VEM ÄR VEM?

image171



Endast den ytlige känner sig själv. Det var Wilde som hävdade detta. Och jag kan inte ge honom annat än rätt. Det tar förmodligen en livstid att lära känna sig själv, och då känner man bara den man har blivit genom alla åren. Därför blir jag alltid misstänksam när folk talar om för mig: "Jag är si, jag är så." Ofta kan man faktiskt räkna med motsatsen. Det de påstår att de är, det är de i regel inte alls. Ännu värre är det när folk påstår: "Du är si, du är så." Vad vet de om det egentligen? Ibland gör jag samma misstag, men ska försöka låta bli att förkunna för andra vilka de är.

Senaste exemplet är från igår, och nu får ni ursäkta ännu en omtagning av Guilloukomplexet. Jag lyssnade på ett radioprogram i P1 där Jan blev utfrågad av Jasenko Selimovic om attacken mot mig och min bok. Guillou radade upp sina sedvanliga käpphästar men var inte fullt så stöddig den här gången. Han påstod exempelvis inte längre att jag blivit "dumpad" av tre män och skrivit tre böcker som hämnd för det. Men han sa att min nya bok inte kunde vara sann eftersom jag skrivit två andra böcker om män det tagit slut med. Yada yada. Och han menade att det jag skrivit om Piratförlaget inte stämde, alltså var allt ljug. I de få scener (tror att det är två) som är hämtade från mitt samröre med Piratförlaget fanns Jan inte med öht, så hur kan han veta om de stämmer?

Guillou fortsatte jamsa, tramsa och stamma och avslöjade på nytt hur illa insatt han är både avseende kvinnomisshandel generellt och den misshandel jag utsattes för specifikt. Men det han återkom till var att han "kände paret".

Så fan heller! Jag har aldrig umgåtts med Jan privat. Jag har träffat honom på ett antal tillställningar och i de få fall då han och jag hade en konversation gick denna enbart ut på Jan, närmare bestämt hans senaste utspel i medierna som han var tvungen att älta än en gång inför alla som gitte lyssna. Han var totalt ointresserad av sällskapet han höll sin monolog inför. Trots det anser han sig känna mig så väl att han resolut kan säga sig veta vad som pågått inom mitt hems väggar där han aldrig satt sin fot.

Dessutom brukar få kvinnor vara så skickliga på att hålla masken som just de misshandlade. Jag är inget undantag.
Är det inte dags att vi närmar oss andra människor med ödmjukhet? Att vi erkänner för oss själva hur lite vi verkligen vet om dem? De som har mest att dölja visar upp den mest polerade fasaden.
När denna fasad sen rämnar är det inte läge att blunda.

Då är det dags att lägga till det man ser i det skrin av paradoxer som de flesta individer utgör.

Kommentarer
Postat av: Anders Falk

Stå på dig Unni och kämpa mot det vidriga kvinnoförtrycket. Jag själv boxas på fritiden och utanför ringen är jag snäll som ett lamm. Det skulle verkligen vara trevligt att boxas mot någon Jan Guillo typ.

2008-01-04 @ 11:34:46
Postat av: Anonym

JAN GUILLOU är en i raden, som drar fördel av kvinnors låsta positioner i världen. Alltså har vi inte råd att låta sådana män på så låg nivå göra sig
en plats inom media eller genom någon annan kanal ut. Det känns bara så genant år 2008, vi borde ju ha kommit någon bit på väg där alla har ett människovärde som vi föds med. hans tid som media pajas är över är över!

2008-01-04 @ 16:22:15
Postat av: Anonym

Jan guillou är en i raden som beter sig som svin
ju större svin dom är, ju mer dansar vi för dom,vi har en hel del andra exempel på stöddiga kaxiga män där vi dansar
ännu mer, ett märkligt beteende. Antagligen beror det på att vi är så svältfödda på människor som vågar sticka ut. Att det enda som behövs för att stå i focus är att bete sig svinaktigt,ju svinaktigare dessto mer kred.märkligt

2008-01-04 @ 16:36:33
Postat av: Leffe ej alls lagom längre

Inledningsvis nu efter ordslitna knän här drar mig bort från din blogg Unni, suck har ju hittat Linda Skugges blogg!
Nä, nä skämtar ju bara, men från måndag mitt riktiga yrke befirat från all kultur kräver all min tid, ett nytt gigantiskt projekt skall byggas, där jag utsetts till en av hörnstenarna.
Men innan dess, läst ditt inlägg om Oscar Wilde, och tro eller ej, men i min farfars biblioteksrum för länge längesedan, då knappt var tonåring jag lånade en bok av just Oscar Wilde, varför visste jag inte, men Wilde=Vild ansåg väl häftigt skrivet på bokryggen. Och efter denna då märkliga första läsning, föll pladask, och ligger väl fortfarande kvar på golvet i dennes författarskaps såväl mystik som ljuva prosa. Då menar att det kanske är dags för ditt författarskap att byta ämne, och då varför inte skriva något baserat på Oscar Wilde, förmedla din tolkning av honom, men då givetvis förankrad i vår nutid av självmordsbombare och klimathot.
Sen angående ditt Guilloukomplex; har själv träffat honom en gång bara, då i ett partaj arrangerat av förlaget under bokmässan 1999, och han verkade jättetrevlig, berömde ganska hyfsat min debutroman, men visst är han en buffel, en man i manlighetens allra burdusa skepnad. En ångvält av enkelriktad testeron.
Dock förglöm inte att hans äventyrsfantasi inspirerat till att även andra svenska författare vågat skriva lite amerikanskt, och i slutändan skapat populära författare som Liza Marklund, Läckberg (Usch hon.., förl¨t) och fler därtill.
Alltså idag är svenska författare mer lästa, populära, och idolliknande än de utländska, jmfr med nittonhundraåttiotalets romanutbud.
Som sagt på gott som ont, men för mig som alltid varit en aning tillbakadragen, där min person är för blyg att marknadsföra mina böcker, integritet, eller rädsla? Kvittar vilket numera författar på olika skrivarsajter, helt anonymt utan gage. min trygga inkomst erhåller ju långt utanför kulturens idag personifierade sfär.
Åter en bitter text från mig du kanske tycker, men min bitterhet är isåfall inte rikyad mot dig, tvärtom, du har haft din svåra kamp mot kvinnoförtryckets rättvisa att kämpa för, och den kan ingen förringa...
Kram på dig, kanske en sagolik dag, i Oscar Wildes tecken, vi träffas i någon framtidens slumpval.
Återigen, sköt om dig, du är ju så ....
"Leffe"

2008-01-04 @ 20:12:38
Postat av: Monkeyworld

Inser du Unni, att även du kan upfattas som en paradox? Om inte, hör av dig.

// Anders

2008-01-04 @ 20:45:26
Postat av: Anders Falk

Jag tycker det är skrämmande att det finns en hel del stöddiga kaxiga män som beter sig som svin mot kvinnor. Jag ställer gärna upp och boxas om någon av svinen vill det.

2008-01-04 @ 20:56:20
Postat av: norrland

håller med för man kan ju bli förvånad ibland att man inte vet allt om sig själv så hur ska man då kunna veta hur andra är eller snarare tro sig veta fast ofta är det ju dom som vet minst som skriker högst...och unni sent ska syndarn vakna så gott nytt år lite i efterskott

2008-01-04 @ 22:20:10
Postat av: Tessan

Finns ingen som spelar teater & håller masken som en misshandlad kvinna kan göra.

2008-01-04 @ 22:50:07
URL: http://guapo.blogg.se
Postat av: unni

Got it, Monkey, alla som inte är stereotyper är paradoxer. Människan är ett krokigt virke av vilket inget rakt kan åstadkommas.

Och lycka till, Leffe! Undrar vem du är...

2008-01-05 @ 15:14:53
Postat av: Sandra C

Jag undrar hur viktigt det är att egentligen definiera sig själv och alla runt omkring...

Det spelar ingen roll hur bra man än känner ett par (vilket han nu inte ens gjorde) för om någon form av misshandel pågår så är det inte synligt utåt. Det vet ju vem som helst som vet något överhuvudtaget om kvinnomisshandel.

Heja Unni!

2008-01-05 @ 17:19:49
URL: http://kaffemdemjoelk.blogspot.com
Postat av: Mimmi

Litet hämndtips: Uttala Jannes efternamn "Gullijo". Jag gör det själv bara för att det är så himla kul :) Han lär ju bli as-irriterad :P
MUAHAHAHAHAHAAAA

Tusen tack för underbara böcker, rock on Unni!

2008-01-05 @ 19:55:41
Postat av: Wera

Du är en qvinna med Q! Heja!
Jan kan dra åt helvete.

2008-01-08 @ 14:16:21
Postat av: Helena

Tack för dina böcker coh att du ger röst åt en allt för stor del av svenska folkets andra del, kvinnorna.Tack även för att du delar med dig av dina upplevelser till alla de som inte upplevt helvetet och inte har en aning om att det finns runt om oss alla. En kram med värme!//Helena

2008-01-09 @ 22:28:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0