THOSE WERE THE DAYS...

image99

Nu har den där Birroserien om fyrtiotalisternas evinnerliga ungdom stötts och blötts på sniskan och raken och man kan kanske pusta ut. För den här gången. Jag förstår att Birro gjorde en tv-serie om 60- och 70-talet. En säkrare seger kan man knappast åstadkomma. Sextioåttavänstern rasslade glatt med skeletten och alla andra önskade att de hade varit unga då. Suck och stön.

Jag hatar nostalgi. Även punknostalgi. Är totalt ointresserad av att glo ner i gammal skit. Nån enstaka gång i fyllan och villan kan jag ta återfall och spela gamla Ramones- och Clashplattor. Men då måste jag vara halvt medvetslös och sitta på nån prettoefterfest med folk som också önskar att de hade varit med då. Sen skäms jag nästan. Inte över att jag faktiskt var med då, utan över att jag hemfallit åt nostalgi. Nostalgi är ruttna känslor. Ett sätt att slippa se vad som pågår här och nu.

Här och nu pågår allt det som också pågick förr. Fast värre. Rättningen i leden är nästan total. Ändå ökar misshandeln av kvinnor, våldtäkterna, självmorden bland unga. Och folk drömmer sig bort. Till ett svunnet tidevarv när man sprang runt på gator och torg och protesterade. Eller spelade arg musik på små scener där alla kunde tralla. Och folk tror att det var DÅ man kunde göra nåt. Staten och Knapitatet, Nationalteatern, Dag Vag, Ebba Grön...

Som om det inte går att göra nåt NU. Revolutionsdrömmar i all ära, protester och plakat - visst. Men revolt handlar om att INGRIPA. Ta ställning handlar om att välja sida även om det kostar. Att lägga sig i när nån får spö. Säga upp affärsavtal med nån som beter sig omoraliskt. Revolt pågår i det dagliga livet. Revolt är att göra slut med en kille som är ett svin. Att konfrontera en vän och riskera vänskapen. Säga vad man egentligen tycker om exempelvis Björn Ranelid när alla andra vill göra narr av honom. Det handlar om att säga nej. Även om man just då är helt ensam om att säga det.

Överallt, mitt ibland oss, pågår oförrätter, men vi kanske inte tycker att de är så glamorösa som på sjuttiotalet. Varför? Hur jävla kul tror ni att det var att sitta med den hierarkiska mansgrisvänstern och lyssna på träbockarna som egentligen bara ville doppa snabeln i sina groupies? Hur flott var det att gå på soss och tigga pengar och ha No Fun och lyssna på the Damned?

Allting händer här och nu, och slaget idag handlar om civilkurage. Det är den stora revolutionen. Som pågår i det lilla. Vi måste visa vad vi tycker. Och sedan handla därefter.

Ska vi göra revolution?

Kommentarer
Postat av: Nino

JA! Det ska vi. Bra skrivet, Unni, återigen.

2007-10-08 @ 21:15:30
URL: http://brevtilldig.blogg.se
Postat av: Rickard

Klart vi ska. Äntligen.

2007-10-08 @ 21:46:16
Postat av: Magdalena

Jajamen! Det ska vi!

2007-10-08 @ 21:54:46
URL: http://welldyermaker.blogspot.com/
Postat av: Joel Persson

Härligt att se något som tycker likadant!
Diskuterar det här flera gånger i veckan med vänner som har svårt för åsikter & tycker jag är extremist för att jag skriver ned mina åsikter om det jag anser vara fel, skoj att se andra personer som vågar säga något iaf!

2007-10-08 @ 22:17:55
URL: http://kalasjnikov.bilddagboken.se/
Postat av: Carina

har träffat peter birro , han är dum i huvet, hälsade inte för jag sat i rullstol, marcus birro gör
böcker, verkar snäll på radion men jag törs inte ringa dit är på fredag ar ranlid skrev i min bok tittade länge t ror han är snäll ocså du med var snäll tack.

2007-10-09 @ 07:08:00
Postat av: unni

Ha ha ha ha ha! Bra! Ni är grymma! Stick to the winners, kamrater!

Gun-ni

2007-10-09 @ 09:11:06
Postat av: Paula

Jaaa! Så slipper jag oxå att vara ensam om mina obekväma åsikter.

2007-10-09 @ 10:15:04
Postat av: Cathrine

Hej Unni!

Jag brukar följa dig i din blogg och jag har även läst några av dina böcker. Jag läste just att du var på bokmässan på söndagen...Suck, jag missade!! Jag var där på fredagen. Jag skulle så gärna velat ha din bok signerad...men det kanske kommer fler tillfällen??? Och jag suktar efter den nya boken, men spar den till semestern i november. Då är jag garanterad en bra bok! Hoppas du får en bra dag!
Cathrine

2007-10-09 @ 12:14:54
URL: http://www.inea.spaces.live.com
Postat av: student(inte)

kärleksrevolution!

2007-10-09 @ 13:10:04
Postat av: Anette

Åhhhh, plågade mig igenom Birro-serien och jag lovar att det var svårt att hålla korpgluggarna öppna. Förutsägbart? Bara förnamnet. Och så segt, trist, utdraget, långdraget, bajsnödigt. Jävla hippisar, vad trött jag blir.
XXXOOOXXX // A

2007-10-09 @ 14:07:21
Postat av: Håkan

Min revolution skulle var mot tidens tröttsamma manifesterande av det egna jaget i
bloggar och istället ha en
ödmjukhet inför den tidlösa visheten..Alltså jag tror att man faktiskt skulle kunna bli en lite bättre och snyggare människa(om man nu vill det) Av att läsa t.ex Dostojevskij istället för att sitta här och ansträngt vilja vara "på"med rappa oneliners.En Ödmjukhetsrevolution vill jag ha...
Alltså en insikt i att det finns andra människor som har tänkt mer än jag och som har någonting viktigt att berätta..Lyssna och läs dem...Sänk din dator i närmsta sjö och uppsök i stället närmsta bibliotek och där finns allt du behöver livet ut...

2007-10-09 @ 15:01:35
Postat av: Anette

Trevligt och fint tänk Håkan, men du sitter ju själv vid datorn o bloggar just nu....Övertygad om att det finns såna som bloggar i cyberspace OCH läser drivor med böcker OCH är bra och snygga människor, OCH är enormt ödmjuka. Se bara på Unni..Hon skriver dessutom böcker som finns på ditt bibliotek.. och säkert har hon tänkt mer än både dig och mig tillsammans och jag vet att hon definitivt har något viktigt att berätta!
Ödmjukast / A

2007-10-09 @ 15:16:03
Postat av: kellyk

grymt bra inlägg unni, även om jag själv är en sån som sitter gärna gottar mej i nostalgi och önskan att ha varit där "då" (60-70-talet) och "allt var bättre förr när jag var 18 och hade livet framför mej..."
(haha jag är 26 nu) Men du har så jävla rätt i det du säger. saker och ting händer NU, revolutionen handlar om att våga ta ställning och riskera saker och ting. att säga
ifrån till alla idioter som finns där ute. och att visa folk att man bryr sej om dem. jag ska fan ta och skärpa till mej.

2007-10-09 @ 16:15:46
Postat av: Lärarinnan

Precis! Glömmer aldrig en kvinna som berättade för mig en gång om hur hon var medlem i en feministisk grupp. I gruppen fanns en kvinna av invandrarbakgrund som hade det lite knaggligt ställt. Det som irriterade den kvinnan jag pratade med vara att efter varje möte, när man suttit och pratat solidaritet, jämställdhet och systerskap....så var det INGEN (förutom hon själv) som erbjöd den här kvinnan skjuts hem på kvällen, trots att många hade bil och möjlighet. Det fick hon klara själv. (Det här ar alltå inte i Sthlm, så allmänna kommunikationsmedel var knappa).

Nu ska du veta att jag absolut inte tror att det här bara finns inom feminismen, nej det är nog rätt vanligt bland många wannabe-revoltörer: att prata, längta och läsa om revolt och svunna tider, istället för att agera här och NU! Lyssna på jobbarkompisen som har det svårt med sin man, ingrip om du hör att någon far illa hemma etc etc. Var helt enkelt inte så himla rädd! Jag uppmanar nu mej själv, lika mycket som alla andra!

2007-10-09 @ 18:01:32
URL: http://blogg.passagen.se/ustinaz/
Postat av: Cat

JA det gör vi! Jag röstar för att G ska vara bossen, du språkröret och vi alla andra civilkurageingripare! YES! : )

2007-10-09 @ 19:06:51
Postat av: Håkan

Birros manus var kanske kackigt men fotot,regin och skådespeleriet var alldeles fantastiskt och gripande? Skitsamma i vänsternostalgitrippen..jag rördes av det tidlösa temat vänskap och kärlek..Vad är det med er belackare..har ni inget hjärta ?

2007-10-09 @ 19:12:59
Postat av: Annika

"En säkrare seger kan man knappast åstadkomma", skriver du om Birros tv-serie Upp till kamp. Du kanske missade att den hade extremt dåliga tittarsiffror. Så någon seger var det kanske inte. Tyvärr, för det var en jäkligt bra serie. Man kan naturligtvis se den som nostalgi men också som historiskt dokument. Jag vet att det finns felaktigheter i manus, att en viss klubb inte såg ut på det sätt som den skildrades i serien, att en viss bil inte stod parkerad på den gatan just då, trist sakfel om exempelvis abort osv, men säg den historiska skildring som är helt felfri.

2007-10-09 @ 19:57:07
Postat av: Micke

Jag gillar både Birro och nostalgi, men också att leva och se saker här och nu. Tycker absolut inte nostalgi är ruttna känslor. Tvärtom, vällagrade och med ålders visdom ännu mer njutbara, hehe. Jag är iofs bara 33 men tycker det är kul att tänka tillbaka på, inte bara vad man gjorde och vad man lyssnade på utan också hur man resonerade och tänkte.
Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. Att visa civilkurage och uppmärksamma svinerier här och nu betyder inte att man inte kan drömma sig tillbaka till en svunnen tid då och då. Tja, vad vet jag. Det finns människor som lever i sitt förflutna, och präglas dagligen av saker som hänt för årtionden sedan. Sedan finns det människor som präglas dagligen av sin oro för framtiden.
Att levs i nuet med en liten dos nostalgi då och då funkar bra för mig. Om 20 år kommer jag nog tänka tillbaka på hur kul jag hade nu när ungarna är små.
Det kanske beror lite på hur man levt huruvida man uppskattar dessa saker.

2007-10-09 @ 20:23:11
Postat av: unni

Ja & nej & jo föralldel. Jag menade inte just att klanka ner på Birro, men oavsett tittarsiffror kröp han in i beslutsfattarnas stugvärme med den här serien. Nostalgi är 40-talisternas gemensamma drog, deras masspsykos.Tillochmed Guillou ryckte (och tyckte) till.
Jag är heller inte emot minnen som sådana. Vi behöver minnen som en fond att pröva nya erfarenheter mot. Nostalgi är nåt annat. Det är förljuget. En sorts kapitulation. En flykt.
Så nu tycker jag att vi fortsätter göra revolution. Vi som är så kloka...

2007-10-09 @ 22:39:53
Postat av: Jenny

Å så kan vi titta på Gynekologen i Askim istället ... Trots att serien utspelar sig i en av Göteborgs finare förorter, vilket man kan få lite krupp av, är den väl sevärd (även om tv-kritiker i fina dagstidningar har tyckt nåt helt annat) då den har som syfte och lyckas lyfta fram kvinnlig sexualitet, längtan och trängtan, lustar och tabun. Den försöker iaf göra lite revolution AV IDAG. Puss på er alla nutidsrevolutionärer!

2007-10-10 @ 11:51:52
Postat av: Louise-Lollo

det är ju inte särskilt mycket punk att tro att allt var mycket coolare och bättre förr! det handlar verkligen om att göra förändringen nu ... men var är den??? varför tror vi att allt redan är gjort och upplevt och varför måste vi härma historien och låtsas tillhöra sånt som fanns för 40, 30 och 20 år sen. let's vara stolta över att vi lever på 2000-talet :=) du har rätt unni ... starta revolutionen nu! att skriva såna ärliga böcker som du gör är en bra början!

2007-10-10 @ 12:09:40
URL: http://livinglollo.blogg.se
Postat av: My

Älskar en liten nostalgitripp någon gång emellanåt!
Birros serie såg jag inte. Hade kanske varit kul att göra det och se om jag kände igen mig eftersom jag var med.
Har den fått så stort genomslag?
Bortsett från den serien så måste vi fortsätta revoltera förstås!
Vi gjorde revolt då och vi fortsätter nu. Det finns så mycket att göra...

2007-10-10 @ 13:11:43
Postat av: André

REVOLUTION NU
Etiken sviker när pengarna lockar - dagens sanning.
Fler kommer att hängas ut på skamtavlan!

2007-10-10 @ 14:42:08
Postat av: unni

Yeah right! Så sant som det är sagt. Go for it!

2007-10-10 @ 16:07:57
Postat av: Håkan

Skulle vilja göra revolution mot det ängsligt kissnödigt ryggradslöst medelklassigt osjälvständiga som dominerar i tanke och debatt..Jag saknar en utdöende art av människor son tror på sina egna tankar och erfarenheter och inte köper allt,som vågar avstå från tidens flyktiga trender..De som inte låter sig luras utan tänker själv,lyssnar inåt utan att ständigt vara ängsligt upptagna med att
inkassera omvärldens coolhets- cred..

2007-10-10 @ 16:37:51
Postat av: unni

Ja! Men då måste vi börja nu! Spit it out, kamrater!

2007-10-10 @ 20:09:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0