OFÖRSKÄMT!



Papperstrollet gjorde det igen. I Kvällsöppet igår meddelade han utan att närvara att man inte behövde argumentera med idioter som stjäl, dvs motståndare till Ipred. Oförskämt! utbrast han. Det är så man hävdar sina "välgrundade" åsikter i "riktiga medier".

Eftersom nedladdningen sägs ha minskat med 30 procent iom den nya lagen borde skiv-, bok-, spel och dvd-försäljningen ha ökat med motsvarande siffra. Gjorde den det? Gick massor av svenskar igår ut och köpte Arnfilmer och skitböcker och listpopplattor? Som de annars hade tänkt ladda ner gratis?

Nu ska jag iväg till studion och läsa in min senaste bok. Den tänker jag donera till Pirate Bay och lägga ut som podd här när jag är klar. For free. Så oförskämt av mig!

Ska skriva mer om det sen.

Kommentarer
Postat av: JJ Rockford

Fint att höra att det finns författare som inte blivit lika vilseledda som Guillou.

2009-04-02 @ 12:34:41
URL: http://www.sevengates.se
Postat av: CJ

Strålande nyheter! Extrabonus att du läser in själv!



Btw, när kommer den?

Btw2, jag är mer än villig att betala för den.



Allt gott!

2009-04-02 @ 13:08:02
Postat av: Carina

Haha, dagens första skratt. Nä inte kommer försäljningen öka, tvärtom. Tänker inte lägga mina pengar på några papperstroll i alla fall =) Ser fram emot din bok på TPB.

2009-04-02 @ 13:33:51
Postat av: Kim

Hej Unni

När kommer det en ny bok?

mvh Kim

2009-04-02 @ 18:02:58
Postat av: Kimmi

Applååååder.

Papperstroll, gillar det ordet starkt.

2009-04-02 @ 18:54:42
URL: http://asiktskanonen.se
Postat av: Anne-Lie

Go Unni, du är fantastisk! Jag skulle gladeligen köpa din nästa bok också, har läst alla och har faktiskt flera stycken som jag köpt. Några pocket, några "riktiga". Jag önskar mig alltid böcker i julklapp och födelsedagar och en Arn-bok skulle jag aldrig köpa och jag skulle bli förolämpad om någon köpte den till mig!

2009-04-02 @ 20:13:57
Postat av: Lill Engström

Heja Unni!!!

2009-04-02 @ 21:30:39
Postat av: Louise

Längar efter din nya bok<3

2009-04-02 @ 21:33:51
Postat av: Alexandra

Unni.



Ditt språk är unikt.



Längtar efter nästa bok.

2009-04-03 @ 09:32:17
URL: http://louisealexandra.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jo det är väl ok att inte gilla Guillou, det verkar befogat av dina tidigare inlägg att döma. Men vad lever man på som författare om man inte säljer böcker? Föredrag? Gamla tanter som inte har bredband och går till bokhandeln istället för sina 8000 kronors pensioner? Sponsorer (Jeeesus!) Sitta i morgonsoffan. Jag bara undrar eftersom jag gärna vill leva på mitt skrivande i framtiden. Berätta för mig.



Jag lånade Boven i mitt.. på biblo, så då fick du i alla fall någon krona. Mycket bra bok förresten.

2009-04-03 @ 09:46:54
Postat av: Mr Jim

Lösningen för alla problem i Sverige där vi reglerar vårt internet ala Kina(Tack Lisa Marklund).



http://oneswarm.cs.washington.edu/

2009-04-03 @ 10:30:08
Postat av: Carina

Vad får en författare per utlånad bok på biblioteket egentligen? Kan absolut tänka mej att betala den summan direkt till en författare jag gillar, om jag skulle köpa boken begagnad eller lånar den av en vän. Bara möjligheten fanns att på ett enkelt sätt sätta in/donera en slant via tex hemsidan.

2009-04-03 @ 17:12:47
Postat av: unni

Darlingar!



Tack för alla fina kommentarer.



Christopher: Ljudfilen ska redigeras i nästa vecka, och jag hoppas att asap kunna lägga ut den.



Skriver så mycket jag hinner på nästa bok, men vet ej exakt när den kommer ut.



Vad jag får i biblioteksersättning per bok vet jag inte, men för mig är huvudsaken att jag kan betala hyran och att mina böcker blir lästa.



Kräm på er!

2009-04-03 @ 20:29:47
Postat av: Marie-L.

Katarina! Utan att riktigt veta och utan att vara författare tror jag att det är så här.



De olika medierna fyller olika uppgifter/behov. Jag själv är 47 år gammal. FATTIG! Är dagligen på nätet. Har laddat ner saker...MEN fortfarande VILL jag LÄSA /KÖPA mina BÖCKER. Dock blir det oftast pocket. Jag tror att det det kommer ta lång tid innan vi har vant av oss av det behovet.



Kram på er!



Marie-L.

2009-04-03 @ 21:25:36
Postat av: Joshua_Tree

Guillou torde vara något av en expert på området "oförskämd" eftersom det är något han är mest jämt...

2009-04-04 @ 00:32:27
URL: http://josh.scriptorium.se
Postat av: Systerdyster

Jag kan riktig höra JG`s tonfall när han uttalar ordet OFÖRSKÄMT! Är en obotlig bokoholic. Vill ha! Köper, läser, lånar ut, lämnar till Myrorna. Har ingen aning om jag är olaglig. Hoppas de flesta författare resonerar som du, dvs vill se sina alster lästa. JG framstår som aningen girig. Aningen... Problem med hyran lär han väl inte ha? Trots att jag dissat hans riddarböcker.

2009-04-04 @ 11:30:49
URL: http://systerdyster.com
Postat av: laddad

Ok,ladda ner allt gratis...., vad ska konstnärer,musiker,författare leva på? Är less på att allt ska va så j-a gratis i detta samhället. Så less på synen på kultur.Allt som är "ickeproduktivt" är inte värt ett j-a dugg.Och vänstern är mest kulturfientlig. Trist!

2009-04-04 @ 12:00:08
Postat av: Isadora

Ser fram emot din nästa bok!

Det tycks som om människor glömmer av att det är VACKERT att ha böcker i bokhyllan. Jag läser gärna böcker på nätet, laddar ner illegalt etc etc men inget slår att ha en RIKTIG BOK i bokhyllan. Det är som med kläder; jag vill visa vem jag är genom mina böcker. Unni, flera av dina böcker pryder alltså min bokhylla!

Kram!

2009-04-05 @ 00:11:33
Postat av: m

Fast det där med 30% verkar ju vara nåt man ska akta sig för att föra vidare hur som helst:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4815284.ab

2009-04-05 @ 00:53:38
Postat av: Johanna

Bra Unni! Du står på dig!

2009-04-08 @ 11:07:35
URL: http://totallymoi.blogg.se/
Postat av: Calle Rehbinder

Tack för att du som författare, liksom jag, ser möjligheterna i den nya tekniken snarare än hot och skrämsel, och att du redovisar det på din blogg.



Jag har jobbat konstnärligt hela mitt liv, och den absoluta merparten av mina inkomster kommer av just upphovsrättsskyddat material.



Men jag ser också att de senaste tio åren har nästan alla mina jobb och uppdrag jag fått kommit genom Internet.



Min senaste bok, en novellsamling, har i praktiken funnits att läsa på Internet i tio år - och ändå säljer boken. Eller kanske just därför.



Och "laddad" - du är ett troll, eller hur?

Om du inte är det är du mer än lovligt korkad - har du inte läst hur många av de andra kommentatörerna som skriver att de har massor av böcker, och älskar böcker? Så vad menar du med att "alla vill ha gratis"?



Dumt.

2009-04-09 @ 03:12:00
URL: http://tantrikblog.wordpress.com/
Postat av: Nisse

> Vad får en författare per utlånad bok på biblioteket egentligen?

>

76 öre



Och köper någon boken får väl författaren på sin höjd någon tiokrona eller två.



Upp med en donationslänk Unni så lovar jag du skall få mer än 76 öre av mig när jag tankat senaste boken.

2009-04-14 @ 10:47:10
Postat av: unni

Heja Nisse!



För majoriteten verksamma författare är det verkligen ingen lukrativ bizniz. Per sålt pocketex, exvis, får man några spänn. Och värre blir det ju fler marknadsandelar Gio & co tar.



Tur att nätet börjar erbjuda alternativ.



Puss!

2009-04-14 @ 11:40:32
Postat av: Oscar

Nej, precis. Låt tekniken göra allting billigare, skär bort mellanhänderna, och skapa en nära relation med kunderna, "fansen", så kommer oerhört många fler att kunna leva på kulturskapande, och kulturen i sig leva mycket mer. De mest kända kommer visserligen inte att bli riktigt lika rika, men vem fan bryr sig? Utom de själva då.

2009-04-14 @ 13:50:31
Postat av: Nea

När jag har lyckats skriva en bok ska jag dela med mig av den på internets via en hemsida, som har en donationslänk där man kan donera vilken summa som helst. Så om boken blir omtyckt är det bara få människor som gillar den att sprida boken och länken tillsammas - så att folk vet vart de ska vända sig om de vill visa sin uppskattning. The power of internets!



"Som betalning för att ladda ner min bok vill jag bara att du berättar om den för dina vänner, och skickar med adressen till min hemsida" SÅ ska det stå. :)

2009-04-15 @ 21:46:26
Postat av: malloc

Stort av dig Unni!!



Lägg ut ett paypal konto eller dyl så kan jag garantera att det kommer att strömma in pengar där. Att ingen vill betala för sig är skitsnack och propaganda. 90% av dom som fildelar vill betala för sig....MEN med smarta tjänster och smart teknik, och att pengarna går till artisterna och inte till grisiga advokater och en grisig mediaindustri.



Stor Eloge till dig än en gång!! du har fattat galoppen! och mer tjänster som www.jamendo.com...klockren! gärna en för litteratur och annat kulturmatrial också.

2009-04-16 @ 13:23:31
URL: http://piratpartiet.se
Postat av: unni

Tack igen för att ni är framsynta! Jag har lagt upp ett Paypalkonto också, ifall nån vill lägga en slant. Snart kommer boken upp på TPB och det ska bli jävligt skönt.



Massa vårkräm!

2009-04-16 @ 14:17:54
Postat av: Lasse

Hurra för fria kreatörer som ser möjligheter istället för hot! Heja Unni!

2009-04-18 @ 01:54:13
Postat av: Patrick

Och så pryder den så äntligen Piratbuktens framsida. Fantastiskt.

Först trodde jag att det var ett försök till att hälla bensin på den senaste tidens stormiga ljudboksdebatt. Men när jag började läsa den beskrivande texten kände jag att det här inte var skrivet av någon dussinbloggare eller hobbykolumnist. Nä, snarare en luttrad språkninja med svart bälte i synonymer.



Jag har någon sorts hatkärlek till dig Unni. Kärleken grundar sig såklart i dina vackra och fyndiga formuleringar. Hatet, ja, jag är väl helt enkelt avundssjuk för att jag inte lirar i samma liga. Fan.



Puss å hej. Kolla ditt Paypal-konto. Penningar på väg.

2009-04-22 @ 22:28:06
Postat av: Johan Johansson

Så jävla rätt gjort av dig! Det här är början på något stort! Jag blev helt till mig när jag läste att du hade gett boken till TPB, hoppas fler författare börjar med det! Ögonen har öppnats för författare, din förtjänst!



Jag ska ladda ner boken, och köpa den. Sen ska jag köpa den igen som gåva till min kompis när han fyller år!

2009-04-22 @ 22:44:04
URL: http://www.thepiratebay.org
Postat av: Olle R

Hejhej!

Har just tankat ner din bok, du fick 40 kr i startavgift, mer kommer om den är bra :-)

Du är en föregångare, hoppas det är fler som är så smarta...

2009-04-23 @ 21:15:39
Postat av: Robin W

Unni brougge bland den största av det fria ordets kämpar =)

2009-04-25 @ 09:31:08
Postat av: Nico

Försäljningen har säkert inte ökat på sistone. Däremot kan man i vissa butiker notera en plötslig ökning av priserna på DVD.

Det visar med all önskvärd tydlighet vad det hela handlar om. Pengar.

2009-04-25 @ 19:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0