"TJEJER" UTAN GRÄNSER

image237

"Då min oömma moder nu straffkommenderat mig att skriva ännu ett inlägg på denna blogg har jag dessvärre inget annat val än att följa hennes nyck. Hon har nämligen hotat med att ställa in middagen i morgon om jag skrivvägrar. När det gäller maten hon bjuder på saknar min mor alla de brister hon i andra avseenden besitter. Exempelvis fick jag den stränga förhållningsregeln att bara skriva om henne.

Givetvis gör jag även där som hon befaller. Själv skulle jag aldrig drömma om att ha en blogg. Jag inser min ringa betydelse i cyberrymden, och det skulle inte skada om resten av alla de drömmande drönare som skriver blogg gjorde detsamma.

Skälet till att mamma inte hinner med sitt bloggskrivande borde egentligen räcka för att hon slutar med detta pubertala trams. Om man inte kände till skälet, vill säga. För det skälet äger inte större vikt än bloggandet i sig.

Jag trodde först att hon inte hann för att hon skulle promenera bland likasinnade i första majtåget. Men att demonstrera anser mamma vara pinsamt. Det var sånt man gjorde på sjuttiotalet, säger hon. Men jag minns mitt stackars åttiotal, då hon och Mats hojtade bland demonstranterna i tokvänstern med oss stackars barn hopklämda i en skraltig vagn. Redan då hade jag vett nog att se det pinsamma i mina föräldrars egenhändigt tillverkade gröna flagga med en vit kanin vilken bar texten Allt genast!. Med tanke på deras ymniga barnalstrande var det väl en adekvat manifestation.
Belöningen för att vi fick skämmas under demonstrationståget var en glass. Den minsta, som hette Vaniljpuck.

Men nu demonstrerar inte mina föräldrar längre. Mor skriver blogg och far åker bräda. Högdraget deklarerar mamma att hon avskyr nostalgi och att hon inte vill gå baklänges in i framtiden. Jag antar att hon glömt att hon för bara ett par veckor sen pogodansade och skrålade till Ramoneslåtar. Sånt man gjorde på sjuttiotalet, med andra ord.

Och ikväll ska hon gå på middag. Tjejmiddag dessutom. Därav hennes bloggstrejk.

Utan att vilja verka det minsta sexistisk funderar jag bara på det där lilla ordet tjej. Är inte det att gå baklänges in i framtiden?

Gokväll!

Gogge"

Kommentarer
Postat av: linda

Hej Unni, snygg jacka!

2008-05-02 @ 14:37:59
Postat av: Joakim

Hej!

Bra blogg du har som både är läsvärd och tänkvärd om vart annat. Jo jag vill göra dig uppmärksam på att jag skojar med dig på min blogg på ett sätt tycker jag själv som slår mot kvällspressen. MEN Du avgör om det får ligga kvar. Lämna en kommentar om vad Du tycker. Inlägget hittar du här: http://hygienkonsult.blogspot.com

Trevlig tjejkväll Joakim

2008-05-02 @ 15:25:33
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com
Postat av: Susie Kate Mela

Gogge, snälla, jag ber dig, kan du inte skriva en bok eller åtta? Du och din mor är något speciellt, för att ge två komplimanger i en.

2008-05-02 @ 17:55:42
URL: http://candykate.se
Postat av: Flower

Va fin du är Unni Drougge. Du har alltid fina kläder som passar dig jättefint.

Dessutom visste du att vi har likadana klänningar. Jag kallar min för discoklänning.

Den köpte jag i höstas på HM. Den är tajt, kort och har olika färger som lyser på klänningen, som en discoboll eller en orm d.v.s i blått, rött..osv.

Den är typ som lite längre tajt linne..svart med sådana lysande färger som discoboll.

Såg att du hade den på Stureplan-bilderna..

Dessutom är du riktig puma i de jättekorta jeans-shorts. Åxå Stureplan-bilden. Snygga ben faktiskt.

Fortsätt så...

2008-05-02 @ 19:31:40
Postat av: Nikki

Så bra som du skriver borde du faktiskt ha en egen blogg....:-)) Hoppas du fick en god middag!

2008-05-03 @ 02:29:27
Postat av: Casca

Unni - god fortsättning på den sköna månaden maj! Jag har aldrig skrivit någonting i din blogg men vill göra det nu. Har läst alla dina böcker, några av dem två-tre gånger. Jag är STORSLUKARE av böcker och en kräsen läsare. Men jag har nog aldrig träffat på ett sådant fantastiskt följbart, innovativt, roande, träffsäkert och humorladdat språk med eleganta metaforer och andra träffsäkerheter. Du står i en helt egen klass! Ofta stryker jag för extra superbra formuleringar och jag kan tala om att det blivit hundratals sådana. Hur kan du vara så beundransvärt "elastisk" i dina formuleringar? Vissa konstruktioner kommer att bli klassiska Snälla, snälla - skriv fler böcker per omgående!!! Jag längtar efter nästa. Kram från en stor beundrare!!!

2008-05-03 @ 12:32:38
Postat av: Åsa 21

mycket att fundera på.. hmm.

men du, fan vad kul det skulle vara om man såg ett gäng gubbar och tanter och en del av dom med rullator, gå i ett tåg och demonstrera för ja vet gud vad dom vill demostrera för.. det skulle vara gulligt tycker jag, eller läskigt! hehe

kram på dej unni och tack för att du ofta får mej att skratta =)

2008-05-03 @ 18:32:26
Postat av: unni

Tack alla! Återkommer snart med svar och annat. Ska nu ut och vara dansant. Jii!

2008-05-03 @ 19:23:38
Postat av: Kia

Ja, nog borde du ha en egen blogg Gogge, eller som någon sa tidigare i inläggen skriv en bok, eller några stycken, du har det i blodet.

Hoppas maten smakade gott!

2008-05-03 @ 21:52:20
Postat av: Asa

Sanslost roligt inlagg.

2008-05-16 @ 23:51:52
Postat av: KW

Suck, fanns det flera än mej som inte har en egen blogg. Nä ja skulle inte orka med att hela tiden ha intressanta saker att dryfta å sen att läsa igenom allt å besvara.
Men visst är det kul att gå in på några utvalda bloggar å svara lite ibland, å att få säga sin mening.
Gogge, du gjorde dej förtjänt av en jäkla fin midda.
Ja skratta gott "inte elakt" när du kommentera att gå på tjejmidda var att gå baklänges tillbaks i tiden. Dammidda hade vart ett bättre ord.
Tjejtiden tar väl slut runt 25.....har ja fel??
tycker dam låter fint. Klok å världsvan

2008-05-28 @ 22:48:32
Postat av: JennyÅ

Du är en given författare Gogge! Fundera inte över annat (nästan) än att bli nästa stora författare i Unnis skola! Den är väl bäst va?

2008-08-01 @ 20:18:06
Postat av: Richardtine

I bookmarked this guestbook. Thank you for good job!

2009-03-13 @ 12:14:59
URL: http://richardtine.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0