GIRIGBUKARNAS SAMMANSVÄRJNING



Hade ett möte med min förläggare och tack gode Gud - han är positiv till fildelning. Han berättade att Paulo Coelho var missnöjd med sin försäljning i Ryssland. Då la han upp en bok så att vem som helst kunde ladda ner den. Efter det sålde boken tio gånger mer.

De författare som grinar över "stölderna" är mestadels de som redan säljer höga upplagor. De sitter som Joakim von Anka och ruvar ängsligt på ett berg av pengar, livrädda att förlora ett nickel. Det är patetiskt, i synnerhet som en av strategierna bakom deras försäljningsframgångar går ut på att ge saftiga rabatter till återförsäljarna om de köper in rejäla volymer. Redan där trängs andra författare bort från den mer synliga exponeringen.

Det finns också andra marknadsföringsstrategier som tillfaller bestsellerförfattarna och som går ut över deras mindre säljande kollegor, exempelvis marknadsföringsbidraget till bokhandelskedjorna som ger storsäljarna framskjutna placeringar i handelns kataloger, de som går ut till konsumenterna. Sedan har vi den mer generella orättvisan i systemet:  att åt den som har skall varda givet. Annonskampanjerna pluggar i regel bara de författare som redan har sitt på det torra.

Den största bokhandelskedjan har deklarerat att de inte längre kan ta in debutanter. Dessutom ska också bokhandeln hyra ut butiksareal till förlagen där de kan skylta med sina bestsellers. Ochsåvidare.

Sedan går dessa dästa författare ut och trumpetar om stöld när de snott åt sig praktiskt taget hela utrymmet på bokmarknaden. För mig är det obegripligt att de har mage att gnälla. Men det beror ju på att de är girigbukar.

Jag hoppas att fildelningen kan leda till att vi balanserar upp enfalden inom bokbranschen och att konsumenterna letar upp vad de själva egentligen vill ha istället för att köpa den falukorvslitteratur de blir påprackade. Ungefär som många av oss använder Internet - vi surfar oss fram till det som intresserar oss och plockar ihop en egenhändigt designad kostcirkel.

Vi betalar inte för att äta skit. Vi luktar oss fram. Och bestämmer oss därefter för vad vi vill lägga en slant på.

Kommentarer
Postat av: Carina

Jisses, du har så himla rätt. Det är ju precis så det är. De som redan har ska ha mer och så skyller de på att de som inte är så etablerade inte har en chans att komma fram pga olaglig fildelning. Det är inte fildelningen som är boven i dramat, det är de som redan har allt som vill ha ännu mer som hindrar nya från att ta för mycket plats. Hoppas detta når ut till de som försöker ta sej fram på en tuff marknad. Tack för ett kanoninlägg som träffar rätt på spiken i kistan.

2009-04-04 @ 16:04:24
Postat av: Heather Star

Du träffar mitt i prick. Det är så musikbranschen också fungerar, den gagnar bara de som redan är etablerade och det är de som får utrymmet.



Skivorna är fyllda med skit men de är fint paketerade.

2009-04-04 @ 17:56:52
URL: http://heather-star.blogspot.com/
Postat av: Jocke

Jag tror inte att du kunde ha hittat en mer talande bild :) Mycket bra inlägg för övrigt. Det är skönt att se det finns författare och artister som öppet bryter sig lös från den här polariseringen som har uppstått och istället nyttjar möjligheterna. Det är dock väldigt olyckligt när det endast är folk som Guillou som får utrymme i media som någon slags talesman för er alla. Det vore helt underbart att se inlägg av det här slaget i vår "riktiga media", som det tydligen kallas.

2009-04-04 @ 18:59:34
Postat av: Marcus

Precis så det är, och precis därför måste vi säga ifrån. Bra skrivit!

2009-04-04 @ 19:11:29
Postat av: Motteri

Skönt!! Då jag kan utan dåligt samvete säga att jag har 3 böcker av dej i ljudboksformat. Jag har njutit varje minut av att lyssna på dom. Alla 3 är nerladdade från en bra DChubb. Stå på dej Unni! Annars står någon på dej istället. :)



Ser verkligen fram emot din nästa inlästa bok

2009-04-04 @ 20:18:11
Postat av: maloki

Härligt inlägg i hela fildelning/bokbranch debatten. :)

2009-04-04 @ 20:45:28
URL: http://mlokit.wordpress.com
Postat av: Joshua_Tree

Kunde knappast instämma mer. Det är precis sådär jag resonerar när det gäller musikbranschen.

2009-04-04 @ 21:52:51
URL: http://josh.scriptorium.se
Postat av: Fredrik

Helt klart ett vällskrivet och bra inlägg!

Du slår som tidigare kommenterar rätt på spiken!

synd bara att inte fler som du förstår detta...

2009-04-04 @ 22:20:32
URL: http://www.piratus.se
Postat av: Anonym

Tack för ditt inlägg. Satt med ett par vänner häromdagen och jämförde andra personer (läs bonusar) med just Joakim von Anka. Girighet är inte klädsamt på någon men ffa inte hos någon som redan tar sitt morgondopp bland guldpengarna. Hade ingen aning om att det gick till så här i bokbranchen, men jag har ju märkt att lite udda litteratur är svår att hitta, och att vissa "klassiker" som jag velat ha inte gått i nytryck. Kan ana vilken kedja som avses. Är lyckligt lottad att ha en liten, men otroligt välsorterad, bokhandel där jag bor. Två mycket engagerade och kunniga kvinnor, mor och dotter, som driver den. (I hård konkurrens med en stooor bokkedja.) De fixar fram i stort sett allt på begäran och platsytan är för liten för att störtexponera vissa författare. Internetbokhandlar i all ära, men jag gillar ju att ta i, titta och lukta på böcker ibland. Det kommer bli tomt på hyllorna i bokhandeln om ett antal år, om inte nya författare släpps fram. Om inte JG & co börjar skriva "Vita-serienlitteratur". Skildringar från ett sjukhem.

2009-04-05 @ 08:51:09
Postat av: Kimmi

Så bra skrivet. Det är ju precis så det är. Man plockar ut de russin man vill ha ur kakan. Jag kommer ALDRIG att köpa en bok av Guillou igen. Inte för att jag själv läser honom, det är för tungrott för mig, men jag har köpt hans böcker och gett bort. No more. För mig kommer han alltid att vara en av dem som gick i täten för att minska vår integritet ytterligare.

2009-04-05 @ 08:59:14
URL: http://asiktskanonen.se
Postat av: Carolin

Din blogg är ett sant nöje att läsa. Alltid huvudet på spiken!

2009-04-05 @ 14:16:03
URL: http://julysjunk.blogspot.com
Postat av: Systerdyster

Lyckades skicka iväg min kommentar anonym, förlåt.

Vissa stora bokaffärer är som en del bensinstationer. Det är lättare att köpa korv och mos, godis m.m. än att köpa torkarblad. I min lilla bokhandel blir man extra omhuldad om man efterfrågar någon udda litteratur. Dessutom får jag tips och recensioner om jag vill. Jag hoppas att inte denna lilla boklåda försvinner på bekostnad av nerladdningar och de stora aktörerna i branschen.

Men jag hoppas, och tror, att det finns fler än jag, som älskar att se böckerna klättra på väggarna i de överfulla Billyhyllorna.

2009-04-06 @ 07:29:15
URL: http://systerdyster.com
Postat av: Zac

Oerhört klarsynt och på pricken; tvingas nog nu att omvärdera dig lite grann... jobbigt ;o)





//Zac

2009-04-06 @ 09:56:54
URL: http://www.wiktzac.com
Postat av: ConnyT

Respekt!

99% av de från bok- och skivbraschen som yttrar sig för IPRED och andra tokigheter är de som jobbar som mellanhänder ("Branschen") eller de som redan är etablerade. De som inte är etablerade har sin största utmaning i att överhuvudtaget synas i "bruset" och då är Internet en fantastisk möjlighet och inte ett hot.

2009-04-06 @ 11:05:15
URL: http://connyt.wordpress.com
Postat av: Erik Sundvall

Lysande och intressant inlägg! En sak stämmer inte helt dock, nämligen "Vi betalar inte för att äta skit. Vi luktar oss fram. Och bestämmer oss därefter för vad vi vill lägga en slant på."



Vi äter faktiskt rätt mycket skit, det är bara välparfymerat, smaksatt och industriförpackat så att vi inte ska märka det när vi luktar oss fram :-)



Antar att du inte missat boken "Den hemlige kocken" och efterföljande resonemang, om du inte hunnit läsa den så kan det rekommenderas. Utöver bokmarknaden så skulle även "matmarknaden" behöva närmare kontakt mellan "producent" och "konsument" och färre mellanhänder.



Lyssnar man på mindre matproducenter får man höra att kampen om exponering i affärskedjornas mathyllor följer samma mönster som du beskriver om böcker i bokhandelskedjor.

2009-04-06 @ 12:00:01
URL: http://erik.urgott.se/
Postat av: Marlene

Nu tror jag minsann att jag skall leta reda på en av dina ljudböcker, om den tilltalar mig så köper jag några av de andra i pappersupplaga för att njuta av i min hängmatta i sommar.

Tack för ett bra inlägg i debatten.

2009-04-06 @ 12:57:46
Postat av: jocksson

du har så rätt. jag ska heller inte köpa Jan Guillou böcker längre på jul osv till släkten o vänner (läser inte själv ) kämpa på för rättvisan folk!

2009-04-06 @ 13:29:50
Postat av: Jane Gijåå

Helt fantastiskt välskrivet, jag jobbar själv i branchen och märker själv hur systemet fungerar - gissa vilka titlar som hamnar i kampanjerna? - Guillou o.Co.



Helt otroligt hur en person som Guillou - rättvisans självutnämnde riddare - kan gå först i tåget, ivrigt viftande Ipredflaggan. Så mycket för rättssäkerhet när den egna pensionen känns hotad.

2009-04-06 @ 16:15:41
Postat av: Harald

Unni, lägg upp ett PayPal-konto är du snäll. Jag skulle köpa ett par av dina böcker för att belöna din positiva inställning, men jag har just flyttat fyrtio kartonger av bokhelvete och vet inte om jag vill ha fler av den varan hemma just nu.

Men på något sätt måste du ju kunna få gratifikation och jag kan ladda hem någon PDF av dig kanske ;)

2009-04-06 @ 17:48:15
Postat av: unni

Skönt att så många av er är vakna, alltså i skallen. Mycket beröm åt dig, Josh! Och kul att du är på igen, Zac!



Jag tänker sätta upp ett PayPal-konto också. Men betalning ska inte vara nåt krav.



Varma kramar till er alla!

2009-04-06 @ 20:29:01
Postat av: LInda

World Unni!

Så jävla bra,är en av de som redan brännt Jans & Lizas böcker (föredrar böcker i just bokform) och aldrig mer kommer de inhandlas ngt mer av dem, och de är forvisso inte särsilt bra heller, mera enkelt du vet i hängmattan, har även en del av dina böcker, ställde mig lite frågande till den där heroinhistorien där de knullade som kaniner MEN VAD GÖR DET?! (historien i sig var inte dålig, tyckte jag)

Du är underbar som tar ställning på detta viset, tack!

Medveten konsument som kommer köpa mera av dig =)

2009-04-06 @ 20:37:23
Postat av: Anders Widén

@ Unni, får vi bara ordning på detta kommer Internet att ställa till med en "mångfaldens revolution".



Just nu har jag inga fasta siffror i huvudet med storleksförhållandena för både böcker och skivor är dessa.



I butiker tar man in max 4500 titlar, varav endast 20 % dessa titlar säljer, alltså ungefär 800 titlar.



Det är endast dessa som kunderna hittar eftersom branschen kör med de undanträngningsmanövrer du tar upp.



På Internet råder en helt annan ekonomi redan idag. Där kan Amazon, exv, föra 800.000 titlar - och läsarna hittar till alla titlar eftersom sökningen sker på ett helt annat sätt och byggs upp med råd och dåd från läsare med liknande smak och intresseinriktningar över tiden.



Chris Anderson, (redaktör för tidningen Wired) har skrivit en fantastisk bok i ämnet och visar att man kan sälja "färre av mycket", alltså genom att utveckla branschen i frihet så kan vi få oändligt många boknischer som bär sig istället för att endast ha en trist tio-i-topp-lista som idag...



KTH mfl universitet har gjort flera undersökningar att fildelning mer fungerar som reklam än stöld.



Vänligen Anders Widén



2009-04-06 @ 21:47:29
URL: http://djingis.blogspot.com/
Postat av: annelen

Ja, det är bara att gratulera! Bästa bilden till bästa texten. Det märks ju hur stor du är, även som grafisk formgivare/layoutare. Multibegåvad helt enkelt!

pöss

2009-04-07 @ 01:17:34
Postat av: Anders

Ni författare och musiker som delar Unnis uppfattning borde exponera dessa tydligt, på nätet eller någon annan stans. Jag vill fortfarande köpa musik och böcker men inte från folk som vill kastrera Internet bara för sin egen vinnings skull, så om jag på ett enkelt vis hade kunnat veta vem som står för ett öppet kunskapssamhälle så hade mina pengar gått till er.

2009-04-07 @ 06:55:17
Postat av: Patrik

Just det med att fildelning faktiskt ökar försäljning är helt korrekt, iaf när det gäller mig själv. Men nu, när mediaindustrin har förklarat krig mot kunderna och beväpnat sig med IPRED, så ska jag sluta köpa all form av media. Nåt måste man protestera med.

Jag tog upp just detta med ökad/ominskad försäljning i en av mina inlägg: http://www.polisstat.com/2009/04/ja-man-kan-folja-lagen-men-det-tjanar.html

2009-04-07 @ 10:28:36
URL: http://www.polisstat.com
Postat av: Jenny

Mycket bra skrivet!

2009-04-07 @ 13:26:32
URL: http://wannabebullmamma.blogg.se/
Postat av: unni

Ja, det är väl inte mer än rätt att bojkotta dem som spottar på er?



Kräm!

2009-04-07 @ 14:51:11
Postat av: Herr.Björn

Jag blev lite kär i dig nu :)

2009-04-07 @ 15:23:03
Postat av: Anne

Mitt i prick! Så glad jag blir att se en välkänd författare resonera så vettigt om fildelning och marknadsföring! Jag kommer definitivt att köpa fler böcker skrivna av dig!

2009-04-07 @ 16:02:33
Postat av: Calandrella

Välskrivet. Trevligt att vissa kreatörer förstår att fildelning kan gynna dem :-).

2009-04-07 @ 16:14:35
URL: http://calandrella.wordpress.com/
Postat av: wille

Kungligt inlägg i fildelningsdebatten! tack!

2009-04-07 @ 18:51:00
URL: http://wille-sfw.blogspot.com/
Postat av: Harald

Att skänka pengar till en artist/upphovsmakare man uppskattar är aldrig ett krav, det är alltid en kärlekshandling ;)

Om vi nu kan få ett system som fungerar på den insikten så borde alla utom de girigaste kunna vara nöjda.

2009-04-07 @ 20:29:58
Postat av: Stefan Stenudd

Unni, det var härliga ord och inga visor. Jag håller med. Sedan några år struntar jag helt i bokhandlarna, för de sitter bara och tigger vid storförlagens bord. Internetbokhandlarna är en helt annan sak, för där finns allt - utan besynnerlig urskiljning.



Och de rika författarnas krampaktiga grepp om sin marknad fungerar bara en stund till i denna övergång mellan gammalt och nytt. Hej då med dem.

Det finns så mycket spännande litteratur som just internet ger en möjlighet att hitta fram. Snart är det den enda litteraturen som gäller.

2009-04-07 @ 23:55:25
URL: http://stenudd.blogspot.com
Postat av: Anonym

"De författare som grinar över "stölderna" är mestadels de som redan säljer höga upplagor. De sitter som Joakim von Anka och ruvar ängsligt på ett berg av pengar, livrädda att förlora ett nickel."



Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, bra skrivet. Om bara fler insåg det så skulle vi slippa de här sinnessjuka debatterna och lagarna.

2009-04-08 @ 09:58:06
Postat av: Helena Palena

Fin kombination! Text och bild - klockrent! Är inte så inne i det här men hade jag något att sälja skulle jag göra som Coelho. Ju mer det pratas om något - desto intressantare blir det ju!



Tycker Kalle Anka liknar en annan krösus här hemma.

2009-04-08 @ 15:00:01
URL: http://parnassen.wordpress.com
Postat av: Puff

Har inte riktigt gått på din sida Unni tidigare, men efter detta inlägg så tror jag att jag är In Love! Få personer som har en inkomst i detta "krig" mellan fildelare och alsterskapare har någonsin sett detta "krig" ur denna synpunkt. Du har så rätt, och historien kommer som vanligt att visa vem som hade rätt.



Jan G har gett ut några fantastiska verk som jag köpt i bokform och fullkomligt älskat trots hans uppenbarliga böjning mot kommunismen. Nu är det sedan mycket länge färdigköpt av dessa böcker, ska nog dela alla hans alster i ren protest trots att jag inte är en fildelare! Hur kan man tro att man som en författare i Sverige äger världen?



Knepigt, men vissa författare eller andra sorters konstnärer verkar tro det, eller så är det bolagen som tvingar dem till dessa skumma handlingar. Klart det måste finnas bolag som hjälper våra konstnärer, men det måste ju inte innebära att artisterna/konstnärerna inte får en spänn av den feta kakan.



En människa gör ingen skillnad, troligt, troligt.. Metallica är ju ett strålande exempel. De är säkert utfattiga just nu eftersom deras musik sprids och de står med fanor och baner och vrålar: Sluta sprida vår musik via andra kanaler som vi inte kan hantera!! Väx upp ffs!! Vilken tonåring som helst med eller utan fjun på hakan/man eller mus kan era texter, och kommer att fortsätta besöka era konserter om ni nu orkar turnera mera.



Självfallet så vet jag att Metallica inte lider brist på pengar eller nya inkomster. Jag har helt enkelt tappat förtroendet för er Metallica som musiker. Tror heller inte att jag är den enda som tycker att eran senaste skiva (hemladdad) var usel. Jag kände det som att ni inte längre var intresserade över kvalitén, mer över kvantiteten. Släpper man mindre bra alster, så blir det mindre klirr i kassan, oavsett fildelningen.



Ge oss ett alternativ som inte innebär krångel eller problem, så blir det inga problem. Nja, möjligvis för bolagen som ni alstrare är köpta av i någon mån.



Keep it up Unni, Love Yaa!!

2009-04-08 @ 22:33:29
Postat av: Petra

Unni!

Tack för ett mycket bra inlägg. Fortsätt att göra din röst hörd i denna debatt! Leve det FRIA ordet!

2009-04-09 @ 12:25:55
Postat av: Blatten

Unni! Du är för kool! All cred till dig för det här inlägget. Fler borde vara som du.



Kärlek

2009-04-09 @ 19:51:44
URL: http://blatteisvenneland.wordpress.se
Postat av: Fred Anderson

"Vi betalar inte för att äta skit. Vi luktar oss fram. Och bestämmer oss därefter för vad vi vill lägga en slant på."



Faktiskt det bästa citatet jag läst på länge! Tack!

2009-04-13 @ 12:01:44
Postat av: Robert

Trevligt att se ett inlägg från någon som faktiskt är i branschen och har upplevt det själv, som dessutom kan se fördelar med den nya tekniken. Hoppas djupt att du står på dig och fortsätter sprida information. Blir lätt att man mest hör folk som vill ha allting gratis och inte direkt kan argumentera för sin sak, vilket ställer "piraterna" i dålig dager. Just därför är din syn desto viktigare att få fram.



Tack.

2009-04-17 @ 17:01:22
Postat av: Claes

Intressant det där med Paulo Coelho. Undrar varför? Kan det vara så att en bok är en ofullständig produkt när den går att ladda ner; hur kul är det att läsa från en skärm eller egna utskrifter? När man väl läst lite på datorn blir man kanske sugen på en riktig, fysisk, bok. Men hur är det med musik, bilder och film där man faktiskt får hela produkten? Betalar man den efter att man hämtat den gratis?



Sedan är det väl skillnad på om man väljer att skänka sina alster och om man inte gör det. Om en musiker vill lägga ut hela sin produktion på nätet och skänker bort den så är det ju inget som hindrar. Om du Unni lägger ut en bok på nätet klar att ladda ner, är det då OK att göra det och sedan på egen hand trycka upp egna riktiga böcker och sälja dem, utan att du får en spänn?



Jag försöker förstå hur det här fungerar, hur man som kulturarbetare tjänar pengar om man inte får betalt. Så, om någon kan förklara det för mig så lyssnar jag.



Claes Thureson

2009-04-19 @ 09:36:42
URL: http://blogg.claest.se
Postat av: Sebastian Tiger

Helt rätt och riktigt! Har inte läst någon av dina böcker än, men jag känner att jag kommer göra det inom kort. Var ska jag börja?

2009-04-20 @ 11:22:21
Postat av: En Andreas

Wow Unni, bra skrivet!



Jag har aldrig läst någon av dina böcker, men det måste jag definitivt göra nu!



Jag har tidigare läst alla böcker från både Guillou och Marklund, men det kommer jag sluta med illa kvickt. De har straffat ut sig själva genom att spotta på sin kundkrets.

2009-04-20 @ 23:20:22
Postat av: Phoenixpaw

Unni, din inställning till fildelning så väl som din litterära förmåga har övertygat mig att införskaffat några av dina böcker, mot betalning. =)

2009-04-21 @ 22:52:04
Postat av: Knyttsak

Jag håller helt och hållet med!

2009-04-22 @ 23:16:46
URL: http://knyttsak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0