FRAMTIDENS HOPP

image227

Yngsta dottern hade studentfest igår, en sån som eleverna anordnar själva på en restaurang. Strax innan fick jag veta att man skulle klä ut sig. Temat var M. Och jag, som hade häcken - eller huvudet - fullt av annat visste ingen råd. "Klä ut dig till Madonna!" uppmanade äldsta dottern. "Men hur gör man det?" undrade jag. Madonna är ju Kvinnan utan egenskaper, hon har ingen stil, bara massor av stilar. "Nä, inte nu längre", sa dottern, "nu behöver du bara ta på dig en tracksuit och stora solglajor, så ser du ut som Madonna jämt gör nuförtiden."

Fast det snöade ute, och jag hade ingen lust att gå i snöoväder med solglasögon. I sista minuten kom jag på att jag kunde klä ut mig till Mamma. "Grattis mamma", ironiserade yngsta dottern när jag ringt och meddelat mitt val, "det är redan många mammor här som klätt ut sig till mammor..."
Ja, men inte till mammaledig, tänkte jag och bökade upp en stor kudde under tunikan.

Det var ganska jobbigt att vara höggravid. Folk fyade på mig när jag rökte, och jag fick bara ett ynka glas vin. Men sen födde jag. Kudden åkte ut under bordet. Inte bara jag kände lättnad. Jag såg så klumpig och dum ut när jag var gravid att jag kände mig dum och klumpig. Efter förlossningen kunde jag ge den nonchalanta personalen reprimander för att de var så dryga mot festdeltagarna. De betedde sig som på en skolbespisning, och det är inte första gången jag får bevittna hur nedlåtande unga människor behandlas.

En av föräldrarna utbrast sentimentalt att han skulle vilja var så där ung igen. Nej fy fan, tyckte jag. Aldrig att jag skulle vilja vara arton på nytt. Bli behandlad som skit utan att kunna säga ifrån. Och få bära skulden för den kultur man fått i arv av de äldre generationerna, en kultur man inte bett om utan bara tvingats att anpassa sig till.

Att vara är ung är ungefär lika jobbigt som att vara gravid. Man vill bara gå mot en ljusnande framtid.

Kommentarer
Postat av: Bloggredaktör Silja Sjödin

Precis vad min 22 årige son tycker-- mamma jag vill inte vara en del av det här samhället, säger han, just upplevelsen att man tvingas in i nåt som man inte bett om.

Han skall läsa dina två böcker, Boven i mitt drama och Hella Hell-- jag vill verkligen höra vad han tycker, dessutom har jag bett honom läsa nån av dem på finska, han partar både flytande svenska och finska för jag tvivlar på översättningen av ditt specialla bildspråk, hur du skriver, går det att översätta just den rappa jargongen, ditt typsika skrivsätt att liksom bara släntra iväg rakt på i full fart från första bokstaven till punkt på sista sidan.

Apropå föda-- jag födde fram en bok som skall ges ut och satte upp en blogg igår kväll redo för anstormning vid eventuell utgivning-- Mitt Stora Bröst heter den, du har säkert full upp men om du känner för det så kika gärna, kram Silja

2008-04-09 @ 13:22:54
URL: http://silja.blogg.se/
Postat av: August

Nu blir jag förvirrad?

När du var arton var du väl en rebellisk punkare?

När du var 40-nånting, ja det var väl då ditt livs mardröm började?

6-barnsmorsa kanske vore något? En jobbarkompis till mig var 53 när han fick sitt sista barn. Funkat finfint. Hur gammal är Gert Fylking. Han blev väl farsa nyligen.

Nåväl, det där får du tänka på.

mvh,,

2008-04-09 @ 17:57:41
Postat av: Mia

August, hur gick det på biologilektionerna egentligen?

2008-04-10 @ 09:59:02
Postat av: August

Vad syftar du på MIA? Unni är långt ifrån för gammal för att bli mamma igen...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article470741.ab

2008-04-10 @ 13:44:45
Postat av: Jenny Å,

Men my god, Mia, det spelar väl ingen roll
hur det gick med biologilektiopnerna. Det viktigaste är hut man TÄNKER! Inte om man fick U eler MVG på en lektion! Det har jag lärt mig iaf fall! Man kan vara totalt otintresserad av en sak men brinna för något annat! Det handlar inte om att visa upp vad man har för betyg längre, utan vad man brinner för och engagerar sig i. Jag är för IG eller G. DÅ spelar det ingen roll om mn öht kommit in på ngn gymnasielinje (jag ver inte hur det fungerar idag). Sorry, jag är en old people and kant helt itm, ju know. I went out gymnasieskolan fjorton års ago! See du in Vegas! BTW, biologilektionernerna gick fine fine!!!

2008-04-10 @ 13:53:52
Postat av: unni

För att få slut på spekulationer kring mitt eventuella sjätte barn: jag har fyllt min kvot. Och är fullständigt nöjd. Kram!

2008-04-10 @ 22:09:49
Postat av: Åsa 21

först måste jag säga att: fan vad kul, jag hade viljat se dej med den där kudden på magen, haha!

Och för det andra så skulle jag göra vad som helst just nu för att vara typ 30+, ha klart alla jobbiga val i livet, för usch för att vara ung och dum (jag talar för mej själv)

massa mega stora kramar till dej unni

2008-04-10 @ 22:29:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0