DUDE, WHERE IS MY BODY?

image112

Detta är Germaine Greer, min favvofeminist. Hon har nyligen låtit sig avbildas naken. I en lång och snårig artikel i The Guardian berättar hon om nakenporträttkonsten. Bland annat får man veta att de enda kvinnor som i regel var nakna i Renässansens konstverk var kurtisaner. Annars var modellerna män, även då porträtten skulle föreställa kvinnor.

Idag är kvinnors kroppar så överexploaterade, så tuktade och så ägda av en manlig blick att de blivit ett projekt, ett arbetsläger. Många kvinnor lägger ner sjukt med slit på sina kroppar utanför ordinarie arbetstid. Kanske är det därför som kvinnor börjat avbilda sina kroppar mer inom konsten. Vi måste betrakta detta alienerade objekt på avstånd för att lära känna det bättre. Och kanske på sikt bli ett med våra kroppar.

Viss är hon härlig, förresten...

Kommentarer
Postat av: A

Här är mina tre favvofeminister. Man tröttnar aldrig..

http://www.youtube.com/watch?v=XC-iaVyQRRQ

2007-10-29 @ 20:59:13
Postat av: Sandra C

Det var en härlig bild, och en härlig sak att göra. Att låta sig porträtteras naken som feminist, menar jag. Oftast betraktas nakenbilder, hur vackra och stilrena de än är, som något sliskigt man gjort för att hetsa upp männen.

En av mina förebilder, Jenny Saville, har målat nakna kvinnor på ett undersökande sätt. Samtidigt som målningarna är experiment så är dom ett "statement" (tappade det svenska ordet); det här är en kvinna. Hon använder ofta sig själv som modell.

Apropå ingenting... ;)

2007-10-29 @ 21:15:01
URL: http://kaffemedmjoelk.blogspot.com
Postat av: Maria

Skriver bara kort här eftersom jag inte har din e-postadress Unni, att jag läst din bok och blivit mycket berörd. Bor själv med mina 3 barn på Skånegatan i andrahand pga en skilsmässa (har inte blivit lika grymt behandlad som du, men det svider ändå)och ser dig ibland. Är för blyg för att säga något men här på bloggen vill jag ändå säga att du har varit otroligt modig och stark som skrivit din bok, och jag hoppas att du får kraft och en massa kärlek i framtiden!

2007-10-29 @ 21:19:08
Postat av: J-a

Har nu läst boken. Bästa bokupplevelsen på fyra fem år. Men jag tycker du bör byta förlag till nästa bok. Har du inte hört hur den norske förlagsägaren Öivynd Hagen behandlat sin personal i Sverige och Norge genom åren? På det förlag jag jobbar går många historier om honom. Han är tydligen en Niclas upphöjt till 30. Fullständig terror, med mejlövervakning, psykisk mobbning, lögner och åter lögner. De som inte slutar frivilligt får sparken. Och så fort det är bokmässa någonstans blir det plötslig högkonjunktur på stadens strippklubbar. Gissa vilket förlags kontokort (och vems royalty) som betalar kalaset?

2007-10-30 @ 08:46:54
Postat av: Terese

Ja det var en härlig bild. :)
Är lite nyfiken på åsikterna om Linda Skugges oretuscherade "utvik" i tidningen Bon för ett tag sen. En riktig snackis då det begav sig. Vad anser folket härinne? :)

2007-10-30 @ 09:53:38
URL: http://tackytess.blogspot.com
Postat av: unni

Heja!

Precis den nivå jag önskat mig i kommentarerna. Trodde först jag skulle få de vanliga påhoppen från de hankönade. Ja, Sandra C, exakt det du skriver är vad Greer också kommit fram till.

Skugges självporträtt gick ju också i den stilen, helt ok tycker jag. En protest god som någon.

Maria, kom fram och hälsa nästa gång!

J-a: Suck...

2007-10-30 @ 10:32:56
Postat av: Katrin

...Och nu efter att ha läst kommentarerna fick jag en skön aha-upplevelse; nämligen att det är en Jenny Saville-bild som pryder omslaget på
Manic street preachers platta "holy bible". Thanx :)

2007-10-30 @ 14:46:29
Postat av: Håkan

alla kvinnor(och män också) borde någon gång i sitt liv göra studiebesök på närmsta nudistanläggning för att kolla(snegla lite diskret så) in kroppar och hur fantastiskt olika människor ser ut och framför allt så långt ifrån stereotyper och ideal..I Gbg kan man besöka Saltholmens kallbadhus och där titta på smala,tjocka,långa,korta,tränade,otränade både unga och gamla och uppleva alla kroppars inneboende skönhet. Där finns också äldre skönheter med hesa röster och svartbrända läderhudar som även vinterbadar...Riktiga hjältinnor !

2007-10-31 @ 18:22:43
Postat av: Patrik 27

Men Unni, varför är du så uppsnoffsad på alla dina egna bilder då? Är det för att känna dig vacker enbart för dig själv. Eller finns det en uns av önskan i dig att du vill vara vacker för en man? Naturligvis vill kvinnor vara vackra för män. Det är även så att män vill se snygga ut för kvinnor. Du får det att låta som att enbart kvinnokroppen är objektifierad. Det är inte så. Killar förväntas också vara vältränade. Det här är ingen tävlan om vilket kön som får mest "stryk" i samhället. Det handlar om att båda könen är objektifierade. Jag är ju kille. Jag kan berätta att vi också känner massvis med krav på oss.

Ni har väl också en förvrängd bild av hur den typiske killen ska se ut. Många tjejer har det. Och NATURLIGTVIS kommer skribenter (av hon-kön) att besvara mitt inlägg med att dom minsann o da inte alls har krav på sin kille bla bla bla.

Då har ni missat min poäng.

2007-11-01 @ 17:58:47
Postat av: josefine

arbetsläger, unni! du är ett geni!

2007-11-09 @ 11:16:36
Postat av: Lucy

Åhhh hej åhh hå
Heja Unni jag håller på dig och alla våra medsystrar som trycks ned av dessa hannar til män!
Ingen som någonsin har tänkt en egen tanke på morgonen och resten av dagen kan väl tycka att den senaste alfahannens (han som skrev det där dravlet om nån riddare med en nunnemorsa...ha ha..precis som Sverige har haft några korsriddare...och före det om den där pajasen Hamilton..jo jo...det är till att ha livlig fantasi...en svensk som mördar utomlands på order av Riket...ha ha...möjligen delar ut ärtsoppa och plåster! Jösses vad trött jag blir...gääääsp....vet han inte att de farligaste agenterna är kvinnor?) inlägg i debatten spelar någon roll? För vad skall de göra dessa alfahannar om de inte längre har en lydig dam som säger "jajjamensan" till allt?
Nä fasen...fuck them!
Sitter här och funderar på om vi inte skulle göra som Germaine och visa oss i all vår blomstrande glans? En nakenfeministkalender? Bara för att säga att vi inte räds nakenheten, att vi inte räds våra kroppar och att vi VET att det finns vettiga killar/män därute som inte är rädda?
Ha ha..fan va snygg jag är...efter två barn..över 40....morr

2007-11-29 @ 21:03:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0