DELAD GLÄDJE



Förutom den djupa glädje vi gemensamt kan känna över att betalningsviljan är så hög bland de fildelare som pekats ut för att vara tjuvar, har det hänt fler små saker att glädjas åt.

Många som inte har Paypal kontaktar mig och nästan vädjar om att få göra rätt för sig när de laddat ner min bok - hur ska de betala? Jag svarar: Skit i det, jag bjuder ju på det här. Eller köp pocketen, det ger ju också effekt. Men igår ringde en man från en norrländsk by. Han hade laddat ner ljudboken och var mycket nöjd. Det hade tagit honom tio minuter att tanka över den från TPB till sin mp3, det var han också mycket nöjd med. Och läs nu noga:

Den här mannen är 62 bast och bor alltså i den så kallade obygden. Det tar honom två timmar att köra till en bokhandel. Hela dagarna jobbar han på en fabrik med maskiner som väsnas. Då kan han lyssna på böcker som han fildelat. Han tycker att det är perfekt. För honom är Pirate Bay hans länk till kulturen. Och nu vill han betala. Han vill inte sno och snylta om han slipper.

Så ser de också ut, fildelarna.

Den andra trevliga händelsen utspelade sig på biopremiären av operan La Traviata. Jag träffade min kollega Björn Ranelid, som jag har haft mycket kul med under åren. "Du måste ändra åsikt om fildelningen", sa jag, halvt på skoj. Varpå Björn svarade: "Jo du, jag har tänkt mycket på det där. Jag är en människa med öppet sinnelag, och jag har diskuterat saken med ett par tunga författarvänner också. Jag har läst om vad du har gjort. Och jag kan rubriken utantill: PENGARNA RULLAR IN!"

Sa Ranelid med ett brett grin.
Ja, pengar talar inte, de svär, som bekant.

Johanne Hildebrandt har redan redovisat sin ståndpunkt här på bloggen, och idag fick jag ett glatt mess från en annan författarvän.

Fan, vad tråkigt det måste vara att stå på "fel" sida i den här frågan. Ungefär som att vara The Queen i "God Save the Queen". Eller Agent Smith i "Matrix". Ha ha ha!

Kommentarer
Postat av: ormbäraren.

enklast vore ju sms betal.

Postat av: elli

Det är så skönt att ha den här bloggen som förstasida när jag startar firefox efter en dag av piratfientliga nyhetsartiklar och allmänt negativa kommentarer. Tack Unni och vänner!

2009-04-28 @ 18:16:38
Postat av: Heather Star

You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes.



Att lämna Matrix kan vara plågsamt när man levt i den för länge. Oftast ges det röda pillret bara till dem under 18 år som klarar av att anpassa sig till verkligheten som den ser ut men det finns undantag :-)



Man kan kanske gå ett steg längre, vad är frihet? Är frihet att kunna köpa färdigpaketerad kultur av de stora jättarna eller är det att kunna bestämma själv vad som är bra och kanske provsmaka på det innan man bestämmer sig?



Världen eller marknaden vill alltid förenkla allting för oss de ger oss två val rätt och fel. Dessa val är egentligen deras sätt att manipulera oss. De kallas oss tjuvar och banditer och misskrediterar oss hela tiden genom att omyndigförklara oss varför, jo bara för att kunna sälja mer skit till oss.



The best of Smokie Nr 5, hur många skivor vill man ha av Smokies? De har haft max 2 stora hits "Who is fucking Alice" och en annan som jag glömt bort.



Hela affärsidén med musik av de stora bolagen är att paketera allt som går att paketera i fina paket så att det blir attraktivt.



Boven i dramat är nog kärlek, kärlek till frihet och till att kunna bestämma själv vad man vill resp inte vill ha.

2009-04-28 @ 18:20:37
URL: http://heather-star.blogspot.com/
Postat av: Ramona Fransson

Delad sorg är också halv sorg. Kanske ett besök hos Tim och lite peppning till Tim och familjen?



http://timpa.blogg.se/index.html



Tim är tolv år och kämpar mot cancer.

2009-04-28 @ 19:04:47
URL: http://ramona-fransson.blogspot.com
Postat av: Patello

Har gått och väntat otåligt på att mitt paypal-konto ska aktiveras och nu äntligen idag har jag fått privilegiet att skicka 150 kronor ^^

Tror jag aldrig förr har väntat så otåligt på att få betala för något men har sällan stött på en sådan bra bok!

Så otroligt bra initiativ!

2009-04-28 @ 20:07:37
Postat av: Admin

Kram på dig.

2009-04-28 @ 20:10:37
Postat av: Daniel Ekblad

Tänk om fler kunde inse det du skriver om här. Jag och alla jag känner i det verkliga livet köper mer media nu än innan fildelningen kom in i våra liv. Det beror på att vi kan se/lyssna på saker innan vi bestämmer om vi kommer se eller höra sakerna igen och köper det då.



Stöd fildelningen och de som eventuellt kommer få kravbrev m,m genom att besöka mediabot.se

2009-04-28 @ 21:30:24
URL: http://mediabot.se/
Postat av: Kimmi

Vill än en gång säga tack. Jag är helt fast i boken. Vems är rösterna som läser?

Kram

2009-04-28 @ 21:36:19
URL: http://www.asiktskanonen.se
Postat av: Leroy

Undrar var momsen och dubbelbeskattningarna på profitörer tog vägen?



Tur att en frivillig gåva/donation är rekomenderad.



Jag är övertygad om att det kan leda till mycket gott.





Tycker mattematik exemplet Gunilla gav var bra. En donation = vad du får för 25 böcker:



http://gunillasdagbok.blogspot.com/2009/04/en-drougge-donation-25-bocker.html



Bra att du själv får ta del av det du delar med dig av.



Leroy

2009-04-28 @ 21:36:48
Postat av: Joshua_Tree

Frågan är alltså inte "hur ska vi få betaaalt?" utan "hur ska jag betala?" Intressant, och en mycket trevlig berättelse om ditt fan i Norrland.



Och beträffande Ranelid: Kan han byta åsikt om fildelning kan naturligtvis jag byta åsikt om honom. Egentligen verkar han ju som en rätt skön snubbe.

2009-04-28 @ 22:14:57
URL: http://[email protected]
Postat av: Ken

Du förtjänar mer än betalning, du förtjänar respekt och det är något som vi alla, mer än gärna, ger dej.

2009-04-28 @ 22:27:30
URL: http://49mail.wordpress.com
Postat av: Mined

Wow, shit. Äntligen någon som har tagit till sig av den "nya affärsmodellen".

Mina vänner tror inte på den när jag pratar om den. Det du just har gjort är att bevisa att den funkar, även i sverige och inte bara för bandet Radiohead.



När jag får tid ska jag fixa till mitt paypal konto, så får vi se vad som händer ;)



Ska ladda ner ljudboken nu och lägga in den på min mobil för jobbet imorgon :)

2009-04-29 @ 01:23:02
URL: http://www.mined.se
Postat av: Susanne Björkstedt

Hej Unni Jag har aldrig läst någon bok av dig förrut. Har inte trott att jag skulle gilla det du skriver. (Var jag nu har fått det ifrån?) Jag har hittat hit under gömda debatten och har fortsatt läsa din blogg tycker den är jättebra. Nu har jag laddat ner din bok och precis börjat lyssna och jag är fast, den är skitbra, är så trött idag för jag låg och lyssnade alldeles för länge igår kväll. Jag brukar somna som en sten när jag sätter på en bok. Men det funkade inte med din den är alldeles för bra. Jag tänker köpa alla dina böcker jag vill läsa allt du skriver nu. Jag är så glad att du står på rätt sida. Ha en bra helg

2009-04-29 @ 07:12:12
Postat av: Systerdyster

Jag har noterat att du, som en positiv bieffekt, fått en massa manliga läsare på bloggen. Och antagligen en massa manliga läsare av "Boven...".

Inte illa jobbat!!!

2009-04-29 @ 09:06:38
URL: http://systerdyster.com
Postat av: Unnifan

Du är så jävla grym!



Har just förlorat jobbet, men får nog allt ta och "paypala" dig på något sätt i alla fall!



Efter att ha köpt DVD-filmer med tiominutersreklam som jag inte kan spela förbi, regionsskydd som gjort att jag inte kan spela upp det jag köpt över huvud taget, och cd-skivor med kopieringsskydd som hindrar mig att spela dem/ger mig virus så har jag bojkottat bolag efter bolag.



Incitamentet för att betala är INTE att straffa kunden!



Unni for life!

2009-04-29 @ 10:33:23
Postat av: Fidde

Superkul att följa dina upptåg och blogg de senaste dagarna i.o.m släppet på Pirate Bay. Hoppas innerligt att din bok blir succé, både i räckvidd och ekonomi. Du lär ha fått en tidigare obekant krets läsare, i vilket fall!



Stå på dig, och fortsätt skriva din intressanta blog!

2009-04-29 @ 15:42:55
URL: http://finansen.wordpress.com
Postat av: unni

Yeah yeah yeah!



@kimmi: Rösterna tillhör mig och min bästis.



@josh: Man måste inte älska Ranelid, men man får nog ta honom som ett naturbarn.

2009-04-29 @ 17:05:32
Postat av: Harald

Unni, om du är den första rullande stenen som sätter igång kulturskredet så kommer jag vara dig för evigt tacksam.

Jag hoppas innerligt att nästa författare som tar mod till sig av ditt exempel blir lika kärleksfullt och hjärtligt bemött och lovar att jag ska ge mitt stöd även till dina efterföljare, till och med om det är Björn (som jag alltid befunnit mig lite på kant med både åsiktsmässigt och litterärt, men han brukar ju inte kunna klandras för bristande mod).

Länge leve den nya modellen!

2009-04-29 @ 19:27:43
URL: http://aberg.wordpress.com
Postat av: Heather Star

Måste säga att jag alltid gillat Ranelid, har nog samma förhållande till honom som jag har till Torsten Flink och Mikael Persbrandt de är nog naturbarn alla tre :-)

2009-04-29 @ 20:23:23
URL: http://heather-star.blogspot.com/
Postat av: Carina

Ja man kan undra vilka författare som vågar sätta sej näst i tur :) Håller helt med Harald, kommer visa dem samma uppskattning bara de vågar ta steget. Unni du har satt stenen i rullning nu väntar vi på nästa steg i rätt riktning.

2009-04-30 @ 14:43:08
Postat av: Lasse Rabenius

Unni,

det är lätt att entusiasmeras av ditt fälttåg för friheten på nätet. Jag kommer att följa dina fortsatta försök och studera resultat av dem. Att lägga ut din senaste bok som ljudfil på TPB trodde jag först hade med verksamheten på Tal- och Punktboks Biblioteket att göra. Men det berodde mest på att jag just deklarerat 296 kr som intäkt från deras inläsning av mina tre böcker. Där finns inte mycket att hämta. Men vi är ju idealister, eller hur. Och hur är det nu med TPB? Egentligen.



Det finns en sak som jag inte sett dig reagera på. De ansvariga för The Pirate Bay blev inte fällda för att du la ut din bok där. Rättegången handlade om illegal upp&nedladning. Alltså hur ställer du dig till att andra förmedlar dina böcker utan ditt uttryckliga medgivande? Det är ju trots allt detta åtalet handlar om.



Det allt till sist handlar om är ekonomi. Författare som inte kan leva på sitt författarskap dör för eller senare. Att förlita sig på välviljan hos människor verkar ju storartat. Så länge Pengarna Rullar In, som en stor författare uttryckt det.

/Lasse

Postat av: Doc

Dagarna efter första april och IPRED's intåg kunde man läsa hur mycket internettrafiken hade "rasat". Nu väntar jag med spänning på att få reda på hur mycket försäljningen av film, musik och böcker i stället har "exploderat" till följd av lagen.

Nej, just det. Jag tror inte den nyheten kommer. Jag tror inte ens att någon ökning är mätbar. Människor vill inte och kan inte betala över tvåhundra kronor för en ljudbok. I stället för att ladda ned från TPB slutar man i stället att konsumera. Intresset minskar.

Det har väl sagts miljoner gånger förut, men en nedladdad fil är verkligen inte en förlorad intäkt.

Unni, du har förstått det här.

Du är min nya idol.

2009-05-04 @ 14:59:16
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: EBTS

Sidan vill jag även poängtera vikten av "äkthet" i det man gör. Om Ranelid med stora ögon skulle inse att det finns kulor att tjäna på att dela på nätet, är det inte säkert att personer skulle vilja betala till en person som tidigare har hånat sina fans genom att kalla dem tjuvar (eller vilka exakta Ranelidska ord han nu använt). Skillnaden mot dig, Unni, var att du gick ut och gick i bräschen när resten av dina kollegor var negativa. En del av pengarna kommer att vara uppskattning för detta. För att motivera människor att betala måste man tala direkt till dem och få dem att känna att de verkligen bidrar till att låta sin idol skapa det som de älskar att ta del av. Att bara hoppa på tåget efter andra för att man märker att "pengarna rullar ju in, höhö" och sedan köra på som vanligt, kommer inte att motivera till någon större grad, spår jag.

2009-05-09 @ 19:40:04
Postat av: lordcom

Inte läst ett ord du skrivit "än så länge"! Men om jag springer på dina böcker som .lit eller .pdf så finns det stor risk att jag läser dom.

Har inte ork eller kanske snarare koncentrations styrka nog att kunna hantera ljudböcker & bilkörning eller jobb/barn/tinnitus & annat.

För mig så är det mest musik som strömmar ur högtalarna, om jag inte tittar på film eller serier.

Men jag tycker det är starkt gjort att släppa boken fritt på TPB! Nu önskar jag bara att jag kunde hitta dina alster som e-böcker också, det skulle underlätta lite mer för mig personligen iaf.



//lordcom

2009-05-22 @ 01:06:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0