LYCKLIG HORA?



Inte för att frågan är ny, men den är intressant och har alltid väckt debatt av det enkla skälet att svaret inte är ett ja eller nej.

Så, än en gång: Finns "den lyckliga horan"? Liw Enqvist, som är på g med en roman om sitt liv som sexarbetare (utkommer på Normal, håll utkik!) blir just nu flitigt intervjuad på Prides olika scener. Hon är en charmerande och cool kvinna, bildad och beläst, och hon grusar effektivt uppfattningen av porrindustrins stackars nertrampade kvinnliga vrak.

Istället försvarar hon sitt yrkesval på samma sätt som folk motiverar andra riskabla karriärer. Och hon gör det bra.

När jag lyssnade på henne igår deklarerade hon att man lika gärna kan ta betalt för nåt man ändå gör, fast gratis. Detvillsäga ha sex.

Jo. Jag har själv fått såna erbjudanden, när jag var mycket yngre och befann mig utomlands (som Liw när hon fick förslaget hon inte kunde motstå). En hallick frågade mig på stranden varför jag hade sex med en massa killar när jag kunde göra exakt samma sak och få riktigt bra pröjs. Jag avböjde. Hela grejen skrämde mig. Tror att det är kopplat till min självbild. Jag skulle känna mig billig. Fast egentligen är man kanske billigare om man gör det gratis.

Var ligger skillnaden, tror ni?

Kommentarer
Postat av: A

Det ligger väl ändå en viss skillnad i att ha valmöjligheten att välja karl samt situation själv? Mot att bli vald och få betalt? Jag skulle kanske inte känna mig billig, men jag skulle vantrivas med mig själv. Jag skulle aldrig vilja tjäna pengar på min kropp! Jag älskar min kropp och dom jag väljer skall få ta del av den skall inte få en triumf i det, för det är det jag tror många karlar känner, de köper en kvinna, de betalar för att få hitta på allehanda sjuka saker med deras kroppar. Detta finner jag enbart sjukt och motbjudande. Inget som jag vill ta del utav.

Andra kvinnors val lägger jag mig inte i, men för egen del är detta aldrig någonsin ett alternativ. Ja skulle gärna höra hennes argument, jag är öppen för en diskussion, de tror jag att de flesta är. Men som sagt, jag har otroligt svårt att förstå hur man skulle kunna gilla det, eller ens finna sig i det.

Det torde väl finnas en orsak till att många prostituerade kommer ur trassliga förhållande = behöver pengar, eller har ett missbruk de måste underhålla...

lite tankar bara...

2008-07-31 @ 19:54:29
URL: http://arish.blogg.se/
Postat av: Lisaflisa

Jag förstår inte varför man ska ta betalt, om man nu lika gärna gör det gratis? Skillnaden blir väl att man som prostituerad INTE gör det gratis, utan ENDAST om man får betalt.

2008-07-31 @ 21:24:27
Postat av: Emma

Skillnaden, tror jag, ligger i relationen mellan kund och producent, där kunden alltid har makten över medlen, och det är kunden som har makt att ställa krav, sätta spelreglerna. Producenten har att anpassa sin vara efter kunden begära och kan inte ställa krav på köparen.



Föreställningen om den sexuella kroppen som en vara är också obehaglig. Alla samlag som inte baseras på ömsesidig lust är obehagliga, det vet alla som prövat att göra nåt man egentligen inte hade lust med.

2008-07-31 @ 23:32:27
Postat av: Lotta

Jag knullar bara om jag är kåt.

Skulle jag bli kåt på någon som erbjuder mig pengar är saken biff. Annars inte.



2008-08-01 @ 00:10:12
Postat av: Anna med Bengt (fast Beng råkar ha strukit med i aids efter en Thailandssemester)

Det finns så otroligt många situation där en tjej kan tjäna pengar och samtidigt känna att hon är vinnaren liksom.

Det finns säkert lyckliga horor som valt sitt yrke själv och som inte är offer (förrän de blir det, då de blir mördade alltså).



Men så länge det förekommer trafficking och så länge det är uppenbart att en JÄVLA massa tjejer far FRUKTANSVÄRT illa inom prostitutionsindustrin så spelar ni "lyckliga horor" ingen roll. Det som händer era mindre lyckligt "självständiga och sexälskande" kolleger är så frukantsvärt vidrigt, så innan deras problem blivit löst tänker åtminstone inte jag stödja er lyckliga horor.

2008-08-01 @ 04:20:49
Postat av: jenny

hej Unni! Intressant att det nästan är politiskt korrekt att sälja kroppen i ett queer-sammanhang men annars inte. (killprostitution inte lika laddats som tjejprostitution) Jag har inget bra svar på din sista fråga men tror att sex alltid är kopplat till makt och pengar. Men att det måste vara fördolt, ett slags tabu. Och är inte "kärlek av fri vilja" vår tids religion, den yttersta bastiljonen mot marknadskrafterna? Om alla började ta betalt för sex- vad skulle vi tro på då? Och hur mycket skulle vi ta betalt? Det finns en ekonom i USA som skrivit en avhandling om vad sex kostar- inte priset prostituerade tar utan vad kostnaden är för ett samlag( hälsoaspekter, sociala aspekter osv) Jag ska leta reda på den.. .

2008-08-01 @ 09:22:38
URL: http://morellisnya.blogspot.com
Postat av: jenny

Här är förresten < ahref="http://morellisdagliga.blogspot.com/2006/02/myten-om-myten-om-den-lyckliga-horan_20.html">ett inlägg </a>jag skrev om den lyckliga horan

2008-08-01 @ 09:24:29
URL: http://morellisnya.blogspot.com
Postat av: Jenny

Ja visst känns det lockande att ta makten genom att ta betalt för sitt värde men jag kän ner att man då bara blir en produkt även om jag är en dyr sådan även om jag tar ett överpris.

Kanske är det bästa i livet ändå gratis och kärlek kan inte köpas eller kan den?

2008-08-01 @ 10:24:47
Postat av: susanne

makt. ägande. jag tänker att den som betalar en kvinna för sex "äger" henne. paradoxalt nog så blir hon mindre värd, trots att hon får pengar och rent ekonomiskt är mer värd, för att hon har gett/sålt sin kropp till en kund. han (oftast han) bestämmer. kvinnan (oftast kvinnan) blir (ja) billig, undergiven och maktlös. jag kan inte låta bli att tycka att prostitution är självdestruktivt. att tappa respekt för sin kropp.



sex är så intimt. sårbart. kroppen är ingen vara, inget objekt, som kan säljas och särskiljas från psyket och resten av personen. om kroppen far illa (vilket ibland är fallet för prostituerade...), så gör även psyket så ont.



jag tror INTE att majoriteten av världens horor är lyckliga.



sen kan man fråga sig om promiskuitet kan vara självdesktruktivt? ja, det kan det. och vad är att vara promiskuös?



nej, det finns inget rätt eller fel...



(unni, tack för att du tog dig tid att hälsa på mig i onsdags vid författarscenen och att jag fick ta ett foto :) att jag fick bli lite mer ett ansikte, en människa, istället för bara ord i din blogg och en köpare av dina böcker. du är häftig! :) )

2008-08-01 @ 11:33:20
Postat av: Lotta

Ett bra och tänkvärt inlägg, Unni, men egentligen är det männen som är de verkliga hororna. De drivs av sin sexualitet och ligger med kvinnor till höger och vänster så fort minsta lilla tillfälle ges. Precis som djur.

Det är dags att höja frågeställningen: Vilka är egentligen horor?

I min ögon är det männen.

I framtiden kanske kvinnor är presidenter och makthavare medan männen är horor och sexobjekt. Hoppas!!!



2008-08-01 @ 13:32:03
Postat av: Svar till Lotta:

Det bästa är väl om ingen behöver vara hora och sexobjekt?

2008-08-01 @ 14:51:26
Postat av: JennyÅ

Hej Unni!



Jo, det är väldigt intressant huruvida man känner sig billig eller ej. I mitt förra förhållande så nekade jag till sex den senare tiden av förhållandet. NEJ, jag vill inte sa jag. JO, lägg dig på mage så går det fort. Jo fan, det gjorde det. Men där kan man snacka om att känna sig billig. Han har inte blivit fälld för den grova kvinnofridskränking han utsatte mig för! Hade kanske varit bättre om jag sagt: Lägg 2000 kr på bordet så får du vad du vill (minus slagen på min rumpa som kom tätt och orskade skador)?!



Har ingen aning om hur det känns när man som prostituerad sedan kommer tillbaka, men nog kan jag känna mig billig. Jag kan också känna något slags hat gentemot män. Män som utnyttjar. Män som slår. Allt blir en enda sörja. Hade gärna gått på Pride-festivalen om jag haft NÅGON att gå med. Men alla mina vänner är sådana som har man och barn och inte ens tänker tanken att gå på något sådant!



Ha det så jätteroligt!

2008-08-01 @ 20:02:41
Postat av: linda

en viktig sak i debatten är att de prostituerade själva måste komma mer till tals.

både de som är prostituerade och de som varit det.

2008-08-02 @ 10:02:07
URL: http://wwwgrodar.blogspot.com/
Postat av: Kenta

Vilken lycka det måste vara för de torskar som köper en kropp och en sargad själ som de sedan utnyttjar på alla tänkbara och otänkbara sätt när den lyckliga horan basunerar ut hur lycklig hon är med "sitt eget" horande. Köparen skiter väl fullständigt i om kvinnan/mannen är lycklig eller inte så länge köparen får den han/hon är ute efter.



Det handlar bara om pengar, makt, skådespel och själsslakt. Lycka! Var fan finns lyckan i detta?



Utrota köparna! Sedan kan vi snacka om LYCKA!

2008-08-02 @ 10:37:51
Postat av: Lars Einar

De lyckliga hororna torde vara väldigt få och varför är de ens intressanta att lyssna på?

2008-08-02 @ 11:11:23
Postat av: unni

Härligt med så många synpunkter! De flesta förefaller negativa. Jag tänker lite som så, att människor säljer många kroppsliga tjänster, som inom vårdyrken, naprapater, massörer, hantverkare som "säljer" sina händer osv. Många sexarbetare hävdar att det inte finns en magisk gräns mellan att sälja könsmassage och annan massage.

Att intresset ofta blir så stort runt en "lycklig hora" kanske beror på att vi känner på oss att det är ovanligt, för att inte säga osannolikt.



Nu ska jag titta på Paraden. Hörs mer sen.



Kram!

2008-08-02 @ 13:15:23
Postat av: Den ursprungliga Anna med Bengt

Haha ser att nån kapat mitt namn här på bloggen! Jag som var den första Anna med Bengt skrev inte ovanstående kommentar.

Men jag håller med till 100% om det jag skrev, dvs inte skrev!

Hälsningar till mig själv

2008-08-02 @ 19:20:17
Postat av: Anna med Bengt (the original)

Unni, nej det kanske inte finns en "magisk" gräns men det finns en gräns. Vi är jävligt mycket mer utsatta när det gäller att ha sex, även om vi är olika känsliga där också. Och även om du inte prostituerar dig kan du må jävligt dåligt dagen efter om det var med fel kille. Men hur ofta har du talat med en naprapat med ångest för att hon behandlat en kund?

Så länge det finns en så stor andel prostituerade som mår så fruktansvärt dåligt skiter jag i om det finns en och annan som mår bra.

Tack Kenta, för övrigt, underbart att höra män skriva dessa ord.

.

2008-08-02 @ 19:43:44
Postat av: Ingela

Utan att egentligen försöka tillföra något intelligent i den här debatten uttrycker jag ändå min åsikt i ämnet, vilken är att jag tror att sex är ett sätt att fördjupa en relation till en annan människa. Egentligen inget som man skall göra mot betalning.

Kvinnor skall med rätta kunna ha det sexliv som de själva vill och kunna uttrycka sin sexualitet på det sätt de vill utan att andra lägger värderingar på den.

I mitt yrke kan jag dessvärre se många "sextrötta" kvinnor och flickor då man haft många sexpartners för att de tror att det är så det skall vara. Man skall ställa upp på att vara "KK". I spåren av det uppstår ofta en svårighet att etablera varaktiga känslomässiga relationer till andra som inte är kopplade enbart till sex. Många vet inte ens hur man gör.

Jag tror att en del kvinnor(män också) kan klara att ha sex mot betalning och må bra av det och ha normala relationer för övrigt. Men jag tror inte att de är många och jag tror inte heller att det är något man skall förespråka.

2008-08-02 @ 20:30:24
Postat av: Kaffepulver

Angående det Lotta skrev: Är det inte lite farligt att påstå att män drivs av sin sexualitet och ligger med vem som helst, hur som helst? Det är väl exakt det som en del män (ett fåtal tror jag) VILL höra. Som att män MÅSTE få sitt sex till varje pris?



Alla människor har rätt till ett sexliv (och ett jäkligt bra sådant)! Men ingen har väl egentligen rätt till någon annan människas kropp?



Sedan kan det förstås vara kittlande med tankar kring den maktsituation som prostitution handlar om. Men, det måste vara ömsesidigt. Svårt att tro att det funkar då sex säljs/köps.



p.s. Tack för din bok "Boven i mitt drama ..."

2008-08-03 @ 20:47:12
URL: http://kaffepulver.blogg.se/
Postat av: JennyÅ

Jag tänker lite som så att om man säger att "varför inte ta betalt för något man ändå gör", så ser man sexet lite som någon börda. Typ diska. Det ska fan ändå göras så...

2008-08-05 @ 17:45:12
Postat av: Emma

Men Unni, det är väl för fan inte samma sak att ge massage eller omsorg som att ge samlag! Det är det inte i privata relationer, och inte i "yrkessammanhang" heller. Att arbeta med sina händer och sin mentala yrkesroll, med att t ex ge vård, är väldigt olikt att arbeta med att erbjuda sitt kön, sin nakna kropp och sin lust. Om din paralell stämmer så är ALLT arbete att likställa med prostitution, därför att allt arbete i världen handlar om att ge av sitt handarbete eller sitt hjärnarbete i utbyte mot pengar. Att ge sitt kön och sin lust är väsensskilt därifrån.



För att jämföra: Hur känns det att bli tvingad till att suga kuk, och hur känns det att bli tvingad till att ge en fotmassage? Eller till att skriva en artikel? Hur många av de prostituerade väljer yrket, bland många andra MÖJLIGHETER, och hur många hamnar där av nöden? Hur många massörer eller revisorer hamnar i yrket därför att ingen annan möjlighet finns att sätta mat (eller knark) på bordet?

2008-08-07 @ 20:44:48
Postat av: unni

Nej Emma, jag tar inte ställning för sexarbete, jag vill bara försöka resonera kring det. Som sagt: jag skulle inte själv klara av det. Men man säljer ju inte sin lust, man spelar att man har lust, det är ändå skillnad.

2008-08-07 @ 21:42:49
Postat av: Mannen



Det skulle inte funka. Tjejer vill ha sex minst lika mycket som killar. Om inte mer.



2008-08-17 @ 11:19:59
Postat av: Berolin

Måste alla sexarbetare älska sitt jobb när det finns så sjukt många andra som avskyr sina jobb? En tanke.

2008-08-29 @ 12:41:44
URL: http://berolin.wordpress.com
Postat av: Sophe Deluxe

Lyckliga horor? Jag tvivlar på om det finns lyckliga människor!

2008-09-08 @ 20:15:58
URL: http://chinche.bloggspace.se
Postat av: Också från Vänge

"hon grusar effektivt uppfattningen av porrindustrins stackars nertrampade kvinnliga vrak". Så trist att en del inte funderar längre, vad som ligger bakom yrkesval etc. Vem lärde Liw att hon är en hora? Det finns en bakgrundsstory här som ingen seriös journalist verkar vara intresserad av att försöka skrapa fram. Kanske inte så lätt i och för sig. Lycklig hora? Knappast, om man vet lite mer om omständigheterna...

2008-09-28 @ 22:17:27
Postat av: Också från Vänge

Frågan om den lyckliga horan må vara intressant, men snälla Unni och ni andra, fundera över hur ni kan veta att just detta är ett bra exempel. Saker är inte alltid precis som de presenteras, allt står verkligen inte i boken. Det är kanske lättare att intala sig att man själv gjort ett medvetet och smart val än att konfronteras med hela den jävliga sanningen, och media är tacksamma att haka på för en glad hora säljer ju... Men källkritik någon?



En gång i tiden har en person oombedd tagit på sig rollen som syokonsulent och lärt Liw att hon är en hora. Han hade fel då men Liw gick på det, och det man tror på har en tendens att bli självuppfyllande. Men visst är det lättare att bara tänka bort sånt?

2008-09-29 @ 02:14:51
Postat av: Ulrika Larsson

Oj, oj, oj ...

Här har det debatterats hett, ser jag.

Som Liws förläggare - som dessutom känt henne i 23 år - känner jag att det är dags bryta in innan det hela spårar ur.

Ingen annan än Liw kan bestämma huruvida hon är lycklig eller ej. Eller huruvida hennes yrkesval är frukten av ett fritt val. Och så vidare. Det är hennes övertygelse att så är fallet. Då får vi hacka i oss det. Det handlar om respekt för en vuxen kvinna och hennes val.

Jag får ofta frågan hur vi som är ett förlag i framkant kan ge ut en bok som handlar om sexsäljande och som inte är uttalat kritisk till prostitution.

Jag svarar förstås att vårt publicistiska uppdrag är att publicera böcker som är relevanta och intressanta. Vi censurerar inte böcker efter eget tyckande. Sexsäljare som uttrycker en annan ståndpunkt än den majoritetskulturen vill höra är intressant. Dessutom finns det en demokratisk vinst i att en utsatt, marginaliserad och stigmatiserad grupp själv får sätta sin agenda och göra sin röst hörd.

Och du, anonyma person som skriver under pseudonymen "Också från Vänge": Vems ärende går du, egentligen? Att under anonymitetens flagg komma med lösa påståenden väcker inte respekt. Det är bara fegt och ohederligt. Och absolut inte schyst mot Liw.

Liw har för övrigt en egen blogg nu. Och då kan du väl vara så hygglig, "Också från Vänge" att kontakta henne under eget namn. Men det är kanske inte det du vill?



Läs gärna Liws egen blogg:

svenskaflicka.wordpress.com



2008-11-04 @ 14:13:18
URL: http://www.normal.se
Postat av: Hermaneira

Excellent site.

2009-02-04 @ 11:46:17
URL: http://hermaneira.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0