BAKAT OCH KLART

image142

Det årliga lussebullebaket ägde rum igår, och barnen formade flitigt sina figurer medan jag övervakade det hela och försökte få till en och annan mer klassisk formation, men det blev inte så många hederliga skapelser eftersom barnen snabbt la beslag på alla degklumpar jag skar upp. För varje hakkors krävde jag dock en davidsstjärna som motvikt. Fallosar är numera förbjudna, men äldste sonen formade spermier istället som jag satte russinögon på. I årets bak gjorde också Hammaren och Skäran debut.

Man kan se det som att ideologierna är döda, för därefter skapade ungarna varumärken. Kapitalismen har segrat.

I färdigt skick jäste dock bullarna upp och dolde sitt budskap, vilket nog var lika bra.

image143


Och i magen smälte det hela ner till den finala slutprodukten.
Vi står vid historiens slut, sa Iggy och packade målmedvetet ner sina ideologiska symboler och kapitalistiska varumärken för att bjuda sina vänner på några bitar samtidshistoria.

Kommentarer
Postat av: Solis

Hehe, man känner igen baket från senaste boken.
Lite vågat att lägga upp bild på ogräddad svastika,
men inget som stör mej, det är ju trots allt en fin symbol rent estetiskt även om 10-15år under 1900-talet drog ner det i smutsen.

2007-12-08 @ 14:45:20
URL: http://kosmosanroparsolis.blogspot.com
Postat av: Anonym

väldigt omoget med hakkors tycker jag!

2007-12-08 @ 14:50:57
Postat av: Anders 23

Just nu ar jag i Bangkok langt fran lussekatter och allt som hor dit till.
Under min resa har jag last tva av dina bocker. Heroine fick jag av min syster i Sverige och efter att ha last ut den "snublade" jag over Slyngstad Eventes i en bookshop i Malaysia.
Idag laste jag de sista sidorna i sistnamnda bok. Efter det gick jag ut pa en turisttat gata har i Bangkok och iaktog flitigt folkvimlet.
Da slog det mig att jag kande igen en hel hog av personligheter fran Slygstad. Haftigt, tankte jag.
Att det gar att fa med sa manga hundra, eller kanske miljoner manniskor i en liten pocket!

Jag gillar hur du skriver. Just pa det nakna och arliga viset har jag for vana att prata med manniskor. Vilket inte alltid ar lika uppskattat och den senaste tiden har jag forsokt att kapsla in mina ord i lite mer kallprat. Det kanns kvavande pa nagot satt och just darfor har det varit riktigt skont att lasa dessa tva bocker.
Heroine kan man val kalla naken om nagot och det kommer droja innan jag hittar en mer beroendeframkallande bok =)

Tack!

2007-12-08 @ 14:52:43
Postat av: Cat

Härlig lussebullar!
Stämmer dett att du har avrått känsliga personer från att läsa Heroine? Den är en av mina favoriter och jag ska nog ta att läsa om den (igen) nu när jag blev påmind om den av Anders.

2007-12-08 @ 16:02:55
Postat av: Ancha

Är det eg hakkors? Kan det vara:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika

Jag minns när jag var tonåring: jag testade just hakkorset i olika sammanhang i syfte att provocera på olika sätt. Minns att jag gjorde ett askfat i trä/metallslöjden, med ett stort hakkors i.
Många trodde jag hade nasse-åsikter.
Metall-läraren förstod mitt motto: Fimpa nazismen!
Men absolut, det var ett medvetet provokativt drag från mig, 16 år gammal ;)

2007-12-08 @ 16:46:20
Postat av: caroline forsberg

Fula bullar...jag har läst en bok du skrivit och den var
riktigt bra, riktigt underhållande, kul.
Men vem är du egentligen det kan man undra, en vän sa att jag är lik dig och det är därför jag är här på din blogg...om du vill svara är adressen eller säg något..är adressen [email protected]

2007-12-08 @ 20:27:41
Postat av: Solis

Vi i som lever Europa borde kanske försöka erövra tillbaka hakkorset/svastikan? Är ju från början sol och lyckobringade symbol som pålitliga wiki gav oss info om.
I Indien 2007 ser man det tex på fordon - ingen dum tanke med tanke på de (icke) trafikregler som finns där...

2007-12-09 @ 03:12:01
URL: http://kosmosanroparsolis.blogspot.com
Postat av: Jaana

Vem är din nya litterära agent?

Finns det några länder som du tänker satsa extra hårt på i Europa eller annanstans i världen?

Vilka nationaliteter uppskattar (=köper ;-) dina böcker mest?

När översattes din första bok på ett främmande språk och vilket språk handlade det om då?

Vilken av dina böcker att sålt mest?

Har du någonsin vunnit någon tävling/fått stipendium/vunnit något pris för ditt skrivande?

Tack för svaret! :-)

2007-12-09 @ 18:11:51
Postat av: katarina

Kirsten Dunst liknar dig...har du sett Marie Antoinette? Jag bakar inte- har inga barn...men har tänt upp en massa ljus hällt upp gott vin skriver kort till de som är fina...myser i den mörka kvällen...

2007-12-09 @ 19:40:37
Postat av: ronnie

haha fantastiskt! vilken inspiration!

själv bakade jag lusseballar förra året =D >>>http://wasabilicious.blogg.se/1196500325_nu.html#comment

och oroa dig inte för alby-resan...den är lång visst men du blir hysteriskt galet varmt mottagen, om inte av alla andra så lovar jag att lovebomba dig med silverpopplar ;)

2007-12-09 @ 20:48:05
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: Susie Kate Mela

Idag ska jag också baka lussekatter :) Med massor av saffran i så dom blir sådär gula och extra goda.

2007-12-10 @ 13:58:35
URL: http://candykate.blogg.se
Postat av: V

ja, vad fan... man kanske skulle ta de här myrbebisarna och baka några gula bullar. det är så förbannat grått. idag finns det knappt någon luft att andas. livet är ganska fult. men det rätar upp sig. i know.

kanske några gulla bullar...

2007-12-10 @ 15:34:40
URL: http://www.vick2ria.blogg.se
Postat av: Veronica Svärd

Det är kul att baka lussebullar. För nåt år sen bakade jag och mina kompisar vaginor och bjöd på. Folk blir så lätt generade :)

2007-12-10 @ 16:05:20
URL: http://www.veronicasvard.driftig.nu/
Postat av: unni

Jaana, jag ligger hos Nordin Agency, men några uppgifter om utlandssatsningar kan jag inte ge här. Och nej, jag har inte erhållit ngn flott utmärkelse, men det har ju gått bra ändå tack vare mina underbara läsare. Tack till er alla!

2007-12-11 @ 10:27:27
Postat av: nina

unni, läste om ditt skitgallrande och ämnar därför ge dig allt annat än detta. jag vill att du ska veta att jag uppskattar varenda liten kromosom och cell som blandades och smältes samman för att sedan resultera i dig. jag läser allt med dig, plain and simple. du ger mig allt i bokform, livet på numrerade sidor. tack, alltid och från röda hjärtat.

2007-12-11 @ 16:14:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0