SLÄPP!



VAD ÄR DETTA?

Postat av: Lite tips till Unni Drougge

Tips:

Bara så du vet vilka du har att göra med när du går i kamp tillsammans med Piratpartiet.

1. Deras frihetshjältar 'Pirate Bay' finansierades av en högerextrem rasist - Carl Lundström. Men det vet du kanske redan.

De har dessutom en rabiat inställning till skatt som de anser vara stöld. Men det vet du kanske det också.

2. En av de absolut mest högljudda i deras 'svans' kallar sig på sin blogg för Blogge Bloggelito - någon värre sexist finns inte. Men det vet du kanske redan det med.

3. Oskar Swartz - bloggaren Texplorer som står nära Piratpartiet för de länkar jämt till varann där har jag sett massor med inlägg som lobbar för ett upphävande av den svenska sexköpslagen. Men det vet du kanske redan.

4. Den svenska sexköpslagen är för övrigt något som det verkar som många som sympatiserar med PP har som särskilt hatobjekt och föremål för raljans när det gäller svensk förbudsmentalitet.

Följden av detta är att många också verkar förespråka legalisering av prostitution.

Men det vet du kanske redan det med.

5. Det verkar vidare som de är drogliberala.
Men det vet du kanske redan det med.

Utöver det utgår de från ultraliberal ekonomisk teori - och citerar frekvent nationalekonomen Hayek som var en uttalad försvarare av Chiles Pinochet och hans regim - en diktator som lät tortera och mörda ett namnlöst antal människor på Stadion.

Men det vet du kanske redan det med.

Spela roll då eller?

Frågan är bara hur du ska få allt detta att gå ihop med ett engagemang i Schymans valkampanj.

Om du tittar lite på FI:s partiprogram så kanske du förstår hur jag menar.

 

Nu är det jag, Unni, igen. Här har vi alltså en uppenbar anhängare av Feministiskt initiativ som försöker tränga in mig i en partipolitisk fålla. Det är faktiskt provocerande. Låt mig förklara:

 

Jag förbehåller mig rätten att sympatisera med BÅDE F!:s kamp för kvinnors rättigheter och Piratpartiets kamp för att bevara internet fritt - inte bevara Sverige svenskt. Ingen i pp:s ledning har visat minsta vilja att liera sig med nån ultrahöger. En av dem har redan uttalat sig om detta.

 

The Pirate Bay anlitade från början en bredbandsleverantör som hade god kapacitet att handha deras servrar. VD:n för det bolaget hade mycket riktigt en gång stöttat BSS. Han gav också TPB förmånliga villkor. Numera har de en annan leverantör. Detta är grunden till det rykte som sedan spritts för vinden. TPB och Piratbyrån är förövrigt inte detsamma som Piratpartiet. Alla Kvinnors Hus är inte F!. Typ.

 

Om det finns enskilda medlemmar i pp som hyser rasistiska, sexistiska eller extremliberala åsikter, som är mot sexköpslagen osv - varför ska partiet lastas för det? Det är väl lika absurt som att göra sossarna och moderaterna skyldiga till att det finns en massa reaktionärt och fördomsfullt drägg därute som är medlemmar i deras partier. Hur ska de förtroendevalda kolla det? Ska pp ta mer ansvar än andra? Blogge Bloggelito och Oscar Swartz skriver bloggar om allt möjligt och ställer sig samtidigt på pp:s sida vad gäller de frågor som partiet driver. Det betyder inte att pp ställer sig bakom allt de propagerar för. Inte jag heller. Definitivt inte.

 

F! råkade inför sin valrörelse ut för ett drev och en backlash som saknar motstycke, just för att de hade sån fantastisk vind i seglen ett tag. Det kan väl ändå inte vara F!:s önskan att nåt liknande drabbar ett annat litet uppstickarparti som tar upp en högst angelägen fråga och som också har lyckats föra upp den på agendan som ingen annan. En fråga som också F! vill driva.

 

Hur långt kan man gå i guilt-by-association-retoriken?  Hold your horses, säger jag bara. Kolla upp saken! Jag försvarar alltid F! när folk för det här med Könskriget och Män-är-djur på tal. Jag förklarar hur det hängde ihop och hur fulvinklat det var. Jag tycker fortfarande att Gudrun Schyman är en utmärkt kandidat i EU-valet, men för det behöver man väl inte dissa pp. Jag är inte överens med varje punkt på F!:s program - so what? Jag är ändå tacksam över att de för fram andra ämnen jag anser viktiga. Och jag är likaså glad över att pp skapat opinion i en av demokratins ödesfrågor.

 

Men jag är inte medlem i pp. Jag är fri.

 

Låt därför ingen partipiska vina över min rygg, tack.

 

Låt oss istället bidra till en gynnsam samhällsutveckling - allihop, vi som vill nåt, låt oss följas åt!

 

OBS, detta är ett senare tillägg efter att avsändaren (anonym) kommenterat ytterligare några gånger:

Jag utgick från att vederbörande var F!-sympatisör eftersom hon/han tyckte att jag inte kunde vara piratvänlig och Schymanvänlig på samma gång. Om denna person inte är F!-anhängare är det ju synd att hon/han använder sig av F! i argumentationen där hon/han s a s sätter upp F! och pp mot varandra.

Många piratpartister har svarat, men personen insisterar i att framhäva ultrahögerreferenser vars sanningshalt jag faktiskt inte kan kontrollera. Men diskussionen kanske fortsätter.


Kommentarer
Postat av: Tor

Haha, maken till försök till guilt-by-association var det länge sedan jag såg.



Blogge Bloggelito är extremt liberal och knappast representativ för piratpartiet. Jag vet inte ens om han är medlem eller på något sätt aktivt stödjer partiet. Däremot är han emot all form av kopieringsrätt, men hans åsikter får ju stå för honom. Oavsett om man inte håller med honom (vilket ofta är fallet) så kan det vara intressant att följa vad han skriver just för att han är så annorlunda och utmanar fasta tankeramar.



Oscar Swartz är livsstilsliberal och har påverkat debatten under lång tid. Utan honom är det inte säkert att vi skulle ha en sådan bred debatt om friheten på internet som vi har idag. Vad han tycker i andra frågor har knappast med piratpartiet att göra. Han verkar vara en djupt sympatisk person. Han är gay, vilket kanske även påverkar hans syn på sexköpslagen.



"Följden av detta är att många också verkar förespråka legalisering av prostitution."



Både detta och att många är nyliberaler (sådana är väl för övrigt nästan utrotningshotade i Sverige) är naturligtvis helt grundlösa påståenden. I själva verket finns det många både med vänster- och högersympatier som stödjer piratpartiet.



Du blandade förresten ihop Dogge Doggelito med Blogge. De är helt olika personer, minst sagt.

2009-04-22 @ 22:18:14
Postat av: Mia*

Bra bemött! Av ren nyfikenhet: var skrevs det?



Men sedan undrar jag om det inte blev fel namn. Jag hade förväntat mig att se Blogge Bloggelito snarare än Dogge Doggelito, fast han kanske också bloggar?

2009-04-22 @ 22:27:09
URL: http://miaisageek.wordpress.com
Postat av: unni

Ha ha, förlåt Dogge! Självklart ska det stå Blogge Bloggelito. Fast jag gillar ju Dogge bättre. Ändrat nu iaf. Tack.

2009-04-22 @ 22:31:58
Postat av: Joshua_Tree

Styrkan i Piratpartiet, som jag ser det, är att vi är ett antal människor som har lagt våra övriga meningsskiljaktigheter åt sidan för att gemensamt kämpa för några centrala demokratifrågor, som personlig integritet, kommunikationsfrihet, etcetera. Detta innebär naturligvis att det i andra frågor kan finnas stora skillnader mellan oss som individer. Teoretiskt kan det inom Piratpartiet både finnas personer som anser att all beskattning är stöld och vill slopa det helt, liksom personer som förespråkar en rent sovjetisk planekonomi. Jag säger inte att det är så, bara att det skulle kunna vara så. Men det innebär varken att Piratpartiet vill slopa skatten eller införa planekonomi. Piratpartiet som organisation har nämligen ingen åsikt om nationalekonomi.



Ovanstående resonemang går förstås att överföra till andra politiska frågor också. Däremot anser jag att påståenden om rasism är löjliga. Visst kan vi hysa en och annan virrpanna, men Piratpartiet kan inte bli ett rasistiskt parti, eftersom rasism och personlig integritet helt enkelt inte trivs ihop.



2009-04-22 @ 22:40:16
URL: http://[email protected]
Postat av: Nandi

Bra bemött! :) Jag tycker det är tråkigt när människor som jag står på samma sida som politiskt plötsligt börjar angripa mig för att jag blivit Pirat, trots att dom själva (V) egentligen inte alls står långt ifrån PP i våra frågor. Vem gynnar det?

2009-04-22 @ 22:41:48
URL: http://pure.bloggagratis.se/
Postat av: Robin

Starkt gjort av dig att bemöta denna kritik rakt på här på bloggen, även om de flesta nog skulle insett hur löjlig den var även på egen hand.



Fast vem vet, någon kanske tycker att kopplingen Piratbyrån - Pinochet är fullkomligt logisk? Haha!



Ps. Tack för din nya bok på TPB. Hoppas fler i branschen följer!

2009-04-22 @ 22:46:09
Postat av: ML

Tack för Boken!

en slant är skickad via paypal.



Medlem i PP kvinna48 som röstat rött förut men nu MÅSTE värna de frågor PP står för.

2009-04-22 @ 22:49:25
Postat av: prosten

Respekt Unni. Respekt!

2009-04-22 @ 23:22:02
Postat av: Carlos

Hej!!



Riktigt bra skrivet på TPB!!



måste säga att jag förstår författare och deras mening med att tjäna pengar på sina verk, men att ta steget och visa att du genom att lägga ut en ljudbok på TPB vilja sprida vidare ditt verk får mig att VILJA donera och stödja dig!! fortsätt på samma stig!, och lycka till med allt! /C

2009-04-22 @ 23:30:59
Postat av: John

Jag tänkte bara kommentera på din ljudboksrelease på thepiratebay.org.



Jag ska ge den ett försök men jag är lite tveksam. Gillar jag den får du en hundring. I vilket fall kommer jag seeda tills jag dör!



Du är fan bäst.

2009-04-22 @ 23:41:14
Postat av: Grå

Det är ganska intressant att många vänstersympatisörer anser piratpartiet vara extremhöger, och lika många högersympatisörer anser dem vara extremvänster.

Tack och lov att inte alla är sådana. Mycket snyggt svarat Unni. Jag var helt politiskt ointresserad under den tiden F! fick sina haranger, men jag antar att det lät ungefär likadant.

Jag skulle skämmas om någon i Piratpartiet fick för sig att skriva en liknande lista om något annat parti, alltså där partiet skulle hållas ansvarigt för enskilda personer, som i vissa fall inte ens har någon verklig koppling till partiet, säger/gör/tycker.

PS. Ska bli intressant att lyssna på din bok via TPB-"förlaget". Tvivlar på att jag donerar, men om den är bra så tänker jag köpa den verkliga boken till födelsedagspresent åt någon jag tror skulle uppskatta den. DS.

2009-04-22 @ 23:42:39
Postat av: Mer tips

Det finns ju en bakomliggande ideologi - och den är ultraliberal - och ligger väldigt långt till höger.



Piratpartiet utgår ideologiskt från Friedrich von Hayek och Milton Friedman - och det handlar inte alls om någon 'guilt-by-association' utan uttalat.



Dessa två nationalekonomer beundrade och stödde till exempel pinochets Chile för ekonomin där var extremt avreglerad - och diktaturen ursäktades då av dessa två med att ses som ett övergångsskede till den sant liberala samhällsform de eftersträvade - den utan några som helst statliga ingripanden - ungefär som marxister ser 'proletariatets diktatur' som övergångsfas till det klasslösa samhället.



Ett parti måste tåla en diskussion från sina ideologiska utgångspunkter - och Piratpartiets är som sagt ultraliberala, närmast utilitaristiskt ultraliberala.



Och stöder du dem så tycker jag du borde tåla den diskussionen också.



Jag är inte medlem i FI - men däremot anser jag att de är tydliga ideologiskt då till och med partinamnet förklarar vilken ideologi de representerar - feminismen. Inte lika lätt att härleda Piratflaggan till nyliberalismen i sin mest renläriga form som återfinns hos Hayek och Friedman.



På Piratpartiets hemsida kan man läsa om bakgrunden till deras ställningstagande om varför fildelning skall vara tillåtet, vilken de hämtar från Friedrich von Hayek.



Tillsammans med Milton Friedman tillhör Hayek de rabiata motståndarna mot den keynesianska välfärdsstaten och utgår från extremt utilitaristiska principer.



I sitt försvar för Pinochets Chile lär Hayek ha sagt:



"My personal preference inclines to a liberal dictatorship and not to a democratic government where all liberalism is absent ”



dvs att han föredrar en liberal diktatur framför ett demokratiskt styre där all liberalism är frånvarande.



Hayek anser då att man inte kan ha något som kallas upphovsrätt - då det är att se som ett monopol som inskränker andra människors rätt närmare bestämt yttrandefrihet (dessa ultraliberaler avskyr ju naturligtvis monopol lika mycket som de avskyr statliga ingripanden). Så de anser det absurt att prata om upphovsrätt på det immateriella området överhuvudtaget - och enligt Engström i en motion: "I andra sammanhang kräver vi att företagare har en affärsmodell som fungerar utan monopollagstiftning. Varför skulle inte det gälla artister?"



Man skiljer helt mellan materiella produkter och 'immateriella' och menar ungefär att 'immaterialrätterna är felaktiga för att man lagstiftar om materiella egenskaper för immateriella värden.' - vilket alltså är hämtat direkt från Hayek.



Så här skriver Piratpartiets Christian Engström om sina husgudar:



"Nobelpristagaren FA Hayek förklarar skillnaden mellan konventionell äganderätt och upphovsrätt, och påpekar att det är stor skillnad på begränsade materiella resurser och obegränsade immateriella. Upphovsrätten medför inte ökad innovation. Dags för nästa Nobelpirat:



En senare Nobelpristagare, Milton Friedman, beskriver upphovsrätten som ett monopol som minskar utbudet till en nivå under den optimala. Upphovsrätten och de förbud som följer därav bör enligt Friedman främst beskrivas som en inskränkning av yttrandefriheten."(dock hade Hayek och Friedman ingenting emot att yttrandefriheten var utraderad i Pinochets Chile - för ekonomin var i alla fall avreglerad - och det utilitaristiska går före - då man i den här förgreningen av nyliberalismen inte utgår från rättighetsetik utan har utilitaristiska utgångspunkter för sina ställningstaganden - en extrem form av nyttotänkande).



Så jag menar det handlar om idéer som står långt till höger.



se vonHayek" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/FriedrichvonHayek



libertariancaseagainstintellectualpropertyrights" rel="nofollow">http://www3.piratpartiet.se/referenser/thelibertariancaseagainstintellectualpropertyrights



http://johnquiggin.com/index.php/archives/2002/09/12/hayek-and-pinochet/



http://christianengstrom.wordpress.com/2007/10/page/2/







2009-04-22 @ 23:45:00
Postat av: Fredrik

Du e fan bäst! Tack för att du ställer upp och visar vad du tycker. Synd att som du säger inte dina kollegor kan visa lite stake och göra det samma.

Du kommer alltid finnas i mitt hjärta för att du är en sådan genuint ärlig person och det skattas högt i min värld.!

Och som vi sa på medborgarplatsen "FRIA TPB"

mvh Fredrik

2009-04-22 @ 23:54:31
URL: http://www.piratus.se/
Postat av: Leroy

Synd att man skall behöva ha garden uppe.



Du skall så klart få skriva det du vill.





Så länge du inte har oförklarade agendor.



Freedom to speach = one of the 12 amendments.



Leroy

2009-04-23 @ 00:06:05
Postat av: xor

Oj ;) All kritik som läggs fram är ju helt korrekt, så vitt jag kan se. Men... inget av det som ges som kritik handlar om själva piratpartiet. bara om enskillda individer i dess periferi.



...det är ju lite som jesus eller nåt. PP är kompis med spetälska och tjuvar, men vi gör ändå något fint tillsammans, som inte innefattar spridandet av sjukdommar eller tjuveri :D sex- och skattepolitik finns ju inte med i vår agenda.

2009-04-23 @ 00:17:07
URL: http://xorbot.blogspot.com
Postat av: J

Tack för att du är så modig och trotsar strömmen. Jag sitter här och lyssnar på "Boven i mitt drama kallas kärlek" men jag har inte kommit tillräckligt långt för att komma med ett omdöme ännu.



Ville bara säga att det var synd att du valde Paypal eftersom PP av någon outgrundlig anledning valt att frysa mitt konto, hade gärna slängt in en hundring eller två för det tycker att initiativet är värt.

2009-04-23 @ 00:34:07
Postat av: Rikard

Unni!



Tack för att du har kurage att öppet bemöta och försvara ett parti som uppenbarligen uppfattas som ett reellt hot (vilket ju på sätt och vis är ganska smickrande) trots att du inte är medlem eller bunden av något ansvar!



Jag tycker som Pirat inte att det är så mycket att förfasas över att någon känner sig orolig eller rädd för nya partier. Det är väl rätt normalt och mänskligt?



Jag skulle nog hellre tagit kontakt med det parti som jag kände sån tvekan inför och hört mig för, än att ha skickat min oro vidare till dig som inte ens tydligen är medlem i PP.



Men ingen större fara skedd anser jag.



Dock hoppas jag det går bra för F! oaktat detta för jag anser att det behövs alternativ och fokuspartier.



Och jag är säker på att tipsaren kommer höra av sig till PP och få det du så vänligt intygar bekräftat från officiellt håll och att detta därmed anses utagerat.



Vi gillar nämligen internet, kommunikation och information. Det går utmärkt att kombinera dessa tre element, eftersom vi är människor av kött och blod!



PP har knappast något intresse i att polemisera om påhittade saker då vi helst lägger allt krut på att prata om vår riktiga politik.



Och så tänker F! också, är jag övertygad om.



Vi seglar vidare med flaggan i topp och drar ett streck över detta olyckliga missförstånd och hoppas att alla mår bra nu.



Ha det bra och du med tipsaren!

2009-04-23 @ 00:48:41
Postat av: lePlaid

Go Unni!

Det är sådant här som gör mig förbannad! Jag får lust att kommentera inlägget att bemöta varje punkt med en minst lika elak, men det ska jag inte jag ska vara sansad. Tror knappast att det här betéendet gynnar F!, är det så här ni argumenterar så kommer ni aldrig komma särskilt långt i er kamp och det är tråkigt för jag tror egentligen att ni också behövs i den svenska politiken. För det första så kommenteras ju inte Piratpartiets politik över huvud taget, ren och skär smutskastning! Tyärr har jag sett en del liknande kommentarer från andra som säger sig representera F!, ta och skärp er och syssla med det ni ska hålla på med istället! Hur gick det med att göra världen jämlik, eller är F! numer bara en avstjälpnings plats för rabiata dårar? Kanske dags att ni avskaffar er själva och blir Pirater, en mer femistisk ideologi kommer ni aldrig att hitta?



Bara för att få det sagt så är jag varken rasist, högerextrem, sexist, sexköpare, förespråkare av prostitution, drogliberal, ultraliberal eller citerar Hayek, men det är klart jag är ju förstås en 30:årig man, det kanske är tillräckligt?

2009-04-23 @ 01:07:49
URL: http://leplaid.wordpress.com
Postat av: lePlaid

Och, jo jag glömde, tack för boken! Här ska laddas ner, skickar en summa när jag läst den. (lit kärvt så här i slutat på månaden)

2009-04-23 @ 01:12:40
URL: http://leplaid.wordpress.com
Postat av: lePlaid

Oj, vad många kommentarer det blev. Tänkte bara tillägga att jag röstat på Schyman också, inte som F!, men i alla val jag fick rösta i då hon var partiledare för Vänstern!

2009-04-23 @ 01:19:36
URL: http://leplaid.wordpress.com
Postat av: Stoffe

En klassisk tokfeminist som absolut inte kan tänka sig att försöka förstå något annat än partiprogrammets propaganda - såna är VARFÖR du måste försvara F!. I onödan kan man tycka, dårar finns i alla partier.



Lite förvånad att inte (pp) påstås ligga bakom de enorma ringarna av män som föder upp barn enbart för att offra dem till Satan, eller hur nu det där var...



Suck. Ideologi är antitesen till förnuft, till och med mer än religion, vilket inte borde vara möjligt.

2009-04-23 @ 02:16:25
Postat av: Anders

Du är värd all respekt, Unni!



Ditt engagemang i frågan om ett fritt internet är hedervärt och du har verkligen insett vad det handlar om, att det gäller mer än 80-talisternas rätt att få konsumera gratis film och musik via nätet. Jag mailade Göran Färm om 138:an som ju återtogs igår av industriutskottet och just nu sitter jag och laddar hem din nya bok från Pirate Bay.



Dina kollegor i kultureliten borde lära av dig och gå i dina fotspår för du är en slags pionjär genom ditt klarsynta initiativ. Din vitterhet saknar gränser.



I morgon tänker jag skriva ett blogginlägg om ditt initiativ och länka hit och till torrenten. I natt tänker jag nöja mig med att tacka dig såhär och önska dig lycka till med allt. Du står inte ensam.



Tack för ditt mod och ditt engagemang!



Varma Hälsningar/

Anders Hallberg, internetpirat

2009-04-23 @ 03:22:09
URL: http://dopplereffekten.blogg.se/
Postat av: Anna Troberg

Hej, hej!



Det är synd när folk går över gränsen. Här ser det ut som om det var någon från F!, men jag är helt övertygad om att detta är ett undantag. F! kan inte lastas för vad enskilda medlemmar gör.



Dessvärre har vi alla anhängare, även Piratpartiet, som ibland går för långt i sin iver att förmedla sitt budskap. Det bästa vi alla kan göra för att få ordning på det är att se till att hålla nivån upp på våra egna kommentarer och tänka efter en sekund extra innan vi trycker på sänd.



Jag tycker det är bra av Unni att publicera det här mejlet. Det ger oss alla tillfälle att fundera på hur vi ska bete oss i kommentarsfält på nätet. Dessutom tjänar vi inte på att stoppa sådana här anklagelser under mattan. De ska fram i ljuset så att vi kan bemöta dem på ett sansat och bra sätt.



Och Unni, koka en kopp gott kaffe och tillbringa en timme eller två med att läsa alla kommentarer till din Newsmill-artikel och och kommentarerna på TPG och i bloggosfären om att du ger bort din ljudbok. Du är just nu cyberrymdens älskling. Och det med all rätt!



Vänliga hälsningar,

Anna Troberg

Andre vice ordförande, Piratpartiet

2009-04-23 @ 07:20:20
URL: http://www.annatroberg.com
Postat av: Nicklas Odh

Jag ville bara tala om att jag LADDAT ner och BETALAT för din nya bok.

http://thepiratebay.org/torrent/4864619

Dessutom blev det lite extra, bara för att.



Tack för ett bra initiativ.



PS. Jag vet inte ens om boken är bra, men jag köpte den för principens skull. Om den är bra så är det en ren bonus :)



Kram/ Nicklas

2009-04-23 @ 07:24:37
Postat av: Piratjanne

Väl skrivet Unni!



Det här är ett av de värsta försöken av “guilt by association” jag har sett på länge.



Piratpartiet bygger på tre grunder: Delad kultur, fri kunskap och ett skyddad privatliv. Det är dessa tre pelare som vi har valt att enas om och vi tar inte ställning kring något annat.



Emma skriver bra på sin blogg om detta och jag känner inte att jag kan toppa hennes kommentar där: http://opassande.se/index.php/2009/04/23/unni-drougge-f-och-piratpartiet/



2009-04-23 @ 07:43:35
URL: http://janlindgren.se
Postat av: Anonym fegis

Ah, ännu en sansad röst i kaoset. Bra svarat, Unni!

2009-04-23 @ 07:46:18
Postat av: marie christine

http://www.kapitel1.se/marie-christine-olsson/vill-vara-fri



hej

2009-04-23 @ 07:55:54
URL: http://metrobloggen.se/futura
Postat av: PabloHoney_4

Anledningen till brevet är att din offentliga inblandning i PP inte gynnar F!i EU-Valet. PP stjäl röster från vänsterkanten. PP får genom den negativa Pirate-bay domen stor uppmärksamhet och genom din inblandning, allt för stor.

2009-04-23 @ 08:55:04
Postat av: Björn

Lysande svar Unni, och grymt bra initiativ med ljudboken! Vi har också nyligen textat ditt tal till engelska från manifestationen förra fredagen:

embedded" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=oSeiNcBgAKI&eurl=http%3A%2F%2Fwww.lillebrorsan.se%2Fpiratpartiet-filmer-fran-demonstration-pa-medborgarplatsen&feature=playerembedded

2009-04-23 @ 09:49:38
URL: http://www.lillebrorsan.se
Postat av: johnny

Sverige och dom blåa har blivit nutida Sovjet anhängare..Vill Sverige övervaka,förnedra,spionera,skrämma sina medborgare ?

Det fria ordet håller på att släckas med en tyranni´s låga.Kommer vi att ha angiveri på våran Agenda och låta dom blåa få råda.

2009-04-23 @ 10:21:44
Postat av: Axel

Att vara framgångsrik verkar vara lite som ett tvåeggat karaktärsdrag. Man får pengar, makt och syns mycket, men man måste vara lite fucked up också.



Men detta med PP. Har ett parti bara en enda punkt att kämpa för så tycker jag att man borde tänka lite extra när man röstar. Det finns saker som är viktigare än fri kultur.

2009-04-23 @ 10:22:02
URL: http://bratbyxan.blogspot.com/
Postat av: unni

Tack, Björn - grymt!



För säkerhets skull vill jag också än en gång påpeka att jag inte anklagar F! för vad en enskild sympatisör skriver, lika lite som jag ställer pp mot väggen för vad deras enskilda medlemmar tycker eller gör.

2009-04-23 @ 10:42:05
Postat av: Tor

@Mer tips:



Om du istället för att hålla på med sådan där grundlös guilt-by-association så kanske du skulle försöka ta en titta på piratpartiets politik. Då framstår det väldigt klart att det inte går att placera pp på höger-vänster-skalan. Förrutom kanske i en fråga - läkemedelspatent. Piratpartiets politik leder ju i den frågan (även om de kanske inte blandar sig i de specifika besluten som blir följden av deras politik) till offentlig finansiering. Det är faktiskt nästan underhållande i vilken grad du visar att man kan hänga upp sig och störa sig på personer. Den här folkrörelsen för integritet och öppenhet (vilken faktiskt är litet bredare än bara piratpartiet) för ju samman människor över blockgränserna. Det tycker jag är vackert.



Jag har t ex. fått en helt ökad respekt för vänsterpartiet efter deras motstånd mot FRA-lagen och en ny insikt om vilket värde det ligger i att många olika åsikter och perspektiv möts och bryts. Din inställning verkar bygga på någon slags rädsla. Jag tror att du behöver inse att de flesta människor vill gott och bara har litet olika idéer om lösningar. Rädsla i politiken skapar bara irrationella beslut och polarisering istället för förståelse.

2009-04-23 @ 10:53:50
Postat av: Nina

Eh?!



1. "Deras frihetshjältar 'Pirate Bay'.." - bara för att jag är för fildelning och stöder/gillar konceptet med The Pirate Bay, betyder det INTE att jag grabbarna som helgon & sympatiserar med dem i andra frågor och ALLT de gjort/gör/tycker & tänker, lika lite som att jag röstar på Pirate Bay (för att jag är för fildelning) eller vurmar för SD, eller nåt - va fan tror dom om oss?- man blir ju mörkrädd.. Jag anser att istället borde man utnyttja den potential som Pirate Bay har att sprida kultur, med alla dess användare; tänk om branschen kunde tänka SÅ istället.. Jag är således itne anhängare av de fyra grabbarna i sig, utan Pirate Bay som koncept (tänk vad mycket udda film jag hittat och sett och upptäckt där som INTE finns tillgänglig på DVD; smal-, udda-, äldre-, obskyr-, independentfilmer och brittiska filmer som ej släpps/finns tillgängliga här - och som jag aldrig skulle fått se annars - kulturgärning är bara förordet!)



2. "En av de absolut mest högljudda i deras 'svans'"... Deras?! Tror folk att alla fildelarförespråkare är nån homogen grupp som alla TÄNKER LIKA. Drägg & puckon finns överallt inom alla läger, bland vänster som höger, bland sossar, moderater, i FI och säkert PP också.. Har själv inte ens nån koll på vem Blogge Bloggelito är (än mindre om han är för eller mot fildelning)... om han är sexist är han helt klart en SKIT, men sådana puckon har jag förvisso märkt finns lite varstans i samhället, av varierad politisk färg... Gah!!!! - snacka om att dra alla sk. "pirater" (jag föredrar personligen benämningen "fildelningsförespråkare", dock) över en kam!!!! :-O



3. "Oskar Swartz - bloggaren Texplorer.." Kan här säga att jag sympatiserar med Oskar Swartz i fildelningsfrågor. Kan också säga att jag lika helhjärtat INTE sympatiserar med honom när det gäller hans åsikter i fråga om sexköpslagen... Men: Vad är problemet?! Bara för att man är meningsfränder i en fråga med någon, behöver man väl inte måste ha samma åsikt om ALLT eller... (?!).



4. "Den svenska sexköpslagen är för övrigt något som det verkar som många som sympatiserar med PP har som särskilt hatobjekt och föremål för raljans när det gäller svensk förbudsmentalitet." .... det där påståendet är överhuvudtaget för dumt för att ens bemötas med respekt.. Jävla Pucko!



"Följden av detta är att många också verkar förespråka legalisering av prostitution."



...och jag antar att personen i fråga här förstås har väl grundad fakta i detta här nu för sitt påstående om fildelares åsikter från typ SIFO, eller?! Annars; vad är det där för jävla idiot-antagande?! Pucko!!!



5. "Det verkar vidare som de är drogliberala." fniss nu börjar det bli roligt..! (jag kan säga att jag personligen är så långt ifrån drogliberal som man någonsin kan komma...!)





// Nina, 26, frilans & kulturvetare & lärarvikarie & fildelningsförespråkare & vänstersosse - i ett! =)



Tack Unni för sunda åsikter & att du vågar "gå mot författarströmmen" i frågan, for the greater good.. =) Tänk vad mycket den illegala fildelningen & utvecklingen av internet (bloggosfären!) har inneburit för så många i världen, när det gäller tillgång till kultur och som demokratiska möjligheter!! STÖD OCKSÅ GÄRNA - ALLA! - "FREE BLOGGER"-KAMPANJEN; DE ITALIENSKA BLOGGARNAS KAMP FÖR ETT FRITT INTERNET, MOT DE ITALIENSKA MYNDIGHETERNA SOM VILL STÄNGA NER ICKE ÖNSKVÄRDA POLITISKA BLOGGAR, på http://www.beppegrillo.it/iniziative/freeblogger/



Tack för mig!! :)



2009-04-23 @ 10:54:04
Postat av: embryo

hur punk är det på en skalad banan att solidarisera sej med ett parti som vill minimera upphovsrätten till



fem år



det innebär att vem som helst skulle kunna ge ut exemelvis bröderna lejonhjärta eller någon av ebba gröns plattor



utan att vare sej upphovsrättsinnehavarna till astrid lindgrens böcker (som värnar om att emil och pippi inte missbrukas och förvaltar pengarna i bl a astrid lindgrenpriset som främjar läsandet för barn i världen) eller till ebba gröns låtar skulle få någon ersättning alls för det



recis vad som hände carl michael bellman på 1700-talet: dog utfattig och nedsupen och lämnade en fattif amilj efter sej som inte fick en krona för att hans verk sjöngs och deklamerades överallt



under punkrörelsen spelade vi fri musik och tog instrumenten i egna händer: men vi stal den inte av varandra



riktig anarki innebär att man ger och tar: åt bägge hållen



full respekt mot upphovsmännen ger full respekt tillbaks



det fria ordet äger



2009-04-23 @ 12:12:20
Postat av: satmaran

Hahaha, det här var nog bland den värsta rappakaljan jag sett.



Unni, du är helt underbar!

2009-04-23 @ 12:34:07
URL: http://www.satmaran.com/
Postat av: Dick Thorén

Hej Unni! Jag är då en vänstersosse som har tagit klivet över till Piratpartiet. Jag är absolut inte rasist, antifeminist eller anhängare av Pinochet. Däremot anser jag att den personliga integriteten är den viktigaste frågan i hela samhället och då finns det bara ett parti för mig. Bodström och hans agerande skrämde iväg mig ifrån "mitt" gamla parti. Att jag sen då kanske klumpas ihop med nyliberaler i PP, ja det är en smäll som jag är beredd att ta.

Tänker ladda ner din bok ifrån TPB. Gillar jag den, ja då får du betalt. Jag måste skam till sägandes erkänna att jag aldrig har läst någon av dina böcker, men nu när jag har stryket så många författare ifrån min inköpslista, finns det ju plats för nya. Ser att du gett ut genom Piratförlaget innan, vad tycker de om dina ståndpunkter. Hela deras katalog är numera struken ifrån min lista!

2009-04-23 @ 12:38:51
Postat av: emma

Axel; kunde inte sagt det bättre själv. Det är därför piratpartiet finns, för att det finns viktigare saker än fri kultur. Det är ett allmänt utbrett missförstånd att det är "vi vill ha saker gratis" som driver oss. Men handen på hjärtat -- skulle verkligen en sådan politisk plattform engagera och inspirera så många att bryta invanda partimönster och stötta pp? Låt oss svälta ut kulturarbetare och kräva allt gratis är en säljande slogan?



Kulturen används för att fösa in oss i ett tämligen obehagligt samhälle av ständig kontroll och registrering -- kulturarbetare och vanliga svennar -- ingen är utesluten ur den behandlingen. Viktiga demokratiska förutsättningar hotas direkt av lagstiftning ämnad att "ta tag" i fildelningsproblematiken. Man är helt inne på att slopa internet som kommunikationskanal, förbjuda anonomitet och begränsa yttrandefriheten. Det är stora och viktiga frågor -- frågor som borde engagera istället för att väcka avsky.



Så ja, det finns oerhört mycket viktigare saker än fri kultur.

2009-04-23 @ 14:07:30
URL: http://opassande.se
Postat av: Balp

Fru Tipsare.



Liberalt och konservativt är inte höger eller vänster. Även om all politik i Sverige måste vara två tvådimensionell. På den vänstra sidan har vi anarkister mot kommunister, konservativa vs. liberala, på den högra sidan. Mycket skumt finns på mångra extrema sidor. Blogge har sina poänger, i bland missar han imho mycket mindre ofta är Jinge.



Jag är dock 9inte feminist, för mig är det självklart att alla människor skall ha samma rättigheter och möjligheter. Man skall begränsas av ens ambitioner och vilja, och kanske i viss mån talang. Alla kan springa snabbast, det är dock viktigt att inte bygga ett samhälle ser ner på de som inte kommer först. Där emot skadar det inte om man uppmuntrar folk till att göra så bra i från sig som möjligt.

2009-04-23 @ 14:28:43
URL: http://blog.balp.nu
Postat av: Den som skrev kommentaren

Nu får ni ju ta och lägga av - jag är INTE medlem i FI och sluta säga det. Det är ju nånting som unni bara vräker ur sig - snacka om att förse någon med 'guilt-by-association' när jag inte är med i det partiet. Nu har ni etablerat det som nån slags sanning - jag är inte medlem där.



Men det är märkligt så snarstucket. Här pratas det om yttrandefrihet - och så tilltås inte ens en granskning av det här partiet.



Kalibri avlyssnar SD på deras fester och det granskas. Och det får man ju säga är tur för då får man veta vad dom står för.



Lars Ohly blir anklagad för vilka bloggare han läser beroende på vad som skrivs i den bloggarens kommentarsfält. Och han får stå till svars för det också.



Och partierna blir granskade.



Hur kommer det sig att ni tror att just Piratpartiet har nån slags undantag från den granskningen.



Om Piratpartiet ställer upp för att komma till nån makt så får man väl finna sig i att bli granskade på samma sätt som andra partier.



Utan att bli så sura för det - det är snarstucket.

särskilt från ett parti som säger sig skydda yttrandefriheten.



Ändå tycker ni det är fel med kritik.



Att lägga detta på FI - som jag skrev - det var ju diaboliskt mot dem.



Jag är inte medlem i FI.



Vad är det här för stil ni kör.



Och än så länge ser jag inte en enda som svarar på min kommentar om Piratpartiets ideologer vars teorier ligger till grund för Piratpartiets ställningstaganden - Fredrich von Hayek och Milton Friedman - om piratpartisterna nu ändå gick in och kommenterade här så kunde de ju svarat.



2009-04-23 @ 15:48:44
Postat av: Svar till Nina:

Ingen måtta på vad jag tillskrivs här -



När det gäller punkten 4 så vill jag svara att det inte bara är jag som fått den uppfattningen att Piratpartiets sympatisörer är kritiska mot sexköpslagen. Vi kan ta ett exempel från en kommentar där just diskuterades t ex här http://blogg.frihetfildelningfeminism.se/2009/02/kvinnorna-i-fildelningsdebatten.html - där sägs i kommentarsfältet av en kommentator så här t ex av signaturen "Jenny Maria":



"Jag har förstått det som att PP är emot sexköpslagen och på den punkten är PP och jag överens. Jag är av olika anledningar själv emot kriminalisering av sexköp och anser lagen paternalistisk."



Signaturen "Tommy" säger så här:



"PP i sig har ingen policy för sexköpslagen däremot har medlemmarna säkert åsikter. Vill minnas att det var Falkvinge som uttalade sig och kom ihåg att hans åsikter är hans egna om det inte kommer som ett pressmeddelande från Piratpartiet."



Här är en annan sida - från någon som jag uppfattar som 'sympatisör'



http://bitchslapbarbie.wordpress.com/2008/11/25/forbjuda-sexkop-utomlands/



Sen vill jag även klarlägga att jag själv är starkt emot de lagar som nu instiftas av EU dock känns det oroande att de sista vänsterröster som finns går till piratpartiet för det kommer att leda till ytterligare högerdominans efter valet 2010.



Jag tycker också det är relevant att ställa frågor kring Piratpartiets ideologiska grundsyn.



Det finns t ex många som är emot EU - från helt skilda utgångspunkter.



Många som jag - som EU-kritisk - inte vill förknippas med.











2009-04-23 @ 16:20:09
Postat av: Herr Nilsson

Radiohead, Nine Inch Nails och nu Unni Drougge. Fy fan vad bra! Undrar när resten kommer haja grejen...

2009-04-23 @ 18:07:20
Postat av: NCrY

Så kul att det finns såna människor som du! Du får stor respekt från min sida!



Tack för boken föressten :D



//NC

2009-04-23 @ 18:42:46
Postat av: Kalle

@Mer Tips:



Eftersom du inte ens verkar veta vad utilitarism och libertarianism betyder tycker jag inte att man ska ta din kommentar på så stort allvar.



Utilitarismen är en moralfilosofisk teori (Jeremy Bentham, John Stuart Mill m. fl.) som genom sin grundläggande konsekvensialism står i skarp motsättning till den naturrättsligt grundade libertarianismen. Vänsterpartisten Torbjörn Tännsjö är till exempel utilitarist, medan den radikallibertarianske filosofen Robert Nozick är anti-utilitarist. Hos liberaler finns företrädare för både utilitarisktiska utgångspunkter, till exempel John Rawls, och rättighetsfilosofiska utgångspunkter. Skillnaden i synen på utfallsresultat och ingångsparametrar kan förenklat säga vara en grundläggande skiljelinje mellan socialliberaler och libertarianer. Dock är utilitarismen betydligt större som filosofisk idériktning, och det finns gott om utilitaristiska socialister.



Läs gärna på litet innan du fyller Unnis trevliga blogg med en massa långrandigt och okunnigt dravel.

2009-04-23 @ 18:45:27
Postat av: Beelzebjörn

Hej Unni.



Låt mig först sälla mig till massan som höjer dig till skyarna.



Jag tror att allt som kan sägas egentligen redan har sagts, och jag ställer mig frågande inför mail-skribentens förmåga att resonera logiskt överhuvudtaget. PP har ju valt färgen lila just för att betona att det inte finns vare sig höger eller vänster på partiagendan, just för att kampen för det öppna samhället inte är en höger-vänster-fråga.



Själv men sätter gladeligen min politiska färg i andra frågor åt sidan, eftersom jag just nu upplever fundamentala inskränkningar i demokrati, yttrandefrihet och rättssäkerhet som det viktigare hotet, och prioriterar kampen mot dessa inskränkningar.



För övrigt är jag varken rasist eller kvinnoförtryckare...



Men nog om mig.



Tack Unni!

Håll stilen.

Postat av: Anonym

Bra att du lyfter upp och bemöter det. Jag gillar också Anna Trobergs kommentar om att agera respektfullt och hålla nivån högt. Det är så man vinner gehör för sin sak.



2009-04-23 @ 21:31:38
Postat av: Sami

Jag är liberal, och röstade på Alliansen i förra valet. En god vän till mig är röd och röstade på Vänsterpartiet i förra valet. Nu är vi båda Piratpartister. Det är det som är så fint med Piratpartiet. Oavsett vilka grundläggande ideologiska skillnader vi må ha har vi insett vikten av ett fritt och öppet internet, där korporativism inte hör hemma.



Folk borde ta till sig mer av The Political Compass och sluta tänka så höger/vänster. http://www.politicalcompass.org/



Mvh

Sami

2009-04-23 @ 23:42:45
URL: http://samisin.wordpress.com
Postat av: Svar till Kalle

Svar till Kalle:



Kanske inte behöver vara så svårt ändå:



Christian Engström hänvisar ju tydligt till Friedrich von Hayek och Milton Friedman - se



http://christianengstrom.wordpress.com/2007/10/09/klockren-fildelningsmotion-av-karl-sigfrid-mfl/



På Wikipedia står så här angående nyliberaler:



"Ur nyliberalismens syn på individuella rättigheter härleder man den ekonomiska liberalismen, med försvar av kapitalismen, liksom drog- och vapenliberalism, privat egendomsrätt och ställningstaganden som fri invandring och total yttrandefrihet. Rättigheterna motiveras utifrån olika slutsatser.



Det finns också förespråkare av nyliberalism som inte utgår ifrån rättighetsetik. De utgår då istället ifrån det mer utilitaristiska argumentet att konsekvenserna av ekonomisk och personlig frihet ger ett bra samhälle. Detta är särskilt vanligt inom det ekonomiska området."



http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyliberalism



Där Hayek och Friedman tillhör den sistnämnda kategorin.



Jag skrev ju inte att PP var utilitarister utan att de var nyliberaler som inte utgår från rättighetsetiken, då de utgår från Hayek och Milton Friedman.



[som jag fattar det tillhör Ayn Rand nyliberalerna som motiverar utifrån rättighetsetiken medan Milton Friedman och Friedrich von Hayek motiverar med det nämnda utilitaristiska argumentet - att om man släpper marknaden helt fri så uppstår av sig själv ett bra samhälle (vilket det ju alltså inte gör när man förverkligar det - istället utbryter en hårt repressiv nattväktarstat - som Pinochets Chile som både Hayek och Friedman beundrade och stödde se "Milton Friedman and the Economics of Empire - The Road from Serfdom"

http://www.counterpunch.org/grandin11172006.html)]



För övrigt vet väl de flesta vem Milton Friedman är och vad han står för.















2009-04-24 @ 01:06:18
Postat av: Kurt Wered

Ett litet tillrättaläggande: Jag räknar mig sedan länge till "ultrahögern" och blir därför beklämd när en sådan politisk hållning automatiskt kopplas samman med sådant som främlingsfientlighet, islamofobi, homofobi, romantiserande och förjugen nationalism osv på det sätt som sker här. Det är en trist konsekvens av den rådande pk-andan att sådana sammankopplingar sker hela tiden, överallt. Lustigt nog är det snarare bland liberaler och självutnämnda "konservativa" man stöter på sådana här fördomar om högeranarkism. Bland uttalade kommunister och syndikalister har jag ofta mött betydligt större förståelse.

2009-04-24 @ 01:19:44
URL: http://www.weredsvadligheter.blogspot.com
Postat av: Annie

Men vad folk inte läser. Kommentaren är ju inte skrivet av någon i Fi, utan av en vänstersympatisör, kanske dags att lägga upp en "uppdatering" om det dirket i inlägget Unni.



Den som läst på lite vet att även uttalandet "män är djur" kom från en vänsterpartist. Uttalandet var för övrigt inte ens ett "uttalande" utan en diskussion om en bokrescension. Hur larvigt som helst.

2009-04-24 @ 02:13:13
Postat av: Svar till Joshua Tree

En sak som jag reflekterade över när jag läste kommentaren av signaturen Joshua Tree:



"Styrkan i Piratpartiet, som jag ser det, är att vi är ett antal människor som har lagt våra övriga meningsskiljaktigheter åt sidan".



Men det stämmer väl inte. Det är ju vänsteranhängarna som lagt sina åt sidan, inte de nyliberala anhängarna. För dem finns ju inga att lägga åt sidan eftersom de får behålla sina trossatser intakta - fildelning enligt Hayek-Friedman, och 'neutralitet i fördelningsfrågorna' - också enligt Hayek-Friedman. Det finns väl inte något i partiets program som står i strid med denna förgrening av nyliberalismen, som Hayek och Friedman tillhör - och som Piratpartiet skriftligen bekänner sig till.



Och det renderar flaggan en nyliberal grundton som färgar den blå därför tycker jag att man seglar med falsk flagg.



2009-04-24 @ 06:11:54
Postat av: Globetrotter

Hummm.... Kommentatorn "mer tips" tycker att det heter "granskning" när man kommer med konstiga tillmälen till Piratpartiet, men när kommentatorn själv utsätts för samma "granskning" så är det snarstucket...



En "granskning" är nog lite mer objektiv än vad kommentatorn lyckas utföra. "Kritik" är nog lite mer konstruktiv än vad kommentatorn lyckas vara.

2009-04-24 @ 10:32:44
URL: http://gayglobetrotterviews.blogspot.com
Postat av: Jenny

Både min man och jag är med i PP men har två helt olika partitillhörigheter i grunden. När vi var yngre var vi aktiva i MUF respektive Ung vänster. Vem påstår att PP's anhängare inte kommer från alla håll? Vi som stödjer PP gör det inte på grund av skattepolitik, feminism, sjukregler eller annat. Vi gör det för ett öppet icke storebrorssamhälle där vi har rätt till privatliv, integritet och våra egna åsikter.

2009-04-24 @ 11:45:49
Postat av: Svar till Globetrotter

Nu är ju inte jag något politiskt parti som ställer upp i allmänna val vars resultat får betydelse för oerhört många människor.



Utan just en enskild person. Jag är inte medlem i något parti utan försöker framföra en synpunkt om Piratpartiet utifrån att de är ett politiskt parti.



När det gäller det jag påstått så har jag försökt beledsaga med länkar, citat osv.



Svaren jag bemöts med är från att jag är anhängare från FI till 'jävla pucko' och att jag kommer med 'konstiga tillmälen' utan att det förklaras varför de punkter jag tagit upp ändå stämmer tillräckligt väl överens med den nyliberala gren av laissez-faire som hayek-friedman-nozick utvecklat, för att man skall kunna föra en kritisk diskussion utifrån det.



Det vill säga att det inte bara är beträffande fildelning som man hämtat sin inställning från denna gren av nyliberalismen utan även gällande övriga frågor fast det inte uttalas.



Och då kanske man bör vara tydligare med det.



Det är den synpunkten jag försöker föra upp till diskussion.















2009-04-24 @ 11:48:21
Postat av: Svar till Globetrotter

"Fast det inte uttalas uttryckligen på samma sätt som när det gäller fildelningsfrågan utan istället kommer fram på annat sätt" menade jag.











2009-04-24 @ 11:55:04
Postat av: Jörgen L

Till trollet som skrev grundkommentaren:



Du får väl snart ge dig nu? Piratpartiet ÄR inte nyliberalt och bygger inte sina ståndpunkter på "laissez-faire som hayek-friedman-nozick utvecklat".



Piratpartiet kan snarare kallas "frihetligt" om man förstår det ordet som motsatsen till "auktoritärt", och väljer oerhört medvetet att avstå frn att som parti ta ställning till höger/vänsterfrågor.



Anledningen till detta är att de frågor vi fokuserar på just nu är VIKTIGARE än höger/vänster-dimensionen. De frågor vår politik berör är grundläggande får demokratin, det handlar i förlängningen om möjligheten för medborgaren att bedriva politiskt arbete utan att motarbetas av staten och kapitalet, alldeles oavsett om denna stat styrs av höger eller vänster.



2009-04-24 @ 16:27:15
URL: http://jorgenl.blogspot.com
Postat av: nef

Hej Unni,

med anledning av ditt tillägg till detta inlägg så antar jag att du inte läst mitt inlägg om saken ännu?

http://nef.teflonminne.se/2009/04/23/en-pahejande-svans/

2009-04-24 @ 18:54:13
URL: http://nef.teflonminne.se
Postat av: musiker

Jag förstår inte piratbay´s anhängare. Varför ska "kultur" vara gratis???Hur många timmar tar det en författare att skriva en bok? Är det nån slags hobbygrej?Är det så ni vill att vi ska se på konst? Ni går storkapitalets intressen och skjuter på den stora massan av hjälpligt överlevande konstnärer,musiker,kompositörer osv.Den lilla STIM-utbetalningen kan vara skillnad på att försörja sig själv kontra ligga samhället till last. Orkar knappt skriva detta men: är det ok att sno i affärer för att varorna ligger framme?

2009-04-24 @ 21:06:30
Postat av: Jan

Respekt Unni...



Du har tyvärr inte vart mitt förstaval när det gäller böcker/författare men nu kommer jag att ladda ner din bok från TPB...

Är den ok så kommer det en slant på Paypal...



Ha det

o...Kram!

2009-04-24 @ 23:55:16
Postat av: maloki

Vi hejjar på dig Unni! :) Du får vara fri, frihet är ju en av grejerna som PP kämpar för :)

2009-04-25 @ 01:29:44
URL: http://mlokit.wordpress.com
Postat av: Svar från Nina till "anonym" igen

Och? Vad är din poäng (med hela ditt inlägg och svar till mig)? Varför skulle inte jag kunna vara 'sympatisör' med PP i fildelningsfrågan och i andra frågor rörande internet. Bara för att det finns sympatisörer (och medlemmar) i PP som är emot sexköpslagen, t.ex. Vad jag vet har de inte skrivit in något av detta i sitt partiprogram, och gjort det till en officiell huvudinriktning i deras politik att sänka sexköpslagen.. vad jag har läst och hört så har de för uppfattning att ställa sig utanför höger-vänster-skala i övriga frågor och då rösta med sittande regering/majoriteten (alltså i frågor utanför deras partiprogram & intressefrågor), läs mer på: http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning



Jag ser inget problem med det.



Let's face it: för alla oss människor är det ju så att inget parti är "perfekt för mig" (då skulle jag ju t.ex få bilda "Nina-partiet", då skulle vi har 9 miljoner en-manspartier, för det är svårt att hitta ett parti där ALLA tycker EXAKT likadant i ALLA frågor.. t.o.m du borde se det absurda i det).



Är man med i, eller sympatiserar med, ett parti så får man finna sig i att det i olika frågor finns folk som tycker annorlunda. Det är ett val man får göra.



Precis som om man är med i sossarna så får man acceptera att ha partikamrater som är för EU (när man själv är mot EU), för/mot euron, etc. etc. Annars skulle man ju inte kunna vara med i NÅGOT parti. Sen får man naturligtvis debatera frågor och försöka skapa opinion och driva "sin linje" och försöka påverka folk/partiet i frågor där du anser att folk tycker fel/har andra åsikter: det är liksom det som är politik!



Sen om man tycker att ett parti går helt emot allt vad man själv känner att man står för (om sådana frågor om ideologi skrivs in i partiprogrammet som är klart RAKT MOT vad man står för) då får man naturligtvis försöka se sig om efter ett annat parti. Självklart. (så återigen; vad är din poäng?)



Du skrev:



"Signaturen "Tommy" säger så här:





"PP i sig har ingen policy för sexköpslagen däremot har medlemmarna säkert åsikter. Vill minnas att det var Falkvinge (...)""



Här verkar inget direkt fastställt i en SIFO-undersökning vad jag ser.. Tommy skriver "däremot har medlemmarna säkert åsikter" och "vill minnas att Falkvinge"



Ganska lösa "säkerhetskällor" för det första, vill där från Tommy ("säkert" och "vill minnas")... (!)



Men: detta spelar ingen roll SÅ LÄNGE INTE DET ÄR INSKRIVET I PROGRAMMET OCH SÅ LÄNGE INTE DESSA PERSONER SOM MEDLEMMAR AV PP UTTALAR SIG I DESSA FRÅGOR OCH GÖR DET UTIFRÅN PP OCH SIN ROLL SOM PIRATPARTIST. (!)



När och OM de gör det ändras naturligtvis läget, men så länge de inte tillskriver hela PP dessa åsikter ser jag inget problem med att sympatisera/lyssna på dessa människor i frågor som rör fildelning & internet i frågor som jag också sympatiserar med..!



"Det finns t ex många som är emot EU - från helt skilda utgångspunkter.



Många som jag - som EU-kritisk - inte vill förknippas med."



Det där får stå för dig, det där är DIN åsikt. Alla kanske inte tycker som du.



Men i så fall, skulle jag vilja säga, enligt detta synsätt, så skulle ju DU isf inte kunna rösta på NÅGOT parti äverhuvudtaget isf (inte ens de traditionella "Nej-till-EU"-partierna vänsterpartiet, miljöpartiet eller junilistan heller; eftersom det lär finnas folk där som är "Nej till EU" av ganska så många olika, enskilda anledningar... !)...



Det är då man får väga för vs emot. Så är det alltid här i livet. :)

2009-04-25 @ 04:03:32
Postat av: Svar till Unni

Anledningen till att jag tog upp det här med FI var ju att bloggposten som jag kommenterade handlade om både FI och Piratrörelsen. För övrigt är ju jag helt negativ till den lagstiftning som nu demonterar demokratin men ställer mig kritisk till de utgångspunkter i ultraliberal ideologi som Piratpartiet enligt egen utsago utgår ifrån - se http://christianengstrom.wordpress.com/2007/10/09/klockren-fildelningsmotion-av-karl-sigfrid-mfl/



2009-04-25 @ 18:48:54
Postat av: Svar till Nina

Nej, men så är det ju svårt att veta vilka man ska rösta på också.

2009-04-25 @ 19:34:45
Postat av: Svar till den som skriver svar till mig (Nina)

(hmm.. kan du inte hitta på ett alias, åtminstone.. ;))



Oja..!



:)



//Nina

2009-04-25 @ 23:18:22
Postat av: Dick Thorén

När man hänvisar till något som Christian Engström har skrivit och sedan påstår att detta är vad Piratpartiet står för, då visar man bara att man inte har begripit vad Piratpartiet innebär!!! Då borde man också ha förstånd att inte skriva en massa okunniga inlägg. Jag är KL i Köping för Piratpartiet och ganska tidig medlem. Jag är det absolut inte pga av någon nyliberal ståndpunkt utan snarare av ståndpunkter som bör kallas socialist-anarkistiska. Vi skall ta hand om varandra, men staten skall inte lägga sig i mer än nödvändigt. Staten skall då absolut inte lägga sig i vad jag sysslar med på Internet (FRA) och den skall inte tillåta fasistiska privatpoliser som nöjesmaffian (IPRED) att bedriva indrivarpolitik på nätet. Jag känner flera medlemmar i partiet med precis den utgångspunkten i vårt ställningstagande för PP. Att min fru tidigare röstade mer blått, men nu också är PP, visar på partiets bredd på vänster-höger-skalan. Nu är de frågeställningarna mycket ointressanta jämfört med upp-ner-skalan på "The Political Compass". Så, att vi har personer i partiet som vill riva sexköpslagen bekymrar inte mig, för det är inte så vi kommer agera när vi kommer fram i valen till EU och riksdag. Där har vi sagt att vi kommer följa de styrande partierna, oberoende av partifunktionärens personliga åsikt.

2009-04-26 @ 02:49:34
Postat av: Svar till Dick Thorén

Jo, det har jag ju fattat eftersom både socialanarkism och olika typer av individualanarkism vill minimera statligt inflytande - och det vill ju verkligen också de som Christian Engström referar till; Hayek och Friedman. Skiljelinjen går väl fördelningspolitiskt.



Angående detta då: "Då borde man också ha förstånd att inte skriva en massa okunniga inlägg"



Att det som uttrycks skriftligt på Piratpartiets sida av företrädarna - partiledaren (han kallas partiledare) och t ex Christian Engström som kandiderar - är att se som personliga åsikter som inte är piratpartiets, är ju inte lätt för en utomstående att veta.



Väljare är ju vanliga människor som ska rösta och skaffar information på olika sätt och bedömer ideologin utifrån det - ett av sätten är att läsa vad som står på partisidor och vad partiledare och kandidater som ställer upp i val uttrycker och säger. Särskilt om det är ett nytt parti som man inte känner till.

2009-04-26 @ 19:16:47
Postat av: Al

De va nog de dummaste jag läst på vääldigt länge.

2009-04-26 @ 19:31:04
Postat av: Oscar Swartz

Ja, jag erkänner! Jag har suttit och druckit öl med Unni Drougge backstage i Prideparken och debatterat sexköpslagen och bland annat berättat (som jag skrivit på min blogg) att jag har sålt sex själv, faktiskt när jag gick på Handelshögskolan. Jag skäms inte utan kände mig tvärtom uppskattad. Vet att hon var litet frågande runt det hela. Nu är ju inte det en fråga som Piratpartiet tar ställning i dock. Skulle gärna ta ett samtal face-to-face med brevskrivaren i frågan också.

2009-04-26 @ 22:10:55
URL: http://swartz.typepad.com/
Postat av: Pip

"Jag håller inte med dig, men jag skulle dö för din rätt att säga det"



Har du hört det citatet?



PP håller som parti inte med varenda stolle som går med i partiet, men har man en åsikt så borde man få uttrycka den. Jag tycker att veganer är tossiga i huvudet och håller i princip inte med dem om någonting, men jag tycker att det är viktigt att de får uttrycka sig och att debatten tillåts vara igång!



Samma sak med t.ex. sexköpslagen, det måste man ju kunna diskutera och ha olika åsikter om! Finns inget som är rätt rätt och fel (personligen tycker jag att sexköp borde legaliseras och avdramatiseras), men det är ju jätteviktigt att man får prata om det! Och att ingen registrerar och övervakar ens åsikter.

2009-05-01 @ 08:36:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0