HEDER & SAMVETE

image51

Ni kanske trodde att jag bara hissar damer, men jag idkar absolut ingen könsapartheid, det strider mot mina feministiska ideal. Detta är således en megahyllning till en man som jag uppskattar så mycket att orden bleknar när jag vill beskriva varför. David Lagercrantz, I love you so much right now!
David, förstår ni, var den ende som höll kontakten med mig under min privata istid. Varje dag ringde han och påminde mig om att jag fortfarande levde. Jag vågade inte berätta om hur jag hade det, men David anade att saker inte stod rätt till. Och när isen äntligen bröts mindes han. David blev mitt vittne.

Senare, när jag berättade allt, fick jag uppleva en solidaritet som de flesta bara får se på film. Ögonen tåras varje gång jag tänker på det. David sa upp sig från exets agentur för att tydligt demonstrera sitt avståndstagande från förtryck och övergrepp. Rakryggad står han upp för de humanistiska principer och ideal som all god litteratur bottnar i. David är en sann intellektuell. Dessutom skitsnygg. Varm (het!). Smart. Och ROLIG! Nu när jag är löst ur mitt bedövade tillstånd kan jag dessutom njuta fullt ut av Davids helt jävla supercoola sköna personlighet.

David skriver om människor som förverkligar visioner och han gör det med stor framgång. Håll ögonen öppna till våren då hans romanbiografi om Alan Turing kommer ut. Det människoödet är minst sagt skakande. Jaså, ni visste inte att Turing var den artificiella intelligensens upphovsman? David kommer att förklara mer om det. All heder åt honom för att han återupprättar detta geni som plågades och förföljdes av inskränkta idioter. Och heder åt honom för att han vågar följa sitt samvete.

Kanske tycker några av er nu att jag yvar mig och talar i egen sak, men betänk då att vore det inte för den sortens civilkurage och inifrånstyrning som David besitter skulle inga diktatorer störtas, om man ser det hela i ett större perspektiv.
David är min hjälte.
Because he's worth it!
(Förresten rågillar jag hans fru också.)

Kommentarer
Postat av: Solis

Du verkar ha ett stort och bra kontaktnät minsann. Himlans bra och tur har det ju varit också.
Tycker bilden på David påminner om nån jag sett förut... Typ en amerikan på tv eller film. Eller så ser jag syne i nattmössan.

2007-08-22 @ 01:03:21
URL: http://kosmosanroparsolis.blogspot.com/
Postat av: LillaNisse

Det är bra med sanna och trogna vänner, de som inte sviker när man mest behöver dem.
Kram

2007-08-22 @ 09:27:06
Postat av: V

Det är väl det, möjligen, som är bra med kriser att det blir en naturlig utrensning av idioter i bekantskapskretsen. Och det bästa; det blir solklart vilka de riktiga vännerna är...

2007-08-22 @ 10:03:08
Postat av: V

Det är väl det, möjligen, som är bra med kriser att det blir en naturlig utrensning av idioter i bekantskapskretsen. Och det bästa; det blir solklart vilka de riktiga vännerna är...

2007-08-22 @ 10:03:57
Postat av: Cat

Solidaritet är härligt! Psss...be honom att ta bort länken från sin sida. Ha en bra dag!

2007-08-22 @ 10:26:38
Postat av: Sandra C

Ja, det är viktigt med vänner som förstår en trots att man inte alltid säger som det är (kanske för att man inte kan säga...).

2007-08-22 @ 11:16:49
URL: http://kaffemedmjoelk.blogspot.com
Postat av: Staffan

Det allra bästa med
David är hans långa intervju med en totalberusad Ulf Lundell under dennes svåra alkoholistår (-91 eller -92).

2007-08-22 @ 20:09:24
Postat av: unni

Just det! David vågade då skriva sanningen om Lundellfyllot när alla andra lallade med. Men det är ju inte det bästa och enda David gjort. Läs Håkan Lanz-boken som snart ska filmatiseras!

2007-08-22 @ 20:19:44
Postat av: Lee

Mmmm David...Är avundsjuk men inte missundsam på dig som får ha honom som vän.
Kram

2007-08-23 @ 07:37:27
Postat av: Fredrik

Goda vänner kan man inte ha för många men kanske både du och han borde veta att i detta fall så...
Martin S. Fiebert
Department of Psychology
California State University, Long Beach
Last updated: August 2007
SUMMARY:
This bibliography examines 205 scholarly investigations: 158 empirical studies and 47 reviews and/or analyses, which demonstrate that women are as physically aggressive, or more aggressive, than men in their relationships with their spouses or male partners.
The aggregate sample size in the reviewed studies exceeds 197,600.
Med sympati för dian erfarenheter så är kvinnor lika illa och vi har ju inte "Niklas" version. Och det har herr L inte heller.

2007-08-24 @ 20:01:39
Postat av: unni

Hördudu Fredrik! Den där rapporten kan jag inte uttala mig om. Det räcker med att veta att den farligaste platsen för en kvinna är hemmet.
Nu till ditt ogrundade påstående:
Niclas version är den som alla runt honom, inklusive "herr L" fick höra först medan jag själv var så kvaddad att jag inte ens orkade träffa folk. Min version kommer nu. Och den stödjer sig på en misshandelsdom, en dom för olaga hot och ett par sjukhusjournaler där mina skador dokumenterats. Vilken är din version? Var var du när detta hände?

2007-08-25 @ 17:23:06
Postat av: Bib

Han sade upp sig från din misshandlares agentur. Ja, självklart! Det var en diskussion på nätet i en kvälltsidning där du berättat om misshandeln. Där skrev jag att självklart alla författarna borde lämna misshandlaren omedelbart. Har de inte gjort det??? Har du informerat dem om domen? Om inte, gör det!

2007-08-26 @ 04:07:39
Postat av: Christina W

Nu är han även en hjälte för mig. Alla med det modet och den kuragen förtjänar hjältetiteln och massor av kärlek.

2007-08-26 @ 10:37:44
URL: http://godmat.webblogg.se
Postat av: Pauline

Jag har också upplevt den sortens vänskap. I en vardag som är svartvit så finns min kamrat iklädd neon. Och det är det finaste man någonsin kan uppleva, kärlek är en sak, men kärleken mellan riktiga vänner det är något helt annat.

2007-08-26 @ 19:06:39
URL: http://pawline.blogg.se
Postat av: Pauline igen

Fredrik! Hur i helvete vågar du? Vad gör du här och vem tror du att du är? Jag talar inte bara för Unni utan jag talar om respekt. Har du lärt dig någonting utav det? och om du nu betvivlar Drougges historia så stark, och är så fruktansvärt nyfiken på Niklas historia, då kanske du själv ska skriva en krönika eller dylikt och se hur många som håller med dig?

2007-08-26 @ 19:10:27
URL: http://pawline.blogg.se
Postat av: Gabriella M

Håller helt med Pauline. Du kanske ska läsa boken eller hämta ut domen(den är offentlig) innan du uttalar dig här Fredrik, äckliga gubbslem!

2007-08-26 @ 21:23:41
Postat av: jacobsteel

flott med goda vänner. hatten av för hyllning. :)

2007-08-27 @ 15:27:17
URL: http://jacobstalhammar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0