MORS FILOSOFI



Min moder frågade mig om jag inte tyckte om något hon gjorde. Det var när jag berättat om böckerna jag köpt på bokrean. Originalböcker, inte återutgivningar i billighetsupplagor. Inte Stieg Larsson, alltså. Mor anser däremot, rent parentetiskt, att Stieg Larsson håller världsklass. Jag berättade hur som helst om mina inköp, däribland en bok av Heidegger.

Det var då mamma frågade om jag inte tyckte om det hon gjorde. Jag svarade att jag ogillade hennes Napoleonkomplex och det som på danska betecknas som "føleri" - detta att bara vältra sig i känslor.

"Jamen det är ju det mina läsare uppskattar mest hos mig!" utbrast hon förtörnat. Ja, svarade jag. Men Heideggers läsare är av ett annat slag. "Du underskattar mina läsare", grinade hon. Det tror jag inte, sa jag. Men du lagar säkert bättre mat än Heidegger gjorde.

Då beskyllde min mor mig för att vara misogyn. Längre än så kommer man aldrig med henne.

/Eder Gogge

Kommentarer
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

Finns det något tråkiga än Tyska filosofer?



Skall vara melodischlagerskandalen då.



När det finns RIKTIGA filosofer tex Bukowski, Waits och bröderna Coen.



Dom vet vad livet verkligen går ut på, inte en massa konstruerat flum.



Har du läst någon av William James Dixon's texter?



Eller Charles Edward Anderson Berry's?

2009-03-04 @ 09:25:11
Postat av: Leroy

Håller med din mor!



Man skall inte vara misogyn. Det är bättre att vara levnadsglad och se framåt.



Står man stilla och stampar i skiten kan man likväl göra som Robban se det roliga i det oxå. ;



"Bättre att gå på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja"



Ha en fortatt bra avslutning på veckan och en skön helg.



Leroy

2009-03-04 @ 23:30:55
Postat av: Leroy

När min gamala mormor sa till min kusin att hon var kåt höll min kusin på att svimma men hon fan sig och sa men mormor bad säger du? Mormor fann sig dock och sa jag är så glad.



Förr betydde kåt - levnadsglad.



Det är med andra ord kanske ok att vara kåt.



Leroy

2009-03-05 @ 21:06:32
Postat av: Anonym

Gogge for president!! Får nog först fixa lite republik först men det är en bisak. Jag misstänker att ganska många av Unnis fans även läser Liza Marklund med samma förtjusning som de läser Unni. Ingen av dem läser Heidegger. Eftersom de inte ens vet vem han är så är det inte sårande att sakligt framföra detta. Man skulle kunna tro att de som inbitna feminister därför kanske läser Hannah Arendt istället. tyvärr vet de ännu mindre vem hon är. Till Gogge och Heideggers försvar kan man säga att båda vet vem Hannah var. Hon kunde tänka, fast hon var kvinna!

2009-03-05 @ 22:15:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0