SNÅLSKJUTS

Idag utsattes jag för två stölder, en smärre och en lite grövre.



Den första upptäckte jag när jag skulle cykla och träna i morse, och det måste ha sett kul ut, för jag stod bara och gapade över att hojen saknade sin sadel. Nån hade gjort sig besväret att skruva loss sadeln, och till det behövs skiftnyckel. Varför snodde de inte hela cykeln? undrade jag och gladdes givetvis åt detsamma.

Senare på dan fick jag ett brev från Attunda tingsrätt. Attunda!? tänkte jag. Det måste vara nåt skämt, så jag slet upp kuvertet. Men det var på riktigt. En uppdragsgivare som kallade sig Green Park Production hade kånkat och vi som skulle få betalt kunde känna oss dumknullade. Green Park Production anordnade Sveafestivalen som utgav sig för att föra kvinnors talan. Många kända tv-stjärnor, föreläsare, ståuppare m fl hade anlitats i detta projekt, och jag minns gubben som stod bakom scenen och dök upp efter varje framträdande och skakade tass. "Mycket fint, mycket bra", skrockade han med sitt Djursholmsmanér.

Sen skickade han härligheten. Och blåste oss på våra stålar. Nånstans måste han ju ha vetat. Man bjuder inte nån på middag utan ett öre på fickan. Ironiskt, förresten, att en föredragshållare föreläste om kvinnors svårigheter i att ta betalt och löneförhandla.

Har iaf skaffat en ny cykelsadel.

Man får vara glad åt det lilla i livet. Och sen förvänta sig att det finns arslen som åker snålskjuts.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej.

Var ett tag sen jag tittade in. Du får väl hoppas på att den som snodde sadeln får riktigt ont i arslet. Man undrar lite, dock. Går tjuven omkring med en skiftnyckel i backfickan, utifall han ser en schysst sadel han kan sno. Skruvar han kanske till sig fler grejer? Skruvar loss prylar lite på måfå. Går han omkring utklädd till hantverkare, med en verktygslåda i högsta hugg? Monterar ner både det ena och det andra och tar med sig till sin lägenhet, för att sedan sitta och skratta i mjugg över alla stulna prylar och pinaler. Fin idé till en short story. "Skiftnyckelmannen", "Den tjyvaktige hantverkaren" eller varför inte "Den skruvande kleptomanen".

Ha en het dag.

Michelangelo

Postat av: Gabriel

Jag har märkt att Du ofta tackar för kommentarer som rör Dina böcker. Du behöver inte känna Dig pressad att tacka för den här kommentaren. Du har redan tackat mig.



Nu är "Boven i mitt drama kallas kärlek" snart utläst. Ett senkommet grattis till en fin "comback", Unni! Jag tycker att boken tillhör Dina bästa. Bitvis är den i klass med "Andra sidan Alex".



Kapitel 65 - återbesöket hos Dina föräldrar är nog mitt favoritkapitel. Underbart berättarflöde med bra och fyndiga länkningar till bokens röda tråd.



Det är nog första gången jag har kunnat känna igen mig i några av Dina manliga huvudkaraktärer. Den enda som jag tidigare eventuellt har kunnat identifiera mig med är Albin Book.



Även om min grundkaraktär ligger en bra bit både från Niclas och också Din pappas så kan jag känna samhörighet med flera av deras tankegångar. Du är väldigt skicklig när det gäller att teckna mansporträtt, som Inger Alfvén ungefär.



Om tjugo år gör jag nog som Din pappa. Jag undviker att lämna gården och väljer att campa på den egna gräsmattan.



Niclas har rätt i några avseenden. Man ska skilja på affärsresor och nöjesresor. Dessutom tror jag att lanseringen av "Boven" har vunnit på Din låga profil under de sista åren med Niclas.



Jag läser högst två böcker per år. Nästa gång skulle jag vilja läsa "Jag, jag, jag". Den dag det görs en nytryckning får Du meddela oss bloggläsare.

2008-07-18 @ 11:13:47
Postat av: unni

Tyvärr får sadeltjuven inte ont i arslet, det var en väldigt mjuk och fin sadel. Men det blev säkert lite dålig karma.



Gabriel, du menar väl inte att du vill campa på gräsmattan om tjugo år?! Isf är du ju som min pappa och det låter oroväckande...

2008-07-18 @ 22:23:59
Postat av: Otakt

aj aj ingen sadel men du hade ju kunnat se det som ett spinningpass och stå och cykla hela vägen till gymmet =0)



Själv händer det att jag tidigt på morgonen går till gymmet (45 min) kör ett styrketräningspass och sen går tillbaka (45 min till). En del tycker det är underligt men jag brukar skämta och säga att det är konst ^^



Färdkost: Proteinshake och en banan

2008-07-23 @ 10:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0