RÖRD AV EN RÖRELSE

Det har så sakteliga gått upp för mig: Motståndarna till Ipred och alla vi som reagerar med sorg, bestörtning eller ilska på Pirate Bay-domen utgör en gryende folkrörelse. En äkta sådan, en som kommer ur djupen, dit vem som helst spontant ansluter sig oavsett parti- eller klasstillhörighet. Rörelsen skär rätt igenom befolkningen. Piratpartiets ungdomsförbund har plötsligt blivit det största, bara det borde mana till makthavarnas uppvaknande.

Idag stod jag på Medborgarplatsen mitt i denna rörelse och kunde faktiskt känna historiens vingslag. Piratpartiet stod bakom uppslutningen och jag såg mig omkring. Människor i alla åldrar fyllde torget. Alla var engagerade i frågan om framtidens yttrandefrihet och uttryckssätt.



Förstår ni vad jag menar?



Anna Troberg, en sann, kunnig och kreativ entusiast som vill hjälpa kreatörer att komma över rädslan och istället möta sin publik med ökad webbnärvaro.



Nej, jag kunde inte låta bli att tala ut.



Ser ni? Vilka blir historiens hjältar?
Och vilka blir historiens töntar?

David vann mot Goliat för att han inte var rädd. Var inte rädda för den här rörelsen.
Den är till för oss, inte för makteliten.

Förresten: om ni vill kolla mitt lilla improviserade tal finns en del av det på YouTube. Men gå då gärna via Anna Trobergs blogg.

Kommentarer
Postat av: Mika Sjöman

Jag är rörd av din medverkan! Hoppas att ditt engagemang kan växa tillsammans med oss alla. Mvh Mika -- PP

2009-04-18 @ 18:57:33
Postat av: Arla

Wohoo, ditt tal idag ägde ;)

2009-04-18 @ 18:59:03
Postat av: Sami

Härligt Unni! Fint att se att du är med oss, för ett demokratiskt och fritt informations- och kunskapssamhälle, mot makteliten och upphovsrättsivrarna som tror att ett internet likt det i Kina är rätt väg att gå.

2009-04-18 @ 19:10:09
URL: http://samisin.wordpress.com
Postat av: Anonym

Asså, nu blir jag bara ännu mera rörd.



Men vi ska vara stolta!

2009-04-18 @ 19:20:47
Postat av: N

Jag är förälskad. I det du, Anna och alla andra kloka människor står för.



Det här är också kärlek - kärlek till internet och den fria skaparkraften: hU" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=TPAO-lZ4hU

2009-04-18 @ 19:21:52
Postat av: Magnus Karlsson

Bra skrivet Unni!

Dessa nya lagar, IPRED och den lagen om att bredbands leverantörerna skall bli tvungna att spara logg filer resulterar i att sverige som var en spjutspets inom it världen har tagit ett stort kliv tillbaka. Att vem som helst skall kunna begära ut uppgifter om oss är ju helt galet.

Man börjar ju fråga sej om dom spionerar på oss med?? Detta landet har blivit ett nytt DDR...

Skivbolagen som tjänar massor av pengar vill ha mer och jagar alla som plockar några låtar. I stället borde mer av pengarna från cd försäljningen gå till artisterna som knappt får nånting alls. Jag känner ju flera musiker som absolut inte har nånting emot att man laddar ner deras musik då dom får in pengar ändå via sina egna bolag. Synd att jag inte kunde närvara i Lund och träffat dej för en pratstund... Du och jag är ju faktiskt släktingar iom att min mamma och din mamma är kusiner. Har nåt gammalt foton här med dej när du var jätteliten om du är interesserad..?

Fick ju uppgiften av min mamma (Britt-Marie Holtz) att scanna in alla gamla fotoalbum som hon tagit vara på efter att morfar gick bort förra året.

2009-04-18 @ 19:27:49
Postat av: Marit

Jättebra! Jag gick nyss med i Piratpartiet eftersom jag inte kan acceptera hur makthavarna totalt krossar våra rättigheter! Jag skäms för att vara Svensk när jag ser på politikerna och blir stolt när jag ser detta! Håll upp kampen!

2009-04-18 @ 19:32:06
Postat av: Sidvind

Som upphovsman till den lilla filmsnutten får jag passa på att gratulera till ditt tal också. Samt beklaga att jag inte fick med slutklämmen om att här skapas historia. Minnet räckte inte. Jag visste ju inte att du skulle tala, annars skulle jag skippat att filma Rick först...hehe. :)

2009-04-18 @ 20:05:51
URL: http://sidvind.blogspot.com
Postat av: Kålan

Skitbra tal. Jag känner mig gladare än på mycket länge, det börjar äntligen hända saker, det känns som en vändpunkt det här.

2009-04-18 @ 20:22:29
URL: http://argast.nu
Postat av: Dr Rignell

Så här fina män ingick i rörelsen för internet i Lund idag: http://invaektiv.com/blog/2009/04/samtal-med-ingvar-kullberg-om.html



=)

2009-04-18 @ 20:31:00
URL: http://invaektiv.com/blog
Postat av: Viktor Mossbäck

Underbart! Sånt här värmer verkligen :)

2009-04-18 @ 20:55:08
Postat av: M

Tack Unni! Äntligen någon författare/artist som förstått vad det faktiskt handlar om. Du ger mig hopp i vad som just nu ser ut som en dyster situation. :) Jag måste också passa på att säga att jag är ett stort fan! Keep up the good work! //M

2009-04-18 @ 20:59:05
Postat av: Jenny

Så fint! Framtiden är vår!



Jag skulle gärna vilja ta del av dina böcker som ljudböcker. Finns de inlästa och kan du lägga upp dem på TPB eller kanske vara en föregångare och lägga upp de här på din blogg?



Författare tror att de ska ha friheten att själv bestämma över distribution av sina verk. Det är bara trams. Författare ska som du vara tacksamma över att någon vill ta del av deras böcker.





2009-04-18 @ 21:47:50
Postat av: Ungdom

Jag tvivlar på att du är 50+ eftersom du ser betydligt yngre och hetare ut! :O

Bra tal förövrigt, jag är imponerad.

2009-04-18 @ 21:56:32
Postat av: Carina

Inget stoppar oss! Vi är fler än de tror i makteliten. Och det är inte enbart de under 30 som fattat vad det handlar om. Toppen att du gjorde din improvisation.

2009-04-18 @ 23:07:46
Postat av: fredrik

JÄKLAR!



DU VAR FANTASTISK IDAG, så spontan och det kom från hjärtat



Stora kramar!

Elina, Fredrik och Robert

2009-04-18 @ 23:19:45
Postat av: Hannelore

Himla kul med en sådan massiv uppslutning. Det här är verkligen en spark i baken på etablissemanget. Jag blir också rörd.

2009-04-18 @ 23:59:28
URL: http://ryggen.blogspot.com/
Postat av: Patric Blixt

Tack Unni för att du räddade dagen. Jag är rejält orolig. Orolig för mina barns framtid och idag insåg jag att Piratpartiet inte klarar av att driva kampen. Jag kom dit med mina 3 barn som suttit hemma och gjort plakat. Jag förväntade mig att få höra hur de tar upp kampen i kriget som förklarats mot Internet och en hel generations sätt att kommunicera. Istället stod de flesta och mumlade, sa att det var kallt och att de inte hade planerat att säga något. Hur ska de kunna stå emot kapitalstarka, inflytelserika aktörer med advokater och lobbyister som vet hur man påverkar alla politiker? Jag vägrar låta nätet kastreras till enkelriktad kabel-tv och därmed se slutet på den största informationsrevolution världen sett. Du var den enda som lyckades förmedla hur viktigt det är. Tyvärr.

2009-04-19 @ 00:05:34
Postat av: mia

Hej inatten ....jag blev också rörd över engagemanget och att folk visar missnöjet på det här sättet. Coolt att du var där!

Känner mig lite bakom för jag inte förrän idag upptäckte att man gör sin röst hörd genom att bli medlem i PIRAT_PARTIET !!! Jädrar kolla in forumet.

Power till folket i tiden pOk -ONE LOVE-

2009-04-19 @ 03:26:44
Postat av: Simpa

Coolt :)

2009-04-19 @ 05:45:23
Postat av: petri

Tack Unni att du visade ditt stöd som en etablerad författare.



Jag hoppas verkligen att detta öppnar folks och folkvaldas ögon. Piratpartiet är inte enbart för fri fildelning utan för reformerad patent- och upphovsrätt samt för ett fritt Sverige och EU där man inte blir avlyssnad och kartlagd utan misstanke för brott.



ACTA och Telekompaketet är på väg. http://live.piratpartiet.se/

2009-04-19 @ 10:56:55
Postat av: Isadora

BRAVO BRAVO BRAVO!!!

Må moralisterna och de snåla jä.....na sitta och häcka och så småningom SKÄMMAS!!!

2009-04-19 @ 12:18:40
Postat av: Widar Nord

Jag antar att det här bara har att göra med att Jan Guillou inte gillar piratrörelsen, men i annat fall var det ett bra initiativ. Betydligt bättre än det här feministiska initiativet som gällde förra veckan.



Gick själv med i PP idag, av den enkla anledningen att det är det enda icke deklarerat feministiska partiet.



Skämt åsido. Finns det något hopp, så finns det i gråsossarna. Och att döma av det ökade medlemstalet så är det just dessa som håller på att mobiliseras. Däri ligger kanske en minimal chans - och i så fall vår enda chans - att störta Storebror. Den får inte missas!

Postat av: Daniel Wijk

Älskade också ditt tal. Är du verkligen säker på att du inte förberett dig? :-)

2009-04-19 @ 13:22:25
Postat av: unni

Kära fina alla ni som fattar! Nej, jag hade absolut inte förberett något, men rycktes verkligen med.

Och min syssling Magnus: Kul att du hör av dig!



@Widar: Jag kan ju inte låta bli att njuta över att Guillou står på den andra sidan, det hade känts underligt att kämpa på samma barrikad som hans, men frågan är större än så. Hade Guillou & Co varit för fildelning skulle det givetvis inte förändra min inställning.



Jag tänker undan för undan lägga upp hela min produktion på nätet.



Kräm!

2009-04-19 @ 13:58:16
Postat av: Urban Sundström

Hej !



Kul att få en pratstund med dig på Medborgarplatsen. Kolla min webbsida så känner du igen mig. Stort tack för ditt tal.



Hälsn. Urban

2009-04-19 @ 14:01:20
URL: http://www.abc.se/~m678
Postat av: Marcus Fridholm

Tack Unni, det värmer gott att du förstått.

2009-04-19 @ 14:12:31
URL: http://fridholm.net
Postat av: Widar Nord

Tveksamt om Piratförlaget vågar gå med på det där med att lägga upp produktionen på Piratebay va? Lär väl bli extra bolagsstämma och byta ut styrelsen om en viss majoritetsägare märker det...

Postat av: Johan

Go girl!

Postat av: unni

@Widar: Vi lär aldrig få se några Piratböcker på Pirate Bay, men jag äger mina egna rättigheter tack och lov.



@Johan: Ska kolla din sida nu :)

2009-04-19 @ 18:17:37
Postat av: Jerka

Du är så jädrans bra Unni. Såg ditt tal på Expressen, och som de andra sagt, så värme det. Och du är jädrans söt också. :-) Det klär dig att atå på barikaderna. Fortsätt så...

2009-04-19 @ 18:26:45
Postat av: leia

Kulturen ska vara fri och obunden. Släpp fildelandet fritt.

2009-04-19 @ 21:07:06
URL: http://norsborgsbloggen.wordpress.com
Postat av: Jocke

Jag blir så glad och stolt över ditt engagemang Unni. Respekt och kramar till dig :)

2009-04-19 @ 23:06:40
Postat av: Anonym

För ett halvår sen klagade jag på att det inte finns några frågor värda att kämpa för. Att allting har blivit så urvattnat och att vi egentligen har det ganska bra. Jag var avundsjuk på mina föräldrar som var med i 68-revolutionen och kämpade mot orättvisor de tyckte var fel.



Jag sa att det nu inte fanns några barrikader att stå på.



Sen dök det här upp :D

2009-04-20 @ 00:50:43
Postat av: Jennie

HEJ! VAD FANTASTISKT ATT ALLA BRYR SIG



En annan viktig person, en österrikiska som har vissa paralleller till dig, dina metoder , ditt mod, din ärlighet, ditt författarskap och åskådningar Unni är nobelpristagaren : Elfriede Jelinek



http://www.elfriedejelinek.com/



Hon är nästan den enda av det österrikiska etabliss. som har vågat ta upp temat Fritzl och mäns våld ur ett samhällsperspektiv, som har pratat om (död) Jörg Haiders politiska framgång bland österrikes berg och djupa dala r- och är den författare som sedan en tid tillbaka har lägger upp sin senaste ROMAN. NEID - ( Avundsjuka) helt fritt på nätet. VI som är entusiastiska läsare av kvinnliga författare i samtiden kan således läsa kapitel efter kapitel allteftersom hon skriver. Vi är med i processen!!!







COOOOLA STARKA KVINNOR KAN!



Allt gott!

2009-04-20 @ 12:58:15
Postat av: Mattias

Hej Unni. Som konsument är det kul att se att alla författare inte ser Kina som ett föregångsland vad gäller yttrandefrihetsfrågor. Jag tänkte undersöka kvaliteten hos författare som vill att deras verk ska spridas fritt. Var någonstans kan man få tag på dina böcker? Finns de att ladda ner någonstans?



I finanskrisens spår går jag just nu på socialbidrag så jag har ganska ont om pengar. Kan man kanske låna dina böcker på biblioteket någonstans? Då stödjer man väl dig också, om jag har förstått saken rätt.



/Mattias

2009-04-20 @ 23:01:18
Postat av: tobbe

Jag är tveksam och känner mig kluven inför denna fråga....Överdrifter från bägge håll. Det jag inte förstår är på vilket sätt IPRED-lagen skulle hota yttrandefriheten? Jag ser inte nåt samband.

2009-04-21 @ 22:56:37
Postat av: Anonym

Hej Unni, jag brukar läsa dina böcker lite då och då, jag gillar dom, mycket jag, jag är en man på 42 f.d konstskoleelev, eftersom jag också gillar nätet och ser fildelningskulturen som vår tids allra mest intressanta grej sett ur ett kommunikativ kulturellt perspektiv så är jag glad och det värmer i själen att se någon som du som själv är etablerad författare sen lång tid vågar ha lite mer kurage och kontakt med dagens verklighet än vad ex kollegor som Jan Guillou m.fl har....

Det värmer, Tack Unni...

Du vågar stå upp för friheten och kampen mot det orimliga samhäälet som blir följden av ett lagar och rättsväsende kontrollerat av enskilda ekonomiska särintressen....

Det film/musikindustrin (och tyvärr en del av dina författarkollergor, men inte du) håller på med, det är exakt samma sak som kyrkan en gång försökte göra mot Gutenberg och tryckpressen, tänk hur det hade gått med utvecklingen mot dagens kultur/kunskapssamhälle om dom hade lyckats?

Tack för att du vågar stå upp för något väsentligt...

Dom här senaste årsen händelser har retat upp också mig så till den grad att då jag bloggar på IDG så handlar det ofta om dom här bitarna.....



thinking" rel="nofollow">http://blogg.idg.se/freethinking



Nätet, det handlar om att gå på kulturell upptäcktsfärd, den industrin som kallar oss allihopa tjuvar hade aldrig fått sälja X antal produkter för tillsammans X antal tusenlappar till många, många och återigen många av oss, om det inte hade varit för upptäckt den vägen....



Du har säkert gjort dig lite obekväm bland en del av kollegorna nu Unni, men du, stå på dig, demokratin, integriteten och en sansad nätutveckling kräver fler som du för och bromsa upp alla idioter med för mycket makt det tyvärr finns alldeles för många av



Mvh/P utifrån Gotland

2009-04-22 @ 22:48:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0