NÅGRA DOSER FINSK SISU

Jo, jag var i Helsingfors och promotade Boven på finska. Titeln blev, översatt: "Ondskan är kärlekens ansikte". Och den går som smör (där styr ju inte Gio).

Hade lunch med Sofi Oksanen, en soul sister, och njöt av den überlägsna finska designen, fan vad de har god smak där borta. Vi åt laxsoppa och blinier med siklöjrom. Och jag blev fotad av pressen.



Den djupsinniga författarinnan på pr-turne ;)

Jag blev lite kär i Helsingfors. Folk är så vänliga. Och jag känner mig ofta som Finland under kriget då alla vände det tappra folket ryggen.

Finska kvinnor är av supervirke.



Ritva, min förläggare, och jag på saluhallen där vi köpte grön mintchoklad

Vi åkte ut i det vårvintriga, solbadande och gnistrande vita landskapet, till en gård där det gjordes teveinspelningar.
Det kändes ytterst ovant att få tala till punkt.



Bettina, programledaren som kunde blanda humor och allvar

Innan jag åkte hem fick jag en jättepåse av Ritva med piroger, pinfärskt surdegsbakat rågbröd, massor av finsk choklad och salmiaklakrits. Det som finnarna längtar efter när de är utomlands. Jag vet inte vad för svenska matvaror jag längtar efter när jag är utomlands. Har jag cigg och nötter och frukt är jag ganska nöjd. Och öl. Fast nu ska jag faktiskt gå över till Lapin Kulta.

Vad som förvånade mig mycket var ändå att de heta diskussionsämnena i Finland är dem vi avhandlade för typ ett decennium sedan. Våld mot kvinnor, sexgalna politiker, om barnen ska vara hemma eller på dagis och kvinnliga präster. Detta trots att finska kvinnor har så mycket sisu.

Kommentarer
Postat av: Leroy

Härligt att höra att du kunde känna att "Det kändes ytterst ovant att få tala till punkt." Jag tycker att jag känner igen det uttrycket. Vikten av att låta någon tala till punkt.





Att tala eller skriva är en sak. Men att stå upp för det man varit med om en annan. Jag tror man blir varse förr eller senare om man påstår och inte har belägg. Lite roligt att dom valt att blanda in Ondskan.



Kul att höra att du hade kul i Finland ch gillade deras piroger och Lappin.



Man skall vara öppen och våga!





Leroy

2009-02-26 @ 22:28:26
Postat av: Howling Bertil

Finsk Design?



Mina favoritglas är ritade av Aldredo Häberlee (har jag stavat rätt) en Argentinare bosatt i Schweiz. Hur Finskt är det. Och är det meningen att man skall dricka maltwhisky ur champagneglas och snaps ur portvinsdito, är man snobb så är man.



Dom andra favoriterna gjorde i alla fall Kaj Frank på femtiotalet.



Alvar Aalto (hur stavas han) ritade riktigt urläckra hus på trettiotalet, bland annat ett sjukhus.



Öl kan dom däremot inte göra i Finland, testa Bitburger eller Jever, det är lite mer klass. Eller Bryggmästarns Pils från Åbro, du som är så Macho kan väl inte dricka så uselt öl?

2009-02-27 @ 09:04:24
Postat av: Lars Einar

Ja det är något skumt med finnarna. Starka kvinnor som ska ta hand om tysta deprimerade män. Det där är ingen fördom, det är sant, enligt finskor som jag träffat, det är (enligt dessa kvinnor) synd om den finske mannen eftersom pappa och eller farfar var med i kriget. Visserligen sa dom detta med glimten i ögat. Men du har rätt, vissa frågeställningar i Finland känns gamla.

2009-02-27 @ 09:17:19
Postat av: Mia

Men på vissa områden tycks de ha kommit längre.



http://www.narsistienuhrientuki.info/index.php?alasivu=114



http://yle.fi/solarplexus/arkiv.php?avsnitt=Narcissistisk%20personlighetsst%F6rning#578

2009-02-27 @ 12:21:55
Postat av: GLennon

Det ÄR verkligen en speciell känsla i Finland.

Fräcka kortbyxor ! Har Du inspirerats av Baard ? Han suger. Jag ska ut och promenixa på Djurgårn nu, skaru me ?

2009-02-27 @ 12:39:00
Postat av: Avståndet emellan olika generationer

Bettina gjorde för övrrigt en cool intervju med Ulf Lundell härförleden.

2009-02-27 @ 13:37:25
Postat av: KW

Hoppas försäljningen av boken gick som du förväntat. Du pratar ju så mycke om att stå på sej å vara sann. Jag har läst"Boven" å i den berättelsen så gick du på AA för missbruk. Nu för tiden så tycker ja mej kunna läsa både här å där att det konsumeras både öl å annat alkoholhaltigt. Har du ramlat dit igen stackars människa. Eller är dina böcker lika osanna som du beskyller andra för att vara?

2009-03-01 @ 21:51:16
Postat av: Lena

Grattis till den lyckade finlandsturnén och alla positiva intryck! Tycker själv att Helsingfors känns väldigt hemtamt och skönt och avspänt. Och mintchokladen är kanon! Var också i saluhallen och köpte sån när jag var där senast.

2009-03-02 @ 06:49:18
Postat av: Sara 18 år

Jag älskar dig Unni jag läser just nu din bok "Heroine" och jag älskar dina böcker som jag frossar i... du är jättesöt och verkligen en kvinna man kan se upp till. Tack för en bra förbild <3

2009-03-02 @ 20:44:19
Postat av: unni

Sara & andra: Tack för att ni är så sjyssta.



KW: Du har inte läst "Boven". Eller också är du korkad. Välj själv. Men ansträng dig inte. Jag är inte intresserad av att veta. Ajö på sig.

2009-03-02 @ 20:56:06
Postat av: Annika

Nädu, Howling Bertil. Finskt öl är det inget fel på. Någonsin provat Olvi? (NEJ, inte OLW...O-L-V-I!) ;)



Lars Einar,

ditt påstående känns väldigt gammalt och förlegat. Jag lever själv ihop med en finsk man och han är inte det minsta deprimerad. Min pappa är finsk och förlorade sin pappa under kriget - men han hänger verkligen inte upp sitt liv på det idag. Men alla har sin egen historia och bakgrund. Man ska akta sig för att generalisera.



Däremot har Unni rätt: av vi finska kvinnor ÄR av supervirke. (På tal om att generalisera ja! ler)

2009-03-04 @ 15:46:18
Postat av: A från Finland

Hej, jag läste just din bok Boven (på finska). Tack för att du har skrivit den. These things need to be talked about.

2009-03-07 @ 20:46:53
Postat av: KW

Lilla människa, jag är inte speciellt orolig för min interlektuella nivå. Den är hög å ren. Mellan alla tuffa beh som jag får för min cancer, så försöker jag att leva för dagen och njuta av allt vackert livet kan ge. Sen kan man hoppas på att tillvaron är stimmulerande på andra sidan.

Unni det var inget påhopp när jag frågade om du ramlat dit på alkoholen igen. Det var en fråga i medmänskligt intresse. Ta inte allt så negativt å hela tiden stå beredd på attack i en fråga. Jag har läst de flesta av dina böcker. Tycker att du skriver fängslande. Jag har flera författare på min lista att beundra. Tycker bäst om Penetrering och Andra sidan Alex. Många böcker får udden avklippt i ett massmedialt å författartoppat krig. Men dessa böcker känns så obesudlade. Hoppas du får sålt bra i Finland

2009-03-11 @ 21:49:19
Postat av: Dani

Hej Unni, har precis läst din bok, Boven, den var väldigt bra, mycket underhållande och desto längre jag kom desto mer började jag avundas Nicklas haha :) jag tänkte att jag hade lätt hoppat över till flatorna och varit din flickvän(om du hade velat ha en ung tjej istället, yngre än nicklas), eftersom du gav allt, gjorde allt, mycket mer än någon kan någonsin förvänta sig, så att vara en bortskämd prinsessa skulle inte jag ha något emot, och du ser dessutom väldigt bra ut, inte alls, är det 50 du är?

Kram Dani

2009-03-13 @ 23:53:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0