FILDELAD

Igår var jag på ett seminarium om upphovsrätten och Ipred. Eller seminarium. Snarare ett upprop där alla deltagare var starkt kritiska till den illegala nedladdningen av diverse kulturyttringar.

Horace Engdahl höll ett välformulerat brandmanifest om upphovsrättens historia och hävdade att den var intimt sammalänkad med vår moderna syn på demokrati. Det lät bra. Allt lät bra.

Om det inte vore så att jag alltid känner mig skeptisk till den här sortens totala hegemoni. För såvitt jag vet fanns det ingen i församlingen som såg några dubier i upphovsmäns rätt att granska enskilda IP-adresser och straffbelägga dem som bedriver olovlig fildelning.

Offret för denna verksamhet skymtade fram flera ggr i politikernas och intresseföreningarnas utsagor: En utarmad konstnär som till slut inte längre kan skapa eftersom intäkterna uteblir av "nätstölderna".




I artispanelen satt Martin Rolinski från BWO, Helena Bergström och Augustprisvinnaren Torbjörn Flygt. Alla tre var upprörda över politikernas handfallenhet. Kulturlivet blöder, menade de, pålästa och vältaliga.

Och visst, jag hajar indignationen. Men tycker ändå att bilden blev lite ensidig och paniken alltför akut.

När det gäller musik exempelvis, har fildelningen bidragit till en stpr och levande indiescen, den s k långa svansen, "the long tail". Idag kan fler musiker leva på sin musik, även om intäkterna kanske inte är så imponerande. Men det leder ju till en större mångfald.

Ibland verkar det som om de ivrigaste motståndarna till fildelningen också är negativa till själva den utveckling som internet och den digitala revolutionen inneburit.

Jag minns när desktop publishing slog ut en hel yrkeskår inom tryckerinäringen och vilket liv det blev. Men skulle man då förbjuda den mjukvara som gjorde det möjligt för många fler att göra oberoende tidskrifter? Nej, det gick ju inte och idag är det väl knappt nån som minns de höga vågorna.

Att biobesöken avtagit kanske inte bara beror på fildelningen. Såvitt jag vet har den utvecklingen pågått länge, kanske ända sen vhs-en kom. Själv ser jag helst film på bio, och det gör jag dessutom ofta. Men vi kan ju konstatera att många föredrar att se film och teveprogram hemma när de själva har lust utan att behöva passa en massa tider. Men filmintresset har ju inte minskat för det, tvärtom.

Sen tänkte jag på mig själv, en utarmad och fattig konstnär som knappt har råd med hyran. Men det beror snarare på bokbranschen än på fildelningen. Det beror också på mina fattiga läsare. På en köpt bok av mig går det 5 - 10 läsare som inte köpt boken. Är jag då fildelad?

Och internet i sig? Är inte det kulturutbudet ett jättehot, även om vi bortser från fildelningen? Hur många är det som hellre sitter och fiskar på nätet än går på bio eller läser en bok?

Kanske vore det enda raka att klippa kablarna. Och en sån tanke kan t o m jag tycka vore skönt att realisera ibland. Så att vi kan återgå till den verkliga dialogen, kafésamtalen, salongerna och de äkta mötena. Men hur skulle det gå till?

Jag tycker nog att man ska försöka hitta de positiva möjligheter som den nya tekniken öppnat trots allt. Vi är ju bara i början. Och nu måste jag förflytta min lekamen till en annan stad, ty så långt har inte tekniken hunnit ännu, att även det kan skötas digitalt.

Hörs!

Kommentarer
Postat av: damp

Valdigt relaterat har ar ju Paulo Coelho



http://paulocoelhoblog.com/wp-content/uploads/2008/10/FrankfurtBookFair.pdf



"Yet, given that books as media are still widely used, why not share the whole digital content of books for free? Contrary to what common sense tells us – and common sense is not always a good guide, otherwise publishers, booksellers and writers would probably be doing something more profitable – the more you give, the more you gain.



I was lucky enough to see this happening to my books in Russia, back in 1999, where I had a very difficult beginning. Given the great distances, my books were very poorly distributed and the sales were very low. Yet, with the appearance of a pirated digital copy of The Alchemist – that later on I included on my official website – sales took off in an amazing way. In the first year, the sales had jumped from 1,000 copies to 10,000 copies.

In the second year they soared to 100,000 copies and the year after I sold a million books. To this day, I have reached the mark of over 10 million books in this territory."

2008-11-13 @ 17:42:53
URL: http://www.damp.wordpress.com
Postat av: hanna

unni, du är bäst!

2008-11-13 @ 17:55:56
Postat av: Lisa.H

Du har så rätt.

All kultur har fått ett fantastiskt uppsving pga Internet.

Sen förstår inte jag varför staten ska ställa sig på skivbolagens sida mot landets tonåringar...och en hel del äldre också för den delen.

2008-11-13 @ 19:25:38
Postat av: Bokköparen

Nu är det dags att stödköpa för man vill ju ändå ha böcker i bokhyllan, när man läst dem. Fler ska få böcker utgivna av dig i julklapp...Många bäckar små!

Det är otroligt att inte en så läst författare som du kan leva på skrivandet. Det är systemfel, inte fel på Dig...

2008-11-13 @ 19:38:31
Postat av: Christopher

Jag blir glad och känner mig mer bildad efter en text som denna.



Och nej, utvecklingen går inte att stoppa.

Visst dem kan gnälla och till viss del så förstår jag dem, absolut.

Men branscherna (bok, film o musik bla) måste uppdatera sin affärsmodeller, ljudböcker är ett exempel.



Du Unni, varför talar du inte in dina böcker och lägger upp för nedladdning? Ta inte in nån skådis, jag skulle jättegärna lyssna på dig uppläsandes dina böcker.



På bloggen tex, jag signar på stående fot upp mig för hela din katalog!



Det har ju flera tidigare efterlyst.

Mig veterligt så har du inte kommenterat det förslaget tidigare.



Vad hindrar?

2008-11-13 @ 20:43:27
Postat av: Anonym

Va vad fin du var i kvällen debatt. Jag blev dock ledsen att du fick tala så lite. Visst är det märkligt att Marcus Birro håller brandtal om solidaritet och att vi lever-i-det-här-samhället-tillsammans och ändå blir så jävla förbannad på feminister. Mer Unni i den offentliga debatten!

2008-11-13 @ 22:47:40
Postat av: Christian Polsäter

hej, såg dig på tv-programmet "debatt" i svt. Vad var din poäng med att bara män fått uttala sig i frågan om den nya råa humorn personifierad av Alex Schulmann? Ditt meningslösa inlägg upptog snarare viktig programtid än gjorde nytta. Du gör inte något jättebra intryck genom att låta sur och gnällig och säga "jag vill säga saker, ge mig ordet, jag är faktiskt inbjuden för att prata och jag är smart och alla ska lyssna på mig nu", när du inte har något att komma med i den pågående debatten.

2008-11-13 @ 22:50:12
Postat av: Ähä

Hej Unni,

Jag såg dig på kvällsöppet precis och även om jag inte förstod alla dina poänger, så reagerade jag på en: du talade om seriös kulturjournalistik som möttes av webhatet. Har du möjligen inte reflekterat över varför von oben kulturjournalistik faktiskt skapar ilska och att det inte förrän nu har funnits möjligheter för läsaren att direkt ge uttryck för denna ilska? Egentligen tänker jag såhär: Att vissa människor ger sig själv (och självklart får) ett tolkningsföreträde och ser det som en självklar rätt att ta plats i samhällsdebatten och ge sina "stora seriösa tankar" till folket, kan möjligen uppfattas som provocerande. Sannolikt har det alltid varit provocerande, men nu finns möjligheten att möta provokationen. Ser du exempelvis på det program du själv medverkade i så står det tydligt att exempelvis Björn Ranelid har en självbild som är lika daterad som "lui même". Alltså: om man inte ska bemötas av ilskna kommentarer så får man fantamej vara lite ödmjuk. Så enkelt är det!

2008-11-13 @ 22:58:27
Postat av: GLennon

Hola Guapa,



Tittade ikväll på Debatt och måste bara få veta vad Du hittade på direkt efter programmet, jag såg att Du reste Dig blixtsnabbt och tog sats...mot vad ?



hasta la vista

2008-11-14 @ 00:58:16
Postat av: Björn

Hej, och tack för ett bra inlägg! Jag ska berätta om ytterligare en anledning till att du inte säljer mer böcker: de är svåra att få tag på tyvärr. Jag har läst många av dina böcker genom att låna av vänner, och du har blivit en av mina absoluta favoritförfattare. Jag har under flera år haft ambitionen att ha en komplett Unni Drougge-uppsättning av inbundna böcker, men jag har verkligen gått bet på detta. Titta på exempelvis Adlibris och Bokus, hur många av böckerna finns i inbundet format att köpa där? Förra året ville jag köpa Slyngstad events inbunden till min mamma i julklapp, men den gick inte att finna. Inte ens när jag ringde bokförlaget gick det att lösa. Det är den här typen av distrubutionsproblem (att man som kund inte kan köpa det man vill betala för) som gör att piratscenen fungerar så bra och engagerar så många människor.



Tack ska du ha för fantastiska böcker Unni, böcker som jag ser fram emot att kunna köpa i framtiden...



//ett stort fan

2008-11-14 @ 08:15:53
Postat av: unni

Hej igen, alla!



Ang Debattprogrammet: Jag reste mig direkt för att jag egentligen hade velat gå ur direktsändningen i direktsändning s a s. Jag åker fan inte till Gbg och måste övernatta för att låta Josefsson bete sig som en arrogant knöl. Det gjorde han eftersom han stör sig på mig, det visste jag redan, men trodde att redaktionens upplägg skulle följas. Många reagerade på att han medvetet höll tillbaks mig. Men det är skit man får äta, jag hade det trevligt senare på kvällen med de övriga gästerna.



Min poäng, som jag kanske inte hann utveckla eftersom jag tvingades bryta mig in, är att förkrympta näthatare inte hör hemma på breda officiella forum när de är oförmögna att hålla sig på den nivå som ledare, debattartiklar, recensioner och liknande texter ligger på. De kan spy ur sig sitt enfaldiga hat på bloggarna, där är nivån en annan. Men jag tycker att de breda forumen ska ta bort kommentarsfälten. De som vill yttra sig i offentligheten får väl använda de vanliga kanalerna. Men där skulle de korkade och komplexfyllda näthatarna inte ha en chans, och det är de inte värda heller. De kan väl ringa P1, där blir de åtminstone lite åthutade av Täppas och andra vettiga människor.

2008-11-14 @ 09:11:57
Postat av: Anonymous

Unni: Jag undrar om du framförde dina tankar på seminariet med Horace Engdahl, Torbjörn Flygt, Helena Bergström, Martin Rolinski eller om du endast ger uttryck för dina tankar här ?

En författare får väl ersättning - inte bara när boken köps utan även - ifrån biblioteken när boken lånas ut ? Sedan har väl författaren i och med starten av Piratförlaget fått mer av kakan än tidigare ?

2008-11-14 @ 09:29:16
Postat av: Bella 62

Varför ska mogna kvinnor pumpa in en massa botox i kinder och läppar?

2008-11-14 @ 18:49:36
Postat av: Sophie B.



De multinationella skivföretagen gråter över alla nerladdningar, över alla pengar som försvinner ur deras skattkammare. Men vad är det vi har betalat för egentligen? Många av de artisterna som tjänar allra mest är de som varken skriver sina egna låtar eller spelar något instrument. Pengarna har gått till en kultur som bara blivit smutsigare och smutsigare. Klart som fan att bolagen vill ha en snygg (och oftast blond) brud som behärskar rumpvickningstekniker, utseende är lika med billig PR. Den musik som då produceras kräver sällan eller aldrig en fantastisk sångröst. Sen finns det många av dessa flickor och pojkar som har riktigt fina röster, men de paketeras på själlösa CDskivor med kroppar som säljer sig själva.



Varför ska de tjäna så förbannat? Varför måste kändisar leva la vida loca, när de flesta som sponsrar deras livsstil inte gör det? Många av dom har inte ens levt det "vanliga musiker-livet", där man spelar för en öl och lite mat i några år innan man kanske kommer någonvart. Hade det varit så hemskt om den industrin hade fått sänka lönerna och sin egen profit? De göder ju inga andra än sig själva och den säljande bilden av en skev verklighet.



Det finns otroligt mycket musik, inte ens hälften är bra men det som är bra är värt att betala för. Ofta ligger de här banden inte på något bolag, och när du då köper deras skivor eller merch går pengarna ner i deras egna fickor och inte i några multiföretags. Sen är det inget fel på skivbolag i sig, men jag ger hellre mina pengar till ett litet (ej uppköpt bolag) än till ett stort. Det är ju ett val vi har nu, att kunna gynna di smau och sparka på de stora.



Företagen är ju fan också sura för att de inte längre kan kontrollera marknaden. I viss mån styr ju utbudet också efterfrågan, speciellt i såna här situationer där vi matas med det vi inte visste att vi ville ha. Det är sjukt mycket lättare att ha en likartad musikbransch än att ha en brokig. Då kan man ju köra på samma koncept om och om igen, bara byta ut beatsen och fina flickan då och då.



Förr var det musiken som låg på topplistorna som folk ville ha och då räckte det med att en artist släppte en eller några bra singlar för att folk skulle köpa skivan (och kanske till och med uppföljaren), detta går inte längre. Hör man en bra låt så laddar man ner antingen den eller hela skivan, men eftersom kvaliteten på skval ofta är låg blir det bara den där singeln man vill lyssna på.



Vi behöver inte längre köpa grisen i säcken genom att köpa en hel skiva för att singeln var bra.

Det är det dom förlorar på.



Det var länge sen jag köpte en skiva, men det är mest för att ingenting har tilltalat mig på mycket länge. De senaste årens två nykomlingar till min samling är Volodja och Music 77. Sett live, sen köpt demos. Hade vi inte haft kass med pengar hade jag köpt senaste Kent-skivan men annars är det ingenting som jag längtar efter.

Vi laddar mest ner tvserier (till mig) och det har jag inga betänkligheter över what so ever. Film laddar vi ner ibland, oftast skitfilm (visar det sig) men de som är bra de vill man ju köpa sen. En bra film vill man ha i hyllan, lite som med LP-skivor (för min del). Kanske borde CD-formatet förändras?



Nej, det är inte konstigt att skivindustrin krisar. De har tjänat pengar på tondöva, porrsurfandes tonåringar alldeles för länge nu. Mycket av pengarna under '90-talet kom från återsläpp av gamla LPskivor, nästan alldeles gratis pengar in på kontona, och det går ju inte att göra hur många Greatest Hits som helst. Eller?



Det är en skam med diktaturbeteenden som Tele2's förbud i Danmark mot Piratbukten. Fler röster måste höjas, men folk sitter väl hemma och skäms för att de själva laddar ner. Nej, det är fan dags för lite revolution. (Med dans givetvis.)

2008-11-14 @ 19:26:35
URL: http://attlevaettoliv.blogg.se/
Postat av: jonas

du var helt fantastiskt underbart vacker i debatt. en sån underbart fin kvinna du är. mvh från en 24 årig kille ifrån malmö

2008-11-15 @ 00:35:11
Postat av: katrin

Hej Unni,

såg dig precis på debatt på svt-webben. Du sade exakt det som jag satt och tänkte på. Vafan är det bara män som ska prata (och dunka varandras ryggar). Janne Josefsson är misogyn, tydligt. Varför inte ta och lyfta debatten lite högre - att fixera sig vid Alex Schulman och inte ens göra bra research kring hans sajt, det är sånt som gör den typen av sensationsdebattprogram helt icke-trovärdiga.

Janne J betedde sig som en vimsig tupp som inte hade koll alls utan bara verkade löjlig och ville vara kompis med grabbarna. ("när kommer du till göteborg då nästa gång birro") vad har det med programmet att göra kan man ju undra. Synd att du inte hann utveckla dig - din åsikt kring näthatet var ju den mest intressanta.

2008-11-15 @ 01:13:31
Postat av: Ramona Fransson

Hej Unni,



En gång för väldans länge sedan, möttes du och jag i ett TV-program, tror att det var Aschbergs fru som höll i det.Jag var där för att berätta om min ofrivilliga barnlöshet, vi småpratade innan sändningen. I år såg jag dig igen. Du var på Bok & Biblioteksmässan, stod mittemot mitt förlags monter, och samtalade med Blue Media och Elisabeth Hermon, som skrivit "Vingklippt, sanningen om stiftelsen Paradiset". Av den anledningen blev jag plötsligt intresserad och därav alla mina inlägg om böckerna på newsmill.se. Lustig med Debatt, jag var också inbjuden och upplevde precis samma som du. Uruselt upplägg! Numera är jag också författare, arbetsamt men givande. Länken som jag klistrar in går till en högst intressant sida. Väldigt rolig att läsa och lägga sig i.

http://www.familjeliv.se/Forum-5-71/m38214521.html



Ett besök på www.monicaantonsson.blogspot.som

är också kul!



Mvh

Ramona Fransson

www.anomar-forlag.se







2008-11-15 @ 16:57:18
URL: http://www.anomar-forlag.se
Postat av: helena

hejsan unni!

jag såg oxå dig på debatt! fan vad jag tyckte att det var bra att du sa ifrån när alla gubbarna satt och tjabbade. snacka om att männen fick styra konversationen. tyckte det var skitbra att du sa ifrån.måste kommentera att du har en så mjuk röst! mjuk och ändå så kraftfull. Jag tänkte att där sitter Unni- min vän! Tyckte att du fick fram bra saker trots att Josefsson gav ordet till karlarna hela tiden."jag blev inbjuden för att debattera,så då vill jag göra det."- klockrent! You go girl! kramar Helena

2008-11-15 @ 19:56:01
Postat av: Puss

Ett tips till alla:

läs Alex Schulmans Blogg lördag.

Handlar om Debatt.

finns på www.1000apor.se

2008-11-15 @ 22:05:54
Postat av: Anonym

jag ville också bara säga hur bra jag tyckte det var att du sa till janne josefsson när männen gång på gång fick ordet. Jag har sett några debatt avsnitt den här säsongen och det har alltid slutat med att jag är så förbannad på janne josefsson för att det bara är männen som får synas och framför allt höras. Äntligen någon som sa till. TYvärr lyssnar ju janne aldrig på vad debattörerna säger, han bara hånar deras uttalanden. Men ändå!

2008-11-16 @ 13:43:55
Postat av: Göllur Todlili

Svar på föregående talare som inte angett en signatur. Jag håller inte alls med. Debattledaren ger de som begär ordet talan. I turordning. Begär färre kvinnor ordet så är det så. Riktiga feminister gnäller inte på att kvinnor aldrig får komma till tals, de begär istället själva ordet.

2008-11-16 @ 15:54:49
Postat av: Hoppihej

Hej Unni!

Jag saknar dina krönikor i Magazin April, men det var ju länge sedan... Jag håller på och läser Slyngstad events nu och jag gillar surrealismen eller vad det är. Jag trodde faktiskt att du sålde massor av böcker och var rik.

Men när det gäller internet, näthat och upphovsrätt så tror jag att det är omöjligt att stoppa den frihet folk har fått, därför att det har fört så mycket gott med sig också. Någon form av avgift är nog det bästa man kan hoppas på och att vettigt folk på nätet reagerar mot näthatarna, självsanering är möjligt.

Varför är det alltid fullbokat på biograferna? Jag ser ingen kris där, minsann. Däremot kanske man inte gärna köper en CD för 150:-, där måste priset sänkas för att man ska sälja. Jag tror att man som enskild kulturproducent ska ha en Myspace-sida, göra framträdanden och ha något journalistiskt extraknäck för att BÅDE bli nedladdad och köpt. Strunta i alla inkomster ni missar, tänk som de yngre, för tio nedladdade produkter kanske man får ett verkligt köp. Det gäller alltså att erbjuda mycket gratis och få stor spridning, så kommer kulorna att börja rulla in såsmåningom!

2008-11-16 @ 19:08:45
Postat av: WOW

WOW!

Såg dig på Debatt på SVT.



WOW. Trodde du var 39 eller nåt.

52 ??



!!! You look amazing !!!

2008-11-17 @ 09:48:31
Postat av: tobbe

För många gubbar på debatt? Där fanns i alla fall en kvinna som visserligen inte sa så jättemycket men det hon sa var desto klokare. Hon heter Maria Wetterstrand. Hon är politiker. Hon är ett bevis på att inte alla politiker pratar strunt. Vad sa hon då? jo....att att om du inte kan framföra öga mot öga vad du tycker om en person, så ska du inte göra det på nätet heller. Kan det vara enklare än så?



2008-11-17 @ 23:09:41
Postat av: Mia

hej varför uppdaterar du så sällan?

2008-11-18 @ 08:24:58
Postat av: Heather Star

Hej, läste ditt inlägg, kanonbra!



Ny teknik är inte bara till för att göra pengar på, det verkar gå någon sorts masshysteri ang fildelning och den ena artisten efter den andra uttalar sig med värsta hybris i vad som är rätt eller fel. Jag har fildelat sedan 80 talet, började kopiera spel till Vic64 och Amiga på min dubbelkasset bergsprängare jag fick av mormor :-)

Nu kunde grabbarna på gården spela spel de aldrig hade haft råd med annars. Problemet med skivbolag och artister som inte fattar galoppen är att de till slut förlorar mer.

BTW kul att träffa dig i somras på pride. (Fotografen du snackade med i vip området) blink

/H

2008-11-18 @ 16:21:57
URL: http://http://heather-star.blogspot.com/
Postat av: unni

Tack för alla snälla, kloka och även bitska kommentarer! Tack för att ni tänker till och fyller i min världsbild. Tack särskilt till dig, Sophie B, som bekräftat det jag också känt. Och till dig fotografen från i somras. Ja, ni lyser upp höstmörkret. Om jag uppdaterar lite sällan och inte svarar beror det bara på att jag har tråkigare saker att göra :(



Puss!

2008-11-18 @ 19:07:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0