TACKOR & KRAMAR TILL JOURKVINNORNA

image243

En skön supersupporter ...

image244

The bang gang.


Jag vill inte tjata ihjäl er om kvinnosaken, men vad ska man göra? Igår höll jag mitt sista gig för säsongen på Kvinnojouren på Dal, i ett somrigt Dalsland. Och det är, som dessa kraftfulla jourkvinnor påpekade, omöjligt att se världen på det gamla sättet när man väl öppnat ögonen.

Jag citerar ur boken "Vägen ut" av Mariann Andersson, som jag fick i present och hann läsa på tåget hem:

"Allt sedan födseln växer kvinnorna långsamt, lömskt och smygande in i den oundvikliga tvångströja som samhllets kultur, moral, traditioner och bruk utgör, så omärkligt att de tror den är den del av deras egen natur, trots att den så småningom kommer att gastkrama många samt stympa och förtvina de flesta./---/I själva verket är förtrycket av kvinnorna roten till det mesta av människornas ondska."

Ändå är det sällan jag möter så många bullrande skratt och så mycket sprudlande livsenergi som bland jourkvinnorna runtom i Sverige. Ibland kommer även tårar. Men det är liv i luckan. Och än en gång vill jag hylla alla dessa tappra och osjälviska eldsjälar som arbetar ideellt för att hjälpa utsatta kvinnor och informera om den skamliga hederskultur som ännu regerar i det här landet. Den hederskultur som bagatelliserar och förlöjligar våld, övergrepp och förtryck av kvinnor och barn, alla försök att förkväva ilskan som jäser, att tiga ihjäl de sanna historierna ur kvinnfolkets hjärtedjup.

Det arbete som utförs på gräsrotsnivå för att stärka kvinnans inflytande i samhällslivet är den viktigaste politiska kampen som pågår just nu.

Och den roligaste!
Upp till kamp ? det är sexigt!
Och ni män som står vid vår sida är ännu sexigare.

Kommentarer
Postat av: Feministkillen nr 1

Unni vill du behålla de fördelar som det innebär att vara ung tjej idag som inte unga killar har? Det hänger ihop med med den av mannen formade moralen som en kvinna förväntas ha och som dessutom självfrodas från kvinna till kvinna. Den som vi alla feminister vill få bort.

Den ärligaste och mest cyniska människa jag känner är en tjej. Låt oss kalla henne Sandra. Jag älskar henne för hennes cynism eftersom hon lindar in den i ärlighetens sanna form. Total ärlighet.
Hon ska inte ses som representativ för alla kvinnor eller tjejer. Hon säger att risken som svenska killar tar när dom börjar behandla tjejer som en könlös varelse som man absolut inte förväntas ragga på är att dessa tjejer finner denna killen totalt menlös och oattraktiv. Hon säger "många tjejer
vill inte ha mesar". När en kille inte är "manlig" är det inte många tjejer som vill ha honom.

Jag kommer således aldrig ta bort min manlighet (ej förknippad med hustrumisshandel eller psykopati) för då förblir jag utan avkomma. Ska man ta bort vad det innebär att vara man så måste kvinnorna skapa sig en ny uppfattning om vad pojkvänsmaterial är eller borde vara.

Och jag känner att vi är långt ifrån denna nivå. Tjejerna där ute vill ha killar som är busiga som vågar ta för sig som är spännande och som i många fall är deras motsats. Du kan väl vända dig till dina medsystrar och börja prata med dom om vad de vill ha i en man. Tror många av dom vill ha en man med framfusigt grabbigt självförtroende och som kan "slå näven i bordet" när det väl gäller. Alltså ingen "mes".

Jag tror att du innerst inne vet att detta stämmer. Och det är ett fett dilemma när man kämpar för den självklara feminismen som jag gör.

Trevlig sommar.

2008-06-05 @ 14:14:27
Postat av: Anonym

Undrar en sak...varför skrivs det så lite om psykopatmammor, jag är övertygad om att jag har en och jag mår jättedåligt över det. Finns det någon som kan svara?

2008-06-05 @ 14:29:02
Postat av: Åsa

Det är coolt med folk som jobbar på som fasen för en god sak!

Och välkommen tillbaka Unni ;)

2008-06-05 @ 22:00:45
Postat av: linda

vad härligt att du e tilbaks här i din egen blogg igen Unni.



och boken "vägen ut" är en riktigt bra feminisklassiker.

kul att läsa om de starka kvinnorna du träffade i Dalsland.



själv känner jag mig inte så himla stark just nu men jobbar på det. kanske bara lite ytfix som behövs egenligen!

kram från en nybörjarbloggare./linda

2008-06-07 @ 19:10:04
URL: http://wwwgrodar.blogspot.com/
Postat av: manon

Har just läst boken Boven i mitt drama och blev överförtjust i den underbara absurdistiska tonen -

en svensk Nabokov no more no less.

Tyvärr tunnas distansen till storyn ut ju närmare slutet boken kommer och det hela blir en enda dikeskörning. Är det så bråttom att komma i trycket att en rejäl redigering före lämning av manus inte hinns med?

Boven i ditt drama är att du inte har en bra redigerare.

Du bör göra som Marguerite Duras skriva om samma story om och om igen,ditt stoff håller för det.

Och begåvad är du.

2008-06-08 @ 14:51:35
Postat av: Suss

Om man själv vill hjälpa till och göra någon nytta hur går man till väga då?

2008-06-12 @ 06:54:04
Postat av: Justin

Slås av den subjektiva ironin i bilden, Ank.gods, Vandrarhem, museum...

2008-06-21 @ 08:49:32
Postat av: Fredrik

Kvinnojourerna är det mest icke feministiska

som finns eftersom de är ojämställda och diskriminerande mot män. BASTA!

2008-06-28 @ 23:44:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0