LJUSNANDE FRAMTID?



Vänner! Nu är allt upplagt. Både på TPB där filen går att ladda ner gratis och på Newsmill där jag förklarar mig (har också skrivit en text på TPB-sidan).

Jag vet att en del magsura typer gnäller om att jag "bara vill ha uppmärksamhet". Det argumentet är ett klassiskt knep för att banalisera människors syften när de höjer rösten. I så fall borde ingen uttala sig offentligt, för risken finns ju att de "bara vill ha uppmärksamhet". I det här fallet utnyttjar jag min position som en av landets mest lästa - jag menar LÄSTA, inte SÅLDA - författare för att föra fram en fråga som är betydligt större än mitt eventuella behov att synas.

Mina läsare är inte så välbeställda. Många av dem är unga, har småbarn, är ensamstående etc. De låter ofta en köpt bok gå laget runt. Det har jag alltid känt till och uppmuntrat. På så vis kan man säga att jag redan är "fildelad". Det har aldrig varit en självklarhet för mig att kunna leva på mitt yrke, ibland får jag hugga i med andra sysslor för att ha råd till hyran. Men det går inte en dag utan att jag blir kontaktad av någon av mina läsare. Det är en ynnest.

Till alla ni som skrivit till mig och frågat om olika saker och som jag inte hunnit svara, vill jag bara ge en stor fet cyberkram. En fråga jag ofta får är: Hur får man tag i dina gamla böcker? Så snart jag har tid ska jag lägga ut även dem som e-böcker och eventuellt print-on-demand. En annan fråga: Vilken bok börjar jag med om jag inte läst nåt av dig förut? Börja med den senaste: Boven i mitt drama kallas kärlek.

Ljudboken har kommit till på självkostnadsbasis och resurserna har varit knappa. Den är punk, men ljudkvaliteten är bra och jag hoppas att ni som lyssnar känner att vi gjorde vårt bästa. Snart har dessutom kostnaden täckts av alla frivilliga bidrag som strömmat in på Paypal. Stort tack för det, men känn er inte tvingade att betala, utan läs och - om ni gillar - sprid.

Och som en saftig prick över i:et kom nyheten att domaren i Pirate Bay-målet tycks vara jävig. Så typiskt!

Heja Pirate Bay, och heja alla ni som är aktiva i den här stora ödesfrågan!

Smack!

Kommentarer
Postat av: Viktor

Du är underbar!!!!!!!!!

2009-04-23 @ 11:04:36
Postat av: NIsse

All respekt till dig Uni, du har fattat vad det här handlar om.



Nu kommer du få mycket skit från "etablissemanget" men jag tror inte du bryr dig. Gör inte det.



mvh, Nisse

2009-04-23 @ 11:04:41
Postat av: Rikard

Bra jobbat!



Jag undrar vad det är de inte har fattat.



Att en författare får mycket uppmärksamhet kring sitt verk pga fildelning, är inte ett starkt argument mot att fildelning skulle vara bra PR och därför bra för författaren.



Ignorera surkarten och kör så det ryker!

2009-04-23 @ 11:06:15
Postat av: Jessica Lindgren

TACK!



Du är fan min största idol! Det gick inte att få en bättre överraskning än denna då jag gick in på TPB. Hatten av för dig Unni, detta är stort!



mvh

2009-04-23 @ 11:06:28
URL: http://jessicalindgren.se/blogg
Postat av: Rickard L

Du är härlig och gjorde mig glad i dessa dystra internettider :)

ska hålla span när jag går förbi en pocketstore nångång efter dina böcker.

2009-04-23 @ 11:17:06
Postat av: berinder

Nästa ljudbok i min MP3 är din bok! Gillar jag den kommer jag även att köpa dina böcker, troligen köper jag nån ändå bara för att ha ett stycke historia i bokhyllan.



Tack för att du finns!

2009-04-23 @ 11:18:42
URL: http://berinder.wordpress.com
Postat av: lassegammelpirat

Underbart initiativ! Såg en kommentar i Aftonbladet under någon ipred-artikel och valde direkt att ladda ner min första ljudbok någonsin och dessutom det första alstret från dig.



Reggat paypal idag. Kommer en liten donation!



Visste inte att du var en sådan rättskämpe! Tidigare haft ett helt annat intryck av dig =) Även en gammal hund kan alltså lära sig sitta (jag alltså).



Hoppas det går bra!



Kram

2009-04-23 @ 11:37:59
Postat av: Anonym

När jag får tid över skall jag ladda ner din bok, lyssna på den och skicka in en summa till ditt Paypal-konto för att visa mitt stöd.



Tack!

2009-04-23 @ 11:43:40
Postat av: Johannes

Tack för ditt engagemang i fildelningsfrågan.

Jag drar ner din bok och donerar 39 kr till ditt paypalkonto.

(Det är ju lika mycket som poketboken kostar, så visst måste man tjäna mer på detta.)

2009-04-23 @ 11:53:16
URL: http://www.metrobloggen.se/data
Postat av: Micke

Bravo! Heja! Bra eller dålig, pengar kommer, det är ett löfte!

Hoppas andra också till slut begriper vad det hela handlar frågan om!

Information wants to be free!!!

2009-04-23 @ 12:21:03
Postat av: Niklas

Hej Unni!

Imponerad av dig, stå på dej!

Hur kan man donera till dig? Har du konto eller paypal typ som man kan sätta in lite stålar åt dig på?

Kram Niklas

2009-04-23 @ 12:43:42
Postat av: Eric

Lysande! Du anar inte hur glad jag blir när någon tar ett sånt intiativ att dela med dig av ditt verk! jag tror själv inte att joag kommer ta del av ditt verk, men jag vill bara att du ska veta att din tanke värmer mitt hjärta! Tack för vad du gör! hoppas folk kan få upp ögonen och inse att fildelning är framtidens sätt att dela med sig!

2009-04-23 @ 12:44:58
Postat av: Jonas Backlund

Tack Unni! Nu gör vi dig och Paulo Coelho till kulturministrar den 7e Juni!

2009-04-23 @ 12:47:19
Postat av: Henrik

Skönt med författare som har fattat den nya tiden och vad internet egentligen innebär! Du är en förebild för oss alla!



Mvh,

Henrik

2009-04-23 @ 12:54:12
Postat av: Marit

Har redan laddat hem och började lyssna när jag låg i sommarsolens värme på uteplatsen. Jag har aldrig läst något av dig innan och utan den här gratis nedladdningen skulle jag nog inte gjort det heller, men jag blev tagen redan efter första sidan. Det var svårt att kliva upp från filten och sätta sig inne och skriva detta men jag kände att det behövdes sägas. Du är inte bara en fantastisk person för att du står upp för dina åsikter, du är även en fantastiskt författare och min personliga hjältinna!

2009-04-23 @ 12:54:50
Postat av: Dick Thorén

Nu laddar jag ner, betalning kommer om jag gillar den. Tänk förr kunde jag gå till skivaffären och lyssna på 10 LP, sen köpte jag 1-2 st. Det var fullt lagligt på den tiden. Jag tycker att det borde vara lagligt att ladda ner böcker, film och musik enligt samma princip, men då är man en grov brottsling! Ja, det är en av anledningarna att jag är medlem i PP, Kommunledare i Köping. Att jag sen har en skräck för kontrollsamhället i stort, det får jag väl skylla en hel författare för. Då är det inte bara Orwell och Bradbury jag menar, utan det finns betydligt fler SF-författare som har behandlat ämnet. Konstigt att den litteraturform som ofta har en dålig "status" i kritikernas ögon, har tagit fram de mest tankeväckande böckerna. Tycker sedan att argumentet att har man inget dölja så... är fantastiskt! Ja, fantastiskt abderitiskt! (Abdera var en stad som redan de gamla grekerna berättade Norgehistorier om).



Fick förresten igår ett erbjudande om att läsa 104 böcker för 349:- ifrån min bokhandel. Det måste väl också vara olaglig fildelning! :)

2009-04-23 @ 12:57:51
Postat av: Lovisa Appelqvist

Jag vill bara säga att det värmde hjärtat otroligt att se att du la ut ljudboken på piratebay! Jättebra att någon i ens eget skrå äntligen höjer rösten! Jag är själv tveksam till om jag ska skicka in mitt (första) romanmanus till förlag, eller släppa det på annat sätt. Jag vill inte stödja upphovsrättsmaffian med mitt arbete! Och ja, man lånar ju ut böcker till höger och vänster, ger bort böcker, tappar böcker som andra hittar... Litteratur är till för att läsas, inte konsumeras! Den som skapar konst/litteratur för att få betalt (som huvudsyfte), är ute på fel bana.

Så tack en gång till, för att du vågar stå upp!

2009-04-23 @ 13:15:47
URL: http://ljudlega.wordpress.com
Postat av: Widham

En fet jävla kram inte bara för att du är så stark och bra just nu... utan som ett försenat tack för alla läsupplevelser och tankeställare.



/Göran

2009-04-23 @ 13:33:02
URL: http://fridholm.net
Postat av: Micke

Hej !



Jag har inga pengar att ge dig via Paypal och kommer nog inte heller att lyssna på din bok, bara helt enkelt för att det inte är min smak ;)



Men stort kudos till dig för att du engagerar dig och inte låter dig vara en spelpjäs för de stora skiv och filmbolagen!!!



2009-04-23 @ 13:35:39
Postat av: karro

Du är så bra Unni! Det är så skönt att hitta en framgångsrik människa som INTE kompromissar med sina ideal.

2009-04-23 @ 13:37:06
Postat av: Peter W

Tack för ditt initiativ att lägga ut din senaste ljudbok på Piratebay.

Jag kommer kila ner till den lokala bokhandeln i eftermiddag och köpa 2 av dina böcker för att visa min uppskattning. // Peter

2009-04-23 @ 13:51:01
Postat av: Johan Nilsson

Bra gjort att gå från ord till handling och lägga ut din ljudbok för fri nedladdning.

Jag håller inte med om allt du skriver på Newsmill - frågan om fildelning, upphovsrätt osv är som bekant GANSKA mångfasetterad.

Men i grunden är jag helt överens om att nu när tekniken förändras måste också distributionen göra det.

www.johannilsson.nu

2009-04-23 @ 13:51:29
Postat av: Tony

Jag vill bara säga att det är starkt av dig att göra som du har gjort, du förtjänar en stor elologe för det.



Jag hoppas att flera författare och musiker kommer följa ditt exempel.



Tack för att du vågar gå emot strömmen.

2009-04-23 @ 14:04:50
URL: http://lycho.blogg.se/
Postat av: Ronnie Bratås

Hej Unni!



Det är stort av dig att bara skänka iväg boken sådär utan att kräva ett öre tillbaks, faktiskt så stort att jag skulle vilja skänka några kronor utan att ens läsa boken (du skriver inte den typ av litteratur som jag främst läser)... Har inte läst en enda av dina böcker, vet knappt vem du är, men attityden som jag ser nu, att du har en öppen dialog med dina läsare (tillskillnad mot andra som av nån anledning vill framstå/anser sig vara förmer än sina läsare) och att du rakt av skiter i att springa kapitalets intressen och är tillräckligt jordnära för att helt enkelt vara nöjd med pengar som täcker hyran. Så fantastiskt!



Vet inte hur det här med paypal fungerar, men jag förmodar att det krävs nån form av kontonummer om man ska kunna sätta in pengar, right? Så vart hittar man ditt någonstans? Nåväl, jag forskar vidare.



Lev väl!





//Ronnie

2009-04-23 @ 14:17:46
Postat av: Kaksimas

Heja Unni!! :-D

2009-04-23 @ 14:20:30
URL: http://blogg.kaksimas.se
Postat av: Gött jobbat!

Stående ovationer till dig Unni! Har du inte läst alla kommentarer på TPB så gör det, ren glädje :) Du är en förebild! Jag vill också bli författare och precis så som du nu har gjort vill jag också göra! Skriva för skrivandets skull, inte för pengarna. Då ska man inte vara författare! Tummen upp!

2009-04-23 @ 14:20:56
Postat av: Linda

Ville bara säga hur jävla fin omväxling det är med en förtfattare som ser möjligheter med den "nya" tekniken istället för att sura i Aftonbladet och Expressen. För somliga, lustigt nog demokrater ibland dem, tycks det till och med värt att kväva hela befolkingens integritet för att dom ska kunna lägga ner 300 000 på en ljudbok och slippa tjuta och grina när folk inte vill betala 200:- för en mp3 fil. Hela den här historien gör mig nervös, tror att många kommer att vakna på andra sidan och inte förstå vad som hände.



Starkt jobbat i alla fall, hoppas helhjärtat att det lönar sig och att andra förtfattare och musiker blir inspirerade!



Kram Linda

2009-04-23 @ 14:22:48
Postat av: Henry

Snyggt jobbat !

Jag skall ta och införskaffa mig ett ex av ljudboken så snart jag är tillbaka från semestern. Jag skall villigt erkänna att jag sannolikt inte laddat ner din bok vare sig lagligt eller olagligt, men ditt arbete för ett fritt nät skall premieras.

Nu får du åtminstonde en till läsare (lyssnare) och dessutom en liten slant rikare då jag införskaffar paypal.

2009-04-23 @ 14:37:31
Postat av: Kalle

Hej!

Vill tacka dig för det du gör för "det fria ordet" ! Snart har politikerna, lagmännen och annat så kallat "viktigt" folk gjort vårt samhället till ett komunistsamhället där allt, alla och alting skall bevakas! Totalt kontoll över den stackas människans privatliv och fria utrycket.



Det totala hotet kommer att riktas mot våra ungdomar och kommande generationer som aldrig någonsin förstått att frihet funnits utan dessa människor kommer bli formade med begränsning!



Synd att det kommer bli så. Det mest patetiska är att vårt så kallat rättssamhället med alla dessa domare är så ruttet och falskt att dessa domar betyder inte något alls.



Länge leve dessa modiga kvinnor som Unni!

2009-04-23 @ 14:46:44
Postat av: Martin

Hur donerar jag pengar till dig? Du borde verkligen ha en Paypal-knapp på bloggen!

2009-04-23 @ 15:06:13
Postat av: unni

Tack, tack, tack & hemskt mycket tack! Sitter på tåget till Skåne och ska snart av, men återkommer senare.



Hur mycket kräm som helst! / Bunni

2009-04-23 @ 15:26:02
Postat av: Jacques daniel

Smack!

Tack, Unni! Det precis det vi ville höra, att någon gick ut och utmanade etablissemanget. Jag kommer givetvis att donera lite pengar. Det är boken värd (håller just på att höra den) Den ÄR Punk!

(PayPal till [email protected] - För den som inte visste det)

2009-04-23 @ 15:37:53
URL: http://www.jacques.se
Postat av: Steinar

Dette er et veldig bra initiativ, takk!



Paypal kommer om jeg liker den og da kommer jeg til å kjøpe andre bøker også.

2009-04-23 @ 15:43:02
URL: http://foynland.org/
Postat av: Steinar

(PS: Din Twitter link virker ikke tror jeg, den går til en flash widget?)

2009-04-23 @ 15:45:46
URL: http://foynland.org/
Postat av: Anders

Laddar nu och köper kanske! Brukar tröttna på ljudböcker och köpa den tryckta om boken är bra! Du förtjänar att hyllas! Älskade Heroine!

2009-04-23 @ 15:47:39
Postat av: mark

Bra Unni!

Stort tack!' Sånna som du från 'andra sidan' behövs.

Hoppas fler kollegor följer i dina fotspår.!

miljarder tack o stor blöt puss på dig...

/mark

2009-04-23 @ 16:05:17
Postat av: Peter W

Hejsan!



Ehh va fan jag hade visst 74 spänn på mitt paypalkonto jag skickar det också även om jag har köpt ett par böcker av dig nu.

" Way to go girl"



//Peter

2009-04-23 @ 16:18:02
Postat av: Elin

du anar inte hur bra det är att som student få tillgång till trevlig (och laglig!) pausunderhållning då man verkligen behöver bryta med allt vad tentor och plugg heter.

Tack! Din ljudbok kommer vara mitt sällskap på promenader de närmsta veckorna. ska dra mitt strå till stacken då jag får jobb och återbetala genom att köpa några av dina böcker!

2009-04-23 @ 16:23:01
URL: http://elinbjorklunds.blogg.se/
Postat av: Lukin

Bra initiativ Unni! Det är roligt att det finns någon som vågar tro på sitt verk och det fri som borde vara synonymt med vår kultur. Jag hoppas att att människor uppskattar det du har skrivit och därmed betalar för sig, så vi kan visa bakåtsträvarna att fildelning och internetrevolutionen knappast handlar om girighet. Om fler artister/konstnärer/etc insåg storheten i att våga tänka nytt och tro på sina verk så hade vi inte ens haft en diskussion kring det här. Tyvärr sväljer alltför många artister storbolagens snyfthistorier och rövarhistorier med hull och hår utan att ens försöka närma sig en egen eftertanke.



Stå på dig!

2009-04-23 @ 16:48:55
URL: http://www.lukinzine.se
Postat av: den moderna munken

Jag uppskattar verkligen ditt ställningstagande, så fräscht :-). Väldigt viktigt tror jag, med någon etablerad författare som har hängt med sin tid och kan kommunicera vad det här handlar om. Jätteroligt och grattis till all uppmärksamhet (om det nu blir så mycket ;)). Ha det bra!

2009-04-23 @ 16:53:07
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Latten

Tack för att du finns. Tänker ladda ner din ljudbok och lyssna på den. Tycker att det är bra att artister delar med sig av sina verk. Om jag gillar den så köper jag boken =)

2009-04-23 @ 17:16:47
Postat av: Mikael

Imorgon lär det dyka upp en limerick på vår blogg angående detta. porfyrit.blogspot.com

2009-04-23 @ 17:25:00
URL: http://porfyrit.blogspot.com
Postat av: Oscar

Det var väldigt smart av dig att göra reklam för boken på TPB.



Nu när jag tänker efter var det jättesmart gjort.



Nästa bok jag köper i bokhandeln blir nog denna, verkar ju bra.



:-p

2009-04-23 @ 17:29:44
URL: http://sonyericssonp1.blogspot.com
Postat av: Maria

Äntligen någon som fattar hur det ska gå till. Istället för att stoppa det ostoppbara, så anpassar du dig efter den nya tekniken.



Pengar kommer.

2009-04-23 @ 17:39:38
Postat av: Mattias

Tack så mycket, nu kan jag med gott samvete köpa din bok då jag helst läser i textform.

2009-04-23 @ 17:42:00
URL: http://blogg.xdr.nu
Postat av: Nemz

Så jävla vackert att se, Unni. Jag hoppas innerligt att ditt mod och engagemang startar en kedjereaktion bland dina kollegor där fler och fler når insikt och öppet tar ställning mot galenskaperna.



Hade jag inte varit arbetslös i utlandet så hade du omedelbart fått en så saftig donation som jag kunnat avvara, innan jag ens laddat ner din bok. Nu får jag tyvärr nöja mig med att sprida ditt verk till alla jag känner och hoppas att någon av dem kan skänka en slant i mitt ställe. Du förtjänar mer än jag kan ge.



Stor kram på dig!

2009-04-23 @ 17:51:18
Postat av: Thomas

Bra gjort! Ska genast ladda ner den, jag har gillat allt jag läst av dig. Jag håller med Martin, jag skulle gärna donera en liten slant för denna goda gärning.

2009-04-23 @ 18:03:22
Postat av: Janne

Måste vara ärlig. Skulle aldrig komma på tanken på att läsa något av dig av den enkla anledningen att jag inte tillhör din normala läsarskara. Dock tycker jag om att du la ut den på TPB så jag var tvungen att ta hem den och ska nu ladda MP3-spelar. :-)



Tackar! /Janne

2009-04-23 @ 18:04:58
Postat av: Danne

Tack så jättemycket Unni! Detta är vad som behövs. Det skulle vara intressant och se en snittsumma per nedladdning om ett litet tag, gärna med uppskattning också av hur många NYA läsare du fått genom det här initiativet.



Släng upp en PayPal-knapp här på bloggen också. PayPal har ju färdig kod att klistra in för donationer. Ju enklare det är för användaren ju större är betalningsviljan :)



Men härifrån kommer det en bra slant i vilket fall som helst. Det blir helt säkert en minnesbok i bokhyllan också.



Tack! :)

2009-04-23 @ 18:11:20
Postat av: David

Mycket bra !

2009-04-23 @ 18:33:27
Postat av: Bravo

Vet egentligen ingenting om dig men uppskattar att du stöder en fri internet! Jag kanske läser din bok trots allt och kan tänka mig bidra till den. Hur gör man?

2009-04-23 @ 18:49:44
Postat av: Petter

Hej Unni,



Fantastiskt gjort, hoppas fler följer ditt exempel.



Har inte tidigare läst dina böcker men jag måste ha denna lilla del av modern historia. Det måste vara läskigt för en hel bransch att inse att de egentligen inte behövs längre. I alla fall inte i samma utsträckning som tidigare.



Jag satte över pengar på ditt paypal konto, glöm inte att skatta för dom :)



mvh

Petter

2009-04-23 @ 18:52:42
Postat av: Daniel Lindkvist

2009-04-23 @ 18:57:03
Postat av: Henrik

Kanon Unni!

Ska ladda ner den bara för att kunna dela ut den!

2009-04-23 @ 18:57:27
Postat av: K1w11

Greets from finland, nice job/move for publishing the book for audience. It would be nice to get same book for other languages too. If community would translate it or something, but before that i give some money just because of the release.



Greets,

k1w11@finland

2009-04-23 @ 19:02:48
Postat av: MHelene

Jag gör det många andra har beskrivit....laddar ner min första ljudbok ngnsin och köper boken såfort jag kan!



Jag tror att det finns många artister och författare som tänker som du...bra att du visar vägen:)



Du och Paulo Coelho!



För ett fritt internet och den spridning av kunskap det för med sig!

2009-04-23 @ 19:04:38
Postat av: Henrik Pyssling

Helt fantastiskt bra beslut!

Idéer som denna bör belönas...

2009-04-23 @ 19:12:33
URL: http://henrikpyssling.blogg.se/
Postat av: Danne

Mycket bra initiativ, kommer inte ladda ner dina verk eftersom jag inte är någon ljudboksfantast,men all heder åt dig!

2009-04-23 @ 19:16:00
Postat av: sF

Grymt initiativ! Fler som du behövs!

2009-04-23 @ 19:18:10
Postat av: bn

Hej Unni.



Utan TPB hade jag aldrig vetat om dig. Jag hade inte heller köpt din konst. Nu är det raka vägen till Bokia för att köpa lite mer av dig. Underbart vad detta skapar för möjligheter.



Tack - Du är drottning!

2009-04-23 @ 19:28:11
Postat av: Tompa2k

Sällan ser man människor som du som vågar, vill och gör något som man verkligen står för. Människorna bakom TPB och naturligtvis en massa andra runt omkring står upp men många är vi som snällt följer med och till slut börjar fundera om det kanske inte var rätt det dem sa på tv ändå.



Saken är den att jag sedan länge varit av den uppfattningen att kultur bör vara fritt att beskåda men med möjlighet att stödja. Samtidigt som jag inser att människor som jobbar och skapar bör få något för det. Det jag inte kan försvara när mycke ska ha mer. Samtidigt kan man gå till sig själv och ibland kommer tankarna.. det vore ju nice med lite till. Jag jobbar själv som grafisk formgivare och producerar en hel del saker till olika kunder. Jag tar betalt så jag kan utveckla mig själv men med dessa pengar får jag även tid och rum att skapa ännu mer till folk som kanske inte har pengar. Deras uppskattning är betalning nog.



Det konstiga i detta är att jag på senare tid försökt sätta mig in i de andras situation, de som tycker att det jag står för är fel. Försöka förstå. Och i en hel del har de rätt. Ju längre tiden gått har jag blivit mer och mer tyst och helt enkelt följt med.



Men när man läser din text om varför och hur då delar med dig din bok så väcks man ur sin svennedvala och börjar fundera igen. Jag är så glad över det du gort och för alla dem som du glädjer. Skall försöka bidra med mitt strå till stacken inom en snar framtid.



All kredd till dig....

Tompa

2009-04-23 @ 19:30:12
URL: http://www.byhansson.se
Postat av: Rasmus

Superbra initiativ!



Skickar PayPal direkt, jag har inget emot att betala för saker jag gillar. Det jag är trött på är att några teknofober ska försöka lagsifta bort det bästa systemet för distribution av information och underhållning! Hade de varit lite snabbare med att fixa BRA lagliga alternativ (filmer och musik utan DRM någon?) så hade nog situationen varit rejält annorlunda...



Kram på dig!

2009-04-23 @ 19:30:57
Postat av: stefan

Bra jobbat!

2009-04-23 @ 19:34:40
Postat av: Harald

@Martin: Paypal-konto finns angivet på Piratebay.

Det är: [email protected]



@Unni: Det är så skönt att det finns författare som du, det get mig hopp för kulturen i framtiden.

Hoppas verkligen pirater, fildelare och annat löst folk är generösa mot dig.

2009-04-23 @ 19:48:34
URL: http://aberg.wordpress.com
Postat av: Johnny Arwidzon

Fan va go du är !!! Läste hela artikeln på TPB. Lusläser allt som kom efter TPB domen. Du är M O D I G. Det behövs fler som du.



F.ö vart jag störtförbannad när Guillou uttalade sig illa i något media för länge sen nu.

Han är bara avundsjuk på att du är SVINATTRAKTIV och vill förmodligen inget annat än att besöka dina t_osor :-)



Lycka till Unni / Kram

2009-04-23 @ 19:57:01
URL: http://home.swipnet.se/latar/index.htm
Postat av: Erik

Väldigt coolt Unni! Ska bli kul å lyssna på boken när jag ske neröver på måndag. Funderar också på att iPod/iPhone-anpassa så den får bokmärken å sånt i den underbara musikspelare. Borde ju gå att fixa en torrent av den filen när den är klar. Vad säger du om det?

2009-04-23 @ 20:01:53
Postat av: Johannes

Tror inte att jag läst något av dig innan men "köpte" din bok på PB. Väntar på nästa nu. Lycka till och hoppas att fler följer efter.

2009-04-23 @ 20:08:23
URL: http://cinekreera.blogspot.com/
Postat av: Leechern

Åh din vackra människa!! du fattar ju! fan vad soft. Boken köper jag om jag ser den i butik. Nu är det dags att som konsument välja vilka man vill stödja, och om alla gör det skulle det vara väldigt intressant att se hur "etablisimanget" reagerar när dom inser att dom fuckat upp sin egen industri. haha.



Tusen tack för ljudboken Unni.

2009-04-23 @ 20:14:28
Postat av: Joln

Support.

2009-04-23 @ 20:19:24
Postat av: AToTheK

Ska bli ett nöja att lyssna på din bok.



Seedar för fullt :-)

2009-04-23 @ 20:25:40
Postat av: Nicole

Hej! Jag driven en designblogg, så om du är sugen på en ny design tveka inte att kika in i min blogg ^^ Du kanske hittar en du gillar!

2009-04-23 @ 20:31:45
URL: http://xoxonicole.blogg.se/
Postat av: nadia a. ♥

hello, hoppas du får en grym kväll! :) ♥

2009-04-23 @ 20:36:41
URL: http://streetshero.blogg.se/
Postat av: Joel

All heder till dig! Tack för att du står upp!

2009-04-23 @ 20:50:20
Postat av: Micke

Förjävla gott initiativ, Unni. Det här är Punk!



Vi har aldrig träffats, men jag har ändå "känt" denna ådra de få gånger jag sett intervjuer med dig. Nu har du bevisat att du fortfarande "är". Denna handling är en känga åt etablissemanget - jag kan fortfarande inte låta bli att, med gråt i halsen, tänka på ultrahuset, och det kulturpalats det hade kunnat bli...



Lycka till i fortsättningen. Min misstanke är att du kommer leva klart bättre utan förläggar-exklusivitet. Lägger du till ett postgiro för oss svenskar (som inte vill använda paypal) så får du en slant av mig också.



Sidokommentar: Oj vad bilden på förstasidan där du, kanske egentligen bara, utandas rök utstrålar sensualitet (s/ns/x/ efter tycke och smak). Mmmm...

2009-04-23 @ 20:53:39
Postat av: Carina

Ja jag säger då det, om de nu tror att du gör detta bara för att få uppmärksamhet, varför i hela fridens dar gör de inte samma sak. De skulle få samma respons, det kan jag lova. Just detta med enkelheten och att man betalar efter förmåga dessutom. Jag är salig =)



thepiratebay.org i Unnis text till boken står det såhär:



Vill ni skicka pengar via Paypal, registrera er där och skicka till: [email protected]



Mina pengar är på väg, detta är guld värt. Det tar ett par dagar att verifiera bara, sen kommer några slantar till ramla in från mitt håll också.



Hm och jag kommer definitivt att köpa fler av dina böcker. Fortsätt med det du gör. Ditt spontana tal härom dagen klingade ljuvt i mina öron. Vill ha uppmärksamhet, ja du, då hade det inte låtit så det där talet, det är jag säker på.





2009-04-23 @ 21:03:53
Postat av: Dendriten

Så gott att det finns människor som du, som fattar att vi lever i en ny tid. Sprider din länk på piratebay till folk som aldrig laddat ner, bara för att visa på ett nytt sätt att köpa. Vet att flera liksom jag helhjärtat stöder ditt initiativ.



2009-04-23 @ 21:07:24
Postat av: Anonym

Absolut underbart initiativ.

2009-04-23 @ 21:11:36
Postat av: Anders

Underbart initiativ! Jag blev så glad när jag såg det :)



Kram!

2009-04-23 @ 21:15:15
Postat av: aginamist

Jag måste erkänna att jag antagligen aldrig skulle läst den här boken och har ingen aning om vad den handlar om.



Det jag vill säga att det du gör är stort. Flera borde göra som du!

2009-04-23 @ 21:32:01
URL: http://www.aginamist.net/
Postat av: Henrik Nilsson

Jag blir glad i hela kroppen när jag går in på Pirate Bay och upptäcker din bok på första sidan. Jag ser inte det här som något reklamjippo. Det här är ett steg i rätt riktning.



Jag tänkte låna ett spel av en kompis idag, men jag har ju inte rättigheterna till spelet så jag vågade inte göra det med risk för att åka i fängelse.

2009-04-23 @ 21:43:47
URL: http://www.varstingfilm.com
Postat av: Karl

Hej,



Jag har donerat en slant!



Mycket bra initiativ!



// Karl

2009-04-23 @ 21:51:19
Postat av: Arvid

Jag gillar artikeln på newsmill! skönt med någon som fattar något och är i din position. Dom här dinosaurierna är pinsamma.

2009-04-23 @ 21:53:40
Postat av: Niklas

Härligt initiativ! Och väldigt bra skrivet på TPB. Visste inte vem du var innan men nu glömmer jag inte ditt namn. Keep it up!

2009-04-23 @ 22:06:45
Postat av: Robban

Jag tycker det är en under bar gest du gör.

Jag lyssnar enbart på talböcker

Och du vidgar ju din läsar krets, Jag har inte en aning om vem du är eller vad boken handlar om men jag ser ifram imot ett par timmars njutning av den, Och när den väl är hemma kommer den seedas

så ett stort tack

Så även om du inte blir rik på kuppen

Så vinner du våran uppskattning o kärlek.

2009-04-23 @ 22:12:20
Postat av: Vanlig Svensson

Unni...

JAG ÄLSKAR DITT INITIATIV!

Jag älskar dig!



Du är så jävla skön och ÄNTLIGEN har vi fått en röst som folk lyssnar på och respekterar!

Jag såg dig tala på medborgarplatsen, du gav mig tårar i ögonen.

Fy fan va skönt att känna att någon lyssnar och bryr sig.. Jag har så länge känt mig överkörd och undanskuffad, tillsagd att hålla käften och finna mig i en utveckling som bara ter sig hopplösare och mörkare för varje dag.



TACK! ÄNTLIGEN ETT LJUS I MÖRKRET!

Jag skall ladda ner din bok och lyssna på den, ge den till mina familjemedlemmar och berätta om dig och ditt initiativ. Jag har redan varskott många av mina vänner att läsa dina blogginlägg. Jag skickar GLADELIGEN pengar till dig. Vart skickar jag pengar?

Äntligen känner jag mig respekterad och som att någon för min talan.



Tack för att du vågar!

/Vanlig svensson

2009-04-23 @ 22:16:04
Postat av: Anna

Jag älskar dig! Du är underbar! Du kommer nog tjäna en slant på det här, snarare. Giriga författare vill man sällan stödja. Du är bäst, så klok, så levande och dig kan man inte annat än konsumera av, och gynna. KÄRLEK!

2009-04-23 @ 22:17:02
Postat av: anna

Har börjat lyssna på boken, den är toppen.. har länge tänkt att jag vill läsa nåt av dig (gav Andra sidan Alex till min farmor i födelsedagspresent), men har kommit massa böcker före. Men nu får din bok förtur, en given plats i min ipod!!

2009-04-23 @ 22:27:55
URL: http://annasuglyshoes.blogg.se/
Postat av: Emma G

Tack för att du vågar sticka ut mot etablissemanget och stödjer Pirate Bay. Du är ett föredöme. Underbart!



Kram /Emma

2009-04-23 @ 22:33:29
Postat av: Magnus Sundqvist

Hej,tack för att du stödjer saken. Jag gillar torrent tekniken, jag betalar gärna för att kunna ta tillmig kultur som annars inte går att få tag på.



Undrar om andra kulturkämpar kan lägga upp sina verk? Jag ska höra med några kompisar som är musiker :D

2009-04-23 @ 22:46:52
Postat av: Anonym

All kärlek till dig! Jag blir varm i hela kroppen =)

2009-04-23 @ 22:52:54
Postat av: roppert

Stående ovationer! Laddar ner just nu och ska precis logga in på PayPal för att donera. (Vet inte om jag kommer att lyssna på boken, jag giller mer att läsa själv, men principen du markerar är väl värd att betala lite för!)

Välskrivna texten på TPB också förresten. Den borde skickas till alla dina kollegor. Det du skrev om intellektuella var så välserverat. Jag hoppas verkligen att exempelvis Horace Engdahl får ta del av den texten!

2009-04-23 @ 23:00:13
Postat av: Robin

Shit Pommes Frites!

Du börjar stiga i graderna hos mig Unni.

Jag absolut älskar att ägna mig åt kreativt skapande. Skriva, filma, spela, fotografera...Ja, you name it.



Däremot har jag aldrig(!) gillat att läsa (skönlitterärt). Men tro det eller ej. Din senaste bombmatta av medienärvaro har fått mig på andra tankar. Jag har börjat få upp ögonen för alla intressanta människor (kallade författare) som faktiskt ligger bakom skönlitterära verk.

Och detta om något är ett gott argument till att ta del av deras verk.



Vi får se hur det går. Men jag blir inte förvånad om jag, några veckor fram i tiden, ligger i hängmattan och läser: Boven i mitt drama kallas kärlek. Om den är köpt eller ej får vi se.



Ha de!

2009-04-23 @ 23:10:37
Postat av: Henrik Ström

!



Jag blir så glad av dig



!



Skickat en femtilapp till dig. Kanske jag läser boken också. Nu när jag ändå köpt den ;)

2009-04-23 @ 23:18:06
URL: http://www.valleballong.se/valleballong
Postat av: Hans

Jag tycker du är helt fantastisk! Hoppas att så många människor som möjligt läser om telekompaketet och blir tillräckligt arga för att orka gå och rösta i EP-valet, för det handlar internets demokratiska framtid. Jag blev så glad och inspirerad av vad du gjort idag, du kan nog inte ana hur mycket det betyder för alla oss i den växande folkrörelsen som vill försvara nätet! Slälvklart har jag laddat ner din bok och du har fått 100kr till ditt konto. Ditt följebrev på PB var förresten bara SÅ BRA skrivet! Lycka till, du har fått många nya läsare idag, och det är du värd!

2009-04-23 @ 23:30:06
Postat av: Anonym

Verkligen ett underbart initiativ, jag har laddat ner din bok och kommer seeda den ett bra tag framåt. Så skönt att en författare kliver fram såhär och delar sin bok till så många och inte sitter på sin pengahög och pompöst kräver mer och mer för att folk ska kunna ta del av deras verk.

Hoppas musikindustrin och filmindustrin följer i dina fotspår, annars kommer de nog att ha missat ett väldigt viktigt tåg mot framtiden.

2009-04-23 @ 23:31:40
Postat av: Alex

Perfekt! Tack för att du visar vägen för hur fildelningen ska hanteras!

2009-04-23 @ 23:34:46
Postat av: Emil

Jag råkade ha 114 kr över på paypal efter en tidigare transaktion och kunde inte komma på ett bättre sätt att använda dem än att tacka dig. Jag kommer med största sannolikhet aldrig lyssna på boken eftersom jag (i enlighet med yrkeskada) hellre läser än lyssnar men du har genom ett stort slag för friheten gjort dig förtjänt av alla donationer du kommer få!



Vackert initiativ för att bevara friheten, så nu blir mitt projekt att få lite bevakning av det i lokal gammelmedia.



Tack från aktiv TPB:are och Piratpartist

2009-04-23 @ 23:42:19
Postat av: Max

Blir rörd till tårar av det du skriver Unni. Det är fantastiskt att se hur du verkligen brinner för skapandet, inte pengarna. Jag hoppas att du tjänar en ordentlig slant på den här boken. Det må låta som om jag motsäger mig själv, men det som är intressant här är motivet. Att du är för en fri kulturspridning är underbart. Jag kommer för alltid att tänka på dig när jag själv skapar, du är en förebild. Du är med och skapar historia, hoppas bara att det är rätt sida som går segrande ur striden.



För ett fritt internet! Länge leve Unni!

2009-04-23 @ 23:50:43
Postat av: David Wedebrant

Hej Unni!



Meningen var att posta detta på tPB ikväll för att folk utanför Sverige skulle kunna läsa om din fina insats, även om de inte har så mycket nytta av själva boken - tyvärr så går det inte att skapa konton på tPB pga tekniska fel (lägger upp det när det fungerar igen). Använd gärna översättningen för att nå utanför Skanidinaviens gränser!



Sharing is caring! :) /DW



----------------------------------------------------



First, a few words from Unni Drougge:





I love the Internet. Already during the early nineties, even before I went online, I sympathized with the vision that information wants to be free.



Many have tried to change the web in to an artificial mail-order catalogue or a gigantic porn club. But most of all it is an unparalleled global meeting place, a knowledge bank, cultural distributor and – not least – an anchor of democracy.



And now when the possibilities trough this boundless knowledge-, meaning-, and cultural exchange has been optimized, along comes the roaring backlash from a sluggish and obsolete establishment. To their front lines they hurriedly throw a bunch of frightened creators who stand there waving their dusty and obsolete copyright signs.



Due to this many of my colleagues has, surely unaware, let themselves be used as cannon fodder in this war that the entertainment industry, that is to say the middle men, has staged. With the exception of some bad seeds, take Guillou for example, who greedily stake out his own publishing domains, I suspect that a large number of originators have been deceived and/or are afraid to step on the toes of their publishers.



Most are definitely shortsighted.



For the battle concerning the Internet, that now due to the Pirate Bay-verdict has created a rarely before seen common commitment, this is about so much more than a group of creators anxiety over not getting paid for their works.



First of all there is of course powerful, internationally branching economical interests in the snare of integrity violating powers that has placed itself around the life nerve of the Internet. The old fashion manufacturing and distribution of film, music, books and games wish to preserve its exclusive rights and maximize profits. The established players use all means available to fight a new system where the consumer no longer allows themselves to be funneled towards the easily managed mainstream culture, a one-way system that is also disadvantageous for most creators.



However, seen in a broader perspective this concerns political interests. The measures already taken and those that is on their way to be realized to protect the copyright pave the way for a big brother society where citizens can be controlled in every way imaginable. If these measures, the telecom package for one, are allowed to reach fruition this will most likely be the end of the web as we know it. The Internet and its technology will then be in the hands of big politics and big business. That which we were part in creating will be used against us.



• This is why the question of file sharing has started to grow in to a real movement of the people, it is that foreboding.



• Because of this I am almost ashamed for my own profession. Those who aren’t out yelping to get paid for their unsold creations instead choose to keep their mouths shut. The disappointment regarding the authors is so much more profound since this category is assumed as belonging to the intellectuals, and being an intellectual comes with certain duties. It is the intellectual’s charge to use the power of words to warn and protest against any development in society that is directly hostile towards its citizens. However, the only thing that can be heard from the collective of authors is an oblivious applauding of truly fascistic mechanisms of control.



• This is why I, with the help of my sparse resources, must manifest my refusal to abdicate from one of the most important tasks given to an author, namely to pierce the murky veil of events.



• I therefore wholeheartedly support The Pirate Bay and their contribution to the spreading of culture and information in true, and by now classic, Internet spirit. I do this by donating them my latest book in the form of an audio file so that anyone can download it without worrying about being eavesdropped on and violated. On request I have opened a Paypal account so that those who feel like it can contribute with what they consider reasonable, according to their own bank and sense.



The recording of the audio book has been realized by non-profit efforts from friends who have understood the big picture.



I will not let myself be turned in to cannon fodder for an unrestrained entertainment industry that in association with devious political powers are prepared to use any methods imaginable in order to dethrone our largest democratic platform.



Long live free speech!



Unni Drougge





PS. If you want to send money via Paypal, register on their site and send it to:

[email protected]







You can find Unni’s blog at: http://unnidrougge.blogg.se/



----------------------------------------------------



TRANSLATED BY DAVID WEDEBRANT – 2009 04 23 – [email protected]



I normally only do translations for cash, but I felt this deserves a wider audience! ^^

2009-04-23 @ 23:56:44
URL: http://thepiratebay.org
Postat av: Anders

Fy fan vad du är bra. Tack för att du finns.

2009-04-24 @ 00:58:28
Postat av: David

Klockrent!

2009-04-24 @ 01:00:41
Postat av: CherryCheek

Hej käraste släkting! :)

(För mig att du är min mormors någonting knepigt [Birgitta Holtz]...)



Vill bara säga att jag blev så jäkla glad när jag gick in på TPB's hemsida och såg att du väljer att släppa en ljudinspelning av din senaste bok, grais för nedladdning, då läsarna själva kan välja att göra en insättning, genialiskt!

(Varför är inte alla författare som dig i frågan om fildelning?)



Har uppmärksammat detta i min blogg, och jag måste bara tillägga: you rule!



xoxo, din släkting-på-nåt-wierd-sätt, Adéle! :)

2009-04-24 @ 03:19:10
URL: http://www.cherrycheek.com
Postat av: CJ

Ja, vad säger man?



När du är bra, så är du så jääävla bra!



Tack Unni! Stort tack!!







2009-04-24 @ 08:22:27
Postat av: Leo

Unni du är bäst.. Ska köpa din bok för du står upp vårt privat liv och medborgarnas bästa. JAg ska ge bort till nån jag tycker om. Folk verkar kunna gå över lik för att ta fast dom hemska fildelarna.. Själv laddar jag mycket men jag KÖPER mycket. Det hade jag inte gjort om jag inte laddat ner.. Tror faktiskt det är så i de flesta fallen. Branschen blöder verkligen.. kolla cribs på mtv där musiker som inte är kända har massor lyxbilar osv osv ändå får artisterna en bråkdel av kakan.. Vilken annan bransch jagar sina egna konsumenter?? Sjukt.. Stort tack Unni att du hjälper "the good guys". Kram!!



Till Jan Gulliou vill jag säga.. JAg har köpt varje bok du släppt.. Jag har också laddat hem varje bok som ljudbok.. Ska du ha betalt igen? Istället för ladda ner på nätet kunde jag gått till bibloteket och sparat ner dom. Ska vi stänga biblotek med? Jag tänker inte köpa en bokjävel till av nån som dig som vill ha ett övervakningssamhälle likt DDR. Du är en idiot!.

2009-04-24 @ 08:43:51
Postat av: millepag

Kudos! Fantastiskt initiativ!

Förresten, slutet på del 25 i ljudboken..? :)

2009-04-24 @ 08:56:28
Postat av: Annie

jag har läst varenda bok som du har skrivit, nyligen boven i mitt drama kallas kärlek.

det rä något speciellt med din böcker som suger mig in i dom. jag kan inte sluta läsa, hur hemskt eller fint det än är skrivet. tack unni för att du gör livet så mkt bättre för många av oss.

2009-04-24 @ 10:25:26
URL: http://therealstocke.blogg.se/
Postat av: Dennis

Mycket bra gjort! Kultur till alla! Ännu en kulturperson ställer sig till skaran som anser att det inte lönar sig att kriminallisera en hel generation!

2009-04-24 @ 11:16:08
URL: http://dujagochentill.blogspot.com
Postat av: Linda

Underbart med en bok! Ska precis ladda hem den och pengar ska du självklart få. Tyvärr blir det ingen stor peng för jag är student men en hundring borde jag ha råd med.



TACK TACK

2009-04-24 @ 11:55:22
Postat av: unni

Så grymt tacksam över allt ni skriver! Och delar med er av.



@David Wedebrant: Supertack för ditt arbete med översättningen! Så jävla glad.

2009-04-24 @ 12:33:35
Postat av: Grunde

Takker,



ble rent glad når jeg fant den torrenten linket fra TPB forsiden.



Du er nå høyt oppe på min respekt liste :D Sånt betaler jeg gjerne også penger for!



Du har nå en ny Norsk fan



Mvh.

Grunde

2009-04-24 @ 12:39:50
Postat av: Zev

Du är 10ggr större och bättre än alla andra svenska författare!



Skönt initiativ, tror säkert du tjänar mer pengar på paypal nu än vad du gjort i butik!

2009-04-24 @ 13:26:23
Postat av: v0rkis

stor respekt unni!

2009-04-24 @ 14:16:25
Postat av: Peter



Fan, synd att man inte har Paypal...

2009-04-24 @ 14:17:44
Postat av: Ronnie Bratås

Hmmm...



Fram till igår hade jag aldrig varit in på den här bloggen... Nu ser jag att man nästan kan ta på kärleken mellan läsare, nya läsare, icke läsare och författare, och kärlek är ju något som smittar av sig... Det måste ju betyda nånting?

2009-04-24 @ 15:03:21
Postat av: Fabian

Hej, tycker du gjorde en jätte bra insats till allas frihet genom att lägga upp ljudboken på the pirate bay. Detta blir den första ljudboken jag verkligen kommer lyssna på. Fantastiskt.



Tack, tack så jätte mycket.

2009-04-24 @ 15:09:58
Postat av: anders

Ja ska fixa paypal nu. Det du gör är underbart bra och naturligtvis det helt naturliga. Max Keiser ligger också i fronten kolla www.piratemyfilm.com som öppnar snart http://www.youtube.com/watch?v=xzaYs0iUJAA

2009-04-24 @ 18:54:24
Postat av: Ullis

Jag hoppas att den här boken kommer att sälja i multimultimiljoner , bara för att visa att fildelning inte har så mycket att göra med att vissa inte får sina böcker sålda... Jag ska inte ladda ner din bok för jag vill helst läsa så jag ska ta och köpa den istället.

Du är bara så jävla bäst!

kram

2009-04-24 @ 19:05:08
Postat av: Dennis

Underbart gjort av dig, jag SKA köpa nån av dina böcker

2009-04-24 @ 19:30:10
Postat av: Kapten Rödskägg

Mer sånt här! Nu får jag en anledning att damma av det gamla paypal-kontot.

2009-04-24 @ 20:09:53
Postat av: chris

Jag hoppas fler artister gör som du, lägger ut sina verk på t.ex. thepiratebay, och förklarar varför.



Ditt ställningstagande i flera frågor där andra inte vågar uttala sig är underbart, tack!

2009-04-24 @ 20:13:45
URL: http://busiga.chris.se
Postat av: Anonym

Tack för att du delar med dig.

2009-04-24 @ 21:28:00
Postat av: Josephine

Du är helt fantastisk Unni Drougge! Helt fantastisk!

2009-04-24 @ 23:19:00
URL: http://eftertext.blogspot.com
Postat av: Helsinki

Respect from Helsinki, Finland:)

2009-04-25 @ 01:03:31
Postat av: Niklas

Vill bara säga att jag gillar din ljudbok. :) Och jag är en sån som aldrig skulle kommit på tanken att köpa din bok i annat fall, jag läser mest science-fiction annars..

PayPal donation på väg snart också :)

2009-04-25 @ 01:31:40
Postat av: Björn Felten

Vad de gamla stofilerna (Guillou, Marlund, etc.) tydligen inte fattar är att de som författare har ett "varumärke" att försvara.



Det är ju ingen tvekan om att en viss Unni Drougge nu har ett av landets hetaste varumärken -- och det innebär naturligtvis ökad sannolikhet för att "kundkretsen" kommer att utvidgas.



Kudos Unni för att du vågar stå upp på kulturens sida!



PS. Du vet väl att det går att lägga upp en Paypal-knapp som leder till valet att betala direkt med kontokort? Detta som båtnad för alla som inte vill ha med Paypal att göra (de har ju inte världens bästa rykte om man säger så...).

2009-04-25 @ 08:18:59
URL: http://felten.yi.org/blog/
Postat av: Kenneth Aalberg

Dette er første gang jeg betaler for en lydbok jeg aldri kommer til å lytte til. Ikke fordi jeg ikke tror den er god, men fordi jeg ikke tror jeg kommer til å få med meg innholdet så godt på Svensk. Men kommer jeg over boken i butikken, skal jeg kjøpe den. Paypal sendt. Takk for at du støtter saken!

kram

2009-04-25 @ 15:13:31
Postat av: Liten

Tack för det, nu kan även en annan få chansen och möjligheten att ta del av den :)

2009-04-25 @ 15:35:28
URL: http://blogg.aftonbladet.se/3089
Postat av: Åke Forsmark

Jag förstår inte riktigt poängen. Om du själv vill lägga upp ditt verk till fri nedladdning så är det helt och hållet upp till dej. Det är ju ditt fria val. Om någon annan inte vill att deras material ska spridas på det sättet så måste ju det vara deras fria val.

2009-04-26 @ 03:32:51
URL: http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej,

Jag har aldrig hört om dina böcker tidigare, så beror inte på det pga skäl som finns därför att det blir för svårt att välja många böcker vilken bra, intressant, kasst, etc. Läste e-tidningar om dig som du är bra och modigt. Ska beställa några av dina böcker. Tack!

2009-04-28 @ 19:46:05
Postat av: Hellen

Hei. Jag har læst de flesta av dina bøcker och favoriten ær Jag jag jag. Har redan køpt din senaste, men inte hunnit læsa den æn så jag laddar ner den nu så kan jag lyssna på den istællet. =) Tack før att du ær så hærlig och inspirerande.

2009-04-29 @ 01:15:18
URL: http://gemejettl.blogg.se/
Postat av: nicky

tänker inte komentera något ja vill att du kontaktar mig på min mail för du har begått ett stort misstag genom att kränka en när vän till mig som varit gift med juha valjakkala för det första så har hon inte något med att försöka fri ta han från något sjukhus å hon har inte något med han handlande å göra ja kan tala om för dig att ja e 22år å tycker att en "vuxen" person som dig som sprider falska rykten å lever på den bekostnaden är inte ens värd 50öre du kanske är en kändis men inte mycket bättre människa för de ja har mitt gamla förflutna i den kriminella barnan men fan e ja inte en sämmre människa för de du å dom andra nötterna på flashback är inte mycket bättre själva för de ni gör där är att utföra en kriminel handling juha har avtjänat sitt straff men du sitter å begår ett brott ska inte du avtjänna ett straff då ja kan tala om för dig att du blir till en sämmre människa som intekan stå för dina handlingar juha kunde de men inte du alltså är det DU som är en dålig person inte han min mail är [email protected] ja kommer att skicka deta mail till alla dina sidor

2009-05-05 @ 02:01:25
Postat av: Anonym

jag såg nyss att du lever på förtal som deta ja pratar om är dom brotten du begått nu är förtal, erokränkning å de e allvarliga gejer men ja glömde du e ju kändis du tror ju du kan göra som du vill leva på lögner med att förstöra andras liv gillar du fan ja ska se till så att du inte e känd för böker utan som en som gömmer sig bakom böker med kriminela handlingar tro mig ja vet va ja ger mig in i å vet exakt va ja syslar med just nu////nicky......... å hur kan du basunera ut en lögn som inte e baserad på någon sanning alls eller fakta över en människa som inte ens varit växsjö där fritagningen påstås begått.............. du de va inte några kärleksbrev hon skrev och det tog 7år innan dom blev tillsammans å de e för tio årsedan dom skildes åt å båda har varsitt nytt förhållande sug på den du....... eller har du andra invändningar på deta om en person du inte vet ett skit om eller försökt kontakta på något sätt för där hade du kunnat få sanningen leverad som ja fått å ja står henne väldigt när för hon å hennes kille har varit som en mor å far åt mig som inte någon ska sätta sig på som du nu gjort ta reda på fakta innan du yttrar dig om något eller någon å alla kan läsa i en tidning å snacka där efter å tidningen skriver inte alltid sanningen som du men media lever på de för att kunna få en mer spänande historia som e gjord på propaganda som du är med andra ord inte värd ett jävla skit i deta skit landet. å du vet väl om att de du gått ut med är en kriminel handling som ja tycker du ska stå för å ta straff för de pga du säger att juha å ex fru ska sitta bakom lås å bom då kan väl du ta å göra de eftersom du begår en handling som är förbjudet i sverige å att juha har tagit straff full gjort den å är en mycket bättre människa än va du e å har ändå känslor med ångest för de han gjort medans du sitter i en lyx lägenhet/villa med dyra dryker å skrattar åt folk som råkar illa ut för någon dom inte begått som du ställer till med å lever på derass bekostnad. men för sista gången du har begått denna kriminella handling på förtal å kränkning som kan gå vidare med en stämnings annsökan men kom även på att ska försöka få dig på falsktillvitelse med att anklaga en person för ett brott som inte begåtts å att du använt dig av personliga uppgifter av en annan person ja kan även skriva alla straff på sakerna du begått. 1 Förtal = Böter (skadistånd högkostnad) 2 Kränkning = 6 månaders fängelse allt med böter (skadistånd) 3, Falsktillvitelse = 1 års fängelse allt med böter (skadistånd) 4, Psykistmisshandel = 8 månaders fängelse allt med böter (skadistånd). så om vi går vidare med deta imorgon så räkna med allt ihop bakat blir max 1 år och 6 månaders fängelse och böter (skadistånd) utan förmildadeomständigheter. så för din egen skull så borde du nog höra av dig till mig angånde deta.

2009-05-05 @ 02:38:35
Postat av: Anonym

från min sida klä dig som en vuxen än som en 14 åring vist du ser bra ut men tänk på hur du klär dig

2009-05-05 @ 02:40:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0