererar mest pengar till upphovsmännen. Eller är megaupplagor att jämställa med hög kvalitet? Eller hur menar du?

Jag utgick, och uppenbarligen felaktigt, från att du var Mac-användare, eftersom du förde fram tesen att den lömska fienden angrep framförallt Mac-användare, beroende på att upphovsmän ofta använder Apple, enligt dig. Då utgör du alltså pc-undantaget som bekräftar Mac-regeln.

För övrigt drabbas pc-användare lättare av virus. Ditt resonemang är långsökt. Synd.

Hoppas att nån kan hjälpa dig med ditt teknikstrul iaf.

2009-05-14 @ 09:21:58
Postat av: Jörgen

Förstår inte varför en relativt(?) okänd författare som har allt att vinna på att få ut sina alster till den yngre "fritänkande" publiken ger sig ut i spets för fildelnignsmotståndarna. Jag tycker dock att bredbandsleverantörerna ska betala, eftersom jag har svårt för Comhem...

2009-05-14 @ 10:20:51
URL: http://www.stilochfiness.se
Postat av: J

Eftersom jag tagit del av både bloggposten och alla kommentarer, inte minst din Carina, så undrar jag; vad blir jag skyldig?



Vad tar du för en bloggkommentar som är värd att ta del av?

2009-05-14 @ 12:54:41
Postat av: George

Jag orkar inte läsa alla bloggar och artiklar som föreslås i ämnet, (och kanske inte är insatt nog att yttra mig här utan att göra bort mig!) men en sak slår mig här:

Det tycks råda någon sorts sammanblandning av ämnen i diskussionerna.

Eller är det bara jag som rör ihop det?



Alltså, en sak är diskussionen om kulturarbetares rättighet att leva på sitt arbete. (Jag tänker att de har samma rättighet till det som övriga yrkespersoner med motsvarande utbildning? Att det är en tendens i samhället i stort numera att premiera ung billig arbetskraft, nya smaken för dagen, före mer lågmäld men gedigen erfarenhet, och det oavsett branch...)

Jag vill påstå: den som betalar notan (före eller efter, konsument eller uppdragsgivare) är och förblir den som kan påverka konstens innehåll förutom konstnären själv . Rent historiskt så har målare varit tvugna försköna sina uppdragsgiverskor, eller retuschera oönskade element från kyrkomålningar, och utstå allehanda påtryckningar för att få betalt för sitt arbete, musiker utforma bombastiska beställningsverk till någon regents ära eller förströelse etc etc. Det är enbart konsthantverkarna som fått betalt direkt av vanliga medborgare. Rätta mig om jag har fel, men på 1800talet var skalderna, filosoferna ( och musikerna) i ropet helt beroende av borgarskapets entusiaster för att finansiera tryck, distribuera skrifter, och via salongerna skapa intresse för fler spelningar/ läsningar etc. Ingen ska väl inbilla sig att det fanns finansiellt stöd från "folket", (dvs de med lägre bildning och knappare resurser) och verkligen inte för de riktigt politiskt radikala.

Det är fortfarande så . Den intellektuellt obildade delen av allmänheten, den ägnar sin fritid åt annat än intelligentians kulturyttringar, det är ju naturligt. Tyvärr är alltför många istället helt i händerna på kommersiella intressen, men det orkar jag inte gå in på här.

Nå, de som i allmänhet finansierar utgivandet av smal högkvalitativ konst är inte masskonsumenter. De är den minoritet, som fäller omdömen om konsten, har förmåga att avgöra kvalitet, kan intressera sig för innehållet. De är också i maktposition att göra påtryckningar vad gäller innehållet, formen, uttrycken etc. Oavsett det handlar om statliga institutioner (och skolor...) eller privata entreprenörer , näringsliv eller regelrätta mecenater. De är även i position att avfärda en okunnig pöbels indignation över utmanande kulturyttringar som just okunnig. Det är deras plikt att hålla politikerna stången till försvar av total kontnärlig frihet.

Internet ändrar knappast på det här.

Man kan föra en filosofisk diskussion om kulturarbetarens fundamentala rättigheter att vara fri i sitt utövande, och samtidigt få det stöd som behövs för att kunna arbeta i lugn och ro utan att behöva vara publikfriande eller folkkär. Det är en intressant, viktig diskussion förvisso, ständigt aktuell.

Men det är en helt annan diskussion än den om vilka medel som bör vara tillåtna i jakten på eventuella lagöverträdare i ett demokratiskt samhälle.

Lagen är en sak.

Hur den verkställs är en annan.

Vi har redan gått med på alldeles för mycket.

FRA-lagen var bara början på ett nu helt godkänt kränkande av medborgarens demokratiska rättigheter.

Att den tekniska utvecklingens rasande framfart gjort att det uppstått glapp mellan våra moralbegrepp och verkligheten är jätteviktigt att tala om och belyser tydliga problem vi måste lösa. Men vi lever just nu i en tid där polisstatens principer vinner mer mark för var dag. Det är en global tendens, som rimmar med världsekonomin. Är det inte viktigare än nånsin att värna om individens rätt? Vill vi leva övervakade i allt vi gör 24/7 ?

Jag har ingen paketlösning på det här.

Men om JAG måste välja mellan fundamental demokrati och frihet för alla i vårt samhälle, och varje kulturarbetares rätt att få betalt för var gång deras arbeten konsumeras/ exponeras så är valet solklart!

Vissa saker tycker jag inte man kan kompromissa med och kalla sig demokrati.

Det här måste lösas.



Sen tycker jag att ni, Unni och Carina, är fantastiska beundransvärda begåvningar som ska kunna kriga på olika sidor om dessa frågor, jajamen! Men höj er privata relation till varandra över stormen, snälla. Ni har långt mer gemensamt än ni har som skiljer er åt, ni riskerar skämma ut er om ni inte kan vara vänskapliga privat, trots hårda angrepp på varandras åsikter i den här frågan i det offentliga rummet. Det ingår ju för fan, fall inte offer för den tråksvenska konsensusfixeringen, snälla!

Seså, kiss and make up girls.



:-)

2009-05-14 @ 13:25:31
Postat av: Maria

Rydberg har tydligen tappat både greppet och stilen.



http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/219051-carina-rydberg-om-dataintranget



OK: hon har tagit på sig för mycket jobb, tagit ut förskott på olevererade arbeten, och lever över sina tillgångar. Det är för taffligt att dra igång en sån här undanflykt.





2009-05-14 @ 18:05:42
Postat av: unni

Rebecka, min backlista ska snart läggas ut också, vi ska prova olika lösningar och se vad som funkar. Så stay tuned!



George, mycket tänkvärt. Det är styrningen av innehållet jag också ogillar.



Maria, dessvärre finns det nog fog för att din tes stämmer.



Kräm!

2009-05-14 @ 20:44:29
Postat av: George

Det där sista du säger Unni, om odemokratiska metoder och att folk lånar ut sig till detta, det är ju verkligen intressant, helt förbluffande egentligen.

Sen när är det moraliskt försvarbart att ändamålet helgar medlet?

Det här är ju ett land där vi inte tillåtit "undercover-verksamhet" inom polisen, för att det anses kränkande och vilseledande (dvs uppmuntrande till kriminell handling). Men nu ska, helt plötsligt, vanligt ostraffat folk bevakas och avlyssnas i fullständig bristande respekt för det privata, för att stämma i bäcken, för att det KAN HÄNDA att någon kommer att begå ett brott i framtiden...?

Hello thoughtpolice.

Two wrongs don't make a right.



Dessutom: det här med ljud-rättigheter har ju harvats om sen magnetbandets födelse. Ni vet, när mixtapes betydde en spole kassettband med ljud som olovligen kopierats från radiosändning eller vinylskiva. I Sverige löste vi det det delvis med STIM. Men vi är en speciell nation på så vis, för det gäller bara här, även om det finns liknande lösningar på andra platser. Och det har inte varit aktuellt att sätta span på folk för att de kanske spelar in ett kasettband och ger bort i present eller spelar upp på en fest, i ett klassrum, bar, butik etc, TROTS att det i lagens definition är olagligt utan att anmäla det till STIM och betala för det.

Man kan ju fråga sig varför...är det bara för att det varit ohållbart dyt att genomföra i den fysiska världen?

2009-05-14 @ 22:33:12
Postat av: ormbäraren

För övrigt är jag mycket besviken på dig; själv hade jag aldrig angripit en vän offentligt på det sätt du just gjort. hehehe, jasså? carina är en patetisk människa.

Postat av: Mia

Hej! Jag har läst och tagit del av debatten här men av anledningar som är för självklara kan jag inte ens få upp ångan att aktivera mig. Jag känner oss som ett barn utan rättigheter och makt som när en förälder gjort klart för en att det finns inte en susning att man kommer få spela fritt även fast man så gärna vill men inte förstår sitt eget bästa. Kontroll, förbud och straff är uppfostringsmetoden som alltid.



Lika bra att man utbildar sig till hacker redan nu så man kommer kunna ta sig förbi tankepoliser och portväktare. Internet kommer aldrig bli en fri, blomstrande frizon. Vi kommer kunna ta del av varandras uppsatser och dagböcker och truddilutter hur mycket vi vill så länge innehållet inte anses för stötande, och vi kan även skicka lite "credits" till varandra nu i början, men tillslut så kommer mängden av våra alster svämma över och man kommer betala för att få fram de man vill säga/berätta/sjunga/visa, det gör många redan.

Vi är helt enkelt för många i lekhagen, miljontals.

Mängden uttråkade, understimulerade människor är också en anledning till att internet kommer bli det nya IRL. En matrix som håller oss stilla och på plats så vi inte får för oss att springa runt och löpa amok. Det funkar ju inte, det fattar vem som helst. Uppkopplad och en känsla av att vara tillsammans fast man sitter själv i rummet. Tv räckte inte, den pratar inte tillbaka, och vi är ju sociala varelser.



Nu kommer vi inte ens höras när vi ylar, voicechat är nerlagt om inte fylld av nätpoliser. Perfekt. Internet är en spegel av vad som redan är. Ekonomi och kontroll av männsikor är det som styr. Tillslut kommer vi tröttna även på det här när styrningen är för uppenbar och spelrummet för tajt. 10 år max.



Det är farligt när "cellerna" (folk) i människokroppen börjar maila varandra och undrar hur det står fatt i hjärnan. Vi är tyvärr i händerna på ledare som inte vill oss väl och det vet vi. Om de ville vårt bästa så skulle vi inte bli matade med skit och ifyllda lögner och gifter och dåligt samvete. I min tysta, uppgivna känsla så finns ett hopp. Man kan gå på en promenad vid havet och förundras över livet och vem man är. Man kan inta lite "herb" och sätta sig på ett moln och googla ner. När man ser hur sjuk vår kropp har blivit så kan man bli lite ledsen och arg över att de som kan inte säger stopp, sen kan man bestämma sig för att bli en bra kopia. Man kommer tillexempel långt med att vara snäll, men det är tufft att omprogrammera sig, osnällhet sprider sig värre än sjukdomar.

Jag tycker inte att du Unni är snäll i detta inlägg. Jag känner Carina genom en bok och jag är säker på att hon har en sårbar själ som oss flesta. Det slår ju tillbaka på en själv jämt när man gör någon annan ledsen.



Be Niiiiiiice Unni ! Du kopieras. xxx



2009-05-15 @ 01:31:27
Postat av: Anders Troberg

"Men det finns ett påstående jag studsar inför varje gång jag råkar på det, och det har blivit som ett axiom på sistone, nämligen: "Alla upphovsmän måste kunna leva på sin verksamhet.""



Låt oss, bara som en kul övning, applicera det tänkandet på en annan aktuell fråga: "Alla biltillverkare måste kunna leva på sin verksamhet". Är det så? Naturligtvis inte. Gör man inte bra bilar till rätt pris så kan man inte leva på sin verksamhet. Gör man inte moderna bilar som stämmer mot dagens krav på en bil så kan man inte leva på sin verksamhet.



Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Självklart ska kreatörer kunna leva på sitt arbete. Inte alla, men så har det aldrg varit, och kommer aldrig att bli.



Däremot så kommer man, genom att dela med sig av sitt arbete, göra så att man inte får hela kakan. Men, som kreatör har man aldrig fått hela kakan. Mellanhänder har ätit upp nästan alltihop. Genom att dela med sig, genom att kapa mellanhänder, så händer två saker:



Kakan blir större. Man får fler fans, och de kommer att köpa. Kanske inte alla, men fler än om man inte gjort det.

Man får större del av kakan. Inga/färre mellanhänder innebär att pengarna går rätt ner i egen ficka.



När det gäller datorproblem så händer det för alla. Datorer är maskiner, och maskiner krånglar ibland. Jag har det som yrke, och har rätt många maskiner hemma (20-30) och ibland känns det som om jag lägger mer tid på att fixa dem än på att använda dem.



Använder man dessutom datorn som de flesta gör med sina laptops, då får man mer problem. Sitter man med den i knät så går den varm, eller så tar hårddisken skada av rörelserna. Använder man dem i bil eller på fly/tåg, så dödar vibrationerna till slut hårddisken. Laptops, sitt namn till trots, är byggda för att stå stadigt på ett bord, och bara flyttas i avstängt tillstånd.



Och Carina, säkerhetskopior är något man tar INNAN man får problem. Tar du på säkerhetsbältet efter att du krockat?

2009-05-15 @ 09:51:22
Postat av: jämtland

Tack CARINA Rydberg! Du har kraft nog att stå emot populismen som frodas i media. Just nu ska man vara för fildelning och den aningslöshet som frodas tex här är skrämmande. Jag läser dina böcker med nöje och köper dem! Att man ska betala i efterhand , "om det var bra" (som Unni menar) är så märkligt att jag inte vet hur detta ska bemötas. Jag betalar om maten var god...jag betalar om bion var bra..jag betalar om frisyren blev bra hos frissan ...osv..SUCK!

2009-05-17 @ 10:45:42
Postat av: unni

Tack för din fina, poetiska utvikning, Mia. Vill bara påminna om att det finns fler sårbara själar än Carinas.



@jämtland: Om du tycker att det är rätt att betala för dålig mat eller tjänster som inte håller måttet, så får du gärna göra det. Själv gillar jag inte att köpa grisen i säcken eller att betala och se glad ut även om maten smakade skit.

2009-05-17 @ 14:11:00
Postat av: Suede

Tack Unni, det är tydligen lätt att förlora vettet eller det lilla som fanns i denna debatt men du håller huvudet ovanför vattenytan. Ska man tycka synd om Carina, eller vad?

2009-05-17 @ 14:33:32
Postat av: Anders Troberg

jämtland: Märkligt eller inte, det fungerar. I slutänden är det vad som räknas.

2009-05-17 @ 14:53:47
Postat av: Micke

Det glädjer mig att ger mig hopp att finna så många vettiga och tänkvärda åsikter här inne.

Personligen har jag misströstat lite i min värld, där få förstår hur demokratin håller på att kantra i syfte att försvara Guillou och hans mätta kompanjoner.

Så finner man Unnis fina initiativ på PB, och därifrån leds man in i hit "hoppets boning".



Verkligen uppryckande att se att motståndet flödar, men hur får vi svensson att förstå att Piratdebatten inte handlar om att ungdomar stjäl musik, utan att det är en så mycket större fråga?

2009-05-19 @ 09:46:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0