SVARTA DAMEN

image221

Jag har rest genom snövita landskap ända sen klockan sex i morse. Med tåget (byte upprepade gånger) till Färgelanda i Dalsland. Naturen utanför tågfönstret bländade mig med sina åttioåtta vackra nejder (Ranelids röst) och de öppna landskapen sa mig att här i Sverige bor min själ trots allt (Lundells röst).

På biblioteket höll jag ett lunchföredrag inför en vänligt sinnad församling. Förutom en person - och nu kommer jag att göra alla män som hatar kvinnor som hatar män extra glada. Ty den person som utsett sig själv till djävulens utsända var en kvinna i publiken. Svartklädd, giftig och höggradigt fientlig (så som vissa belackare här på min blogg). Först ringde hennes mobil ljudligt och hon gick ut och talade ännu mer ljudligt med den som ringt. Jag fick vänta tålmodigt med att fortsätta mitt anförande tills hon avslutat sitt samtal.

Därefter ställde hon en lång tirad frågor till mig. Hur såg jag på mitt författarskap? Var jag författare eller agitator? Hur kunde jag ha trott på kärleken vid 42 års ålder? Har man inte lärt sig vid det laget? Hon skrockade hånfullt medan hon avlossade sina föraktfulla frågor. Och dessutom, menade hon, hade jag ju fått kritik för att jag redan innan skrivit en bok om en misshandlad kvinna.

Jag försökte förklara att det var en viss skillnad, men att mönstret tyvärr ofta går igen, särskilt om man fått stryk under sin uppväxt. Men den fientliga kvinnan framhärdade och lät mig få veta mitt ringa värde. Resten av auditoriet skyndade till undsättning, och här är poängen.

Jag får ofta höra att kvinnor håller varann på mattan, att vi trycker ner våra medsystrar, och då tar man fasta på just den här sortens illvilliga damer i Darth Vader-mundering. Men så är det ju inte. Jag hade aldrig klarat mig utan det stöd jag fått från just kvinnor. Sen finns det en och annan som försöker sätta sig på mig. So what?

Jag ville ge den missbelåtna svarta damen med de stora tygsjoken hon dolde sin överviktiga kroppshydda med en liten uppmuntran i form av en bok. Jag ville berömma henne för att hon vågade ställa bitchiga frågor och bete sig ouppfostrat. Men hon ville inte ha nån gåva. Hon hatade mig.

Senare fick jag veta varför. Hon hade haft författardrömmar. De hade inte infriats.

Och jag förstår henne. Jag hade själv blivit en bittersugga om jag gått i hennes skor. Oförlösta konstnärsdrömmar är inte att leka med, och de stackare som inte förverkligat sig själva vill nästan ingen leka med heller.

Efteråt satt Darth Vader-damen ensam och inmundigade sin måltid. En ensam dam i ett stort sällskap säger mer än tusen ord.

Hipp hopp!

Kommentarer
Postat av: bremsstrahlung

I en universitetstidning, ett slags organ för inbördes beundran antar jag själv rollen som Darth Vader märker jag. Mina egna livsdrömmar verkar ha havererat och en trötthet förlamar min själ och mitt hopp. Hur skall jag annars förstå mitt hat.

Jag skulle bli forskare, men stod mig slätt mot korruption och regisserade karriärer. Därför riskerar jag själv allt som oftast att äta ensam omgiven av människor. Människorna skyr nederlaget som de skyr sjukdom.

Åter till universitetstidningen med dess gift. Första uppslaget handlar om en kurs för kvinnliga chefer. De är alla medelålders och skockar sig kring universitetshusets portar. En utvald skara docenter, doktorer m.fl. som alla tjänar omkring 30' /månad gissningsvis. De är kvinnor, de har utsatts för "årtusenden" av förtryck och därför skall vägen jännas för dem. De har gått chefsutbildning på betald arbetstid och deras bidrag till BNP misstänker jag är inte så stort. De har påverkat reglerna för sina egna avancemang misstänker jag genom män, familj eller annat.

När jag ser på bilden känner jag inte bara trötthet, här lurar en intressant association. Denna kommer över mig som från en annan tid. Det är en flickskola för de bättre bemedlades döttrar jag tittar på. Är det månne adelskvinnor jag tittar på? Lågadel, trasadel? Associationen är mycket träffande tycker jag. De bättre bemedlade anspråksfulla tjänstekvinnorna är avnämare (inkomster), men producerar inte så mycket.

Om sanningen skall fram så går det många manliga motsvarigheter till dessa kvinnor men dessa män är så löjliga att det inte ens blir roligt att skriva om dem här.

Sista uppslaget i boken handlar om en ung forskare som rott iland 20 miljoner kronor i EU pengar. I "stenhård" konkurrens stod det och med galghumor ersätter jag ordet med ordet "äkta(!?)", för svensk offentlig sektor är enligt min mening korrupt.

Och mycket annat i detta intelligenta land är inte heller riktigt vad det verkade vara när jag var ung.

2008-03-27 @ 22:03:36
Postat av: Ingela

Men herregud! Jag läste "författare eller alligator"...och tänkte först att människan inte kunde vara frisk...

Sedan kände jag mig bara ledsen å hennes vägnar. Är det något jag är rädd för är det att bli bitter. Vad som helst men jag vill inte bli bitter!

Skönt att höra att du är på benen igen! Kram på dig!

2008-03-27 @ 22:21:58
URL: http://litteraturum.blogg.se
Postat av: Hanne

Du skriver att du aldrig skulle ha klarat dig utan stöd från resten av auditoriet. Det tycker jag är märkligt med tanke på vilken verbal begåvning du enligt många här besitter. Men det kanske beror på att du istället för att svara på frågorna som ställdes koncentrerade dig att memorera damens yttre för att sedan kunna beskriva för oss läsare hennes överviktiga kroppshydda.. Som om hennes yttre hade något med hennes frågor att göra. Detta drag hos dig får mig att hålla med med tanten när det gäller din mognadsnivå..
Sedan måste jag säga att det är väldigt märkligt av dig att tro att en människa som tackar nej till din gratisbok hatar dig. Hon kanske inte var intresserad av att läsa den helt enkelt. Som många andra med henne. Utan att hata dig ett dugg.

Jag till exempel hatar inte dig. Men jag tycker inte om ditt språkbruk. Helt utan några egna författardrömmar..
Och till sist måste jag säga att jag många gånger väljer en frivillig ensamhet om alternativet är ett dåligt sällskap

2008-03-27 @ 23:59:34
Postat av: unni

Hanne, jag skrev att jag inte hade klarat av mitt livs svårigheter utan stöd från kvinnor - pucko! Tror du att jag inte klarar av ett auditorium även om det sitter såna som du där?
Vad gäller den feta damen i svart så har jag väl rätt att beskriva nån som överviktig? Hade hon varit mager skulle jag ha skrivit det. Och hon var enligt de andra en plåga i arslet och fylld av just hat. Vad du är fylld av SKITER jag i. Jag tar inte in fler kommentarer från dig, så du kan lägga ner nu och återgå till din "frivilliga" ensamhet.

2008-03-28 @ 08:41:33
Postat av: M

Unni,

Vad vore livet utan dig!

Härligt att du är så ärlig och rak som du är. Länge leve Unni!

M

2008-03-28 @ 10:23:58
Postat av: rasande rose

Hmm så man får inte tro på kärleken efter 40? Enligt darth vader-kvinnan alltså. Vilken sorglig människa. Jag tror inte att bitter är något man blir. Jag tror det är något man väljer att bli och att stanna kvar i. Man kan välja att lyfta sig över det och gå vidare.
Även om det är självvalt att va bitter så är det sällan någon orkar va i närheten utan att bli totalt uttorkad på energi.

2008-03-28 @ 15:00:48
URL: http://rosacykel.blogspot.com
Postat av: marianne hellden

tack för ett mycke intresant föredrag, och vi var många som kände stor sympati för dig, svarta damen har vi fått känna på här i kommunen vill jag lova dig, på många olika sätt,för det mästa inte på + sidan. håller på dig. stor kram fråmn en mångbarnsmamma i kommunens tjänst.

2008-03-28 @ 15:01:35
Postat av: Åsa 21

Allvarligt, varför "stör" sig folk och ska komma och vara "frökenduktiga" har dom inga egna liv? eller är det så att dom helt enkelt är gravt avundsjuka på att någon har lyckats nå ut till folk och skriver hejdundrande bra böcker! och dessutom är sjukt snygg på köpet OCH som vågar säga det man tycker, helt enkelt sanningen i de flesta fall!

absolut M, Länge leve
UNNI!

2008-03-28 @ 17:34:22
Postat av: L

Här vågar man ju knappt andas... Det är hårda piskrapp som ges ut... denna rädsla kan jag bara känna när jag är bland kvinnor... märkligt

2008-03-28 @ 18:30:19
Postat av: Lee

Jag är lite grining idag efter att slagit upp Bohusläningen och sett att du var i Färgelanda igår och föreläste. Kan du inte göra lite mer reklam för dig människa så att man kan få en chans att få vara med!!!!!!!!

2008-03-28 @ 19:30:22
Postat av: Ninni

Det är ledsamt när kvinnor vänder sig mot andra i sin lågintensiva missunnsamhet.Joe Labero, gör något! trolla bort dem! Eller kanske Runar kan ta bort missunnsamheten inifrån!!!
Jag och min dotter var på karlstadmötet med Unni och
gillade mycket det vi såg och hörde. En dam till vänster om mej frågade mej om Unnis ålder och hummade litet och såg konfunderad ut!! Unni ser fantastisk ut och har sålunda både in- och utsida i gott skick. Har själv
tränat i 25 år och saknar idag mina medsystrar över 50 i träningslokalen.Är säker på att många +40-kvinnor
skulle uppleva vardagen bättre, känna att missunnsamheten blev ett krympte och kunna uppskatta highligths från huvudstaden och bli inspirerade av snygg- och klokhet.
Tack för mej! Lev väl, Unni
Ninni som sträckläste Boven

2008-03-28 @ 20:13:05
Postat av: Karin

Vad sorgligt att folk orkar hata och irritera sig. Varför lägger de tid på att lyssna och läsa någon de inte tycker om? Nej, livet är för kort för sånt. Hoppas de kan hitta något meningsfullt i livet istället.

Du är bra. Därför läser jag din blogg. Om jag tyckte att du var en idiot skulle jag inte läsa. Så enkelt är det, för det är så skönt att vi lever i en fri värld med hundratusentals böcker och bloggar att välja mellan.

Suck!

2008-03-28 @ 21:22:35
Postat av: Anna

Funderar över svarta tjocka damen och undrar hur hon känner sig. Själv är jag mer den svarta SMALA damen runt 40 som inte vågar ställa några frågor alls, och som naturligtvis har stängt av mobilen, men det behövdes inte för ingen ringer på den i alla fall.(Och Bengt behöver vi väl inte gå inte på här, han tar nog plats ändå).
Men i alla fall tror säkert den tjocka svarta damen att hon är lite cool, trots allt. I alla fall tror säkert jag också att jag är lite cool, trots, allt, trots att jag inte är det. Så hur ska man veta vad man är? Måste man rent av komma fram till vem man ä SJÄLV?
Ve och fasa.
Nu fick vi nåt att tänka på.

Hur ska man veta vem man är? Måste man ta reda på det själv, rent av?!

P.S. Bengt tycker alltid jag är sexig. Bengt finns bara i fantasin, men han är fin, tycker Ka.. Anna

2008-03-29 @ 01:01:41
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13177/
Postat av: Jenny Å,

Man undrar ju varför den där svarta damen öht gick och lyssnade på det du hade att säga. Hon hade säkerligen bestämt sig för vad hon tyckte om dig innan. Jag kan heller inte låta bli att tänka att det nog fanns ett stort mått av avundsjuka hos henne. Där står du - snygg och välbevarad med ett språk som få behärskar. Du kan konsten att formulera dig så det är inte klokt. Du ger svar på tal och tänker kvickt som 17. Hon kände sig nog helt underlägsen och det är beklagligt att hon låter sitt dåliga självförtroende som fött detta hat gå ut över dig. Att sedan låta mobilen ringa när man är på ett sådant där offentligt ställe där man ska lyssna på en person som pratar är så oförskämt att man tror det handlar om en lågstadieelev. My god, vad knepiga människor det finns, tur att de du möter till största del är fina, vänliga och "normala".

2008-03-29 @ 02:26:36
Postat av: Lars Einar

Varför väntade du tills hon hade pratat färdigt i mobilen? Tålmodigt dessutom?

2008-03-29 @ 10:51:05
Postat av: KW

Unni! va lessen jag blev när jag som andra här slog upp Bohusläningen och såg att du föreläst i Färgelanda. Jag hade mycket gärna lyssnat på dej, det hade varit intr att få höra hur du lägger fram det du brinner så mycket för.
Skulle du inte kunna skriva här på bloggen om du kommer till Bohuslän. Jag bor i Lysekil och några mil i dess omnäjd är nog vad ja klarar av nu i mitt tillstånd.
Svarta damen hade nog sin ryggsäck med skit som vi alla har mer eller mindre. Tyckte du bemötte henne moget med att hon fick komma till tals, som sitt svar på det hela.

2008-03-29 @ 16:58:20
Postat av: Krystyna

Unni,
tack för ett mycket intressant föredrag. Det var roligt att träffa dig och lära känna dig. Man kan ha olika åsikter om dina böcker eller framträdanden men ditt budskap är ytterst viktigt. Dagen efter ditt besök i Färgelanda har GP publicerat en artikel om våld mot kvinnor:
"Våldet mot kvinnor ökar
Varje dag i Sverige misshandlas 46 kvinnor i nära relationer. Sedan 1981 har antalet anmälningar ökat med 142 procent. Offren erbjuds skydd, som dock inte alltid fungerar.Brottsförebyggande rådet, Brå, har fört statistik över anmälningar om misshandel mot kvinnor i snart 23 år. 1981 gjordes i Sverige 6 952 anmälningar om misshandel mot kvinnor där gärningsmannen var bekant med offret. Förra året var siffran 16 854.
Enligt Brå handlar det oftast om män som slår sina kvinnor, men långt ifrån alla fall anmäls.
- Det finns fortfarande ett stort mörkertal när det gäller våld mot kvinnor i hemmet. Det är förbundet med skamkänslor för att man blir slagen och det kan vara ett stort steg för en kvinna att erkänna att hon verkligen blir slagen, säger Lotta Nilsson, utredare vid Brå.
Lotta Nilsson har själv genomfört en stor undersökning av våld mot kvinnor i nära relationer. Enligt henne finns det två orsaker till den enorma ökningen av antalet anmälningar
Polisens kunskap bättre
En orsak är negativ: det faktiska våldet mot kvinnor har ökat under åren som har gått.
Den andra orsaken är positiv: misshandel av kvinnor har uppmärksammats, vilket medfört att fler vågar göra en polisanmälan när de blir slagna.
- Man ska komma ihåg att det finns en högre tröskel att ta sig över, när det handlar om våld mot en partner. Det kan finnas känslomässiga hinder för att göra en anmälan och en kvinna kan även dra sig för att gå till polisen av rädsla för att inte bli trodd, säger Lotta Nilsson."
Jan Nyman
0500-42 91 90 [email protected]

2008-03-29 @ 18:03:57
Postat av: Hanna

Hipp-hipp hurra för världens bästa Unni!Hoppas du får en riktigt fin dag och Tack för att du ger kvinnor en röst. Hoppas att du orkar fortsätta kampen länge till.Vi är många som stöttar dig i det du gör.Grattis på dej tjejen!Kram från mej.

2008-04-01 @ 11:34:18
Postat av: Arntline

Fabulous site. Keep it up ,best regards and shalom to all of you

2009-02-02 @ 09:17:05
URL: http://arntline.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0