SNICKESNACK

Förlåt att jag inte varit här på ett par dar, men ni förstår, jag dras med ett snickarhelvete. Han kommer hit högst sporadiskt och mitt hem är fucked up. I början kunde vi skoja om det. Jag hotade med att lägga ut en bild av honom här och han såg rädd ut. Jag hotade också med att "hjälpa" honom spackla och sånt, och då såg han ännu räddare ut. Han insåg att det skulle bli mer jobb för honom om jag la mig i med mina frökenfingrar.

Nu är det hursomhelst inte kul längre. Jag svär långa ramsor stup i kvarten och står inte ut med att vara hemma för här är så satans jävla helvetes sjukt rörigt. Sen när karln kommer, då är han hälsad som Vår Herre. Och jag vill egentligen låsa in honom och inte öppna förrän han är klar. Men han kommer så sent om kvällarna att jag måste krypa till kojs innan han ens börjat jobba, och då smiter han ut så fort jag somnat.

En väninna är gift med en handy man. Det verkar vara den finala lösningen. Ska man behöva fucking fria till snickarjäveln för att få ordning på torpet! Fast det är klart. Jag har ju aldrig haft nån större nytta av män, så det kanske är rena uppköpet att gänga sig med en hantverkare. Å andra sidan: jag är inte ensam om mina taskiga erfarenheter av snickare. De lovar att komma men kommer inte. Det brukar kallas för passivt aggressivt beteende. Och jag vill fan inte vara med nån som fejkar. "Kommer du?" "Ja, jag kommer... (NOT!)"

image118

Saken i egna händer, va?

Kommentarer
Postat av: norrland

synd att det inte var vvs grejer du hade problem med då hade vi kunnat vara rörande eniga om att jag kastat mig på planet till din undsättning så du törs vara hemma lite mer

2007-11-07 @ 22:17:22
Postat av: Monkeyworld

Jag trodde aldrig jag skulle skriva det här men fan, saknade dig ett tag där.... Well, beträffande hamrandet och spacklandet; gilla läget bara, tar tid sånt där. Ingen vidare tröst men -*illa dolt flin*- som man säger "den som väntar..."

2007-11-07 @ 22:31:09
URL: http://blogg.expressen.se/satanigatan/
Postat av: Martin (sjömansbloggen)

Okej, kommer du ifrån Lysekil och har en bror som heter Johan? Eller någon släkting kanske som heter Johan?

2007-11-07 @ 23:52:44
URL: http://cmj.blogg.se
Postat av: Jan E

Det tycks som om ni inte har avtalat riktigt om vad som ska göras och när det ska bli klart. Och vad är det för hantverkare som jobbar på kvällarna? Och varför anlitade du just honom? Hade han referenser? Det verkar vara en amatör som har taskigt med jobb. Om jag hade tid skulle jag gärna hjälpa dig, om inte annat för att bevisa att man kan ha jävligt mycket nytta av män - och nöje ;-)

2007-11-08 @ 00:42:15
Postat av: Jessan

Nej! Absolut inte ska du behöva gifta dig med en man heller, däremot kanske öva lite så du kan bli din alldelens egna HandyWoman;)
Mitt ordspråk här hemma är: Händig Kvinna Reder Sig Själv, och visst att man kanske måste smutsa ned sig litegrann ibland men det är fan värt det för att slippa ha en karl i huset, så jag och Gumman Min kan fortsätta att leva lyckliga ihop!

2007-11-08 @ 00:44:44
URL: http://jessan.filosoferar.se
Postat av: unni

Jag vet, jag borde ha lärt mig allt sånt, men det känns för sent nu. Har inte tid.
Förresten är snickaren jag anlitat ingen klåpare. Han är sjukt noggrann och allt han gör blir snyggt till slut.

2007-11-08 @ 08:26:07
Postat av: katarina

Passivt aggressivt beteende är precis vad det handlar om- jag har en brorsa som är elektriker och maken till diva får man leta efter + hans kvinnosyn och relationer till kvinnor vågar jag inte ens sätta ord på...huj...men sjukt noggrann är han när han väl jobbar inget snack om det

2007-11-08 @ 09:14:06
Postat av: P

Unni,jag känner verkligen med dig!Avtalade enligt konstens alla regler med en byggfirma om att dom skulle bygga ett uterum till oss.De skulle komma sista veckan i September och det skulle ta en veckor att bygga.Det är fortfarande inte klart!De kommer ett par timmar kanske två dagar i veckan,snickrar lite,ta raster och sticker igen.Undrar om det är någon skillnad om snickaren är man eller kvinna?Förmodligen inte.Du kanske skulle säg till "din" snickare att så länge han inte har gjort färdigt hos dig så kan du inte ha din fest,och då kan du ju inte bjuda honom heller!Kallas kvinnlig list,tyvärr är det osäkert om det biter på hantverkare.Håll ut,Unni. En dag då är det klart förhoppningsvis!

2007-11-08 @ 13:16:21
Postat av: Anette

Oj, du har haft rejäl otur! Jag är begåvad med en byggnadsmästare till far och snickare till bror. Farsans hederskod har alltid varit: komma i tid, jobba utav helvete, hålla budget, göra ett superproffsigt jobb och vara trevlig. Gissa om han har/har haft mycket jobb? Han vet ju att hantverkare i övrigt är fullständigt hopplösa på dessa punkter så det är inte svårt att konkurera ut dom. Och jag själv har ju knappast besvärligt med att få saker fixade hemma... Är i sanning lyckligt lottad!

2007-11-08 @ 13:38:43
Postat av: Patrik 27

hoppas du inte betalar han svart =)

2007-11-08 @ 19:17:15
Postat av: Linda

Hej Unni!
Du var i min skola förra året (Täby Enskilda) och pratade med elever från författarlinjen. Jag är nu inne på mitt sista år och inser nu vilket stort kliv det kommer att behövas ta för att ta mig ut i vuxenvärlden!

Men det var inte det jag ville berätta om. Det jag vill säga är att du är en av de coolaste kvinnor jag någonsin träffat. Om det fanns fler kvinnor som du skulle vi vara säkra här i världen. Tack för inspirationen.

Kram Linda

2007-11-08 @ 21:02:00
URL: http://rosaregn.blogg.se
Postat av: Annie

Puh. Ja, vad är det med hantverkare? Ett eget släkte eller? Några vettiga finns det så klart men de är undantag.

2007-11-08 @ 21:56:03
URL: http://enteranniesworld.blogspot.com
Postat av: coolamorsan

Några få hantverkare har passerat här, och det är ingen dröm precis. En ville ha 1000 spänn för 5 minuters eljobb, trots att´strömmen till tvättmaskinen ändå inte blev inkpplad, och ville sen ha betalt för extra "ställtid" för att komma tillbaka med en mojäng han glömt. Helt värdelöst, men de är väl ännu dyrare i drift om man ska ha dem hemma på heltid, med husrum, mängder av mat och bilar..
jag har faktiskt aldrig hört om någon hantverkskunnig kille som självmant hjälpt sin sambo med någonting hantverksmässigt hemma i hemmet frivillig. Därför är väl Room service en sån succé på tv, som en saga med lyckligt slut med tjejen som gråter av lycka.

2007-11-09 @ 01:39:27
URL: http://coolamorsan.blogspot.com
Postat av: Patrik 27

En sak är säker! Och det är något som ALLA jag känner också tycker. Hantverkare har för bra betalt! Dessutom har många av dom inte studieskulder på 400 000 som vi andra. Tycker det är äckligt att dom tar så sjuka priser.

2007-11-09 @ 08:43:27
Postat av: glad i hatten

Patrik 27: Tillgång och efterfrågan, du vet.

Jag är lärare själv och det är jädra jobbigt för tillfället. Undrar hur jag ska orka 25 år till om det fortsätter i den här riktningen. Tendenser pekar på att barn blir värre och värre, eller rättare sagt att det blir fler och fler i varje grupp som behöver mkt stöd och speciella åtgärder. Dessutom verkar det som att det blir mindre resurser till skolan för varje år. Ja, nu var jag plötsligt inne på skoldebatt.. Vad jag skulle säga var att det hade nog varit ett alternativ att söka sig till hantverkaryrket när jag har fått nog av kidsen. Verkar rätt roligt faktiskt, utom då arbetstiderna möjligtvis, svårt att säga nej till jobb/cash. Däremot tycer jag att det verkar som om många upplever att de gör ett hafsigt jobb, man måste väl ändå ha viss yrkesstolthet och viljan att lämna ett bra resultat efter sig?
Verkar som att du har fått tag i en riktig guldklimp, Unni. Du kanske ska hålla din "hjälpsamhet" till att bjuda honom på kaffe mm...

2007-11-09 @ 16:44:13
Postat av: Albatrossen

*Morr fräs klös*
Jag väntar också på den förbenade hantverkarjäveln. Han skulle ju komma när han var klar hos dig, men nu svarar han inte längre på mina telefonsamtal och listan på saker som behöver göras växer sig snabbt längre och längre. Snart är det du och jag som får ta in på hotell!

2007-11-09 @ 21:30:22
URL: http://albatrossen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0